2014-03-31, 01:25
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Den svenske bov som haft flest groupies är ju Clark, som väl får anses som stilig. KJ, och för den skull Fredrik Svensson i Spekeröd, tycker jag personligen ser ut som skabbigt White Trash, men lik förbannat har ju de också fått en fan club, inte minst på FB. Men några Demuynck-nivåer är det inte.

Jag har träffat Clark och gissar att han nog har fungerat som magnet på groupiebrudar minst lika mycket tack vare sin personlighet som genom att vara stilig.
Citera
2014-03-31, 01:29
Moderator
OYs avatar
http://www.kuriren.nu/nknyheter/kristoffer-johanssons-kamrat-kontaktade-vatchareeyas-alskare-7544077.aspx

– Åklagaren har framhållit att det inte finns någon sammankoppling mellan älskaren och Kristoffer och inget som skulle kunna göra att älskaren hade någon kunskap om Kristoffers vanor. Men det finns omständigheter som visar på det och det är telefonkontakter mellan älskaren och Kristoffers kamrat den 1 maj, tre dagar innan Vatchareeyas försvinnande, sa han.

Även här griper åklagaren något i luften och gör det till en sanning. Hon verkar kunna intala domstolen precis vad som helst, självklart behövs det en motvikt till den här schöna åklagaren som gör lite vad som faller henne in.

EDIT;

– Jag försökte få tag i honom angående en gemensam aktivitet, säger kamraten.

För att i ett annat andetag säga:

Jag ringde tre gånger och fick till slut tag i honom och blev hänvisad till en annan person som jag behövde få tag i, säger kamraten.
Senast redigerad av OY 2014-03-31 kl. 01:33.
Citera
2014-03-31, 01:37
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Börja med att teckna ned de bevis och indicier som är motsägelsefulla eller osakliga, jag kan börja med det jag har noterat bland det som anses ligga KJ i fatet.

Mobilernas positioner mordkvällen, de måste ha funnits i KJ lägenhet säger åklagaren. Nej säger jag, därför att det kan man inte veta oavsett vad KJ säger, han kan ha ett syfte med att ljuga om det. Dessutom så är lägenheten inte en mord eller styckningsplats, det är inte bevisat, ingen liklukt i lägenheten, så varför är det relevant att mobilerna med ägare kan ha varit i lägenheten, mordet skedde inte där.

Rättsmedicin säger att mordvapnet bör vara något som liknar en märlspik, åklagaren menar att mordvapnet kan vara det stämjärn som har setts i KJ lägenhet. Problemet är att det stämjärnet så som vittnet beskriver det inte ger samma typ av sårskada som ett föremål med formen som en märlspik.

KJ har dödat och styckat sin hund, därför har han varit kapabel att göra det samma med en människa. Det finns inga belägg för att hunden är dödad och styckad.

KJ har raderat sina sms konversationer med VB, han döljer något i ett syfte. Det bevisar ingenting, dessutom så har KJ talat om för många människor, inklusive MPS och polisen att han var den sista som såg VB i livet. Han har inte försökt att dölja det. Dessutom så fanns det ingenting komprometterande i de återskapade sms:n. Dock så har MB också raderat dito, det gick inte att återskapa.

Det hittades en tejprulle i KJ badrum, samstämmer med tejpen i håret på VB +1 enligt SKL. Det är inte ett faktum att tejpen i håret kommer ifrån den hittade rullen.

Blod och liklukt i KJ bil. Det är inte bevisat att kroppsdelar har fraktats i bilen, enbart att det finns blod och liklukt, kan lika gärna vara något som har varit i kontakt med liket och blod som har fraktats i bilen. Någon kan ha lånat bilen, lovligen eller i smyg, den kan ha varit olåst.

Skriken som hördes, det kan ha varit från TV:n. Fönstret kan ha stängs för att inte störa grannarna. Den som sågs stänga fönstret hade skägg, hade KJ skägg vid tidpunkten, är det bevisat?

För att ta några exempel på vad åklagaren lägger KJ till last, finns mer. Ganska tunt må jag säga. På samma vis kan man troligen stärka misstankegraden mot andra personer som nämns i FUP bara man lägger lite energi på att plocka fram information tror jag.

