Tänkte nästan det.
Enligt FN vill jag minnas att det är 5000 folkgrupper, men för all del, din poäng står sig. Hur som, nej det skulle jag inte hävda. Jag skulle inte heller hävda att det nödvändigtvis leder till en mer instabil värld. Hur som, det relevanta här är snarare att centralstaten fortfarande inte har med saken att göra. Däremot kan en avvägning mellan en stats territoriella integritet och ett folks rätt till självbestämmande förekomma, under vissa omständigheter, som t.ex. hur en minoritet i praktiken faktiskt kan fortsätta vara en minoritet.
I princip tycker jag dock att folket på plats ska avgöra, oavsett vad folkrätten eller andra stater tycker. Känns rätt orimligt att t.ex. Kosovo ska fortsätta vara en del av Serbien för att hålla nere antalet stater världen över.
Ja här tror vi olika helt enkelt. Själv tror jag att etniciteten och historian faktiskt väger rätt tungt, den brukar ha en tendens att göra det, särskilt i gamla kommuniststater i Östeuropa.
Ja självklart så måste Ryssland lägga ned det där tramset. Det förändrar dock inte sakfrågan, vill Krim bli ryskt så är det bara att sucka och låta de dumma fåren självmant gå till slakten. Den dagen Krim vill lämna Ryska federationen så är det kanske läge att hjälpa dom, men inte förens dess i sådana fall.
Ja självfallet, du verkar tro att jag är någon form av ryssvän, det är jag inte. Jag är fullt medveten om att Ryssland till största delen består av mark man stulit från andra etniciteter. Jag håller vidare med dig om att det säger en hel del om Ryssland och dess "attraktionskraft".
Den som hävdar något har bevisbördan, det var alltså ett snällare sätt att be om källhänvisningar. Jag ska inte behöva leta rätt på artiklar som stärker dina påståenden, det ska du klara av att göra själv.
Det är möjligt att jag missat något på nyheterna, men nästan hela den där listan med problem angående folkomröstningen har jag missat. Det var alltså nyheter för mig och då du i den här tråden tappat en del del av mitt förtroende är jag inte beredd att ta dig på ditt ord. Mitt förtroende för ryssarna är dock lägre, varför jag inte håller det för osannolikt att det du säger stämmer.
Ja jag har alltså inte stött på några sådana uppgifter, men min egna analys av Putin och Ryssland säger dock att landet knappast spelar helt ärligt. Innan jag kan ta ställning till saken vill jag så klart ha mer än min egen magkänsla att gå på, där av min fråga om vart jag kan läsa mer. Du verkar ju nämligen tämligen säker på din sak.
Som sagt, stämmer det du säger så är den där folkomröstningen inte särskilt mycket att hänga i julgranen. Problemet är att jag inte vet vad du har för grund för dina påståenden, varför jag inte vågar ta ställning till dom.
Däremot har Bernard_Law länkat en mycket intressant artikel som kastar ett helt annat ljus över vad Krimborna verkar tycka i frågan. Varför jag är än mer skeptisk till att omröstningen faktiskt gått till på det sätt som den ska.
Nej den är inget skydd för någon. Det som skyddar ett land som Sverige är hur pass bra vi suger en stormakts kuk... Och ja, USAs smakar betydligt mycket bättre än ryssens, plus att jänkarna brukar skippa att köra den i röven dessutom
Ville folket på Krim vara Ryssar skulle dom ju ansöka om papper för att slippa vara just papperslösa. Det här börjar bli tjatigt... Ryssland verkar väldigt angelägen om att dessa människor ska ha ryska pass. Det hade man inte behövt vara om folket där var så angelägna om att bli ryssar som Putin hävdat. Vidare har nog majoriteten av Krims invånare ett pass, nämligen ett ukrainskt så papperslösa är dom inte. Däremot saknar dom ryska papper, vilket verkar vara vad Putin anser är det viktiga... Oavsett vad Krims invånare själva tycker i frågan.