Citat:
Ursprungligen postat av
mo-lester
A och B är rätt. Så du hade rätt på fråga 2. Du är med andra ord minst lika långt ute och cyklar som jag på första frågan, haha. Fattar inte hur jävlarna tänkte när de konstruerade eländet. Hur tänkte du när du svarade B förresten?
OK, nu förstår jag. Jag är knappast ute och cyklar - jag skrev ju att jag inte orkade göra några beräkningar förrän jag vet vad rätt svarsalternativ är.
Fråga 1: Svar: A - varför?
y1/x1 är större än y2/x2. Kolla på koordinatsystemet.
x1 & y1 är lägre på både x- och y-axeln än vad x2 & y2 är. Grovt uppskattat kan man nog säga att y1/x1 = 2/1 = 2, medan y2/x2 = 3/4 = 0,75. Jag vet att man inte får sätta in egna siffror godtyckligt, men jag visar endast vad jag menar med det fetstilta genom ett mer konkret exempel.
Förstår du?
Fråga 2: Svar: B - varför?
Det står att AB = BC i längd.
Den skulle kunna vara liksidig; AB = BC = AC. I så fall skulle alla vinklar vara 60 grader, så även vinkeln BAC.
Om den är likbent ska två av vinklarna vara lika stora. Då kan inte någon av dem vara över 90 grader var av skäl som inte ska behöva förtydligas. Den tredje vinkeln kan såvitt jag vet inte heller överstiga 90 grader för en likbent triangel kan väl inte ha en trubbig vinkel?