2014-04-01, 17:11
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Som sagt har jag gamla Newsweek i lådan uppe på vinden. Du har läst dessa efterkonstruktioner som omskriver verkligheten. Läs igen min wikipedia länk förresten. Talibanerna värvades under sovjetockupationen att strida mot sovjet. Talibanerna var alltså elever i koranskolorna. Du har helt enkelt fel herr "läs en bok".

Talibanerna är gamla studenter från koransskolorna i pakistan och bildades i mitten av 90-talet, och har inget med 80-talets krig i afganistan att göra mer än att destruktionen av afganistans samhälle under och efter sovjets ockupation triggade dem att starta talibanrörelsen.
2014-04-01, 17:12
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Bekräftat i ryska Duman. Ukraina förlorar USD 500 miljoner/år när ryssarna inte längre betalar hyra för flottbasen på Krim.

En annan ekonomisk nyhet är att Kiev har skickat en tiggardelegation till Ryssland för att försöka få Gazprom att inte kräva in skulden som - om jag minns rätt - uppgår till cirka USD 2 miljarder.
2014-04-01, 17:16
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Det lustiga är ju att det är DU som vanligt som inte läser vad jag skriver; "mental kolonialism" att se till att en omröstning går rätt till...
DU resonerar som om bara vi kan göra saker rätt, alla andra har fel och gör fel. Krim är en autonom region, varför skall vi tro att de är inkompetenta att genomföra en omröstning som går rätt till?
Väst hade ju dessutom möjligheten att delta med valobservatörer, men det struntade man i.
I det läget har vi ingen rätt att rikta kritik mot genomförandet om omröstningen!!!!!!!
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Jag tror nämligen OCKSÅ att mycket talar för att ryss-sidan vunnit, men besitter man det minsta sunda förnuft inser man att de inte kan ha vunnit med de siffror som Putin prånglat ut. Därmed har vi ingen aning om hur den reella opinionen på Krim ser ut, och det är Rysslands dilemma.
Jo, det finns ett resultat: 97 % röstade för att vara en autonom region inom Ryssland. Valdeltagandet var dessutom högt.
Det är hög tid att du lär dig respektera andra folks ställningsstaganden!
Annars får vi börja kalla dig kolonisatör eller imperialist.
2014-04-01, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Du noterade att jag skrev att enstaka individer kan ha tillhört någon organisation som fått stöd?

De verkar ha påfallande långt yrkesverksamt liv också, de där "samma människorna". För kriget mellan Sovjet och Afghanistan upphörde 1989 och då upphörde även USAs stöd.

Ta och läs mitt inlägg en gång till och reflektera.

Så knyter vi det till att somliga människor i alla lägen försöker få det till att USA är ärkeskurken som ligger bakom allt från stöd till talibanerna innan de existerade till dagens väggklotter i Moskva.

Vad ska vi kalla Talibanerna då före 1989, islamistiska grupper? Vad ska jag reflektera över, det blev ett stöd från USA, direkt eller indirekt till islamistiska grupper i Afganistan, kalla dom vad du vill.

Jag har inget emot USA, älskar det landet och bor hellre där än i Ryssland. Jag förstår att det är enklare för många att se världen med filter och skygglappar för den är ganska så bisarr. Både Ryssland (sovjet) och USA har bidragit med en hel del skit här i världen, tycker du inte.
2014-04-01, 17:40
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Väst hade ju dessutom möjligheten att delta med valobservatörer, men det struntade man i.
I det läget har vi ingen rätt att rikta kritik mot genomförandet om omröstningen!!!!!!!

Jag vet inte vilket alternativ som är värst: Antingen hatar du Väst så mycket att du inte bryr dig om vad som är sant eller falskt, eller så förstår du inte bättre.

Vi har varit igenom detta hundratals gånger; vi skickade OSCE till Krim men de motades bort med skottlossning varje gång de kom dit. När en dag återstod innan omröstningen och man visste att OSCE inte längre skulle kunna hinna komma på plats bjöd man in dem.

Att du inte inser att det resultat som kom fram inte är möjligt förstår jag, men det skulle klä dig bättre om du tittade på hur folk på Krim har röstat historiskt, samt vad opinionsundersökningar sade. Du skulle få mer trovärdighet då.

Resultaten av folkomröstningen var ett skämt på Nordkoreanivå, men personligen skulle jag vara beredd att låta folket rösta i en seriös omröstning med internationella observatörer och ett rättvist debattklimat. Tyvärr kommer aldrig Ryssland gå med på detta då de vet att de fullkomligt skulle tappa ansiktet med ett valresultat på 70% för och 60% deltagande.
2014-04-01, 17:40
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Möjligheten att få ordning på Ukraina är omöjligt med dagens system, det är för stort helt enkelt! Den federativa lösningen passar givetvis Ryssarna bra då det endast är en tidsfråga innan regioner begär utträde ur Ukraina för Ryssland. EU och USA är livrädda för detta men kan nog inte göra så mycket åt det, staten behöver reformeras och hur man skall skydda sig mot Ryskt inflytande under denna process är svårt att se framför sig. Trots allt har den ryssvänlige presidenten fått runt 50% av rösterna i ett land där den ryska befolkningen är betydligt mindre än så.

