2014-03-24, 07:19
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Kanske det , men de kommer också avarter som när Fp ledamöter skall bedriva dagis, där barnen bara får knäckebröd och vatten. Jag tycker man skall ha marknadshyror på nyproducerade HR men inte sånt som ägs av allmännyttan, och kommunerna skall inte få mjölka allmännyttan på vinst heller, utan då skär man istället i försörjningsstödsbudgeten.

Det enda i ditt inlägg som inte var OT kan sammanfattas med "jag tycker". Inga som helst argument för din hållning eller motargument mot det du citerade alltså. Varför skrev du ens något?

.
Citera
2014-03-25, 22:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Att bo på 25 kvadrat är att vara en "statare" enligt (V). Det är humor det...

http://www.vansterpartiet.se/attefallshusen-for-oss-tillbaka-till-statar-sverige/
Citera
2014-03-26, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Att bo på 25 kvadrat är att vara en "statare" enligt (V). Det är humor det...

http://www.vansterpartiet.se/attefallshusen-for-oss-tillbaka-till-statar-sverige/
Ja, dom måste ju definiera om verkligheten så att deras retorik passar. Att göra tvärtom ingår inte i repertoaren.
Citera
2014-03-26, 00:13
Medlem
Det råder inte bostadbrist i landets alla delar ..bara i vissa.
Citera
2014-03-26, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Alla som läser dina inlägg kommer ju att förstå att du inte förstår vad begreppen handlar om. Begreppet Boyta per person i hela landet är helt ointressant när debatten avgränsats till att handla om storstadsområdena. I glesbygd och avfolkningsområden finns det ingen brist på boyta.
Mjahaja.
Vi som är läskunniga läser följande rubrik på tråden:
Citat:
Ursprungligen postat av rubriken
Sverige: landet där det råder stor bostadsbrist
Så läsarna kan ju undra i vilken mån du förstår begrepp så som: Sverige och landet.

Citat:
1. Dina påhitt bevisar förstås enbart att du har fel, att komma dragande med villor i sammanhanget storstad bevisar ju bara att du är osedvanligt korkad. Men för att vara tydligare så är det ju som så att villor och gårdar till 97.5% befinner sig utanför storstadsområden och därför är irrelevanta för debatten.
Nu nämnde jag bostadsrätter och villor. Är det din föreställning att storstäder, som du uppenbarligen vill tala om, endast består av hyresrätter?
Inget förvånar mig längre ang dina synnerligen världsfrånvända föreställningar. Men skulle rekommendera en något större acceptans för andra boendeformer än endast hyresrätter.

Citat:
Notera gärna att SCBs statestik på kommunnivå är relativt irrelevant då tex. det i Stockholms kommun är kring 75% glesbygds, avfolknings och naturyta.
Skriver du att Stockholms kommun består av ca 75% glesbygds, avfolknings och naturyta?
Då står det kanske en del osäljbara glesbygdshus där då enligt din föreställning. Borde vara det du menar iom att tråden handlar om bostäder.
Det är möjligen inte så att du sett ett vykort från skansen och trott att det är signifikant för Stockholms kommun?

Citat:
2. Nej, det var inga fantasier pajaspelle, utan givetvis en hänspelning på din kommunistiska världsuppfattning.
Tänka sig. Nu brukar folk här betrakta mig som högerperson.
Jag kan tänka mig att dom inte ger särskilt mycket för din förmåga att tolka verkligheten när du kallar mig kommunist.

Citat:
... som sitter i en studentlägenhet skulle tycka att 34 kvadratmeter per person är mycket eller tillräckligt
Din bristande läsförståelse är anmärkningsvärd. Det har aldrig varit tal om "mycket eller tillräckligt".
Gå tillbaka och läs om tills det fastnar.

Citat:
Att sedan påpeka att 68 är ett bra tal
Har någon gjort det? Ja, i verkligheten vill säga.

