2014-03-31, 17:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Bevis behövs. Men det är dom som tror på gud som måste bevisa det. Vi andra har inget att bevisa.
Gud är ett väsen, en känsla. Inte något man kan se eller ta på, men man kan ändå känna Gud. Det går inte att bevisa en känsla, därför kommer det aldrig att gå att bevisa Guds existens.
Citera
2014-03-31, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToBeFrank
Ojdå. Har du talat om det för Lawrence Krauss?

Har inte fått tillfälle. Vad säger han om saken då? Har han handfasta bevis eller enkom en teori, som vi andra?
Citera
2014-03-31, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Mitt belägg är logiken. Om du menar att det inte finns något mäktigare än det mänskliga medvetandet (alltså att gud inte finns) så menar du egentligen att det är människan som skapar universum. Är det solipsism du menar? Personligen är jag ingen fiende till solipsism...

Vilken logik? Vad menar du med "något mäktigare"?
Citera
2014-03-31, 17:40
Medlem
ToBeFranks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacksparrow
Har inte fått tillfälle. Vad säger han om saken då? Har han handfasta bevis eller enkom en teori, som vi andra?

Du kan ju kolla här:

https://www.youtube.com/watch?v=-EilZ4VY5Vs
Citera
2014-03-31, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jacksparrow
Vetenskapen får väl tillåtas förklara bäst de vill? Vem hindrar den? De kanske inte når ända fram bara av naturliga skäl. Vetenskapen försöker förklara något som inte går att mäta med deras instrument – något bestånde (varat). Allt de kan mäta är ju förgängligt. Och människan lyckas inte förklara helheten eftersom hon ingår som en del av densamma. Inga konstigheter med det tycker jag.

Förklara vad du menar med "förgängligt" och vad du menar med "människan lyckas inte förklara helheten efter som hon ingår som en del av densamma"

Det är tämligen ointressant att försöka argumentera mot/med plattityder och floskler.
Citera
2014-03-31, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToBeFrank
Du kan ju kolla här:

https://www.youtube.com/watch?v=-EilZ4VY5Vs

Har sett hans videos. Finns ju ingenting som motsäger det jag framför här heller. Byt ut "ingenting" eller "tomhet" mot "ett bestående vara" så ändras ingenting, utom möjligen meningsfrågan.
Citera
2014-03-31, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Förklara vad du menar med "förgängligt" och vad du menar med "människan lyckas inte förklara helheten efter som hon ingår som en del av densamma"

Det är tämligen ointressant att försöka argumentera mot/med plattityder och floskler.

Det kan väl inte vara så svårt att förstå vad ordet förgängligt betyder? Det som inte är beständigt. Som kommer och går. Som inte består alltså.

Den andra satsen är väl inte så svår heller att förstå: Vi är delar av en helhet. Ett universum. En skapare. Vi kan aldrig greppa helheten som en sådan del. Hur mycket du än misslyckas när du försöker.
Citera
2014-03-31, 18:00
Medlem
Valsharessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast

Låt mig göra ett försök...

Ponera att du är en guldfisk som bor i en skål i ett vanligt rum. Du kan mäta hur stor skålen är, du kan också observera att något finns utanför skålen. Det du kan observera utanför skålen verkar lite förvrängt men det har du inga instrument för att kunna korrigera för. Med ganska jämna mellanrum dyker det upp en, vad du uppfattar som förvrängd, filur utanför din osynligga skålvägg som stoppar ned mat till dig och sedan försvinner runt ett hörn. Ljuset slocknar alltid klockan 21 och tänds igen klockan 16.

Du kan göra en *enorm* massa beräkningar om hur verkligheten är beskaffad från din skål. Du kan kanske räkna ut gravitationen (men du kommer bara att veta hur den fungerar med vatten runt omkring dig och att den alltid verkar i riktning mot botten i skålen), du kommer att kunna räkna ut hur rummet utanfär är beskaffat men resultaten kommer att vara förvrängda på grund av glaset. Du kommer inte kunna bevisa vad som finns i lägenheten utanför rummet där din skål finns, det är vetenskapens naturliga begränsning. Ljuset som tänds och släcks samt maten som kommer varje dag kommer att verka som naturlagar som är "fine tuned" för att passa JUST DIG. Du är helt enkelt fånge i din egen kontext.
Citera
2014-03-31, 18:02
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Ni tycker inte att det starkaste beviset för "guds" existens är att...vi och universum finns?

Största beviset för "guds" existens är att vi ens kan ställa oss den frågan.

Och kom inte med det gamla urtjatade "ja, men människan har uppståt genom evolution bla, bla, bla..."

Evolution är bara ett annat namn för "gud". Ditt medvetande är ett annat namn för "gud".

Du är (en del av) "gud" eftersom du kan uppleva och manipulera universum!

Och nej! "Gud" är inte en skäggig gubbe i vit morgonrock uppe i ett moln. "Gud" är inte en person eller ett ting. "Gud" är bara ett annat ord för existens, erfarenhet, känslor och sinnesupplevelser.

Tror det är dags att omformulera begreppet "gud". Ni måste verkligen sluta se gud som en extern person eller kraft som har en "vilja" eller en "mening". Tänker ni så framstår ni som dummare än den mest inbitna religiösa bokstavstroende fanatikern.

Varför inte bara använda de namn begreppen du nämnde redan har? "Jag tänker, alltså gudar jag" låter bara konstigt. "Jag har lång gud av arbete i projekt".
Citera
2014-03-31, 18:08
Medlem
tjenaremannen123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirHizz
det är inte säkert. nåt fanns nog, nåt måste ha satt igång " the big bang"

men jag är ingen professor heller eller expert inom fysik.

Läs några utav Hawkings böcker, där förklarar han. Dock endast en teori, men en väldigt trolig sådan i mina ögon
Citera
2014-03-31, 18:09
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Vi vet bara att rum-tiden expanderade vid big bang, men vi vet inget om tiden faktiskt började vid big bang. Det kan vara så att tiden inte har haft någon början. Goggla på Rainbow gravity.

Jag tror inte jag påstod att tiden uppstod vid big bang, men det jag svarade på var
Citat:
Ursprungligen postat av maniacman
Jo fast tid är en dimension i våran existens, vad som hände innan BB behöver nödvändigtvis inte vara knuten till tid. Tiden blir obetydlig i t.ex singulariteter.

Jag vill nog påstå att om man använder ordet "innan", så kommer man inte ifrån att man talar om något som har med tid att göra. Om tid fanns vid singulariteten, så stämmer å andra sidan inte citatet om att tiden blir obetydlig (beroende på hur man definierar ordet "obetydlig", förstås).
Citera
2014-03-31, 18:11
Medlem
Figzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Vad är det starkaste beviset för att gud finns?

Din fråga är retorisk.
Vilken gud?
För många är det underförstått att man menar den kristna guden,
men det finns många uppfattningar om vad gud är, och tro på flera gudar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in