2014-03-31, 20:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dindummer
Jag förstår problematiken och diskrimineringen som finns, och att Sverige haft kolonier och sett ned på svarta är ingenting som försvinner över ett par år.
Vilka svenskar har haft kolonier? När såg svenskar ned på svarta?
Citera
2014-03-31, 20:38
Medlem
Cimmerians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel

Om en svensk vit tonåring inte blir kysst blir hon det i ett samhälle där HON tillhör normen. Hon befinner sig i en position där hon har makt och privilegier. Därför räknas inte hennes upplevelse. Hon har i detta fel hudfärg. Att den svarta tjejen inte blev kysst kan däremot ytterst sägas vara ett uttryck för en rasistisk struktur där mörk hudfärg anses mindre attraktiv. Därför räknas hennes upplevelse och vi ska ställas till svars för att detta har hänt.

Jag skulle vilja säga att det värsta som har hänt svarta - värre än slavhandeln när det begav sig - var att bli tagna under mångkulturalisternas vingar.

Mångkulturalisterna har gjort många svarta, och andra invandrare av icke-vit kulör, till gnälliga och paranoida vrak." Jag fick inte jobbet - det måste vara rasism. Hon ville inte dejta mig - det måste vara för att jag är svart. Affärsbiträdet LOG så överdrivet vänligt mot mig - det måste vara rasism."

Och det KAN det vara... även om det inte är särskilt troligt. Men när sådana paranoida tankar väl tillåts blomma ut och få medialt och politiskt genomslag finns det ingen ände på vansinnet, tydligen.

Ingen höjer ett ögonbryn om en svart man eller kvinna säger sig föredra en partner som är svart, eller en svart person som hyllar svarthet som skönhet. Och det är helt rätt. Vem bryr sig? Vem är så förmäten och förgrämd att han begär att ALLA ska tycka att hans folk är vackert?

Det som är fel här är att om en vit person säger samma sak så är det rasism.

Vita kan aldrig vinna i detta vansinneslopp. Till och med när vi inte gör något fel KAN VI VARA rasister. Vår själva existens skapar en "vithetsnorm" som i sig är skadlig för icke-vita.

Den logiska konsekvensen för galningarna som hyser dessa åsikter är förstås att få bort vita människor. För det finns faktiskt ingen annan lösning.
Senast redigerad av Cimmerian 2014-03-31 kl. 20:46.
Citera
2014-03-31, 20:44
Medlem
Hegernatarens avatar
Tvivlar starkt på att negrer är dåligt behandlade i Sverige. Själv brukar jag alltid vara väldigt trevlig mot negrer, eftersom man vet att de är ungefär på ett barns mentala nivå så kan de vara ganska roliga att skoja med och brukar vara på bra humör. Så reportaget att negrer skulle möta rasism i Sverige känns ju bara löjligt.
Citera
2014-03-31, 21:46
Medlem
Nalin_Pekguls avatar
Citat:
Offermentaliteten

Tenderar samtalen med kollegan att sluta i att hon eller han framstår som ett offer? En psykopat har oftast en uppblåst självbild och talar mer än gärna om sina problem. Dålig självinsikt, och framför allt en oförmåga och vilja att ta ansvar för sina handlingar, är ett kännetecken på att allt inte står rätt till, enligt Lillian Glass.

http://www.svd.se/naringsliv/sa-kan-du-lista-ut-om-kollegan-ar-psykopat_3418010.svd?sidan=5

1.Denne lever i det förgångna
3.Psykopaten är sällsynt självupptagen
4.Offermentaliteten

Många av punkterna som FBI-experten Lillian Glas tar upp som tecken på psykopati stämmer överens med gråtnegrerna i programmet.
Citera
2014-03-31, 23:31
Medlem
Dude The Rudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimmerian
Men det är 200 år sedan! Åtta generationer!

Tänk om alla folk skulle älta oförrätter begångna mot dem i århundraden - aldrig glömma, alltid påminna folk om hur jävliga deras förfäder var.

