2014-04-01, 16:16
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=Sepiritz|48194059]
Citat:
Om du ser ett träd i skogen, förmodar du då att en magisk snickare täljt till trädet och limmat fast barren? Om du ser en stenbumling på marken, förmodar du att en magisk stenknådare någonstans är nöjd med sitt värv?

: ... väldigt estetiskt -kreationistiskt fullfjärdrar-logiskt, du hade ju fått anbud att erhålla vikarietjänst som imam nästan var som helst med sådan konkret gudstolkning!

Sjäääälvklar slutsats, magikern är alltid i aktivitet.. givetvis har väl gud inte bara klister till hands! det var gud som kom på cementblandaren och gav sig på att börja skapa gruvdrift och vill bara väl.. och det är guds förtjänst att kärnkraftverkens urananrikning ombesörjs, så bedjarna inte behöver hacka tänder under vinterhalvårets bönesymposium, något de också räknat med. (de ska bara försöka skapa en tillräckligt estetiskt hållbar förklaringsmodell.. )
Citera
2014-04-01, 16:24
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dallas-Texas
Sagt det innan och säger det igen. Bara för att religiösa idioter och idiotiska religioner finns innebär det inte att Gud inte finns.
Det har du rätt i. Däremot ligger ju bevisbördan fortfarande på påståendet.

Citat:
Gud har skapat människan fri. Förstår ni? Fri!! D.v.s det finns ingen mening med att Gud ska bevisa sin existens. För då faller människans frihet.
Har han? Hur vet vi det?
Till skillnad från att hota oss med EVIGHETEN i helvetet? Du kanske inte tror på helvetet i och för sig, men om så är fallet är väl även det tvång och ingen frihet? Dessutom kan man undra vad för frihet vi förlorar om vi får veta att Gud finns.
Hur är det för övrigt med miraklernas tid i Bibeln? Har han ändrat uppfattning sedan dess och valt att pensionera sig från att ingripa direkt och kanske bara vill ta det lugnt på en sandstrand med en bärs någonstans?

Citat:
Gud skapade oss fria av den enkla anledningen att han inte kan vara fri själv. Gud är felfri. Kan allt och vet allt om tid och rum. Han är skaparen av allting och kan därför inte fela. Många besserwissers kommer påstå nu att om Gud är felfri, hur är han då allsmäktig? Enkelt svar. Gud kan göra fel men avstår från dom. Därför skapades människan. En avbild av Gud som inte har Guds makt och kunskap men som ständigt söker efter den. Och det är charmen i allting.
Om vi alltså utgår ifrån ditt fria fantiserande så är det så, men för oss andra då?

Citat:
Gud hatar religiösa människor. Dom är trångsynta och tillbringar större delen av sitt liv för att be till honom och tvinga andra människor att också be. Men då försvinner charmen med det hela.
För charm, förhudar och utomäktenskapligt sex är det viktigaste i världen för omnipotenta galaktiska entiteter.

Citat:
Människan är fri att söka kunskap och vetenskap. Och det är han ämnad att göra för sig själv. Oberoende.

Det finns en anledning till varför öppensinnade människor som blir vetenskapsmän ofta har en tendens att börja tro på Gud.
Jasså, är det så? Det var något nytt. Öppensinniga enligt din egen hemmasnickrade definition då kanske?
Citat:
Och varför öppensinnade människor som läser om religion har en tendens att bli ateister.

Ofta är ateister dumma f.d religiösa människor.
Hur ofta då?
Citera
2014-04-01, 16:28
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
: ... väldigt estetiskt -kreationistiskt fullfjärdrar-logiskt, du hade ju fått anbud att erhålla vikarietjänst som imam nästan var som helst med sådan konkret gudstolkning!