Ursäkta men det är inget som JO har med i sin bedömning att kolla bevis.
Du får nog se över dina sakkunskaper och inte glida ut fritt i ett spektakel av vad du tror JO tar upp.
Det blir väldigt fel information angående vad man kan ta upp hos JO. Helt fel dessutom.
Citera
2014-03-31, 01:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Ursäkta men det är inget som JO har med i sin bedömning att kolla bevis.
Du får nog se över dina sakkunskaper och inte glida ut fritt i ett spektakel av vad du tror JO tar upp.
Det blir väldigt fel information angående vad man kan ta upp hos JO. Helt fel dessutom.

Åjo, det är nog inte fel att beskriva i detalj vad åklagaren har sagt till domstolen i förhållande till vad som har framkommit i FUP. Det kan ingå i en detaljerad motivering att beskriva åklagarens agerande i förhållande till fakta. Alltså, JO värderar inte bevis, dock kan man beskriva att åklagaren åtalar och åberopar bevis utan att berätta för domstolen hur det verkligen förhåller sig.

Exemplet med WL mobiltrafik till MB. Åklagaren menade att det kunde lika gärna vara mamman som ringde MB, men dessvärre för åklagaren så erkänner WL att det är han som ringde, dessutom så framgår det väl i FUP, eller?

http://www.jo.se/sv/JO-anmalan/

Bl a Det agerande som man anser vara felaktigt och motivering till varför man anser att myndigheten och/eller tjänstemannen har agerat felaktigt.
Citera
2014-03-31, 01:55
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Kärleken är blind vet du. Så i morgon ska Olsson höra några vittnen vad jag förstår, och då undrar jag är det ett av dom som han grävt upp i slasken? Advokater som gräver där brukar inte ha så mycket att komma med.
Xboxen gav inget, så vilken strategi tror du Olsson ska ta till resten av förhandlingen?
Ska han skylla på annan gm så bör ju planteringsteorin komma att ha stor betydelse. Och hur hållbar är den om man ser på det i ett verklighetsperspektiv?

KJ har ju själv avfärdat blodplanteringstanken så den funderingen tror jag inte Olsson umgås med och har för avsikt att driva i hovrätten. Men att TO kan ha hittat något användbart i slasken håller jag inte för uteslutet, valören på det kortet vågar jag dock inte spekulera om. Utesluter inte heller att nätet kring några ur både KJ:s och MB/AN:s personkrets kommer att dras åt. En intressant fortsättning tror jag vi kan räkna med att det blir - it ain't over 'til The Fat Lady sings ..
Citera
2014-03-31, 01:58
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
KJ har ju själv avfärdat blodplanteringstanken så den funderingen tror jag inte Olsson umgås med och har för avsikt att driva i hovrätten. Men att TO kan ha hittat något användbart i slasken håller jag inte för uteslutet, valören på det kortet vågar jag dock inte spekulera om. Utesluter inte heller att nätet kring några ur både KJ:s och MB/AN:s personkrets kommer att dras åt. En intressant fortsättning tror jag vi kan räkna med att det blir - it ain't over 'til The Fat Lady sings ..

Sant, men slasken är ofta ett uttrycksmedel för den värsta alternativförespråkare och ger ofta inget. Man utreder så mycket man kan och vet att utan en bra utredning har man inga bra odds i domstolen. Bevisbördan ligger hos åklagaren.
Jag tror inte han ändrar på domslutet vad jag sett av vad som framkommit hittills.

Daggern? Är den bågformad?
Citera
2014-03-31, 01:59
Medlem
Theforeigners avatar
I morgon ska TO tydligen "hålla en 15 minuter lång sakframställan".

Någon som vet vad detta handlar om?

Kan någon vara så snäll att kopiera denna sakframställan, från den direkta rapporteringen,
och posta den här, eventuelt PMa mig kopian.

http://nsd.se/nyheter/just-nu-den-morddomde-forhors-igen-8384018.aspx

Quote:

Ny sakframställan?
Angående tilläggsförhöret med Kristoffer Johanssons pappa kommer hovrätten att ta ställning om man tillåter tilläggsförhöret efter det att tingsrättensförhöret har spelats upp, på måndag.