Är det något som sammansvetsar? Är det ens rimligt? Ingen nu levande svensk har något som helst med detta att göra, ingen nu levande svensk förespråkar att Sverige ska vara en kolonialmakt.

Finns det trots allt kollektiv skuld? Och dessutom nedärvd?

Okej. Om det FINNS kollektiv skuld så kan vi börja tala om vilken skuld icke-vita invandrare har i att deras landsmän - i detta nu - står för hälften av landets årliga våldtäkter, misshandlar och personrån... ofta riktade mot etniska svenskar.

Åh, just det - DE FLESTA sköter sig.

Nå, INGEN svensk bedriver kolonialmaktspolitik. Ingen svensk har åsikten att detta skulle vara något önskvärt... och de skyldiga dog för 200 år sedan.

Var är folks sinne för proportioner?

Det är fullkomligt orimligt samtidigt som det absurt nog känns fullkomligt självklart. Mel Gibson t.ex. hatar ju judarna för att de mördade stackars Jesus och han är inte ensam. Att komma dragandes med uråldriga synder är väldigt primitivt men ack så tacksamt. Är man inte påläst i en fråga och inte har något bättre tydligt för sin inre syn så slänger man fram dylik smörja. Således kan man medvetet parera in gammal skuld, t.ex. svenska kolonier, för att väcka dessa känslor hos folk. Tragiskt i någon mening, för visst är det något en femåring eller en tränad apa skulle kunna begripa men vuxna människor klarar det inte.

OT: Väljer att inte se dokumentären efter att ha läst kommentarerna i tråden.
Citera
2014-04-01, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Nja. Kitwiba Sabuni är ordförande för Afrosvenskarnas riksförbund. Han har en politisk agenda (bland annat kvotering på etnisk grund, statistik där hänsyn tas till ras etc). Han berättelser får betraktas även ur det perspektivet.

http://www.dagensarena.se/opinion/afrosvenskarnas-riksforbund-gor-afrofobi-till-valfraga/

Vad är det som fått dig att ändra uppfattning? Har du själv fått uppleva rasism, eller är det program som detta som övertalat sig om att rasismen är utbredd?
Okej, om det stämmer är det kanske lite dumt att ha med honom.. Men förstår du inte att de faktiskt finns en hel del människor som mår dåligt av att de blir bemött rasistiskt. Och, ja jag vet att de även finns rasism mot svenskar från invandrare, jag vet!

Det grundar jag helt och hållet på hur dom runt omkring mig pratar och behandlar folk. Framförallt svenskar som bemöter svarta/bruna.
Alltså inte på denna film!

Mest rasistiskt snack är det när igen finns där som kan bli kränkt.. Men ibland även saker som sägs direkt till en person som är svart/brun.
Och detta är överlag rasism från Svenskar mot invandrare, jag har möjligtvis varit med om någon enstaka gång där det har varit ombytta roller. Antalet gånger då jag varit med när någon har kränkt en person direkt är uppemot 5-10 ggr och antalet gånger då det snackats rasistiskt utan att någon invandrare finns där kan jag inte räkna.

Jag har tidigare identifierat mig som Sverigedemokrat, men dom personer i min närhet som brukar komma med rasistiska påhopp brukar överlag vara Sverigedemokrater, så det är inte så kul att identifiera sig som detta längre.

Det är synd, för jag ser ju problem som invandring skapar, men jag har aldrig förstått mig på varför man ska kränka enskilda personer pga ras eller hudfärg.
Citera
2014-04-01, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nalin_Pekgul
Dom är selektivt utvalda pga sin hudfärg för att göra en politisk poäng. Det finns gott om vita människor som blir värre behandlade men de kommer inte få plats i tv-rutan eftersom de inte gynnar den kulturmarxistiska agendan.
Om du är så jävla trött på att det aldrig visas några dokumentärer om rasism mot vita, UT OCH GÖR DIN EGNA DOKUMENTÄR!!!