Jag tror att den federala lösning vi nu ser växa fram - förutom stort självstyre för regionerna - kommer att innehålla en förbindelse från Rysslands sida att inte acceptera ansökningar om medlemskap i den ryska federationen från fler regioner i Ukraina, bortanför Krim.

Den kommer dessutom att innehålla en förbindelse från NATO att inte uppta Ukraina som medlem.

Sedan kommer detaljerna även att reglera storleken på Ukrainas krigsmakt samt en förbindelse från Ukraina att försvara sitt eget territorium mot utländskt angrepp och en förbindelse om att inte upplåta Ukrainskt territorium eller luftrum för främmande länders krigsmakt.

Detta skulle stabilisera Ukraina vilket är en förutsättning för ekonomiskt välstånd. Utan en uppgörelse ungefär enligt ovan, kommer Ukrainas storlek att halveras inom en nära framtid - om nationen alls finns kvar.
2014-04-01, 17:59
Moderator
vfs avatar
Talibaner är INTE topic/Mod
2014-04-01, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Jag tror att den federala lösning vi nu ser växa fram - förutom stort självstyre för regionerna - kommer att innehålla en förbindelse från Rysslands sida att inte acceptera ansökningar om medlemskap i den ryska federationen från fler regioner i Ukraina, bortanför Krim.

Den kommer dessutom att innehålla en förbindelse från NATO att inte uppta Ukraina som medlem.

Sedan kommer detaljerna även att reglera storleken på Ukrainas krigsmakt samt en förbindelse från Ukraina att försvara sitt eget territorium mot utländskt angrepp och en förbindelse om att inte upplåta Ukrainskt territorium eller luftrum för främmande länders krigsmakt.

Detta skulle stabilisera Ukraina vilket är en förutsättning för ekonomiskt välstånd. Utan en uppgörelse ungefär enligt ovan, kommer Ukrainas storlek att halveras inom en nära framtid - om nationen alls finns kvar.
Här har vi en nykter analys, på samma linje, av situationen i Ukraina. Skribenten, Alexander Mercouris, är en grekiskättad engelsk jurist som är mycket initierad.
http://darussophile.com/writer/amercouris/
Senast redigerad av Aleksanterinkatu 2014-04-01 kl. 19:12.
2014-04-01, 18:16
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faludjah
Tänkte nästan det.

Enligt FN vill jag minnas att det är 5000 folkgrupper, men för all del, din poäng står sig. Hur som, nej det skulle jag inte hävda. Jag skulle inte heller hävda att det nödvändigtvis leder till en mer instabil värld. Hur som, det relevanta här är snarare att centralstaten fortfarande inte har med saken att göra. Däremot kan en avvägning mellan en stats territoriella integritet och ett folks rätt till självbestämmande förekomma, under vissa omständigheter, som t.ex. hur en minoritet i praktiken faktiskt kan fortsätta vara en minoritet.

I princip tycker jag dock att folket på plats ska avgöra, oavsett vad folkrätten eller andra stater tycker. Känns rätt orimligt att t.ex. Kosovo ska fortsätta vara en del av Serbien för att hålla nere antalet stater världen över.

Ja här tror vi olika helt enkelt. Själv tror jag att etniciteten och historian faktiskt väger rätt tungt, den brukar ha en tendens att göra det, särskilt i gamla kommuniststater i Östeuropa.

Ja självklart så måste Ryssland lägga ned det där tramset. Det förändrar dock inte sakfrågan, vill Krim bli ryskt så är det bara att sucka och låta de dumma fåren självmant gå till slakten. Den dagen Krim vill lämna Ryska federationen så är det kanske läge att hjälpa dom, men inte förens dess i sådana fall.

Ja självfallet, du verkar tro att jag är någon form av ryssvän, det är jag inte. Jag är fullt medveten om att Ryssland till största delen består av mark man stulit från andra etniciteter. Jag håller vidare med dig om att det säger en hel del om Ryssland och dess "attraktionskraft".

Den som hävdar något har bevisbördan, det var alltså ett snällare sätt att be om källhänvisningar. Jag ska inte behöva leta rätt på artiklar som stärker dina påståenden, det ska du klara av att göra själv.

Det är möjligt att jag missat något på nyheterna, men nästan hela den där listan med problem angående folkomröstningen har jag missat. Det var alltså nyheter för mig och då du i den här tråden tappat en del del av mitt förtroende är jag inte beredd att ta dig på ditt ord. Mitt förtroende för ryssarna är dock lägre, varför jag inte håller det för osannolikt att det du säger stämmer.

