2014-03-30, 22:23
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ni som såg, fick man se KJ på bilderna?
Inte vad jag minns, men titta gärna själv. http://www.svtplay.se/video/1917946/del-2-av-6
Citera
2014-03-30, 22:26
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Din agenda i den här tråden tycks vara att försvara åklagarna och tingsrättens dom till varje pris och att KJ är gärningsmannen.
Personer som har en annan uppfatting försöker du tysta med att idiotförklara sådana personer.
Du kan inte föra en debatt på en civiliserad nivå, med en civiliserad nivå menas man kritiserar sakfrågan om man har en annan uppfattning, men man går inte på personen och kallar dem för det ena och andra. Du kan säkert tysta många personer med den taktiken som du bedriver, men mot mig "hugger du i sten".
Det här kvinnliga vittnet på Lejonbacksvägen är ett mycket viktigt vittne som visar att KJ hade ingenting med mordet på VB att göra. De vittnets uppgifter försöker du avföra med att hon aldrig sett någon person på Lejonbacksvägen, du borde väl besinna dig och inse att du är verkligen ute på hal is. Sedan har du utnämt dig själv till någon vittnes och minnes expert, som skall stödja din teori. Ett vittne kan ta fel på klädsel längd och sådant, men att hon möter en person på gatan som inte finns där, det finns nog endast i din psykologiska värld.
Att vittnet skulle komma med en medveten lögn det tror jag absolut inte på.

Återigen Lagro: Du saknar grundläggande läsförståelse och det blir absurda konsekvenser av det.

Nu har du drömt ihop att jag påstår att vittnet CB inte sett någon person på Lejonbacksvägen. Du får ursäkta om det är svårt att låta bli att kalla någon som gör så vanvettigav tolkningar av det man skriver för idiot. Och sen påstår du igen att jag hävdar att vittnet skulle ljuga medvetet.

Eftersom man uppenbarligen måste tala till dig på en förstaklassares nivå för att du ska förstå:

1) Vittnet CB har självklart sett en person på Lejonbacksvägen på lördagkvällen runt halv tio

2) Vittnet CB ljuger självklart inte - varför skulle hon göra det.

3) Vittnet CB har inte kunnat identifiera den här personen som Vatchareeya. Hon sa i förhören i tingsrätten att hon inte tyckte bilden var särskilt lik

4) Vittnet CB var osäker på åt vilket håll personen gick, hon såg henne bara ett par sekunder och kan bara säkert säga att kvinnan hade ett asiatiskt utseende och troligen mörka kläder. Hennes första hågkomst av kvinnan som "liten och nätt" stämmer också dåligt med VB som var av medellängd och ganska vältränad.

5) Det kan ha varit VB som vittnet såg, men jag tror inte det och oavsett om du skriver i tråden 200 gånger till att det var VB som vittnet såg så blir det inte ett dugg mer bevisat för det. Vittnet kunde inte identifiera henne - hur många gånger ska man behöva påpeka det innan det sjunker in?
Citera
2014-03-30, 22:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Då skulle i så fall KJ ljuga om besöket.
Det inser du då? Varför skulle han vilja det och därmed rikta onödig uppmärksamhet
mot sig själv?

Därför att mordet skedde i en annan bostad, det har jag föreslagit några gånger nu. Inte orimligt tycker jag. Ni har ingenting på mig sa KJ, det kunde han göra när han var bergsäker på att polisen var övertygad om att hans lägenhet var brottsplatsen. Lägg därtill att han talade vitt och brett om att VB hade varit hos honom och att han var den sista personen som såg henne i livet. Det skulle inte förvåna mig det minsta om KJ faktiskt skyddar någon. Han lånade ut sin bil eller så var han behjälplig vid transportstyckning och transport.

Jag har funderat mycket på den där öppnade energidrycken som han hittade och sörplade ur uppe på Åberget(tror jag det var). Är det platsen för mordet eller styckningen tro, KJ har troligen varit på platsen kort innan han hittar den öppnade dryckesburken.
Citera
2014-03-30, 22:30
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Bladet måste vara minst 4 cm långt. De djupaste huggen som gått in 1 cm i lungsäckarna kräver ett blad av denna längd.
Kräver ett blad av absolut som minst den längden, ja.
Citera
2014-03-30, 22:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Kräver ett blad av absolut som minst den längden, ja.

Du verkar mycket kunnig i ämnet, vad har du att säga om skadebilden, slutsatser eller tankar. Jag undrar om skadebilden säger något om att offret var på eller avklätt, i rörelse eller stilla m.m., kommentar?

