2014-03-31, 21:23
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Problemet här är att inte en jävel i tråden vet hur såren ser ut. Förmodligen är inte en jävel i tråden vare sig rättsläkare eller kriminaltekniker med expertis på stickskador heller. Men många uppfattningar finns det.

Det skulle bli lite mer intressant om ni gick ihop några stycken och köpte en slaktad gris och gjorde lite stickprov. Helt seriöst alltså.

Sen kvarstår iofs ändå att hela denna diskussion ändå bara är ett stickspår (höll jag på att skriva). Den stämmer nästan löjligt bra in på typ 3 i Smålandtintins analys i min signatur. Ifall ni inte har förstått det så har det här en mycket marginell, om någon betydelse för utgången i målet. Om det kan bevisas att det inte kan ha varit en skölp eller något annat av stämjärnstyp så ger det egentligen nästan ingenting till målet. Precis som det knappast har fått någon betydelse för den fällande domen heller och inte lär få det i hovrätten heller.

Ett fascinerande problem är det väl iofs att försöka lösa. Om man bortser från att det vi diskuterar är sticksåren på en ung kvinnas kropp, en ung kvinna som nu snart varit död i ett år. Det känns mer och mer som att det inte har så stor betydelse längre för nån av oss. Ingen nämnd, ingen glömd, inte heller jag själv.
Om vi enligt dig inte vet hur såren ser ut vad ska vi då med grisen till?
Citera
2014-03-31, 21:24
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Han har ju inte nämnt det för någon annan i sin bekantskapskrets. Inte vad vi eller polisen fått fram i alla fall. Ingen visste ju ens att de haft kontakt. Och det kom inte fram till KJ trots att VB dött och mb och kj står i centrum för detta mord.

Såå varför inte berätta?

Visst är det märkligt .. Om inte sms/datakontakt mellan personer finns i FUP har kontakt aldrig skett enligt MrFold som brukade raljera om "röksignaler", någonting annat är otänkbart och i praktiken uteslutet enligt Fold. Så så måste det ju vara ..
Citera
2014-03-31, 21:26
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Stämmer precis på ett stämjärn, ja. Alltså inte mordvapnet.

Du kommer väl ihåg stämkniven med gult skaft som KJ öppnade en konservburk med? Jag är ganska säker på att det är den kniven AB sett hemma hos KJ. Den ser ju exakt likadan ut som ett stämjärn, fast bladet är kortare.
Bilden har presenterats i tråden flera gånger, men nu hittar jag den inte.
Citera
2014-03-31, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
"Vet inte hur du tänker" .. Kontrar med: Hur f_n tänker DU ? Vad är detta för jävla rappakalja ..? Finns något dörrknackarvittne som kan intyga att KJ och VB varit i KJ:s lgh under e. m./kvällen den 4 maj ?
Lite intressant är det dock att KJ själv vidhåller att hon var hos honom fram till kl 2100. KJ räknade väl ut att Polisen skulle ta reda på vart mobiltelefonerna har varit (hans och hennes). Vidare torde han knappast ta risken att någon kan ha sett honom hämta henne och väljer därför att erkänna att det var han som hämtade henne. Har någon förresten kontrollerat med den gamla damen som enligt KJ kom ut från hyreshuset i samband med att han hämtade henne? Har hon sett honom ståendes där med sin bil? Av samma skäl kan det faktiskt vara så att VB verkligen lämnade honom vid 21 tiden.

KJ ringer till Polisen vid ett flertal tillfällen. Det intressanta är från vilka platser han ringer ifrån, exempelvis väderkvarnshöjden och i närhet av vägen under 97:an.

KJ har även uppgett att ett bra ställe att gömma ett lik är att gräva ned det i sanden på militär mark. Vidare säger han att sjöarna vid väderkvarnshöjden är bra dumpningsplatser för olika saker.
KJ uppger till Polisen att han förstår att de tror att det är han som mördat henne.
KJ säger att de har ingenting på honom.
KJ bråkar inte ens om att han ska ha styckmördat någon, i stället ägnar han tid åt att rita bilder och vika pappersfåglar och ser närmast road ut.
Ett av de sista som han säger till någon utanför familjen är att WL är den som hade spaden.
Ett av det sista han gör med sin pappa är att meka med bilen (städa?, lasta i prylar?), byta golv på ett släp och kasta sopor. Mycket passande verksamhet om bevis behöver undanröjas.

Enligt en fågel som kvittrade så ska KJ duschdraperi varit gult. Det ska ha funnits en bild på KJ facebook ståendes med airsoftprylar och i bakgrunden syns duschdraperit som var vaniljkrämgult. Hemsidan är borttagen, och med den även bilden. Någon som har en kopia på bilden för att få detta bekräftat eller falsifierat?
Citera
2014-03-31, 21:35
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finday
Nej det är bara deras egna tolkningar av en text beskrivning av dom, vilket är väldigt svårt att bedöma eller för den delen tvärsäkert säga något.
Så är det. Visst är det bedömningar. I mitt fall har jag försökt utifrån text och bilder utesluta vissa tänkbara mordvapen. Raka stämjärn, vanliga knivar, märlspikar, splitsnålar har gått bort. Håljärn, elknivar, potatisskalare i en mellangrupp. Dagger och kanske främst Pipe Dagger passar bäst in med tanke på såren, men att fyra av sticken gått lika långt in ( cirka 4 cm) kan betyda att vapnet inte är längre.