Citat:
är ju bara roligt i sammanhanget, även om verkligheten nog ligger närmare 22-30 kvadratmeter per person i tex. Stockholm.
Läser jag rätt. När SCB säger 34 kvm per person i snitt i t ex Stockholms kommun så kan du inte ta in den informationen utan fantiserar i stället att det bor två personer, inte på 2*34 utan 22-30 kvm. Dvs när du läser siffror så blir det över en faktor 2 fel.[/quote]

[quote=BehindRayban|48049752]1. Du är ett troll och förstår ingenting av siffror.
Tror du att finns någon här som anser dig kompetent att avgöra det efter din demonstrerade oförmåga att ens läsa siffror innantill.
Citat:
Att du är en student är ju helt uppenbart i sammanhanget av dina värderingar, att du däremot verkar ha planerat för att fortsätta bo i din studentlägenhet resten av livet är ju komprometterande, men resten av landets studenter kan ju ha diametralt annorlunda uppfattningar om saker och ting samt diametralt annorlunda uppfattningar om sina framtida "bostadskarriärer".
Så var det det här med läsförståelse igen. När har jag gett uttryck för värderingar?

Du återkommer mycket till studentlägenhet. Är det så att du sett en på bild och skulle gärna vilja bo i en. Jag tror dock att du får svårt med det.

Mitt eget boende spelar ingen roll för diskussionen, men kan säga att det drar upp statistiken en hel del.
Citera
2014-03-27, 11:43
Medlem
Balaklava-RUs avatar
Anledningen till att bostadshyresmarknaden inte fungerar i Sverige är att det är vår sista PLANEKONOMI, ett genomreglerat område med egna lagar, regler t.o.m. egna domstolar. Lika nödvändigt som bostad är mat och kläder där får marknaden avgöra, inte perfekt men det fungerar.
En förändring är nödvändig men det är inte lätt se t.e.x. när östeuropa övergav Trabi-ekonomin.

Vem vill då ha nuvarande haverarade system. Jo dom som lever på det, en massa jurister som bara kan hyresreglerna och den stora jätten glufs-glufs hyresgästföreningen. Dom skulle bli arbetslösa i stället för gåslever-marxister om systemet skrotades.

Citat:
Hyresgästföreningen tror sig kunna värva medlemmar genom vulgär propaganda mot hyresvärdar, med polisanmälan, stämningar, osakliga och grundlösa, men med omfattande information till media.

Ägare av hyreshus tvingas betala 300 miljoner till Hyresgästföreningen, vilket är en slags utpressning som beräknas dels per ägd lägenhet dels något som kallas Boinflytande. Jag minns hur ombuden i Göteborg godtog en högre hyra genom att de fick tolv miljoner extra ersättning för att de förhandlat. Ett krav om muta?

Dessutom får föreningen bidrag från Sida, Palmes stiftelse med flera inom samma bransch.

Förmånerna för staben är långt utöver vad en hyresgäst kan drömma om. Då en chef slutar, utgår 90 procent av lönen i två år. Ordförande tjänar 1,3 miljoner plus pensionskostnader 935 000 kr. Helt overkligt sjukt för en hyresgäst.

Denna miljardrörelse redovisar tillgångar på 934 miljoner. Största post av ägande är fastigheter och börsaktier, dock inga från fastighetsbolag. För vem eller varför har staben byggt upp dessa tillgångar?

http://www.fastighetsvarlden.se/insyn/kronikor/hyresgastforeningen-ar-en-bubbla/

Hyresgästföreniongen har alltid dominerats av marxister även om man på pappertet alltid stött (S) i valrörelserna och som tack av (S) fått ännu mera lagar och regler. Nu har gamle kommunister Lars Ohly sökt ordförandejobbet, inget dålig tillägg till riksdagspensionen med över 1.300.000 Kr i arvode per år.
Citera
2014-03-27, 13:03
Medlem
Det byggs inte för att landets ekonomi är körd i botten. Staten har inte råd att stötta längre, unga som borde sätta bo och bygga har inga jobb eller jobbar utomlands, hushållen har inte råd att hyra osubventionerat byggda bostäder i nån större omfattning.

Att folk flyttar till sthlm på vinst och förlust för att hanka sej fram ger inget långsiktigt underlag för ökat byggande...
Citera
2014-03-27, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Mjahaja.
Vi som är läskunniga läser följande rubrik på tråden:
Så läsarna kan ju undra i vilken mån du förstår begrepp så som: Sverige och landet.