Skadornas djup, säger de något om gärningsmannen, man eller kvinna, stark eller svag, planerat, oplanerat m.m.
Citera
2014-03-30, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
En svensk åklagare har en lite komplicerad roll. Å ena sidan ska h*n driva processen mot personer som är tillräckligt starkt misstänkta för att ett åtal ska komma i fråga. Å andra sidan har åklagaren objektivitetsplikt, dvs är skyldig att också beakta det som talar för den misstänkte. För att inte processen ska bli alltför asymmetrisk - försvararen har ju sannerligen ingen objektivitetsplikt - accepterar man att åklagaren fokuserar på det som talar för den tilltalades skuld under själva rättegången, och låter objektivitetsplikten i första hand tillämpas på åklagaren som förundersökningsledare. Men objektivitetsplikten tolkas ofta för långt i trådar här i forumet. Åklagaren har ingen skyldighet att att utreda spår som bygger på att något teoretiskt skulle kunna ha inträffat och isåfall vara gynnsamt för försvaret, till exempel.

Vad gäller din fråga om "slasken" är det förundersökningsledaren - alltså, vad gäller mål på den nivån som blir föremål för intensiva trådar i ABoK, åklagaren - som bestämmer vad som ska ingå i förundersökningsprotokollet. Det som inte kommer med kallas ibland för slasken, men det är alltså egentligen en fråga om att välja ut, inte om att välja bort. Men försvaret har, om det så önskar, tillgång till hela utredningsmaterialet, inklusive slasken. Det betyder att det är klart riskfyllt för en åklagare att mot bättre vetande gömma utredningsmaterial som talar mot åtalet i slasken.

Sen är det ju alltid en omdömesfråga vad som talar mot åtalet. En genomsnittlig alternativteoretiker på Flashback anser att mycket mer talar mot ett åtal än vad en genomsnittlig åklagare gör. Domstolarna brukar dock i större utsträckning hålla med åklagaren än med alternativteoretikerna i tillämplig flashbacktråd.

Ska det in i FUP för att objektivitetsplikten ska anses uppfylld eller krävs det mer?
Citera
2014-03-30, 22:50
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du verkar mycket kunnig i ämnet, vad har du att säga om skadebilden, slutsatser eller tankar. Jag undrar om skadebilden säger något om att offret var på eller avklätt, i rörelse eller stilla m.m., kommentar?
Jag kan bara komma med rena gissningar. Men med så många hugg skulle jag vara förvånad om det inte hade kommit in textilfibrer i nåt sår om offet hade varit påklätt, så mina pengar satsas i första hand på att huggen riktats mot naken hud.

Citat:
Skadornas djup, säger de något om gärningsmannen, man eller kvinna, stark eller svag, planerat, oplanerat m.m.
GM behöver inte ha varit särskilt stark för de där skadorna, men det skulle vara ytterligt förvånande om det vore en kvinna som låg bakom ett styckmord på en ung kvinna - något sådant tror jag aldrig är belagt. När det gäller planerat/oplanerat kan man ju bara konstatera att GM måste ha hållit på i vart fall i någon minut för att åstadkomma de där skadorna. Vad jag däremot tycker att man kan säga är att skadorna inte är tillfogade i urskillningslöst raseri. Däremot måste nån som håller på och tillfogar sitt offer så många, och så konstiga, sår vara en rätt störd figur. Åtminstone lika knäpp som Tove Sehlins baneman RO.
Citera
2014-03-30, 22:51
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Ska det in i FUP för att objektivitetsplikten ska anses uppfylld eller krävs det mer?
Det beror helt och hållet på vad det är.
Citera
2014-03-30, 22:57
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Det verkar nästan som du inte förstår vad fakta betyder. För säkerhets skull börjar jag därför med definitionen från SAOL. Fakta se under Faktum. Faktum - Säkert konstaterat sakförhållande. Som exempel kan vi ta tejpen. Det är ett faktum att polisen hittat tejp på VB som är avriven längs med. Det är också ett faktum att polisen hittat en tejprulle av samma typ och avriven på samma sätt hos KJ. Det är inte ett faktum att tejpen kommer från samma rulle. Men det står inte heller i FUP att det skulle vara så.

Du har ju enligt egen uppgift inte läst FUP och jag antar det är därför du inte har förstått vad den innehåller. Låt mig därför förklara för dig att den är fylld av fakta. Den innehåller flera hundra säkert konstaterade sakförhållanden. Som t.ex. långa signaleringslistor, sms-listor, fyndlistor från undersökning av KJs bil och lägenhet o.s.v. Allt fakta. Sen finns det också vittnesförhör. Om dessa är fakta kan kanske diskuteras eftersom man såklart inte vet sanningshalten. Men det är ju i alla fall fakta att de förhörda personerna sagt det som står i FUP.

