2014-03-31, 14:30
Medlem
Cimmerians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hmkn

Så hudfärg spelar roll?

Uppenbarligen.

Men det kommer aldrig Truman och andra mångkulturalister att säga rakt ut, eftersom NÄSTA led i den diskussionen kommer att avslöja deras åsikter att det bara är vi VITA som ska ge plats åt andra hudfärger.

De skulle knappast klaga på att det var för många svarta skådisar i en film, eller ett i pop-band.

När det kommer till oss vita ska hudfärgen inte spela någon roll - vilket i klartext betyder att vi ska välja bort vit hudfärg till förmån för annan hudfärg.

När det kommer till icke-vita är det - i mångkulturalisternas ögon - inget problem om de inte inkluderar vita.
Citera
2014-03-31, 14:39
Medlem
Vafan.
De antivita blir allt oblygare

Det är dags för alla idiotiska vitingar som kallar sig "antirasist" att fatta att "antirasist" egentligen bara är ett jävla KODORD för antivit.
Fattar man inte det efter att ha kollat på den här "dokumentärfilmen" så borde man fan genomgå en hjärnundersökning..
Citera
2014-03-31, 14:48
Medlem
Robin.Bentleys avatar
Propaganda är det verkligen, men jag gillar mörkhyade, jag tycker de är snyggare och mer vackra än vita. De vita tror att de är bättre bara för att de har högre IQ än oss svarta. Men jag tycker att det inte är någon skillnad mellan en svart och en vit. Vi är likadana. Skillnaden är enbart våran färg.
Citera
2014-03-31, 15:24
Medlem
Ankanins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarrySTruman
Samma test har gjorts i många länder, med testledare och barn av olika nationalitet. Testen visar tydligt att mörk hudfärg ses som fult, elakt osv. Skrämmande att barns självbilder ska behöva vara så dåliga pga hur samhället framställer människor med mörk husfärg. Hur många mörkhyade princessor får man se i tecknade filmer t.ex? Och varför har nästan alla teckande djur antingen gröna eller blå ögon? Hur många djur har den färgen på sina ögon i verkligheten?
1. Det finns för fan inga negressprinsessor. Prinsessor som bor i slott är vita.
2. Tecknade djur ser finare ut med blå och gröna ögon. Det är vackrare helt enkelt. Det är vita tecknare som gjort det för vita barn. Vidare är det väl fint med mångfald? Varför ska alla ha negerögon när man kan ha flera olika fina ögonfärger?
Citera
2014-03-31, 15:48
Medlem
jaybones avatar
Det mest kränkta programmet jag sett.
Citera
2014-03-31, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankanin
1. Det finns för fan inga negressprinsessor. Prinsessor som bor i slott är vita.
2. Tecknade djur ser finare ut med blå och gröna ögon. Det är vackrare helt enkelt. Det är vita tecknare som gjort det för vita barn. Vidare är det väl fint med mångfald? Varför ska alla ha negerögon när man kan ha flera olika fina ögonfärger?

Man ska väl komma ihåg att det är väldigt farligt för en vit person att börja avbilda svarta människor med, lite för stora läppar/näsa/flätat hår/whatever och helt plötsligt är det är en "stereotyp" och du blir rasiststämplad. Säkrare då bara att rita en jävla vit unge som ingen bryr sig om hur hen ser ut, eller säga upp sig och ge jobbet till en rasifierade, det är väl det "antirasisterna" vill.
Senast redigerad av Timzen 2014-03-31 kl. 16:01.
Citera
2014-03-31, 16:16
Medlem
Har kollat på hela dokumentären nu. Kontentan var att vita människor ska utrotas.

Då hierarkin mellan vita och svarta är grundad på den historiska erfarenheten, och svarta gång på gång visar sig oförmögna att bygga ett fungerande samhälle, hur mycket pengar och hjälp den än får, kan denna hierarki bara upphöra om vita som grupp sluta att vara självmedvetna, och helst försvinner genom uppblandning. Man kan inte begära att vita inte ska se verkligheten. D.v.s. att de jämt lyckas bättre än de svarta i allt. Alltså måste de vita och deras "blick" försvinna, det enda sättet att nå dit är antingen uppblandning eller organiserat folkmord. Några andra vägar finns inte.
Citera
2014-03-31, 16:38
Bannlyst
Jag tycker inte dokumentären förespråkar utrotning av den vita rasen. Snarare tvärtom.
De som känner sig kränkta här bör väl främst se den först och uttala sig sen
-Jag är afrosvensk-
Citera
2014-03-31, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nellafantasia
Jag tycker inte dokumentären förespråkar utrotning av den vita rasen. Snarare tvärtom.
De som känner sig kränkta här bör väl främst se den först och uttala sig sen
-Jag är afrosvensk-

Nej men varför talas det då alltid så kryptiskt om den vita "blicken", som ska bort? Eller om den "strukturella rasismen" som alla vita bär inom sig som en arvsynd. Vari består det här egentligen? Hur blir vi av med den? Här får vi aldrig några svar. Du vet lika väl som jag att Afrika söder om Sahara har fått motsvarande 14 Marshallplaner sedan avkoloniseringen, för att komma på fötter igen. Men alla pengar i världen tycks inte få Afrika på fötter -- förr eller senare börjar man ju fråga sig VARFÖR. Asiaterna har till exempel klarat sig betydligt bättre efter avkolonialiseringen, hur ska det här förklaras? Är det konstigt att man tänker i termer av "bra och dålig", "duglig och oduglig" när verkligheten ser ut så här? Är det konstig att man får en viss "blick"? Det enda sättet den här blicken ska försvinna, att rasismen (välgrundade antaganden utifrån en empirisk verklighet) ska försvinna, måste ju därför logiskt sätt vara att vita ska försvinna. Inte sant?
Citera
2014-03-31, 16:51
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Den öppna rasismen är inte svår att förhålla sig till. Att skicka hatbrev till en elvaåring pga dennes hudfärg är naturligtvis inget en anständig människa ägnar sig åt.

