2014-03-31, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Men snälla rara, det är ju jag som påstår att det inte finns några begränsningar (tills dess att vi stöter på några faktiska begränsningar).

Kan du försöka belägga ett endaste av alla dessa påståenden du gjort hitintills, Kan du ta och ge en förklaring som sträcker sig aningens längre än "det bara är så"? Kan du använda dig av egna ord och tankar, inte citera andra? Du har berättat om vad som enligt dig är omöjligt, det är totalt ointressant tills dess att du tar dig i kragen och berättar VARFÖR det är omöjligt.

Jag har ju sagt att din och min position i skapelsen omöjliggör för oss att greppa helheten. Du fick en liknelse med en guldfisk förut. Kan ju dra den med en cell i din kropp också. Den kan bara förstå sin specifika roll. Den kan aldrig förstå din fulla potential, helheten. Men om cellen kunde prata med andra celler, skulle de kunna lägga pusslet, och få en större förståelse för dig (vilket väl händer). Men aldrig få hela bilden. Sen är hjärnans innehåll direkt kopplat till input från våra sinnen, det vill säga allt som går att ta på, väga och mäta. Det är det vi kan tänka ut. Enkom. Det vi söker (gud) är bortom detta.
Citera
2014-03-31, 21:18
Medlem
xtrftw1337s avatar
Jag tror inte på gud som att han vore någon "fysisk gubbe" bland molnen.. om något så tror jag snarare att han är någon form av "energi" som lever inom oss än att han sitter och chillar på ett moln
Citera
2014-03-31, 21:18
Medlem
Vad är det starkaste beviset för att gud finns?

De där mörkaste stunderna när man märker att man plötsligt ber gud om hjälp (är inte troende) eller när man svär åt gudarna och det känns bra. Eller tvärtom när något random bra händer och man vet inte vem man ska tacka så säger man typ tack gud eller nå.

Det är som att man tackar världen eller något. Mer som överstående talare säger..

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=637869246283291&set=a.1089771091725 10.11644.107846889285532&type=1&theater
Senast redigerad av Patrick Bateman 2014-03-31 kl. 21:29.
Citera
2014-03-31, 21:49
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtrftw1337
Jag tror inte på gud som att han vore någon "fysisk gubbe" bland molnen.. om något så tror jag snarare att han är någon form av "energi" som lever inom oss än att han sitter och chillar på ett moln
Vad för "energi"? Är du buddhist av något slag?
Citera
2014-03-31, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jacksparrow
Jag har ju sagt att din och min position i skapelsen omöjliggör för oss att greppa helheten.

Ja men du har inte berättat VARFÖR det skulle förhålla sig så, du bara konstaterar.

Citat:
Du fick en liknelse med en guldfisk förut. Kan ju dra den med en cell i din kropp också. Den kan bara förstå sin specifika roll. Den kan aldrig förstå din fulla potential, helheten.

Nej en cell har ingen hjärna, inget verktyg att analysera verkligheten med. Jag är dock utrustad med en hjärna. Du gör samma misstag här, du bara förklarar ATT man inte kan förstå helheten men du undviker att berätta VARFÖR.

Citat:
Men om cellen kunde prata med andra celler, skulle de kunna lägga pusslet, och få en större förståelse för dig (vilket väl händer). Men aldrig få hela bilden.

Din analogi haltar, jag är till skillnad från cellen utrustad med verktyg som lämpar sig ypperligt väl för komunikation. Igen så gör du ett påstående om något som är omöjligt men struntar helt i att berätta VARFÖR.

Citat:
Sen är hjärnans innehåll direkt kopplat till input från våra sinnen, det vill säga allt som går att ta på, väga och mäta. Det är det vi kan tänka ut. Enkom. Det vi söker (gud) är bortom detta.

Första stycket är väl det enda matnyttiga ditt inlägg har att bjuda på, sedan så gör du samma trötta misstag igen, du berättar att något är omöjligt men inte VARFÖR.
Citera
2014-03-31, 22:21
Medlem
Fantasi.

Det skrivs sagoböcker idag, varför skulle det vara omöjligt att hitta på en rövarhistoria förr i tiden för?
Citera
2014-03-31, 22:32
Medlem
Kan man bevisa att Gud existerar? Nej.
Kan man bevisa att Gud inte existerar? Nej.
Ateister är utav min ekvation lätt räknat dumma i huvudet eftersom de motsätter sig någonting som varken kan bevisas eller motbevisas.

ps. jag har alla anledningar till att tro på att någonting större än Jag existerar inom mig.
om det är Gud, en personlig Gud, kontroll över tredje ögat eller någonting annat vet jag inte. Men jag motsätter mig definitivt inte en Gud.
Citera
2014-03-31, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnarkEGratis
Ateister är utav min ekvation lätt räknat dumma i huvudet eftersom de motsätter sig någonting som varken kan bevisas eller motbevisas.

Kristen: Gud finns
Ateist: Nej
Kristen: Bevisa att han inte finns

Hör du inte hur dumt det låter? Den som inte tror på gud, har inget att bevisa. Det är ju den som påstår sig ha gud i sin jävla själ, som måste bevisa
Citera
2014-03-31, 22:40
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:

ps. jag har alla anledningar till att tro på att någonting större än Jag existerar inom mig.
om det är Gud, en personlig Gud, kontroll över tredje ögat eller någonting annat vet jag inte. Men jag motsätter mig definitivt inte en Gud.
Vad skulle vara värt att tillbe de då, eller t.o.m dyrka.. om det nu skulle ligga latent i din existens?

Det kunde utefter din förklaring räcka att du har självrespekt och därifrån väl förmår uppskatta existensen.. kan jag tycka.

Eftersom du sätter likhet mellan din kropp och gud. Inte minst. Man kan göra det lättare för sig, genom att förhålla sig till det som alla vet är, utan omvägar...

..men det är ju i den saken det uppfattas så provokativt för er troende, att man ägnar sig åt det man öht kan ära och utveckla - ni reagerar ju över att gud inte medverkar i allas liv, det är ofta teister som reagerar när lovorden inte ges gehör - inte tvärtom.
Citera
2014-03-31, 22:46
Medlem
krigsbarns avatar
Citat:
Du har en felaktig uppfattning om vad ateism är.

Jag har aldrig träffat en ateist som påstått sig kunna motbevisa gudars existens, och som ateist själv är det ingenting jag konstaterar: att det inte finns någon gud. Däremot kan jag inte tro på att en gud existerar bara för att någon säger det, eller för att det står om gudar i väldigt gamla böcker.

Det kan mycket väl vara så att en gud (eller flera gudar) existerar... Det är inte konsekvent att påstå någonting annat, och att påstå att en gud definitivt existerar är minst lika inkonsekvent.
Citera
2014-03-31, 22:48
Medlem
Kavalleristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Vad är det starkaste beviset för att gud finns?

Det finns inget bevis. Det finns inte starkare eller svagare bevis, ett bevis är ett bevis. Det finns inga sådana och kommer aldrig finnas. Det är omöjligt att bevisa gud med vanliga bevis, ett bevis måste vara något onaturligt, ett mirakel till exempel som utan tvivel är ett mirakel och inte någon bluff av något slag.
Citera
2014-03-31, 22:50
Medlem
Kavalleristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
BOOM!

Check mate atheists!

atheists 0, creationists 1 oh yeah!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera