Citat:
Ursprungligen postat av
Jodkula
I stora delar väldigt klokt skrivet
En av de konstigaste sakerna tyckte jag var tjejen som registrerat sig på olika kontaktsajter men upplevde att hon blivit ratad för att hon var svart. Dels förstår jag inte hur hon kan veta att det är för att hon är svart och dels begriper jag inte vad hon tycker vi skall göra åt denna rasism.

Borde några svenska killar barmhärtighetsligga med henne? En del föredrar mulliga, andra blonda, några vill ha akademiker eller miljöpartister. Tråkigt såklart för den som "passar" för ett mindre antal, men kan vi verkligen kräva att killar på träffsidor ska ta ansvar för att bekämpa dessa orättvisor genom att uppvakta personer de egentligen inte är intresserade av? Jag förstår att det måste vara jobbigt att uppleva det hon gör, men kan ändå inte förstå vad hon menar att vi skulle göra åt det.

Hon visste att det var så då hon gått in på ett antal profiler och noterat att de inte kryssat i "afrikansk urprung" i sina sökprofiler. I hög grad föredrog männen kvinnor ur samma etniska/etniskt närliggande grupp.
Inget konstigt med det, kan man tycka. Inte heller kan jag se det som ett uttryck för
rasism. Jag föreställer mig - som du själv beskriver - att den som söker en partner försöker hitta någon som den har så mycket som möjligt gemensamt med och därutöver ser en potential att bli attraherad av. I det kanske man värderar en liknande härkomst - men det behöver inte betyda att man föraktar andras.
Det är lite det jag är inne på i resonemanget om mobbning. Är det per definition värre att dessa män väljer bort
afrikanskt ursprung än om de väljer bort en
mullig miljöpartist. Om så, varför? Drar man hennes resonemang till sin extrem så vore den enda acceptabla profilen den som inte har några preferenser överhuvudtaget - vare sig vad gäller ålder, utbildning, intressen eller utseende.
Men så fungerar det inte. Vi blir alla valda och bortvalda i alla möjliga och omöjliga situationer av en rad olika skäl och icke-skäl.
Allt kan med "rätt" inställning tolkas som en kränkning.