2014-04-01, 00:07
Medlem
mo-lesters avatar
Sjukaste jag varit med om, gjorde kvantdel2 från hösten 2011 och fick endast 36/40 (och ja, endast, för att jag brukar spika kvant). Till min stora förvåning fastnade jag på TVÅ frågor som på rad kom efter varandra. Kuggade båda. Hur FAN räknar jag ut dem? http://i59.tinypic.com/nnuo9z.png

Bara jag som blir irriterad när man inte fattar frågorna? Och väljer att skylla på frågan istället för på sig själv? Tycker dessa två är så jävla konstiga....
Citera
2014-04-01, 00:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mo-lester
Sjukaste jag varit med om, gjorde kvantdel2 från hösten 2011 och fick endast 36/40 (och ja, endast, för att jag brukar spika kvant). Till min stora förvåning fastnade jag på TVÅ frågor som på rad kom efter varandra. Kuggade båda. Hur FAN räknar jag ut dem? http://i59.tinypic.com/nnuo9z.png
Svaren då?

Efter att bara ha läst frågorna och svarsalternativen - utan beräkningar med andra ord - gissar jag på C & B.
Citera
2014-04-01, 00:12
Medlem
Citat:

Bara jag som blir irriterad när man inte fattar frågorna? Och väljer att skylla på frågan istället för på sig själv? Tycker dessa två är så jävla konstiga....

Ponera att toppen är spetsen B. I en likbent triangel är alltid basvinklarna lika stora, alltså måste de (vinklarna BAC och ACB) vara mindre än 90 grader eftersom vinkeln ABC också ska in i vinkelsumman, som är 180 grader.
Citera
2014-04-01, 00:20
Medlem
mo-lesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Svaren då?

Efter att bara ha läst frågorna och svarsalternativen - utan beräkningar med andra ord - gissar jag på C & B.

A och B är rätt. Så du hade rätt på fråga 2. Du är med andra ord minst lika långt ute och cyklar som jag på första frågan, haha. Fattar inte hur jävlarna tänkte när de konstruerade eländet. Hur tänkte du när du svarade B förresten?
Citera
2014-04-01, 00:21
Medlem
mo-lesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felicious
Ponera att toppen är spetsen B. I en likbent triangel är alltid basvinklarna lika stora, alltså måste de (vinklarna BAC och ACB) vara mindre än 90 grader eftersom vinkeln ABC också ska in i vinkelsumman, som är 180 grader.

var står det att den är likbent? Den behöver inte vara det.

Edit: fyfan vilken idiot jag är. AB=BC och det är en av de spetsiga vinklarna som sökes. Givetvis är svaret B. Never mind
Citera
2014-04-01, 00:24
Medlem
Fråga angående vilken del som är testprov.

Ifall det första provet jag får på lördag är matte, betyder det då att testprovet garanterat är matte? Alltså får man alltid varannat prov Tex matte-Svenska-matte-svenska-matte alternativt svenska-matte-svenska-matte-svenska
Citera
2014-04-01, 00:25
Medlem
Tack U-fig.

Citat:
A och B är rätt. Så du hade rätt på fråga 2. Du är med andra ord minst lika långt ute och cyklar som jag på första frågan, haha.

Jag som normalt står på 'andra sidan' och ställer alla frågor tyckte inte fråga 1 var så knepig egentligen.

Om man ponerar att x1 i koordinatsystemet motsvarar tal 1 på x-axeln så kan man anta att x2 ligger mellan talen 5-6. Nånting delat i 1 blir större än nånting delat i 5-6. Därav A. Men jag kanske tänkte fel.
Eller är jag awesome?
Citera
2014-04-01, 00:32
Avslutad
Citat:
A och B är rätt. Så du hade rätt på fråga 2. Du är med andra ord minst lika långt ute och cyklar som jag på första frågan, haha. Fattar inte hur jävlarna tänkte när de konstruerade eländet. Hur tänkte du när du svarade B förresten?
OK, nu förstår jag. Jag är knappast ute och cyklar - jag skrev ju att jag inte orkade göra några beräkningar förrän jag vet vad rätt svarsalternativ är.

Fråga 1: Svar: A - varför?
y1/x1 är större än y2/x2. Kolla på koordinatsystemet. x1 & y1 är lägre på både x- och y-axeln än vad x2 & y2 är. Grovt uppskattat kan man nog säga att y1/x1 = 2/1 = 2, medan y2/x2 = 3/4 = 0,75. Jag vet att man inte får sätta in egna siffror godtyckligt, men jag visar endast vad jag menar med det fetstilta genom ett mer konkret exempel.

