Instämmer, mycket bra dokumentär.
Rasmussen låste sig mycket riktigt i början, det kan man läsa tydligt i HKM's rapport. Långt senare medgav han indirekt att det delvis berodde på att han blev förvirrad av att hans försök att häva motorpumpningen (dra ner på gasen) inte fungerade på något sätt alls. Anledningen till att det inte fungerade, var att MD-80 har ett, då för SAS okänt, system kallat ATR (Automatic Thrust Restoration) som automatiskt aktiveras vid takeoff. Det systemet ökar gaspådraget om det behövs. Så Rasmussen försökte lösa problemet på det sätt han visste, dvs genom att minska gaspådraget men ATR ökade det igen. Och sen fanns där inga motorer kvar. Sen att ingen av de två utsprungliga piloterna hade tillräckligt utbildning på att häva motorpumpning, eller att de inte följde checklistan, underlättade inte heller.
Sen om Rasmussen klippte träden med flit eller inte...molntäcket var lågt, så att dom ens hittade ett fält att sätta ner kärran på i tid är helt makalöst. Det är gott om skog i området, och bara ett fåtal större fält. Ett plan utan motorer faller snabbt, så jag tror inte att han med vett och vilje skrapade skogen först, det var nog bara så det blev. Jag tvivlar starkt på att man sätter ner ett plan 'för tidigt' i den situationen. Har varit vid haveriplatsen själv, det fanns hur mycket plats som helst att glida på om han så velat.
Citat:
Ursprungligen postat av Lahitraho
Det han tappade var mikrofonen när han skulle meddela passagerarna om läget.
Jag lyssnade precis på p3 dokumentär om Göttröra-kraschen. Mycket intressant. Finns på iTunes podcasts. Utgiven 08-05-04.