2014-04-01, 09:13
Medlem
durtmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Bevis behövs. Men det är dom som tror på gud som måste bevisa det. Vi andra har inget att bevisa.
har en vän som är light Musse. Hans religion förklarar hur universum kom till. Han förnekar inte big bang och evolution. Skillnaden mellan mig och honom är att han tror Allah orsakade big bang och att moral är en gudomlig känsla som härstammar från gud medan jag tror det är en instinkt som vi behövde som de flockdjur vi var.
Jag anser att vi båda har lika mycket att bevisa, jag kan inte motbevisa honom och han kan inte motbevisa mig. Alla förnuftiga muslimer vet att mycket från koranen bara var regler för att hur man överlevde i klan samhällen för tusen år sedan. Det nyttiga med koranen anammar dem.
Citera
2014-04-01, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Jösses, din arrogans kombinerat med en uppenbar svagbegåvning gör dig till en rätt otrevlig typ.

Nu kommer dom, invektiven. Ja, det är frustrerande att inte förstå. Men du kan väl i alla fall försöka anstränga dig? Vart går gränsen för vad sinnena kan registrera? Hint: Till exempel vid det som är osynligt och opåtagligt. Allt som vi kan registrera med våra sinnen är således något vi kan antingen se, höra, lukta eller ta på. Och allt detta är förgängligt a k a skapelsen a k a energi. Något som är förgängligt kan inte vara ursprunglig orsak. I sin första, inte i skapelsens oräkneliga sammanhang överförda mening, betyder ordet orsak den ursprungliga, enda eller yttersta, även kallad absoluta orsaken till allting, till skillnad från alla andra, s.k. relativa orsaker. Denna ursprungliga orsak måste således alltid ha funnits och finns nu och att försöka greppa detta något är bortom sinnenas fattningsförmåga och går ej att "bevisa" mer än som ett axiom. Vi börjar så.
Citera
2014-04-01, 10:17
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacksparrow
Ha ha förklara det enkelt för någon som inte ens har en utgångspunkt för sitt tänkande? Festlig kille

Du har fortfarande inget att säga? Då vet vi det.
Citera
2014-04-01, 10:29
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Nu kommer dom, invektiven. Ja, det är frustrerande att inte förstå. Men du kan väl i alla fall försöka anstränga dig? Vart går gränsen för vad sinnena kan registrera? Hint: Till exempel vid det som är osynligt och opåtagligt. Allt som vi kan registrera med våra sinnen är således något vi kan antingen se, höra, lukta eller ta på. Och allt detta är förgängligt a k a skapelsen a k a energi. Något som är förgängligt kan inte vara ursprunglig orsak. I sin första, inte i skapelsens oräkneliga sammanhang överförda mening, betyder ordet orsak den ursprungliga, enda eller yttersta, även kallad absoluta orsaken till allting, till skillnad från alla andra, s.k. relativa orsaker. Denna ursprungliga orsak måste således alltid ha funnits och finns nu och att försöka greppa detta något är bortom sinnenas fattningsförmåga och går ej att "bevisa" mer än som ett axiom. Vi börjar så.

Du gör alltså klassikern hos personer utan argument kvar att ta till. Först skvätter du invektiv runt dig för att sedan själv ta på dig offerkoftan och säga att andra invektiv gör ont.
Citera
2014-04-01, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg
Du gör alltså klassikern hos personer utan argument kvar att ta till. Först skvätter du invektiv runt dig för att sedan själv ta på dig offerkoftan och säga att andra invektiv gör ont.

Läste du inte argumenten eller begrep du dem inte?
Citera
2014-04-01, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Du har fortfarande inget att säga? Då vet vi det.

Citera
2014-04-01, 10:38
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:

Citat:

Så antingen läste vi inte dina argument eller så är vi för dumma för att förstå dem?

Tack för att du bekräftar precis det jag skrev om dig.
Citera
2014-04-01, 11:52
Medlem
Valsharessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av durtmeister
har en vän som är light Musse. Hans religion förklarar hur universum kom till. Han förnekar inte big bang och evolution. Skillnaden mellan mig och honom är att han tror Allah orsakade big bang och att moral är en gudomlig känsla som härstammar från gud medan jag tror det är en instinkt som vi behövde som de flockdjur vi var.
Jag anser att vi båda har lika mycket att bevisa, jag kan inte motbevisa honom och han kan inte motbevisa mig. Alla förnuftiga muslimer vet att mycket från koranen bara var regler för att hur man överlevde i klan samhällen för tusen år sedan. Det nyttiga med koranen anammar dem.

Då tycker jag du ska fråga din vän om han anser att människor utan tro på gud kan vara moraliska varelser samma utsträckning som troende kan. Om din vän då säger att gud har gett dem moral, vare sig de tror på gud eller inte, så kan du be honom/henne bevisa att det är gud som ligger bakom. Det finns vad jag vet inget som tyder på att någon gud har givit människan moral. Observation visar dessutom att vad som anses som moraliskt handlande skiljer sig väldigt mellan olika personer, kulturer och definitivt mellan olika religioner.
Detta tycks motsäga en gudomlig moral, eller kanske tyder det på att det finns flera gudar och de delade med sig av lite olika moral? Dessutom verkar gudarna i så fall gett upphov till lite olika regelböcker där vissa regler inte gäller alls (längre), vissa är absoluta och andra måste tolkas. Verkar opraktiskt och inte så gudalikt "perfekt" kan jag tycka .