Det finns inget som hindrar dig, det har aldrig varit lättare.. Och om du inte får den såld så kan du alltid sprida den gratis på nätet. Det har fan aldrig varit så enkelt att sprida sina åsikter som det är nu, det finns inget som hindrar dig!
Citera
2014-04-01, 00:28
Medlem
PissingContests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gryken

Mest rasistiskt snack är det när igen finns där som kan bli kränkt.. Men ibland även saker som sägs direkt till en person som är svart/brun.
Och detta är överlag rasism från Svenskar mot invandrare, jag har möjligtvis varit med om någon enstaka gång där det har varit ombytta roller.
Är du etnisk Svensk eller uppfattas som sådan?
Citera
2014-04-01, 00:30
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimmerian
Ingen höjer ett ögonbryn om en svart man eller kvinna säger sig föredra en partner som är svart, eller en svart person som hyllar svarthet som skönhet. Och det är helt rätt. Vem bryr sig? Vem är så förmäten och förgrämd att han begär att ALLA ska tycka att hans folk är vackert?

Det som är fel här är att om en vit person säger samma sak så är det rasism.

Vita kan aldrig vinna i detta vansinneslopp. Till och med när vi inte gör något fel KAN VI VARA rasister. Vår själva existens skapar en "vithetsnorm" som i sig är skadlig för icke-vita.

Den logiska konsekvensen för galningarna som hyser dessa åsikter är förstås att få bort vita människor. För det finns faktiskt ingen annan lösning.
Jag håller med om att det är en logisk konsekvens av den här typen av retorik dragen till sin extrem.

För att använda sig av denna bisarra terminologi: Hur utplånar man en vit blick som är så präglad av sitt koloniala arv att den fortfarande efter hundratals år kan förutsättas betrakta svarta kroppar som mindre värda. Svaret är genom att erkänna sitt koloniala arv (det är åtminstone ett första steg) MEN kan vi verkligen förvänta oss att alla vita är redo att erkänna sin inneboende skuld? Om nej, ja... då är den vita blicken likt förbannat kvar.

Även om detta inte behöver leda till slutsatsen att vita människor måste bort, så leder det oundvikligen till slutsatsen att fortsatt samexistens vilar på bräcklig grund (jag refererade tidigare till ett patologiskt förhållande).

Så nej. Detta är ingen framkomlig väg och jag förstår ärligt talat inte de antirasistiska krafter som stöder den här typen av retorik. Hur tänker de?
Citera
2014-04-01, 00:39
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gryken
Okej, om det stämmer är det kanske lite dumt att ha med honom.. Men förstår du inte att de faktiskt finns en hel del människor som mår dåligt av att de blir bemött rasistiskt. Och, ja jag vet att de även finns rasism mot svenskar från invandrare, jag vet!
Tack för svaret.

Jo, det förstår jag. Och jag ursäktar inte människor som avsiktligt kränker andra - oavsett orsak. Det jag vänder mig emot i den här dokumentären är att dessa rasistiska uttalanden kopplas till föreställningen att Sverige är genomsyrat av rasistiska strukturer. Att enskilda människors kränkande uttalanden bara delvis kopplas till ett personligt ansvar och i övrigt till en diffus vit skuld (med sitt ursprung i Sveriges koloniala arv). DETTA vänder jag mig emot. En konstruktion där en sida pekas ut som offer (för sina medmänniskor och för samhället i stort) och den andra sidan utpekas som förövare och förtryckare.
Citera
2014-04-01, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissingContest
Är du etnisk Svensk eller uppfattas som sådan?
Ja, jag är etnisk svensk... Vit som snö
Citera
2014-04-01, 00:52
Medlem
PissingContests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jodkula
En del föredrar mulliga, andra blonda, några vill ha akademiker eller miljöpartister.
Snyggt gjort! Det är knappt att man märker din ninja-diss av miljöpartister, men som tur är har jag ögonen med mig!

; )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in