2014-03-30, 23:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
I Danmark är man rakare. Där heter åklagare anklagare och jobbet är att få den åtalade fälld. Däremot har de ett starkare personligt straffansvar om en oskyldig döms. Om KJ mördat i Danmark hade vi sluppit pjat som objektivitetsplikt. Där skulle anklagaren på ett skitsnacksbefriat ärligt sätt jobbat för att få honom bakom lås och bom.

Fallet utspelar sig inte i Danmark, vad vill du ha sagt med inlägget? Jag kan som hastigast nämna Nordkorea, fundera lite på hur det går till där, ungefär lika relevant tycker jag.
Citera
2014-03-30, 23:57
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Börja med att teckna ned de bevis och indicier som är motsägelsefulla eller osakliga, jag kan börja med det jag har noterat bland det som anses ligga KJ i fatet.

Mobilernas positioner mordkvällen, de måste ha funnits i KJ lägenhet säger åklagaren. Nej säger jag, därför att det kan man inte veta oavsett vad KJ säger, han kan ha ett syfte med att ljuga om det. Dessutom så är lägenheten inte en mord eller styckningsplats, det är inte bevisat, ingen liklukt i lägenheten, så varför är det relevant att mobilerna med ägare kan ha varit i lägenheten, mordet skedde inte där.

Rättsmedicin säger att mordvapnet bör vara något som liknar en märlspik, åklagaren menar att mordvapnet kan vara det stämjärn som har setts i KJ lägenhet. Problemet är att det stämjärnet så som vittnet beskriver det inte ger samma typ av sårskada som ett föremål med formen som en märlspik.

KJ har dödat och styckat sin hund, därför har han varit kapabel att göra det samma med en människa. Det finns inga belägg för att hunden är dödad och styckad.

KJ har raderat sina sms konversationer med VB, han döljer något i ett syfte. Det bevisar ingenting, dessutom så har KJ talat om för många människor, inklusive MPS och polisen att han var den sista som såg VB i livet. Han har inte försökt att dölja det. Dessutom så fanns det ingenting komprometterande i de återskapade sms:n. Dock så har MB också raderat dito, det gick inte att återskapa.

Det hittades en tejprulle i KJ badrum, samstämmer med tejpen i håret på VB +1 enligt SKL. Det är inte ett faktum att tejpen i håret kommer ifrån den hittade rullen.

Blod och liklukt i KJ bil. Det är inte bevisat att kroppsdelar har fraktats i bilen, enbart att det finns blod och liklukt, kan lika gärna vara något som har varit i kontakt med liket och blod som har fraktats i bilen. Någon kan ha lånat bilen, lovligen eller i smyg, den kan ha varit olåst.

Skriken som hördes, det kan ha varit från TV:n. Fönstret kan ha stängs för att inte störa grannarna. Den som sågs stänga fönstret hade skägg, hade KJ skägg vid tidpunkten, är det bevisat?

För att ta några exempel på vad åklagaren lägger KJ till last, finns mer. Ganska tunt må jag säga. På samma vis kan man troligen stärka misstankegraden mot andra personer som nämns i FUP bara man lägger lite energi på att plocka fram information tror jag.

Utan att i sak kommentera någon av dina slutsatser så kan jag säga att inget av detta lär ha något som helst för sig att gå till JO med. JO är ingen överinstans för bevisvärdering eller slutsatser som dragits kring resultatet av en förundersökning. Ska ni gå till JO med något så måste det handla om att att åklagarna begått rena tjänstefel (t ex uppsåtligen "gömt" bevis som kunnat ha betydelse för målets utgång) eller möjligen, möjligen agerat så gravt oskickligt att det fått betydelse för målets utgång åt något håll (kan ju gälla både den tilltalade och målsäganden).
Citera
2014-03-30, 23:57
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Om mördaren ägde en sådan kniv.. kan ju mordet ha varit delvis planerat ändå?.. eller var GM bara extremt knivintresserad? svårt att avgöra..

Hur pass vanligt/ovanligt är det att äga den typen av knivar?