FUP innehåller inte så mycket spekulationer. Och de spekulationer som finns är vanligtvis graderade efter hur sannolika de bedöms vara. Som t.ex. tejpen igen. SKL har gjort en bedömning av hur sannolikt det är att tejpen kommer från samma rulle och kommit fram till grad +1.

Jag tror du blandar ihop FUP och åtal. Åtalet är som jag skrev tidigare åklagarnas åsikt om hur mordet har gått till. Åklagarnas åsikter är inte alltid fakta men det har jag heller aldrig påstått. Eller så blandar du ihop fakta med bevis. För jag kan gärna erkänna att FUP innehåller inte många bevis om ens något. Men det har jag heller inte påstått.

Sen finns det vissa här i tråden som t.ex. MrFold, PeterNoster och Lagro som läser FUP och drar sina egna mer eller mindre logiska slutsatser från fakta i FUP. Olika personer landar sen i olika slutsatser och jag tycker det kan vara intressant att diskutera dessa slutsatser som bygger på fakta.

Sen finns det andra som t.ex. du som väljer att inte bry sig om fakta utan spekulerar fritt om vad som kan ha hänt. Det tycker jag är mindre intressant men det behöver ju inte vara fel för det. (Men lite jobbigt tycker jag att det blir när vissa sen hävdar att deras fria spekulationer är den enda sanningen.)

Du verkar inte förstå hur nära det här fallet är att rubriceras som rättsskandal och det beror förmodligen på otillräckliga (eller obefintliga) juridiska kunskaper .. "Fakta" tillräckligt för en fällande dom även i hovrätten finns inte, men ändå kommer KJ med ganska stor sannolikhet att dömas till fängelsestraff även i den högre instansen. Detta beror förmodligen på att hovrättens ledamöter inser att Kristoffer Johansson är skyldig till mordet på Vatchareeya Bangsuan, åtminstone djupt delaktig i detta, dock utan att dessa ledamöter säkert begriper hur det FAKTISKT hänger ihop med den saken. Enligt min uppfattning har åklagarna med sin synnerligen svaga indiciekedja inte på ett nöjaktigt sätt motiverat varför 'kibba' Johansson ska dömas till ett långt fängelsestraff, och de ständiga omhäktningarna under sommaren/hösten 2013 tyder på att åklagana var rejält osäkra på huruvida de hade tillräckligt på fötterna för en fällande dom. Men allt har sitt slut, så även omhäktningar, och då indiciekedjan som äntligen broderades ut innehåller allt annat än solida bevis för Johanson skuld, åtalet vilar helt på antaganden och gissningar, känns det nästan som om tingsrätten förletts att fälla KJ. Får se om Thomas Olsson besitter tillräcklig pedagogisk förmåga att förklara varför Kristoffer Johanson ska försättas på fri fot. Kanske har Olsson kort på hand som han avvaktat med att spela ut - vi får se, time will show ..
Citera
2014-03-30, 23:03
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discord
För varje vuxen människa ser han ut som en jävla mupp för att tala klarspråk. Och dristar man sig till att konversera honom så är det uppenbart att han de facto är en mupp.

När han sökte till GMU genomgick han ett intelligenstest. Han fick 7 poäng av 10 möjliga. Det enda han missade var frågor om ordförståelse, där gamla svenska ord användes som exempel. Så, någon mupp är han inte.
Citera
Hamilkars avatar

Moderatormeddelande

Postat av Hamilkar 2014-03-30, 23:05
Moderator
Nu tar vi och slutar diskutera varandras personer här. Jag vill också påpeka att Flashbacks fokus på yttrandefriheten också gäller repliker och mothugg. Man får alltså framföra sina idéer om mordet i den här tråden, oavsett vilka de är. Men man måste också acceptera att dessa idéer utsätts för kritik, också bitande kritik. Den som inte accepterar det får överväga om det här verkligen är rätt forum för h*n**. Gnäll på medpostare för att de är så elaka och kritiserande och liknande personangrepp riskerar i fortsättningen varning, för sånt har inget i tråden att göra, och försurar den starkt.

/Mod.
2014-03-30, 23:16
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Hittade en hyllning till VB, har kanske varit uppe förut.

http://www.youtube.com/watch?v=j-wHM4lFxXo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in