1. Där har du cyklat i diket rejält, herr kommunist. Bostadsbristen i Sverige, vilken är koncentrerad till storstadsregionerna försvinner inte bara för att du hänvisar till svårligen användbar officiell statistik, som genom medelvärden försöker förtränga bostadsbristen. Ditt sett är att resonera är inte bara tramsigt utan även nästan kriminellt.

Citat:
Nu nämnde jag bostadsrätter och villor. Är det din föreställning att storstäder, som du uppenbarligen vill tala om, endast består av hyresrätter?
Inget förvånar mig längre ang dina synnerligen världsfrånvända föreställningar. Men skulle rekommendera en något större acceptans för andra boendeformer än endast hyresrätter.

1. Villor är något av en oväsentlighet i frågan, såvida man inte tänker att villorna skulle kunna bytas ut mot höghus, något som är en väldigt enkel och billig lösning i sammanhanget, då vatten & energi rent generellt är kalibrerat för höghus redan från början i de få villaområden som finns i Stockholmsregionen, när man bortser från typ Värmdö och liknande områden.

2. Hyresrätter är rent generellt väldigt representativa gör bostadsrätter, de har byggts samtidigt efter samma mallar, i ungefär samma storlekar och antal. Bostadsrätten som kollektiv ägandeform infördes för att kunna finansiera fler bostäder och byggdes återigen efter samma mallar som hyresrätterna. Så herr kommunist, ditt sätt att resonera är verkligen verklighetsfrånvänt, och senast försökte du hänvisa till en del av bostadsmarknaden där ingen presenterat siffror i tråden, eller med andra ord, du hänvisar till en dold okänd mängd.

3. Personligen så tycker jag att den nya ägandeformen ägarlägenheter är intressant, men har inte hunnit studera försäkringsfrågorna & ordningsfrågorna än.

Citat:
Skriver du att Stockholms kommun består av ca 75% glesbygds, avfolknings och naturyta?
Då står det kanske en del osäljbara glesbygdshus där då enligt din föreställning. Borde vara det du menar iom att tråden handlar om bostäder.
Det är möjligen inte så att du sett ett vykort från skansen och trott att det är signifikant för Stockholms kommun?

Här har du kartan:
http://www.val.se/val/val2010/karta/R/rvalkrets/01/karta.html

Så det är nog du som borde besöka skansen, för första gången och kanske träffa bröderna på apberget? , du har helt enkelt tagit fel på Stockholms stad, innanför tullarna och den geografiska storheten "Stockholms kommun".

Citat:
Tänka sig. Nu brukar folk här betrakta mig som högerperson.
Jag kan tänka mig att dom inte ger särskilt mycket för din förmåga att tolka verkligheten när du kallar mig kommunist.

1. Du menar att du försöker anföra hemliga karaktärsvittnen till ditt försvar, oj oj oj.

Citat:
Din bristande läsförståelse är anmärkningsvärd. Det har aldrig varit tal om "mycket eller tillräckligt".
Gå tillbaka och läs om tills det fastnar. Har någon gjort det? Ja, i verkligheten vill säga.
Läser jag rätt. När SCB säger 34 kvm per person i snitt i t ex Stockholms kommun så kan du inte ta in den informationen utan fantiserar i stället att det bor två personer, inte på 2*34 utan 22-30 kvm. Dvs när du läser siffror så blir det över
en faktor 2 fel.

Så var det det här med läsförståelse igen. När har jag gett uttryck för värderingar? Du återkommer mycket till studentlägenhet. Är det så att du sett en på bild och skulle gärna vilja bo i en. Jag tror dock att du får svårt med det.

Mitt eget boende spelar ingen roll för diskussionen, men kan säga att det drar upp statistiken en hel del.

1. Din bristande ärlighet är ju uppenbar, nyss predikade du att det inte fanns någon bostadsbrist för 2x34=68, vilket var ett bra tal enligt dig. Nu försöker du hävda att du skrivit något annat. Barnsligt och korkat.