Sjäääälvklar slutsats, magikern är alltid i aktivitet.. givetvis har väl gud inte bara klister till hands! det var gud som kom på cementblandaren och gav sig på att börja skapa gruvdrift och vill bara väl.. och det är guds förtjänst att kärnkraftverkens urananrikning ombesörjs, så bedjarna inte behöver hacka tänder under vinterhalvårets bönesymposium, något de också räknat med. (de ska bara försöka skapa en tillräckligt estetiskt hållbar förklaringsmodell.. )
Ja, det kanske ser ut som att fröet faller från trädet och rotar sig fast i den fuktiga myllan, men i själva verket är det Trädsnickaren som osynlig planterar det för att komma tillbaks senare och limma fast det första bladet när våren kommer... Vi kan ju inte se eller känna honom, så vi kan ju inte motbevisa honom och så länge ingen motbevisar honom finnas han.
Citera
2014-04-01, 16:33
Medlem
borojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Artisan
Bevis krävs inte eftersom det är en tro. Hade vi vetat att det fanns en Gud hade vi vetat att det fanns en räddning och mänskligheten betett sig än mer själviskt. Med tro finns utrymme för tvivel. Tvivel är bra, gör oss mer ödmjuka och sannolikt mer äkta. Människan är den första som frivilligt stoppat sin evolution baserad på survival of the fittest. Ersatt av en kulturell och social evolution för att inte göra sig av med de svaga. Tro om du vill - tro inte om du vill. Men försök inte tämja tron med krav på bevis eller påhittade kvasiresonemang som bevis på kraven. Jag tror, vågar tro och vågar vara sårbar. Brukade vara stenhård att det är jag/vi som får se till att allt kring oss sker. Idag ser jag att vi får hjälp, guidning, men inte styrning. Vi har vår fria vilja som människor. Rock on!

Vad är det som skiljer en trosuppfattning från något du "vet" då? Kan vi ens veta saker säkert? Som jag ser det så har vi människor bara trosuppfattningar (av olika styrkor, de starkaste anser vi att vi "vet") som vi grundar på bevis som vi anser vara logiskt giltiga, men det innebär inte att de alltid faktiskt är logiskt sammanhängande.

Det finns en väldigt tydlig korrelation mellan högre IQ samt utbildning och gudstro. Folk som är mer bildade/smartare är generellt sett mer logiska i sina resonemang, och de flesta av dessa personer skapar sig världsbilder som inte behöver någon gud för att hänga ihop.
Citera
2014-04-01, 16:43
Medlem
Valsharessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Valsharessa, Inget tyder på Gud existens? Är logiken något du glömt i fickan? Vetenskapen kan inte bevisa eller motbevisa Guds existens. Evolution, dessvärre är en dum teori jämfört med Guds tesen som lutar åt det logiska. Jag säger inte att vetenskapen kan bevisa Gud, drf kallas det tro. Men idag, erkänner ingen att evolutionen är också en tro och ska inte förknippas med vetenskap. Logiken leder till Guds tro (vem han är och vad han vill är en annan diskussion men jag kan säga dig med mitt liv att han är Jesus). Om du påstår att evolutionsteorin är vetenskaplig och logisk, vänligen upplys mig men glöm heller inte hur sagor brukar börja

"En gång för länge sedan..."

"För Miljarder år sedan så..."

Många troende har accepterat evolutionsteorin och modifierat sin tro för att inbegripa den. Till och med vatikanen har accepterat evolutionen. (se länk HÄR - sök på "evolution" i texten)

Jag tror egentligen inte att du är ute efter att jag ska förklara eveolutionsteorin utan snarare vill du att jag ska svara på frågan hur det första livet uppstod, det vill säga hur den första cellen lyckades dela på sig och skapa imperfekta kopior av sig själv. Mitt svar (eller vetenskapens svar) är att Jag Vet Inte (än). Det är ett av vetenskapens stora mysterier och om du eller någon annan kan lösa detta mysterium genom experiment så vore vi alla en stor smula klokare och du ett nobelpris rikare. Ditt svar är att du tror att det var gud. Du har precis sagt att det inte går att bevisa att det finns en gud (och därmed svarat på TS frågeställning) och jag accepterar att du ändå tror att det var gud som satte igång evolutionen. Jag antar att du också därmed tycker att det är meningslöst att ens forska på ämnet, who cares hur det gick till om det ändå var gud liksom?

