2014-04-01, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ännu en artikel om dagens rättegång: http://www.kuriren.nu/nknyheter/kristoffer-har-inget-alibi-7547881.aspx

Jag måste säga att jag är besviken på Olsson, åtminstone när man läser referaten känns det som att hans sluggande lika gärna kan skada klienten. Jag är t ex långt ifrån säker på att hovrätten uppskattar en advokat som påstår att deras kollegor i tingsrätten begått ett grovt fel som inte tagit obevisade uppgifter från PAPPAN TILL DEN ÅTALADE SOM INTE VITTNAR UNDER ED som självklara fakta som åklagarna måste motbevisa. Särskilt som de ju inte går ihop ändå. Det var samma visa i tingsrätten: Man påstod sig ha upprättat ett fullständigt "alibi" åt Kristoffer för tiden 18-20 maj, men det fanns fortfarande flera hyfsat långa luckor.

Jag tror inte heller att Hovrätten kommer att köpa resonemanget att benen MÅSTE ha placerats där efter den 18:e. Det är helt enkelt en slutsats som vilar på alldeles för lösa antaganden. Och före den 18:e... ja då hade inte pappa Jonny som var på tjänsteresa mycket koll på var Kristoffer befann sig och gjorde. Ingen annan heller.
Man kan ju vända på frågeställningen och fråga vad som hade gjort dig positivt överraskad. Jag gissar att Olsson vet att planteringsteorin är tunnare än välling i Sudan och att han har en klient som gör ett allt annat än gott intryck på rättens ledamöter. Sen gissar jag att det framkom rätt besvärande saker om KJ personlighet vid genomgången av personalian. Olsson måste nog i detta läge chansa lite och låta det bära eller brista och i vart lyckas med det viktigaste av allt i hans uppdrag, göra sin klient nöjd.
Citera
2014-04-01, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du verkar glömma att lägenheten vare sig var mord- eller styckplats. Och där kan man prata om dammsuget.

Och vad grundar du det på, att lägenheten inte kan vara mordplats.
Jag tror däremot att den kan vara just mordplats och diverse attiraljer har avlägsnats från lägenheten av innehavaren därav inga direkta spår. Att hon lämnat lgh av egen maskin och dessutom kvarlämnat sin mobil tror jag inte en sekund på. Hon har bragts om livet i lgh.
Citera
2014-04-01, 00:12
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Åklagarna sa att det var uteslutet bl.a. i Norrbottens-nytt. Jag utgår från att dom baserade det på teknikernas analyser.

I samma veva påstods det att VB kämpat för sitt liv och några tecken på kamp i KJ:s lägenhet kunde de inte se. Golven var jämt smutsade. Det tolkar jag som lunkstigar mellan de olika sittplatserna.
I motljus med kinden mot golvet, kan man tydligt se friktionsspår av olika slag, mönster som skiljer ut sig från det vanliga och det utgår jag ifrån att de har gjort.
Citera
2014-04-01, 00:13
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Åklagarna sa att det var uteslutet bl.a. i Norrbottens-nytt. Jag utgår från att dom baserade det på teknikernas analyser.

Nej, dom har sagt att dom inte utesluter lägenheten som brottsplats i ett videofilmat inslag i media.
Du får hänga med istället för att svamla om saker som inte stämmer.
Citera
2014-04-01, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Och vad grundar du det på, att lägenheten inte kan vara mordplats.
Jag tror däremot att den kan vara just mordplats och diverse attiraljer har avlägsnats från lägenheten av innehavaren därav inga direkta spår. Att hon lämnat lgh av egen maskin och dessutom kvarlämnat sin mobil tror jag inte en sekund på. Hon har bragts om livet i lgh.

Finns inga tekniska bevis som stödjer det teorin. Mig veterligen.
Citera
2014-04-01, 00:17
Medlem
Citat:
Nu närmar vi oss kärnan.
-åklagarna har innan rättegången eventuellt sagt att DE utesluter lägenheten som styckplats,
-det finns ingenting i platsundersökningen som utesluter lägenheten som styckplats,
-åklagarna har efter att målet tillförts ytterligare material ändrat ståndpunkt och kan inte längre utesluta lägenheten som styckplats.
Slutsatsen är alltså att åklagarna med beaktande av den tekniska utredningen OCH andra omständigheter dragit sina slutsatser.
Går det att rent tekniskt utesluta lägenheten som styckplats - ett entydigt NEJ
Är påståendet om att teknikerna uteslutit lägenheten som styckplats en trådsanning - ett entydigt JA
Citera
2014-04-01, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Vad ett flertal personer i den här tråden tycks ha missförstått är att domstolarna inte ifrågasätter det som är ostridigt. I den här delen framgår således att KJ och VB har bestämt träff. KJ mobil byter mast till VB mast när han hämtar henne enligt överenskommelsen. VB mobil byter mast till KJ mast när hon åker till KJ. KJ bekräftar för polis och domstol att han hämtade VB och att de var hos honom under kvällen. Det är mellan samtliga inblandade parter ostridiga uppgifter och således uppgifter som domstolen tar för godo.