Ja jag har alltså inte stött på några sådana uppgifter, men min egna analys av Putin och Ryssland säger dock att landet knappast spelar helt ärligt. Innan jag kan ta ställning till saken vill jag så klart ha mer än min egen magkänsla att gå på, där av min fråga om vart jag kan läsa mer. Du verkar ju nämligen tämligen säker på din sak.

Som sagt, stämmer det du säger så är den där folkomröstningen inte särskilt mycket att hänga i julgranen. Problemet är att jag inte vet vad du har för grund för dina påståenden, varför jag inte vågar ta ställning till dom.

Däremot har Bernard_Law länkat en mycket intressant artikel som kastar ett helt annat ljus över vad Krimborna verkar tycka i frågan. Varför jag är än mer skeptisk till att omröstningen faktiskt gått till på det sätt som den ska.

Nej den är inget skydd för någon. Det som skyddar ett land som Sverige är hur pass bra vi suger en stormakts kuk... Och ja, USAs smakar betydligt mycket bättre än ryssens, plus att jänkarna brukar skippa att köra den i röven dessutom

Ville folket på Krim vara Ryssar skulle dom ju ansöka om papper för att slippa vara just papperslösa. Det här börjar bli tjatigt... Ryssland verkar väldigt angelägen om att dessa människor ska ha ryska pass. Det hade man inte behövt vara om folket där var så angelägna om att bli ryssar som Putin hävdat. Vidare har nog majoriteten av Krims invånare ett pass, nämligen ett ukrainskt så papperslösa är dom inte. Däremot saknar dom ryska papper, vilket verkar vara vad Putin anser är det viktiga... Oavsett vad Krims invånare själva tycker i frågan.

Som sagt var, jag kan inte ge dig specificerade källor. När jag tittat på t.ex. BBC,CNN, Al Jazeera, så har jag inte antecknat program och tid. Men det är å andra sidan inte en avhandling i ämnet jag planerar att skriva. Då skulle givetvis källhänvisningar vara direkt avgörande.

Men eftersom jag läst de inlägg du skrivit senare i tråden så gläder det mig verkligen att du inte är en rysk medlöpare. De pulter-fantaster som härjar i tråden är inte speciellt sofistikerade. Jag hade verkligen blivit bekymrad om det dykt upp någon sofistikerad pro-Pulter propagandist. Men så är alltså inte fallet.

Tilläggas bör att jag, i likhet till dig, absolut inte är okritiskt gentemot t.ex. USA och det landets historiska agerade. Min första offentliga politiska gärning var att dela ut flygblad som fördömde militärkuppen i Chile 1973.
2014-04-01, 18:20
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Bekräftat i ryska Duman. Ukraina förlorar USD 500 miljoner/år när ryssarna inte längre betalar hyra för flottbasen på Krim.

En annan ekonomisk nyhet är att Kiev har skickat en tiggardelegation till Ryssland för att försöka få Gazprom att inte kräva in skulden som - om jag minns rätt - uppgår till cirka USD 2 miljarder.

Det skadestånd som Ukraina kan kräva för den olagliga ockupationen, den fabulösa sk. "folkomröstningen, samt material som Ryssland stulit ifrån Ukraina, (inklusive militärt material), uppgår till en astronomisk summa.

Det du skriver om är växelpengar i jämförelse med detta!
2014-04-01, 18:20
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Skönt att se att Ukraina inte backar eller mesar sig inför ryssarnas hot:
http://www.unian.ua/politics/902865-ukrajina-hoche-zaprovaditi-dlya-rosiyan-normu-pro-perebuvannya-v-krajini-ne-bilsh-yak-90-dib- protyagom-pivroku.html

Min sammanfattning av artikeln är att Ukraina ska ta bort undantagen för ryska medborgare som är stadigvarande bosatta i Ukraina. Antingen skaffa ukrainskt medborgarskap och släpp det ryska, eller flytta tillbaka till Ryssland. Ryska medborgare ska omfattas av samma regler som alla andra utländska medborgare, nämligen att de inte får vistas i Ukraina längre än 90 dagar inom en 180-dagars period. Helt korrekt eftersom Ukraina inte tillåter dubbla medborgarskap.
Jaså du. Tillbaka till Ryssland minsann. Man ska vara försiktig med vad man önskar sig.
2014-04-01, 18:25
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksanterinkatu
Här har vi en nykter analys, på samma linje, av situationen i Ukraina. Skribenten, Alexander Mercouris, är en grekiskättad engelsk jurist som är mycket initierad.

Summa summarium: USA kan inte förhandla om Ukrainas interna angelägenheter. Det kan bara Ukraina själv göra. Allt annat är bladder, och ingenting annat!

Vad jag fattar så är detta också Obamas ståndpunkt.

Om sedan amerikanarna kan prata förstånd med den ryska ledningen, vilket iof inte är så troligt, så är det bara bra.

Att klockan tickar är också väldigt bra:

Ukrainas försvarskraft stärks för varje dag som går.

Rysslands ekonomi försvagas för varje dag som går.

Bye, bye Russia!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in