Förstår du?

Fråga 2: Svar: B - varför?
Det står att AB = BC i längd.

Den skulle kunna vara liksidig; AB = BC = AC. I så fall skulle alla vinklar vara 60 grader, så även vinkeln BAC.

Om den är likbent ska två av vinklarna vara lika stora. Då kan inte någon av dem vara över 90 grader var av skäl som inte ska behöva förtydligas. Den tredje vinkeln kan såvitt jag vet inte heller överstiga 90 grader för en likbent triangel kan väl inte ha en trubbig vinkel?
Senast redigerad av U-Fig 2014-04-01 kl. 00:35.
Citera
2014-04-01, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Tack U-fig.

Jag som normalt står på 'andra sidan' och ställer alla frågor tyckte inte fråga 1 var så knepig egentligen.

Om man ponerar att x1 i koordinatsystemet motsvarar tal 1 på x-axeln så kan man anta att x2 ligger mellan talen 5-6. Nånting delat i 1 blir större än nånting delat i 5-6. Därav A. Men jag kanske tänkte fel.
Eller är jag awesome?

Det är så provmakarna har tänkt.

x2 > x1 och y2 > y1

Och sen ska man utifrån det uppskatta att kvoten av de två mindre värdena blir större.

T.ex:

Kvant I = 3/1 = 3

Kvant II = 4/6 = 0.667

Dock har man egentligen inga givna värden, så det är lätt att dra till med (D).
Citera
2014-04-01, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vote

Tackar. Nu var det lättare när man bytte ut 14 mot 10 i ena ledet.
Men om vi säger 18*17 då, hur delar man upp?

Formelsamlingen är rätt mycket att ta in. Ska allt det där rinna som vatten?

En-, tio-, hundratal i ena ledet. Det andra lämnar du som det är.

18*17
= 10*17 + 8*17
= 170 + 144
= 314

Men det bästa är helt enkelt att nöta. Då lär du dig många av svaren så slipper du fundera. Tar en del tid om man ska stycka upp det.
Citera
2014-04-01, 00:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
En-, tio-, hundratal i ena ledet. Det andra lämnar du som det är.

18*17
= 10*17 + 8*17
= 170 + 144
= 314

Men det bästa är helt enkelt att nöta. Då lär du dig många av svaren så slipper du fundera. Tar en del tid om man ska stycka upp det.
Visst funkar det att göra så. I och för sig räknade du fel...

18 * 17
= 10 * 17 + 8 * 17
= 170 + 136
= 306

Men jag föredrar 18 * 17 = 9 * 34 = (10 * 34) - 34 = 340 - 34 = 306

Alternativt 18 * 17
= (20 * 17) - 2 * 17
= 340 - 34
= 306
Citera
2014-04-01, 00:44
Medlem
mo-lesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
OK, nu förstår jag. Jag är knappast ute och cyklar - jag skrev ju att jag inte orkade göra några beräkningar förrän jag vet vad rätt svarsalternativ är.

Fråga 1: Svar: A - varför?
y1/x1 är större än y2/x2. Kolla på koordinatsystemet. x1 & y1 är lägre på både x- och y-axeln än vad x2 & y2 är. Grovt uppskattat kan man nog säga att y1/x1 = 2/1 = 2, medan y2/x2 = 3/4 = 0,75. Jag vet att man inte får sätta in egna siffror godtyckligt, men jag visar endast vad jag menar med det fetstilta genom ett mer konkret exempel.

Förstår du?

Fråga 2: Svar: B - varför?
Det står att AB = BC i längd.

Den skulle kunna vara liksidig; AB = BC = AC. I så fall skulle alla vinklar vara 60 grader, så även vinkeln BAC.

Om den är likbent ska två av vinklarna vara lika stora. Då kan inte någon av dem vara över 90 grader var av skäl som inte ska behöva förtydligas. Den tredje vinkeln kan såvitt jag vet inte heller överstiga 90 grader för en likbent triangel kan väl inte ha en trubbig vinkel?

Har fortfarande svårt att förstå den första. Varför är inte x1 och y2 2/2 = 1? Eller 3 respektive 2, så man får 1.5.
Och y2/x2 kanske 6/4 = 1.5 det med? Känns som att man bara gissar sig fram på denna...Eller är det så att (x2,y2) begränsas på så vis att de ligger under grafen y=x och således måste x2 > y2, och y1 > x1?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in