Det jag har problem med är att händelser som denna (i filmen) i mer eller mindre öppna ordalag beskrivs som ett uttryck för ett samhälle som genomsyras av rasism, koloniala föreställningar och diskriminering. Att vita som kollektiv har ett ansvar för de övergrepp som begås av enskilda.

Därtill verkar det bli fel hur man än gör. Att ge uttryck för rasism i mötet på en buss är fel (vilket man kan förstå) men att säga något vänligt kan även det bli fel då det framställs som exotifiering eller kolonial blick.

Att svarta (som utgör 1,5 procent av Sveriges befolkning) inte syns i tillräckligt många (vad nu det är) sammanhang är att osynliggöra. MEN när svarta syns (ex lilla hjärtat) då är det ett uttryck för ett förtryckande, kolonialt arv och ord som "black face" kastas i ansiktet på den som invänder, ELLER så är hudfärgen fel (Disneys prinsessa var inte mörk nog) eller så är det fel ändå (hon var en groda i filmen).

När barn utsätter andra barn för rasism är detta inte okej, men ÄR det givet i särklass jämfört med all annan mobbning. Barn blir mobbade för att de är för tjocka, för fula, för blyga, har fel kläder, fel glasögon, fel skor... eller helt enkelt bara fel.

Försöker vi förstå blir det också fel. Det heter att vi inte KAN förstå för att vår syn grumlas (och jag citerar fritt ur filmen) då vi ser på världen genom en lins av makt och priviliegier (Sabuni går ett steg längre och kopplar detta direkt till rasistiskt våld). MEN de bland twittervänstern som blottar sin hals och erkänner sin del i förtrycket avfärdas i hånfulla ordalag i termer av "trött på dessa "vita" som biktar sin skuld utan att agera därefter" (agera tolkar jag som att "hålla käft").

Vi anklagas för att skapa "vita rum" när allt vi gjort är att skapa ett samhälle långt uppe i norr där ingen annan under stora delar av världshistorien velat bo.

Jag vet inte i vilken mån den retorik som hela tiden ligger under ytan i den här filmen är representativ för gruppen i stort (Europe var inne på det i ett tidigare inlägg). Men får den fäste i samhällsdebatten tror jag det kommer att göra stor skada. Den skapar ett samhälle där varje negativ upplevelse SKA tolkas som ett uttryck för förtryck och etniska svenskar blir i detta en motpart.

I all essens uppstår då ett ytterst patologiskt förhållande där en part är uttalat passivt-aggressiv och den andra lever i ständig ängslan för att göra fel, för att kränka. Den ena parten lär inte tröttna, men den andra kan mycket väl komma att göra det. (min fetstil)

Du skriver, att man får "ett ytterst patologiskt förhållande där en part är uttalat passivt-aggressiv och den andra lever i ständig ängslan för att göra fel, för att kränka. Den ena parten lär inte tröttna, men den andra kan mycket väl komma att göra det".

Alla (ja, jag menar alla) brukar vara överens om, att ett äktenskap där mannen är uttalat passivt-aggressiv (inkl. aktivt-aggressiv) och hustrun lever i ständig ängslan för att göra fel och accepterar att hon är ansvarig för allt missnöje och allt våld, som maken utsätter henne för - det är en patologisk relation och inte något lyckligt äktenskap... en sådan relation bör helst upplösas.

Man hoppas därför, att hustrun och gemene svensk så småningom tröttnar.
Senast redigerad av Meiji 2014-03-31 kl. 16:59.
Citera
2014-03-31, 18:12
Medlem
Storstures avatar
Min upplevelse av filmen, ja det bestående intrycket är att jag blev sorgsen. Sorgsen för att dessa människor inte tycker att de allmänt sett anses lika fina som de vita. Men kanske ännu mer sorgsen för att de önskade någon sorts upprättelse för detta av någon. Och det är det är kärnan av det sorgliga.

Vem ska stå för upprättelsen?

Visst, jag kan säga att jag tar till mig det de framför i filmen. Är det bra sen? Antagligen inte. Det går liksom inte att gottgöra. Och jag tycker inte heller att jag har någon skuld i detta. De begär något de aldrig kan få tillräckligt av, tillräckligt i den meningen så att de kan gå vidare.

De är otröstligt missnöjda i denna värld, ja vad kan man göra?
Citera
2014-03-31, 18:12
Medlem
johnhenryIVs avatar
Ja, vad säger man egentligen om filmen? Onekligen är ett par av de medverkande ordentligt traumatiserade annars skulle det inte uppstått två så galna resonemang (kring minut 20) gällande attraktionskraft/ras. Att mannen som känt sig bojkottad av kvinnor och kvinnan som inte blev pussad under "pussleken" båda ensidigt relaterar dessa fenomen till just ras och att de inte verkar fundera nämnvärt över andra potentiella anledningar som kan ha varit avgörande (eller ens bidragande) gällande deras attraktionskraft, är milt sagt förvånande. Lika förvånande är att producenten inte strök den delen som faktiskt kan tolkas som att en hel del rasism är inbillad - för det lär knappast vara poängen med denna film.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in