Eller är det så att du inte tror alls på evolutionsteorin och det naturliga urvalet? Att alla lustiga små benbitar lagts i jorden för att gud vill luras lite?
Citera
2014-04-01, 16:46
Medlem
HeHeHeXps avatar
Det finns inga bevis. Alla religioner bygger på "tro", och det innebär att man gör just det, man tror, man baserar det inte på fakta eller vetenskap. Det är individens personliga övertygelse och inget annat, och den kan man inte använda som argument.

Säger jag att det finns en tekopp på andra sidan av solen, så kan ingen motbevisa mig (med dagens förutsättningar) men jag kan inte häller bevisa det, det är bara min personliga övertygelse.
Citera
2014-04-01, 16:47
Medlem
Valsharessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Ni troende hävdar ju att man efter döden kommer att fortsätta leva i paradiset eller helvetet, så er dödsfruktan torde ju vara obefintlig efter som man kommer att leva för evigt.

Och trots att de *vet* att de kommer till himlen så fortsätter troende att ha säkerhetsbälte på sig i bilen. En krock med dödlig utgång måste ju vara rena jackpoten. Inget självmord (det är ju fusk i i guds ögon och ger ingen biljett till himlen) och heller inget fortsatt jordiskt lidande. Win-Win!
Citera
2014-04-01, 16:50
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=Dallas-Texas|48194389]
Citat:
Sagt det innan och säger det igen. Bara för att religiösa idioter och idiotiska religioner finns innebär det inte att Gud inte finns.
Jo det är t.o.m en hållbar och tillförlitlig syn på tillvarorn.. inte så att det blir härdsmälta i vare sig hjärnkontoret eller i känslolivet över att helt enkelt bortse att en gud är mer än en luftstöd uppkommen ur mänsklig strupe.

SEr man till skörden av bevisunderlag.. som är +/- intet... så är det snarare en tidsvinst, att förbise gud.. syns han inte och inta kan anmäla sin närvaro.. så fyller inte ens bönen någon funktion, mer än ett självuppoffrande tomgångsmantrande, som dessutom skapat många nervösa besvär hos många människor....

dvs att tvingas be för vad som inte kan ge återkoppling/respons.

inget att värdesätta faktiskt.

Citat:
Gud har skapat människan fri. Förstår ni? Fri!! D.v.s det finns ingen mening med att Gud ska bevisa sin existens. För då faller människans frihet.
Inte för mitt vidkommande, är det någon jag ev. skulle tacka.. så är det isf morsans alla bestyr.

Och så klart att det krävdes en mänsklig sperm.. för mig att klänga fast i.

Jag föredrar att hellre premiera människan, och gud.. eventuellt den dagen han inte bara befinner sig i tankeflödets önskan.. utan konkret.

Vi lever i en konkret värld, med fantastisk överlevnadsinstinkt.. det är alltså meningsfullt att ägna sig åt vad vi har altt laborera med - oavsett metaspekulativ fabuleringskonst-arbetsskyggsintitutionell ordklyveriverksamhet i den lättjefulla orkeslöshetens avtrubbning, som vill försöka skenmannövrera alla betydelser.. till kvasi..

Det får dom stå för.. men verkligheten är skarpare och finare än så.

Citat:

Gud skapade oss fria av den enkla anledningen att han inte kan vara fri själv. Gud är felfri. Kan allt och vet allt om tid och rum. Han är skaparen av allting och kan därför inte fela. Många besserwissers kommer påstå nu att om Gud är felfri, hur är han då allsmäktig? Enkelt svar. Gud kan göra fel men avstår från dom. Därför skapades människan. En avbild av Gud som inte har Guds makt och kunskap men som ständigt söker efter den. Och det är charmen i allting.
Lekskoledravel..

Citat:
Gud hatar religiösa människor. Dom är trångsynta och tillbringar större delen av sitt liv för att be till honom och tvinga andra människor att också be. Men då försvinner charmen med det hela.
Särskoletrams.

Citat:
Människan är fri att söka kunskap och vetenskap. Och det är han ämnad att göra för sig själv. Oberoende.
Snillrikt ... blev du godkänd med sådant här så du kunde uppgradera dig till 5:e klass också?