2. Nej, knappast, men jag förstår att du är insatt i hur det ligger till med studentlägenheter.

3. Ge dig nu pajaspelle, alla förstår att du är en student som sitter i en 20+-lya och tycker att folk ska sluta gnälla för att något irrelevant medelvärde säger 34, bostadsbristen är enorm i Stockholm och det kommer att bli värre, ungefär som en skakad champagneflaska, där de som äger lägenheterna inte vill att korken ska gå ur, men vara så tryckbelastad som möjligt utan att korken går ur. Vill man vara säker på att så förblir så ska man satsa på en robust bostadspolitik och inte en optimal bostadspolitik.
Citera
2014-03-30, 21:57
Medlem
Citat:
1. Där har du cyklat i diket rejält, herr kommunist.
Blir man kommunist för att man förstår begreppen Sverige och landet?
Eller för att man kan läsa rubriken innantill?
Skulle tro att såväl folk från höger och vänster värjer sig mot dina föreställningar.

Citat:
Ditt sett är att resonera är inte bara tramsigt utan även nästan kriminellt.
Du lär vara ganska så ensam om att mena att det är "tramsigt" och "kriminellt" att hålla sig till vad det står så.

Citat:
1. Villor är något av en oväsentlighet i frågan
Jag kan berätta för dig att det bor folk i villorna. Någon gång kan du kanske be någon närstående berätta om ställen som Örby, Älvsjö, Långsjö, Herrängen, Segeltorp, Stuvsta, Fullersta, Solgård m fl för att peka på ett sammanhängande villaområde.
De som bor där ser inte villor som oväsentliga. Och ytan ingår i bostadsyta. Ja, i verkligheten vill säga.

Citat:
2. Hyresrätter är rent generellt väldigt representativa gör bostadsrätter, de har byggts samtidigt efter samma mallar
Du vill peka på att de oväsentliga villorna drar upp snittet så mycket? Tja, rationalitet och konsekvens verkar inte vara något du behärskar.

Citat:
Här har du kartan:
http://www.val.se/val/val2010/karta/R/rvalkrets/01/karta.html
Kan du då peka ut var du hittat all gles- och avfolknings-bygd i Stockholms kommun med alla ödegårdar som ingår i statistiken över bostadsyta. De ska ju enligt dig dra upp statistiken för kommunen med 50% så du behöver kunna peka ut ganska många ödegårdar då det bor en del i kommunen. Borde bli ödegårdar med en så där 9 miljoner kvm, som du ska hitta i kommunen.
Vi väntar med stort intresse på din redogörelse.

Citat:
1. Du menar att du försöker anföra hemliga karaktärsvittnen till ditt försvar, oj oj oj.
Inte på något sätt. Jag ville bara uppmärksamma dig på att andra gör en motsatt bedömning.
Men jag ser ju ovan att din bedömning baserar sig på något som inte har med saken att göra.

Citat:
1. Din bristande ärlighet är ju uppenbar, nyss predikade du att det inte fanns någon bostadsbrist för 2x34=68, vilket var ett bra tal enligt dig. Nu försöker du hävda att du skrivit något annat. Barnsligt och korkat.
Hm, så den som plockar fram data från SCB uppvisar bristande ärlighet i din värld.
Dessutom skulle du redogöra för när jag skrev att 68 "var ett bra tal". Gjorde jag inte det i den så besvärliga verkligheten. Eller varför misslyckas du?

Citat:
3. Ge dig nu pajaspelle, alla förstår att du är en student som sitter i en 20+-lya och tycker att folk ska sluta gnälla för att något irrelevant medelvärde säger 34,
De som har bättre kontakt med verkligheten, och bättre läsförståelse, vet att ditt yrande är långt från verkligheten.

En stor tvåa eller liten trea för ett par är som jag sagt långt från trångboddhet. Vi har ingen brist på bostadsyta.
Däremot har en del bristande betalvilja. Men det är en annan sak.

Citat:
bostadsbristen är enorm i Stockholm
Hur mäter du det? Du har misslyckats med att svara på det.
Citera
2014-03-31, 00:36
Medlem
Citat:
Skulle tro att såväl folk från höger och vänster värjer sig mot dina föreställningar.

Du lär vara ganska så ensam om att mena att det är "tramsigt" och "kriminellt" att hålla sig till vad det står så.

1. Ifall du inte förstår att det finns bostadsbrist i Sverige och att denna bostadsbrist är mer lokal än generell samt koncentrerad till storstäderna så måste du ha allvarliga problem i hjärnkontoret utöver alla dina andra mörkröda tirader.