Sen kan det natuligtvis vara något hemmagjort vapen som inte finns på marknaden eller något annat föremål/vapen som jag och andra som försökt studera detta inte har sett.
Citera
2014-03-31, 21:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Du kommer väl ihåg stämkniven med gult skaft som KJ öppnade en konservburk med? Jag är ganska säker på att det är den kniven AB sett hemma hos KJ. Den ser ju exakt likadan ut som ett stämjärn, fast bladet är kortare.

Och den beskriver han i TR...och att den ser exakt ut som ett stämjärn.
Citera
2014-03-31, 21:37
Moderator
OYs avatar
Citat:

Stämmer färgen på handtaget med vittnesmålet så kan det vara den som vittnet såg i KJ lägenhet. Om det är så, då har flashbackdetektiverna hittat något som polisens tekniker och utredare inte har hittat, för de har säkert inte snokat runt på nätet i samma omfattning som forumets deltagare.

Man kan utreda, och så kan man utreda, kan ge olika slutsatser beroende på i vilken omfattning som man utreder.

Åklagaren hade bråttom med att hitta något som kunde styrka hennes fantasi. Jag har sagt det tidigare tror jag, utredningen är ett hafsverk.
Citera
2014-03-31, 21:38
Medlem
Grandiosos avatar
Olssons försvar känns allt mer desperat

Citat:
Thomas Olssons taktik är tydlig. Han vill att så mycket som möjligt av rättegången ska handla om vad som hände två veckor efter mordet. Men förr eller senare måste han närma sig de verkligt jobbiga bevisen: blodet, likdoften och tejprullen.
Citat:
I sitt öppningsanförande sade Olsson att han under rättegången skulle presentera alternativa förklaringar. Det var något som hans företrädare, advokaterna Bo Forssberg och Carolina Holmberg, misslyckades med i tingsrätten. Åtminstone med någon trovärdighet.

Bara två dagar återstår nu av rättegången. Min gissning är att Olsson presenterar en dramatisk konspirationsteori under sin slutplädering: att någon, till exempel den hemliga älskaren, planterade blod och tejprulle för att snärja Kristoffer Johansson.

http://www.nsd.se/nyheter/lulea/olssons-forsvar-kanns-allt-mer-desperat-8388158.aspx
Citera
2014-03-31, 21:40
Medlem
Är det något som tyder på att KJ och VB ens åkt till KJs bostad?
Kanske har KJ åkt upp på/runt berget med VB för att ha ihjäl henne där, kanske hade han redan förberett platsen?
Hur skulle detta i så fall påverka VBs uppkoppling mot telemasten, kan polisen ens säga vart hennes telefon befunnit sig i förhållande till masten eller endast att telefonen var uppkopplad mot just den masten?
Kan KJ använt VBs telefon för att svara på MBs sms?
Eftersom det inte finns några vittnen eller bevis på att VB varit hos KJ denna dag/kväll så är det ju ganska lägligt för KJ att säga att dom vart hos honom där inga bevis torde finnas(förutom tejprullen) som han klantat sig med eller tagit hem av misstag i ett senare skede?
Kanske har detta redan tagits upp, men eftersom jag inte har läst hela tråden så.......
Citera
2014-03-31, 21:44
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du argumenterar riktigt bra, tyvärr så håller du dig gärna kring ett bevis i taget och säger att det inte gör så stor skillnad i helheten.

Men om alla samlade indicier utgör en totalbild så är det väl inte så konstigt om folk försöker sticka hål på var och ett av dem för sig, och ju fler indicier som kan ifrågasättas och dessutom sågas med fakta, desto mer vag blir helhetsbilden, är det inte så? Kalla det väv om du vill.

Jo visst är det så. Men i just det här fallet känns det som att det verkligen inte har så stor betydelse. Och egentligen är det väl så att inget indicium här vid sidan av blodet i bagageluckan är mer en stödbevisning. Detta är verkligen på det viset (i morddelen) ett tvättäkta indiciemål som jag förstår saken. Det är som jag skrivit femtielva gånger summan av helheten som är det intressanta. Plus det faktum att Kristoffer Johansson själv inte gjorde saken bättre för sig själv med sina långsökta berättelser och märkliga blandning total oförmåga att minnas och märkligt detaljerade hågkomster. Det är uppenbart att tingsrätten (i en tyvärr dåligt formulerad dom) kom till just denna slutsats.

Här har vi också själva den egenskap i indiciemål som gör dem så vanskliga att gissa utgången på och även får människor att ryka ihop om tolkningen. Det ligger i deras natur att de enskilda bevisen inte med tillräcklig styrka kan fälla gärningsmannen - det handlar om att värdera om styrkan i ett antal oberoende indicier ändå totalt blir så stark att man kan finna det styrkt att den åtalade måste vara skyldig. Och ibland har domstolar svarat JA på den frågan och ibland NEJ. Det enda jag på allvar fick ut av en uppsats i ämnet jag läste i höstas var just att det är väldigt svårt att bedöma utgången och hitta en klar linje när man studerar avgöranden i högre rätt.
Citera
2014-03-31, 21:45
Medlem
highfives avatar
Citat:
En sådan burköppnare hade du med i din katalog.
Citera
2014-03-31, 21:46
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Om vi enligt dig inte vet hur såren ser ut vad ska vi då med grisen till?

Vadå enligt mig - ni vet ju inte hur såren ser ut? Eller har ni tillgång till något material jag inte har tillgång till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in