Den som utger sig för att veta något, d.v.s. den som hävdar något, är alltid den som har bevisbördan. Om du hävdar X och din vän hävdar Y så har ni bevisbördan för era teorier respektive men bara för att du inte kan bevisa din teori betyder inte att din väns teroi är korrekt eller ens lika trolig. X och Y får försöka bevisas separat. Det är inte ditt jobb att motbevisa din vän, det är din väns jobb att bevisa sin egen teori.
Senast redigerad av Valsharessa 2014-04-01 kl. 12:22.
Citera
2014-04-01, 12:04
Medlem
Valsharessas avatar
Citat:
Något som är förgängligt kan inte vara ursprunglig orsak. I sin första, inte i skapelsens oräkneliga sammanhang överförda mening, betyder ordet orsak den ursprungliga, enda eller yttersta, även kallad absoluta orsaken till allting, till skillnad från alla andra, s.k. relativa orsaker. Denna ursprungliga orsak måste således alltid ha funnits och finns nu och att försöka greppa detta något är bortom sinnenas fattningsförmåga och går ej att "bevisa" mer än som ett axiom. Vi börjar så.

Okej, då fortsätter vi så här då:
Du verkar förutsätta en ursprunglig orsak till universums uppkomst, detta verkar implicit betyda ett "syfte" för dig. Varför måste universum ha ett syfte? Jag ser inga tecken på något syfte eller en absolut orsak. Det låter lite som om du försöker säga man kan inte få någonting från ingenting men med andra ord, är det rätt uppfattat?
I så fall, hur vet du att man inte kan få någonting från ingenting? Går det att påvisa det med någon slags experiment?
Senast redigerad av Valsharessa 2014-04-01 kl. 12:08.
Citera
2014-04-01, 12:35
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Vart går gränsen för vad sinnena kan registrera? Hint: Till exempel vid det som är osynligt och opåtagligt.
Ja, det finns saker vi inte kan upptäcka med våra mänskliga sinnen. Att etablera det leder inte automatiskt till att opåtaglighet skulle vara någon sorts undanflykt för vad man än kommer på eller vill ska existera.

Citat:
Allt som vi kan registrera med våra sinnen är således något vi kan antingen se, höra, lukta eller ta på. Och allt detta är förgängligt a k a skapelsen a k a energi.
Energi är förgängligt? Låter som en dålig start.
Citat:
Något som är förgängligt kan inte vara ursprunglig orsak.
Hur vet vi att det finns en ursprunglig eller primär orsak (prime mover)? Jag vet att du vill bilda dina axiom på det, men vad är det som leder dig till att anta att det är oundvikligt? Om allt måste ha en orsak måste även den primära orsaken ha en orsak. Du kan inte bara ta till magi, special pleading eller hitta på undantag där du tillskriver en orsak metafysiska egenskaper bara för att det är vad som krävs för att bryta kedjan. Självklart kan man ponera, men det gör det inte till axiom.

Citat:
I sin första, inte i skapelsens oräkneliga sammanhang överförda mening, betyder ordet orsak den ursprungliga, enda eller yttersta, även kallad absoluta orsaken till allting, till skillnad från alla andra, s.k. relativa orsaker.
Som sagt..
Citat:
Denna ursprungliga orsak måste således alltid ha funnits
Varför?
Citat:
och finns nu
Baserat på vad?
Citat:
och att försöka greppa detta något är bortom sinnenas fattningsförmåga och går ej att "bevisa" mer än som ett axiom. Vi börjar så.
Vi vet inte om något finns bortom lagarna vi existerar under, men ändå vill du föreslå att det gör det och sedan konstaterar du att det är bortom vår förmåga. Bravo.
Citera
2014-04-01, 12:35
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Nej, jag såg inte att du till slut kom med något med mer substans än ad hominem. Svarat på det ovanför detta inlägg.
Citera
2014-04-01, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valsharessa

Jag håller med dig om ovanstående men jag vill inte kalla detta för gud. Begreppet gud har religionen lagt beslag på och jag är mer än villig att låta det vara på det sättet. Det gör det lättare att hålla i sär begreppen "tro" och "vetenskap" om de religiösa får behålla sin "gud" på sitt sätt. Jag ser inget behov i att använda begreppet gud för att beskriva 'skapelsen'.

Jag tycker att religioner har lagt beslag på ordet gud alldeles för länge. Det är väldigt kraftfullt begrepp och vi behöver ett ord för saker som vi inte kan uppfatta.

Så låt religionerna ändra form (för de kommer nog aldrig att försvinna helt), men låt dem inte ha monopol på definitionen av gud.

Eller så gör vi som med ordet "hen" och kommer på ett helt nytt ord för saker som vi inte kan förklara.

OBS! I Star Wars är det "The Force".

Finns ett oändligt antal tolkningar i populärkulturen, tror "The Force" är den mest kända.

Så det här är ju långt ifrån en ny eller kontroversiell tanke.
Senast redigerad av Minimalt_Psykad 2014-04-01 kl. 12:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in