2. Ditt sätt att resonera är ju både tramsigt och debattmässigt kriminellt.

Citat:
Jag kan berätta för dig att det bor folk i villorna. Någon gång kan du kanske be någon närstående berätta om ställen som Örby, Älvsjö, Långsjö, Herrängen, Segeltorp, Stuvsta, Fullersta, Solgård m fl för att peka på ett sammanhängande villaområde.
De som bor där ser inte villor som oväsentliga. Och ytan ingår i bostadsyta. Ja, i verkligheten vill säga.

Du vill peka på att de oväsentliga villorna drar upp snittet så mycket? Tja, rationalitet och konsekvens verkar inte vara något du behärskar.

1. Det är helt betydelselösa mängder. I landet Sverige finns det tex. omkring 300.000 medlemmar i villägarnas förening, det finns närmare 10.000.000 individer i landet. Vidare omfattar villaägarnas begrepp även gårdsfastigheter vilket innebär att man under alla omständigheter kan anta att minst 250.000 av villaägarna inte är storstadsbord, dvs. har sina villor innanför tullarna i Stockholm eller motsvarande. Men den studentboende kommunisten kanske har svårt att förstås sådant?

2. Inte alls, du har helt enkelt missförstått att 1 person kan vara innehavare av många bostadsrätter, det är sådan där grundläggande grej som man kan förstå att du har svårt med.

Citat:
Kan du då peka ut var du hittat all gles- och avfolknings-bygd i Stockholms kommun med alla ödegårdar som ingår i statistiken över bostadsyta. De ska ju enligt dig dra upp statistiken för kommunen med 50% så du behöver kunna peka ut ganska många ödegårdar då det bor en del i kommunen. Borde bli ödegårdar med en så där 9 miljoner kvm, som du ska hitta i kommunen.

Inte på något sätt. Jag ville bara uppmärksamma dig på att andra gör en motsatt bedömning.
Men jag ser ju ovan att din bedömning baserar sig på något som inte har med saken att göra.

1. Du har ju själv pekat ut en hel del av orterna, men det är ju bara att ta en titt på kartan så kommer du att upptäcka att det "gulmarkerade" är vad som motsvarar större bebyggelse, det är en väldigt liten del av kartan. Det går faktiskt att zooma kartan, sedan håller utsagan även om man tar centrala distrikt som Bromma-Kungsholmen eller distrikt i periferin som Östra Söderort.

2. Men fortfarande är det hemliga karaktärsvittnen som det handlar om, inget annat.

Citat:
Hm, så den som plockar fram data från SCB uppvisar bristande ärlighet i din värld.
Dessutom skulle du redogöra för när jag skrev att 68 "var ett bra tal". Gjorde jag inte det i den så besvärliga verkligheten. Eller varför misslyckas du?

De som har bättre kontakt med verkligheten, och bättre läsförståelse, vet att ditt yrande är långt från verkligheten.

1. Du får väl gå tillbaka och titta i din egen skrift. Vidare tyckte du inte bara att det var ett bra tal, utan även mycket och tillräckligt.

2. Du är ju så långt från verkligheten som man kan komma.

Citat:
En stor tvåa eller liten trea för ett par är som jag sagt långt från trångboddhet. Vi har ingen brist på bostadsyta.

1. Det är det visst, 68 kvadratmeter är väldigt lite på två personer, studenter kanske är av en annan åsikt, men 2 kan bli 3 kan bli 4 osv. osv. och därutöver så är 68kvadratmeter väldigt lite lebensraum i parlivet.

2. Det syns ju på marknaden, det saknas objekt och de objekt som finns säljs fort. Du kan ju ta en titt på landsorten med objektstider på 2-8 år för försäljning. I övrigt så duger det utmärkt att läsa en tidning, där folk oftast inte klagar på att deras bostad inte är till deras förnöjdhet utan att de saknar bostad eller åtminstone egen bostad, eller bostad med ett tillsvidarekontrakt.
Citera
2014-03-31, 00:41
Medlem
det är klart att när man har en massinvandring på 100,000+ per år att man kommer ha bostadsbrist i landet.. det byggs inte tillräckligt heller för att lätta på trycket.
Citera
2014-03-31, 13:59
Avslutad
Citat:

Citat:

Jag antar att du menar bristande betalförmåga? Mig veterligen så delas det inte ut chefsjobb till alla som vill ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in