Innan de nya förhören yrkar advokat Olsson på att få hålla en 15 minuter lång sakframställan.
Citera
2014-03-31, 02:02
Medlem
Citat:
Okej, för ska han använda något som bevis så får han nog lämna in det till domstolen.
Jaha, daggern ska prövas så som ett tänkbart mordvapen enligt Olssons mening.
Det ska bli intressant att ta del av men det är ju så lite rapportering och enbart från lokaltidningen som inte skriver särskilt mycket.

Intresset för fallet är inte direkt på topp och frågan är vad det beror på ? Och då har man en sån tung pjäs som Olsson som försvarare. Märkligt.

Så här såg schemat ut innan.
Dag 5 Ändrad och två nya vittne pressas in.

Dag 6 tisdagen den 1 april kl. 08.30-16.00
Uppspelning av förhör, totalt förhörstid ca 5 tim 26 min
08:30 Uppspelning vittnet Micael B*rg 89 min (52+6+37)
Uppspelning vittnet Patrik Hertzb*rg 46 min
Uppspelning vittnet Alexander B*oström 37 min
12:00-13:30 LUNCH
Forts. uppspelning vittnet Alexander Bostr*m 20 min (14+6)
Uppspelning vittnet Bo B*cklund 21 min
Uppspelning vittnet Ida Granstr*m 28 min
Uppspelning vittnet Sofia B*rg (endast ljud) 7 min
Uppspelning vittnet Jonny J*hansson 50 min
Uppspelning tilltalad Kristoffer Johansson (insp. 4 och 5) 22 min (4+18)

Det har han gjort. Men hur han tänkt lägga upp det återstår att se.
Citera
2014-03-31, 02:11
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Sant, men slasken är ofta ett uttrycksmedel för den värsta alternativförespråkare och ger ofta inget. Man utreder så mycket man kan och vet att utan en bra utredning har man inga bra odds i domstolen. Bevisbördan ligger hos åklagaren.
Jag tror inte han ändrar på domslutet vad jag sett av vad som framkommit hittills.

Daggern? Är den bågformad?

Nej, det tror inte jag heller, det mest troliga är att hovrätten fastställer fängelse med justering uppåt av strafftiden, och helst till livstid vilket gärningen är kvalificerad för. Ställd inför detta tror jag KJ ganska snart kommer att begära resning och berätta om hur han+ mördade vännen Vatchareeya Bangsuan - och varför ..

Edit: Beträffande daggern är jag osäker om den är bågformad. Tror inte det.
Senast redigerad av MBoudine 2014-03-31 kl. 02:16.
Citera
2014-03-31, 02:12
Medlem
Theforeigners avatar
http://www.nsd.se/nyheter/dag3-i-hovratten-8382838.aspx

Styvpappan berättar att Vatchareeya Bangsuan bkev hotad av tränares sambo cirka en månad inna hon försvann. Hotet hade framförts till en bakant till Vatchareeyas mamma och styvpappa, allt enligt styvpappan.av Tommy Lundqvist den 27 mars 11:16

Varför har denna bakanta till Vatchareeyas mamma inte förhörts ???
Citera
2014-03-31, 02:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner

Styvpappan berättar att Vatchareeya Bangsuan bkev hotad av tränares sambo cirka en månad inna hon försvann. Hotet hade framförts till en bakant till Vatchareeyas mamma och styvpappa, allt enligt styvpappan.av Tommy Lundqvist den 27 mars 11:16

Därför att VB endast har blivit hotad, hur är dock oklart, eller? Det finns konversationer mellan VB och MB som talar för att även han har hotat henne, har också enligt vittnesmål hotat och varit våldsam mot en älskarinna och hennes son, för att inte tala om att han har använt våld på sin fru. MB och AN hade ett uppenbart motiv.

Självklart är det här ingenting att höja på ögonbrynen åt, VB har bara mördats och styckats, givetvis så faller misstankarna på en ung kille som är omvittnat lugn, snäll och omtänksam, och som dessutom tycker att öppna förhållanden är helt okej.

Citera
2014-03-31, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner

Det var Yngves thailändska fru som berättade det. Hon hade hört det av VB (tror jag).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in