Är det en specialkniv som orsakat skadorna, har personen säkert haft den på sig. En ägodel. Tyvärr förklarar det inte de olika skadorna och absolut inte den rätvinklade skadan.
Är det ett verktyg, så har VB säkerligen varit på ett ställe/fordon med verktyg, med betoning på annorlunda verktyg. Vanligaste verktyget i brottsfall, tror jag är en mejsel av olika slag. (tänk bort kniven)
Vapnen KJ haft visade han med glädje upp på bild i fb och hade han ägt något så udda, hade vännerna berättat om den också. Jag såg inget annorlunda vapen på hans bilder.
Citera
2014-03-31, 00:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Nu när du ändå drog upp den där otäckingen Eklund så kan jag inte avhålla mig från
en liten spekulation som säkert är jävligt dum och fördomsfull men här kommer den ändå:

Låt säga att Kristoffer J sett ut som Eklund - fet och ful i facet, ett verkligt bottennapp
utseendemässigt och inte svårt att förstå att tjejer inte gärna särade på benen för hans
skull frivilligt - så hur hade det då tett sig med "uppslutningen" kring honom?
Grabben ifråga anses nog ha ett ganska fördelaktigt utseende av många damer, unga som
äldre, lite söt och muskulös och inte direkt frånstötande alltså och det gör kanske sitt till
för somliga att hoppas att han är oskyldig när allt kommer omkring.

Hur hade man alltså sett på KJ om han varit rent ful och motbjudande till utanverket?
Har utseendet hos en misstänkt mördare betydelse för hur man ställer sig till det denne
misstänks för?

Låt mig gärna i sammanhanget påminna om befintligheten av alla "Killer Groupies" - menat
i dess ursprungliga betydelse med kvinnor som attraheras av snygga, dömda mördare och
kontaktar dem, ett fenomen som företrädesvis märks av i förenta staterna.

Jag tror också att han skulle behövt ha vård istället för fängelse.
Den svenske bov som haft flest groupies är ju Clark, som väl får anses som stilig. KJ, och för den skull Fredrik Svensson i Spekeröd, tycker jag personligen ser ut som skabbigt White Trash, men lik förbannat har ju de också fått en fan club, inte minst på FB. Men några Demuynck-nivåer är det inte.
Citera
2014-03-31, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Börja med att teckna ned de bevis och indicier som är motsägelsefulla eller osakliga, jag kan börja med det jag har noterat bland det som anses ligga KJ i fatet.

Mobilernas positioner mordkvällen, de måste ha funnits i KJ lägenhet säger åklagaren. Nej säger jag, därför att det kan man inte veta oavsett vad KJ säger, han kan ha ett syfte med att ljuga om det. Dessutom så är lägenheten inte en mord eller styckningsplats, det är inte bevisat, ingen liklukt i lägenheten, så varför är det relevant att mobilerna med ägare kan ha varit i lägenheten, mordet skedde inte där.

Rättsmedicin säger att mordvapnet bör vara något som liknar en märlspik, åklagaren menar att mordvapnet kan vara det stämjärn som har setts i KJ lägenhet. Problemet är att det stämjärnet så som vittnet beskriver det inte ger samma typ av sårskada som ett föremål med formen som en märlspik.

KJ har dödat och styckat sin hund, därför har han varit kapabel att göra det samma med en människa. Det finns inga belägg för att hunden är dödad och styckad.

KJ har raderat sina sms konversationer med VB, han döljer något i ett syfte. Det bevisar ingenting, dessutom så har KJ talat om för många människor, inklusive MPS och polisen att han var den sista som såg VB i livet. Han har inte försökt att dölja det. Dessutom så fanns det ingenting komprometterande i de återskapade sms:n. Dock så har MB också raderat dito, det gick inte att återskapa.

Det hittades en tejprulle i KJ badrum, samstämmer med tejpen i håret på VB +1 enligt SKL. Det är inte ett faktum att tejpen i håret kommer ifrån den hittade rullen.

Blod och liklukt i KJ bil. Det är inte bevisat att kroppsdelar har fraktats i bilen, enbart att det finns blod och liklukt, kan lika gärna vara något som har varit i kontakt med liket och blod som har fraktats i bilen. Någon kan ha lånat bilen, lovligen eller i smyg, den kan ha varit olåst.

Skriken som hördes, det kan ha varit från TV:n. Fönstret kan ha stängs för att inte störa grannarna. Den som sågs stänga fönstret hade skägg, hade KJ skägg vid tidpunkten, är det bevisat?

För att ta några exempel på vad åklagaren lägger KJ till last, finns mer. Ganska tunt må jag säga. På samma vis kan man troligen stärka misstankegraden mot andra personer som nämns i FUP bara man lägger lite energi på att plocka fram information tror jag.

