Citat:
Ursprungligen postat av
Faludjah
Ryssarna har ockuperat Krim, nu har omvärlden börjar reagera. De ekonomiska konsekvenserna kommer givetvis bli enorma om Ryssarna fortsätter på inslagen linje. Putin maktbas bygger på att han förtrycker oppositionen samtidigt som han kan visa upp ett "blomstrande Ryssland". Som vanligt är det väst som får mindre utvecklade länder att blomstra, dagen vi slutar handla med Ryssland är dom tillbaka på Sovjetstandard. Det vet du lika väl som mig och det vet framför allt Putin.
Nej, Ryssland har inte ockuperat Krim. Det har hållits en omröstning i demokratisk ordning och krimborna själva röstade för att tillhöra Ryssland.
Omvärlden reagerade direkt förresten, ämnet var så mycket hetare i slutet av februari. Inte "nu" som du beskriver det, talar vi om nu så är detta gårdagsnyheter och talas inte om i media längre då det visade sig att ryssarna inte var så blodtörstiga som man hoppats, utan endast slog vakt om sina egna intressen, i sitt eget närområde på ett synnerligen exemplariskt vis.
Putins inrikespolitik tänker jag inte nämna då jag inte är så insatt i den frågan, men att han skulle vara mer despotisk än etablissemanget i Sverige finner jag ganska osannolikt i relativitetens anda.
Rysslands ekonomiska konsekvenser har det också skrikits om sedan dag ett, men fortfarande väntar man på vad som skall hända. Hittills har ett tjugotal ryssar fått reseförbud och frysta tillgångar. De "drabbade" svarade med att skratta.
Väst lyckades bra med att plantera blommor i Afghanistan, Irak, Libyen osv. Eller inte. Sedan kan vi titta på vårt eget land: Blomstrande, eller hur? USA går ju framåt också. För att inte tala om Grekland, Frankrike, Italien, Spanien, Portugal, Rumänien, Polen... Ja, du förstår poängen. Eller kanske inte, men det är inte mitt bekymmer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Faludjah
Ja Nordkorea har en lång tradition av att skita i vad väst säger och även fått smaka på diverse embargon och handelsblockader. Hur lyckat är landet på en skala 1-10 skulle du vilja påstå?
Vad gäller TEAM America-referensen gynnar den inte din sak. Scenen är gjord som kritik mot FN och dess "mjuka" hantering av skurkstater, istället för sanktioner och samtal borde USA spöa skiten ur Nordkorea så att säga. Applicerat på Krimkrisen är alltså det du säger att USA och EU borde ta i med hårdhandskarna och rent militärt visa Ryssland vilka som bestämmer?
Nordkorea är inte särskilt lyckat nej, det vill jag inte påstå. Men efter allt vad landet fått utstå efter sina provokationer (ställer mig inte bakom dem på något vis för att tydliggöra) så är det fascinerande att makten lämnas över från far till son gång efter annan allt medan riket består.
Applicerade inte den på Krimkrisen. Länkade klippet för att det är så talande för vilka fittor USA i själva verket är. Skickar brev hit, fördömer dit och sanktionerar här eller där. Såtillvida det inte är någon uppenbart försvarslös stackare utan vänner eller kärnvapen, då går man in med vapenkraft och dödar civila i framfarten. Mycket demokratiskt!
Inledningsscenen där Team America river ner hela Paris för att stoppa terrorister, är den också tänkt som kritik mot USA:s och FN:s mjuka tillvägagångssätt?
Tror du får se filmen igen, för du har nog missuppfattat satiren i det hela.
Åter till Ukraina. Borde kanske förstått att en USA-runkare tar illa vid sig av roliga klipp från en komedifilm och behandlar dem som viktiga inslag inslag i debatten. Ber moderatorerna om ursäkt för detta.