Eller du behöver sfi- sista kursen först...? ..som väl tr dig ytterligare 8 terminer.. ja ja.. ta det lugnt, så länge inte gud kan hoppa in framför dina ögon och ge dig direktiv att läsa bättre, ska du så klart inte behöva, men du känner ju naturens inneboende mening du, så då kan du kanske via gud få till en målning utmed krav.. om samtliga dimensioner.. när du ju nu vet.. gud... och den dimensionen.. skulle vilja isf få se den av dig avmålade beviset att det ser liksom.. gudligare ut än vad jag sett hittills... eller sätta dig och bevisa att du HAR skaffat dig den allmänbildande behörigheten? .. och KAN verkligen använda dig av din gudstro, och bevisa dig då vara mer kompetent?

(annars.. verkar du lite väl eldfängd, för att riktigt visa dig förstå vad som sägs här, i detta nöjesbetonade forum, redan..)

för detta är inte högskolan, men skulle du sagt där vad du sagt här, skulle du inte få godkänt till fler terminer förrän du visat att du förstår vem du är och vad människan är på denna planet, det är alltså jordens betingelser i kosmso, som är av vikt.. inte det solsystem.. som du drömmer om... så är ordningen på jorden grabben.

.... men du kan iofs ev. få dispens att läsa teologi.. tror du.. utifrån att du har rätt och vi har fel..

goooood luck, en teologwannabee som menar att vi behöver följa bibel koran, innan vi kan sägas förstå vad vi är och gör

mmm.. så meningsfullt! är det liksom ditt centralmantra?

Citat:
Det finns en anledning till varför öppensinnade människor som blir vetenskapsmän ofta har en tendens att börja tro på Gud. Och varför öppensinnade människor som läser om religion har en tendens att bli ateister.
En klockren "no true sctsman"

du är ju en skitsnackande underdog

Citat:
Ofta är ateister dumma f.d religiösa människor.
oooh så arg man blir, han vill boxas lite.. oj så träffande..
Citera
2014-04-01, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Luft kan mätas, vägas, observera effekter och mer där till. Ingen kan göra det samma med några påstådda gudar.

Kunde dom det för 2000 år sedan?
Citera
2014-04-01, 17:04
Medlem
Valsharessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Artisan
Bevis krävs inte eftersom det är en tro. Hade vi vetat att det fanns en Gud hade vi vetat att det fanns en räddning och mänskligheten betett sig än mer själviskt. Med tro finns utrymme för tvivel. Tvivel är bra, gör oss mer ödmjuka och sannolikt mer äkta. Människan är den första som frivilligt stoppat sin evolution baserad på survival of the fittest. Ersatt av en kulturell och social evolution för att inte göra sig av med de svaga. Tro om du vill - tro inte om du vill. Men försök inte tämja tron med krav på bevis eller påhittade kvasiresonemang som bevis på kraven. Jag tror, vågar tro och vågar vara sårbar. Brukade vara stenhård att det är jag/vi som får se till att allt kring oss sker. Idag ser jag att vi får hjälp, guidning, men inte styrning. Vi har vår fria vilja som människor. Rock on!

Det här är sannolikt det bästa inlägget i tråden hittills i mitt tycke. Tro är Tro och vad du väljer att tro på är upp till dig själv. Faran ligger i den falska vetskapen att man redan har alla svar, att man inte utmanar och utvecklar sin tro och omvandlingen av tro till dogm.
Citera
2014-04-01, 17:05
Medlem
Sepiritz, låt mig förklara den logiska modellen som du besitter med förenklad ordförord så att förvirring inte vilseleder någon.

Låt oss ta en simpel dator. Vad består en dator av?
1.chassi(en låda eller ett skal)
2.Ett moderkort, där sitter alla datorns bestånds delar och arbetar harmonisk tillsammans för att beräkna olika uppgifter. Processorn, ram minnet, Hårddisken etc

individen är datorn och lådan är universum i all sin härlighet. Frågan lyder, kan datorn beräkna vem som skapade den? Och vilket utrymme den besitter? Nej men jag och du som har en överblick, vet mer än datorns förmåga att agera och tänka utanför lådan. (Men du glömde dina glasögon)

