2014-04-01, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Om handske och plastpåse hade undersökts hade det kunnat minska bevisvärdet. Det är polisens uppgift att hitta omständigheter som talar för en misstänkt också. Att polisen underlåter att göra det, utan bara satsar på att hitta bevis mot en misstänkt, är dåligt för rättssäkerheten. Det är ingenting jag kan äntra på hur gärna jag än vill, men jag vill höja rättssäkerheten. Vill inte du, eller vill du att någon döms till vilket pris som helst, oavsett skuld eller inte? Det fungerar avskräckande.
Om handske och plastpåse undersökts med likspårhundar hade man säkert kunnat konstatera om blodet kom vid styckningen och var samma sak som likvätska då hade hundarna markerat.
Vad som har påståtts med hunden Unos markering är att den har markerat för lik i bagageutrymmet och inte för blod.
Citera
2014-04-01, 12:17
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Blodet i bagageutrymmet i KJ:s bil är inget bevis för något mord. Att det funnits någon kropp i bagageutrymmet finns det inget bevis på, utan är ett antagande och varifrån skulle den kroppen kommit, eftersom det finns ingen brottsplats man känner till.
Om KJ hade varit orsaken till blodet som fanns i bagageutrymmet skulle han naturligtvis ha städat bort det eller försökt i varje fall, men något sådant har inte gjorts.
Därav kan man dra slutsatsen att det är någon annan än KJ som är orsaken till blodet som fanns i bagageutrymmet.

Hårdrar man den slutssatsen landar man i förlängningen i den felaktiga uppfattningen att KJ inte alls är inblandad i mordet eller i någonting som har med detta att göra, utan fullständigt omedveten om sakförhållandet kört omkring med sin blodbesudlade Sonata - parkerat den men i vanlig ordning glömt att låsa, varvid NN (troligtvis någon av gärningspersonerna) obehindrat kunnat plocka ut några paket med VB-delar och lämpat över dessa i ett annat fordon för transport till f2 och f1. Är det så, på ett ungefär, som du tänker dig att det har gått till ?
Citera
2014-04-01, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ingen mening med att testa de föremålen då man redan hade en markering i bagageutrymmet där föremålen hittades. En markering på föremålen hade enbart sagt att det finns likdoft på dem och kan komma från blodet i bilen, meningslöst.

Om hunden inte hade markerat på föremålen, vad hade det berättat?

Det hade berättat att hunden ev. hade blindmarkerat.
Föremål som har legat i ett bagageutrymme tillsammans med ett lik, doftar med all sannolikhet också.
Man borde ha gjort en blindtest med andra föremål med blod som legat så pass länge att blodet i sig har börjat ruttna.
Jag gillar att ha livrem och hängslen.

Det borde finnas någon sorts kemisk test som kan avgöra om blodet kommer från levande eller död.
Kommer blodet från en levande VB, faller en del av bevisningen. Och är därför viktigt när det gäller utgången av fallet.
Citera
2014-04-01, 12:21
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Lite konstigt bara att MB missat att läsa om KJ när han var inne på Flashback efter VB anmäldes försvunnen. Enligt förhöret med honom i tingsrätten hade han läst om sig själv, men visste absolut inte vem som bodde på Flottiljvägen eller vem KJ var innan den 23/5.

Klart han visste vem KJ var. Det är jag övertygad om. Dock går det nog inte att bevisa.
Citera
2014-04-01, 12:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Klart han visste vem KJ var. Det är jag övertygad om. Dock går det nog inte att bevisa.

Det går väl att bevisa på samma vis som bevisningen i målet, genom sannolikhet och kontext?
Citera
2014-04-01, 12:26
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Det går väl att bevisa på samma vis som bevisningen i målet, genom sannolikhet och kontext?

Jo, men vad jag förstår har de inte haft någon kontakt. Däremot tror jag VB berättat för MB om KJ. Inte för jag tror MB brydde sig nämnvärt eller ens skulle känna igen honom, än mindre träffat och pratat med honom.
Citera
2014-04-01, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sauron1
Det hade berättat att hunden ev. hade blindmarkerat.
Föremål som har legat i ett bagageutrymme tillsammans med ett lik, doftar med all sannolikhet också.
Man borde ha gjort en blindtest med andra föremål med blod som legat så pass länge att blodet i sig har börjat ruttna.
Jag gillar att ha livrem och hängslen.

Det borde finnas någon sorts kemisk test som kan avgöra om blodet kommer från levande eller död.
Kommer blodet från en levande VB, faller en del av bevisningen. Och är därför viktigt när det gäller utgången av fallet.

Det är ju fan så frustrerande att det inte går å testa. Blodet är ju där. Att det blir knepigare med doftmolekyler kan man förstå. Kommer kanske en elektronisk näsa även här.
Citera
2014-04-01, 12:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Jo, men vad jag förstår har de inte haft någon kontakt. Däremot tror jag VB berättat för MB om KJ. Inte för jag tror MB brydde sig nämnvärt eller ens skulle känna igen honom, än mindre träffat och pratat med honom.

Har MB varit inne i tråden och läst om sig själv så kan det inte ha undgått honom att höra talas om KJ, dessutom så bör han ha fortsatt att läsa pga nyfikenhet, han var själv misstänkt och bör ha haft ett stort intresse av att följa trådens diskussioner alla kategorier.
Citera
2014-04-01, 12:41
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Har MB varit inne i tråden och läst om sig själv så kan det inte ha undgått honom att höra talas om KJ, dessutom så bör han ha fortsatt att läsa pga nyfikenhet, han var själv misstänkt och bör ha haft ett stort intresse av att följa trådens diskussioner alla kategorier.

Jo, såklart. Men jag menade om de kände till varandra innan det började rapas upp namn i media.
Citera
2014-04-01, 12:41
Medlem
Citat:

MB har varit inne och läst tråden, detta enl. egen utsago.
Citera
2014-04-01, 12:44
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja du "tror" mycket du och du besväras aldrig av insikten att många andra i tråden har lusläst FUP och vet vad som faktiskt har gjorts när det gäller att utreda Berg. Det upptar vill jag minnas åtminstone 150 sidor i FUP och det tror jag inte är särskilt vanligt i mordutredningar. Man har hållit åtminstone fyra förhör med honom, man har hållit tre förhör (tror jag) med hans hustru. Man har talat med hans barn, man har förhört vänner, bekanta och släktingar. Man har beslagtagit hans mobil, man har kartlagt hans kommunikation och rörelsemönster under flera månader. Och allting finns utfläkt i FUP:en fast han i formell mening aldrig varit högre än "kan misstänkas" i utredningen och senare bara figurerade som vittne.

För att inte tala om att man faktiskt släppte spanet på "ufot" i över en vecka för att istället spana på Berg. Så mycket för din teori.

Nej, jag besväras aldrig av DEN insikten, däremot av att Berg inte utreddes tillnärmelsevis lika grundligt som Kristoffer Johansson. Förhörda med behov av att ljuga eller frisera uppgifter gör det misstänker jag, och kommer då osökt att tänka på Ebbe Carlssons; "alla ljuger om Palmemordet" och samma gäller nog beträffande mordet på Vatchareeya skulle jag tro. Vittnesutsagors sanningshalt, redovisade FUP, bör därför tas med en skyffel vägsalt - dividera sedan med tre och tro på högst hälften av det som blir kvar. Det är min teori i den delen.
Citera
2014-04-01, 12:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sauron1
MB har varit inne och läst tråden, detta enl. egen utsago.

Då kan han inte med trovärdighet hävda att han inte kände till KJ eller har hört talas om honom om han har gjort det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in