Ser inte att man har något bevis på att det fanns liklukt i KJ:s bil, hundens markering ser jag inte som något bevis. Kan ses som en indikation på att det ev. är liklukt. Det kan inte uteslutas att det är en blindmarkering.
Citera
2014-03-31, 00:04
Moderator
OYs avatar
Man skulle kanske ta och köpa sig en bit sidfläsk med svål och allt och göra några provstick med diverse verktyg och vapen, någon som redan har provat?

Skölp, dagger eller märlspik, det är frågan.

Det är viktigt att reda ut hur mordvapnet såg ut för att klargöra om det kan vara KJ som är banemannen tycker jag. Någon dagger är jag nästan säker på att KJ inte hade med tanke på att ingen har vittnat om att han hade en sådan. Jag tror knappast att KJ inte skulle ha skyltat med den i så fall.
Citera
2014-03-31, 00:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Utan att i sak kommentera någon av dina slutsatser så kan jag säga att inget av detta lär ha något som helst för sig att gå till JO med. JO är ingen överinstans för bevisvärdering eller slutsatser som dragits kring resultatet av en förundersökning. Ska ni gå till JO med något så måste det handla om att att åklagarna begått rena tjänstefel (t ex uppsåtligen "gömt" bevis som kunnat ha betydelse för målets utgång) eller möjligen, möjligen agerat så gravt oskickligt att det fått betydelse för målets utgång åt något håll (kan ju gälla både den tilltalade och målsäganden).

Eftersom att åklagaren muntligen har föredragit domstolen fakta på ett för KJ ofördelaktigt vis så tangerar det oskicklighetens gräns tycker jag. Åtminstone har hon inte använt sig av samma formuleringar som expertisen gör i FUP, och det hur man formulerar sig kan ha en avgörande betydelse för hur mottagaren tolkar informationen.

Nej, jag tänker inte gå till JO, jag för en diskussion och tipsar gärna om mina iakttagelser och slutsatser för de som eventuellt tänker göra en anmälan. Nu tror jag inte att någon kommer att göra det.
Citera
2014-03-31, 00:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sauron1
Ser inte att man har något bevis på att det fanns liklukt i KJ:s bil, hundens markering ser jag inte som något bevis. Kan ses som en indikation på att det ev. är liklukt. Det kan inte uteslutas att det är en blindmarkering.

Må vara hänt, dock finns blodet i bilen, det är ett faktum och läggs KJ till last. Det bevisar bara att blodet finns i bilen så länge man inte har en teori kring vad som har hänt och dessutom vore det på sin plats med något mer som stödjer teorin om vad som har hänt.
Citera
2014-03-31, 00:13
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Det är vill jag gärna att du förklarar närmare? Varför anser du att "man kan säga att skadorna inte är tillfogade i urskillningslöst raseri"?
Många hugg, men de flesta inte särskilt kraftfulla. Ger betydligt intryck mer av nån sorts pervers systematik än av ursinne.
Citera
2014-03-31, 00:17
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Hittade en hyllning till VB, har kanske varit uppe förut.

http://www.youtube.com/watch?v=j-wHM4lFxXo

Fina bilder .. Och en fin tjej som tyvärr fick ett sorgligt slut. Obegripligt att hon föll för MB, det kan ju inte ha varit utseendet, så hon verkar inte ha varit ytlig vid urvalet. Tvärtom, snarare överseende.
Citera
2014-03-31, 00:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Många hugg, men de flesta inte särskilt kraftfulla. Ger betydligt intryck mer av nån sorts pervers systematik än av ursinne.

Autismspektrumstörning, räknetvång, tics, kan det vara en förklaring?
Citera
2014-03-31, 00:27
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Vad är det jag ska förstå?
Att Vatchareeya aldrig besökt KJ i hans lägenhet den aktuella dagen?
Du får ursäkta, men på den punkten tillåter jag mig att tro att KJ håller sig till sanningen.
VB var hos honom. Han hämtade henne och hon tillbringade några timmar där hos honom.
Sina sista timmar i livet.
Hon kom ALDRIG levande därifrån.
Det är min tro.
Du får gärna tro något annat.

Någon tro på arrangerat "event" med Vatchareeya som utsett rituellt offer i kvällningen
eller i mörka natten någonstans i Bodentrakten, finner jag ingen direkt anledning att
sluta upp kring och driva som tes i tråden.

Jag tror på något betydligt "enklare" och mindre deckarromanmässigt än så.
Så enkelspårig och trist är jag.

Ja, så är det - så vist är naturen inrättad.

Nej, någon offerritual är inte jag heller inne på, saknade händer till trots - jag tror som bekant på andra bakomliggande motiv, och tids nog får vi väl veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in