Vår värld är 3 dimensioner (bortser att tid och annat ska räknas som dimension). Vi lever i världen och uppfattar drf bredd, djup och höjd. Kan vi med hjälp av vår uppfattning, beräkna hur dessa kom till? Svårare blir det om vi inkluderar tid och materia men uppenbarligen måste det finnas någon utanför vår värld som har satt grunden till allt. Evolutionen kan inte besvara att rum(bredd, djup och höjd), tid och materia(organisk och icke organisk) måste existera i symbios(alltså samtidigt) för att liv ska bli möjligt. Hur kan man säga att allt kom från inget, Inte heller kan dessa vara självexisterande och eviga. Ursäkten är självklart Miljarder år och en evolutionsprocess som har sin början från inget. Om den nu har början från något, vart kom det ifrån? Ser du dilemman?

Den som tror på Gud ser att evolutionsteorin är given gudliga attributer som evighet. Den är oobservantbar och kräver så lång tid för att bekräfta falsk/sann att vår sol hinner slockna. Cirkelargument och dumhet. Många andra problem dyker också med teorin som livets syfte, etik och moral, etc.
Citera
2014-04-01, 17:36
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=Valsharessa|48194817]
Citat:
Många troende har accepterat evolutionsteorin och modifierat sin tro för att inbegripa den. Till och med vatikanen har accepterat evolutionen. (se länk HÄR - sök på "evolution" i texten)

Fast de är ändå lite väl ekivoka att våga sig så långt att föreslå avbrutna samlag som alternativ till kontraception.. menar att, herregud vad vågligt.. föregå Gud själv när han är i fart med att skapa..

På något sätt är det nästan värre än att ge en p-pilla.. eftersom människan då inte liksom brottas med guds egenhändiga skapelseprocess, som man får förmoda förorsakar honom mången orgasm..

På något sätt lite väl larvigt att ge sig rakt in i hans så att säga mer centrala performance.. kan tycka det är lite taktlöst, och av dessa som ändå säger sig äga högsta mandat i guds förehavanden, vad gäller de inre troslivet.. de har ju en connection så omfattande, att en nunna sällan ställer sig och köper trosor var som helst, måtte det vara gud som beställt förmånen att näthandla åt dem, men.. varför tog han sådan tid på sig? innan den handelsformen blev möjlig och.. många troende gör tvärtom, de skyltar med blodiga trosor på tvättlinor för att visa att oskuld blivit tagen.. (Spanien)

så sett är det nästintill "förståeligt" att muslimer åtminstonde förstod att kapa av flickorna onödiga svulst eller vårta i vägen som inte kunde ge dem tillräcklig koncentration på den immateriella heligheten och likaså judendomens liksom islams snillrika gudsupptagning, att avlägsna vad som skulle kunna förblinda guds vy.. för direktinsyn til människans inre kanal, han kankse kikar in genom urinröret och behöver ibland snabbtitta med direktåtkomsten? ... blir inte särskilt klok på detta.

men andra blir, eftersom de ju efterlever det till punkt o pricka.

men rörigt.. något intrasslat med gudslogiken när det kommer till hur han
vill fortsätta medagera i alla sina avkommor... mycket rörigt.

hur kan man påstå sig veta vad han vill, om han är bortom sinnesförmågan inte av kött och blod, att förlita sig på att vad boken säger är överskridande människans förmåga att förstå det liv man äger och har, men man kanske inte äger livet.. islam menar att individer inte äger förmåga att förstå tillvaron, därför underkastar de sig inlärning av andras tolkningar istället.. .. via en mannual i en bok.. som föregicks av muntligt olika grumliga svammel, oavsett de var pårökta eller i frenetiskt eldfängd sinnesupplösning..

så det betyder att om gud skulle vilja göra sig till känna idag, så är det slut med den cghansen, eftersom han redan förekommer i boken.. betyder att man vill föregå gud.. även om han skulle komma och anmäla sig, är det boken som skulle få islamister att fullständigt kunna negligera gud själv.. sålänge de inte kan härleda riktige guds påhälsning, ur egen mannual.. det är ju väldigt tragiskt, isf.. att ha stängt dörrarn för gud och satt allt i baklås för efterkommande generationer, det är att fördöma allt som föds på nytt..

(ska kolla länken)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in