Citat:
Ursprungligen postat av
nellafantasia
Jag tycker inte dokumentären förespråkar utrotning av den vita rasen. Snarare tvärtom.
De som känner sig kränkta här bör väl främst se den först och uttala sig sen
-Jag är afrosvensk-
Nej men varför talas det då alltid så kryptiskt om den vita "blicken", som ska bort? Eller om den "strukturella rasismen" som alla vita bär inom sig som en arvsynd. Vari består det här egentligen? Hur blir vi av med den? Här får vi aldrig några svar. Du vet lika väl som jag att Afrika söder om Sahara har fått motsvarande
14 Marshallplaner sedan avkoloniseringen, för att komma på fötter igen. Men alla pengar i världen tycks inte få Afrika på fötter -- förr eller senare börjar man ju fråga sig VARFÖR. Asiaterna har till exempel klarat sig betydligt bättre efter avkolonialiseringen, hur ska det här förklaras? Är det konstigt att man tänker i termer av "bra och dålig", "duglig och oduglig" när verkligheten ser ut så här? Är det konstig att man får en viss "blick"? Det enda sättet den här blicken ska försvinna, att rasismen (välgrundade antaganden utifrån en empirisk verklighet) ska försvinna, måste ju därför logiskt sätt vara att vita ska försvinna. Inte sant?