Jo MEN vem/vilka hämtade/kidnappade henne under hennes promenad hem?
Citera
2014-04-01, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Nej, dom har sagt att dom inte utesluter lägenheten som brottsplats i ett videofilmat inslag i media.
Du får hänga med istället för att svamla om saker som inte stämmer.

Det uttalandet kom senare. Jag hänger nog med.
Citera
2014-04-01, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ännu en artikel om dagens rättegång: http://www.kuriren.nu/nknyheter/kristoffer-har-inget-alibi-7547881.aspx

Jag måste säga att jag är besviken på Olsson, åtminstone när man läser referaten känns det som att hans sluggande lika gärna kan skada klienten. Jag är t ex långt ifrån säker på att hovrätten uppskattar en advokat som påstår att deras kollegor i tingsrätten begått ett grovt fel som inte tagit obevisade uppgifter från PAPPAN TILL DEN ÅTALADE SOM INTE VITTNAR UNDER ED som självklara fakta som åklagarna måste motbevisa. Särskilt som de ju inte går ihop ändå. Det var samma visa i tingsrätten: Man påstod sig ha upprättat ett fullständigt "alibi" åt Kristoffer för tiden 18-20 maj, men det fanns fortfarande flera hyfsat långa luckor.

Jag tror inte heller att Hovrätten kommer att köpa resonemanget att benen MÅSTE ha placerats där efter den 18:e. Det är helt enkelt en slutsats som vilar på alldeles för lösa antaganden. Och före den 18:e... ja då hade inte pappa Jonny som var på tjänsteresa mycket koll på var Kristoffer befann sig och gjorde. Ingen annan heller.

Jag tycker rätten borde gjort syn vid ödehuset så hade rätten haft väldigt bra koll på om personen som tittat in genom fönstergluggen borde ha sett benen.
Citera
2014-04-01, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Nu närmar vi oss kärnan.
-åklagarna har innan rättegången eventuellt sagt att DE utesluter lägenheten som styckplats,
-det finns ingenting i platsundersökningen som utesluter lägenheten som styckplats,
-åklagarna har efter att målet tillförts ytterligare material ändrat ståndpunkt och kan inte längre utesluta lägenheten som styckplats.
Slutsatsen är alltså att åklagarna med beaktande av den tekniska utredningen OCH andra omständigheter dragit sina slutsatser.
Går det att rent tekniskt utesluta lägenheten som styckplats - ett entydigt NEJ
Är påståendet om att teknikerna uteslutit lägenheten som styckplats en trådsanning - ett entydigt JA

Det var väl snarast dom andra omständigheterna som gjorde att åklagarna svängde. Den tekniska undersökningen låg ju fast.
Citera
2014-04-01, 00:26
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Var hölls festen och vilken/vilka master täckte den lägenheten/huset?

Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Batterivägen om jag minns rätt. Samma mast.

Jag utgår ifrån att det rör sig om DM, som VB tidligare hadde stalkat, och i så fall så var det på Bataljonsvägen 4* (*=0) (Förhör med ML FUP 1426)

Denna ML uttalar en del obehagliga saker om KJ i FUP förhöret:

" helt omotiverat pratar (KJ) om att äta hjärtan och prat om blodiga knivar"

"vi började skratta bakom ryggen på honom och vi har sedan börjat kalla honom seriemördaren när han inte närvarande. Jag tror inte "Kibba" vet om att vi kallar honom det."

Denne ML kjänner Kj gennom WL.

Värkar som att det finns ett gjäng där som inte vill KJ väl!
Citera
2014-04-01, 00:29
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Med en dåres envishet hävdar jag att AB säger ett Orange skaft och i polisens beslagsprotokoll från KJs skuff noterar man den som ett verktyg med Orange skaft.

Hittills har jag i mina läsningar i FUP:en bara funnit två noteringar om Orange skaft. Det är dessa två.

Sen är jag urusel på PDF och lyckas inte hitta igen detta. Ber om ursäkt för det. Men jag är tämligen minnesgod.

Ja, du har helt rätt. AB säger orange skaft. Och i skuffen på KJ:s bil hittades en kniv med orange skaft. Men stämkniven på bilden med KJ och konservburken har gult skaft. Det måste i så fall röra sig om två olika verktyg.
Dessutom: AB tecknar ett stämjärn. Muntligt däremot, beskriver han ett skölpliknande föremål. Polisens expert avfärdar stämjärnet som mordvapen och tror på märlspik. Men det vill varken åklagarna eller tingsrätten ta till sig. Eller så fattar de inte galoppen. Den som skriver domslutet virrar bort sig och hävdar, trots expertutlåtandet, att mordvapnet är ett stämjärn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in