2014-03-30, 20:00
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Hur fan kan du insinuera det är oklart vilka mått jag använder? Vi har mer krig, dödligare krig, mer fattigdom (ja faktiskt mer rika och mer fattiga) och främst av allt har vi en nonchalans inför demokratins förfall. Vi har inlett krig på storlögner, pressen slickar beslutsfattarna i röven som åsiktsregistrerar oss alla.

Det enda "mått" du använder är dina egna, felaktiga, förutfattade meningar:

Besök denna sida och ta reda på hur saker och ting verkligen har utvecklat sig:

http://www.gapminder.org/

Ta reda på lite fakta innan du pladdrar på med ditt psevdo-radikala rapparkalja!
2014-03-30, 20:04
Medlem
fitz-humes avatar
Det ska bli spännande att se om de diplomatiska samtalen kan leda någon vart i veckan som kommer. Man får hoppas att det inte blir någon mesighet från Kerrys och Obamas sida, de måste stå på sig och inte ge vika för de mest grundläggande kraven. Dags för USA att visa sina muskler och visa var skåpet ska stå. Någon "finlandisering" av Ukraina får inte komma på tal, man kan inte förhandla med en aggressiv diktator, vi har sett det förut.

Tydligen har USA och Saudiarabien kommit överens vad gäller oljeproduktion och prissättning. USA tänker exportera delar av sin oljereserv till EU som därmed kan bojkotta rysk olja utan att det svider alltför mycket.
2014-03-30, 20:08
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Jo, omvärlden har faktiskt accepterat att Krim valde Ryssland.

68 länder stödde inte fördömandet av Ryssland i frågan om införlivande av Krim när ärendet behandlades i FNs generalförsamling häromdagen.

Världens befolkning består av 7,15 miljarder människor. Ingen av dessa länder röstade emot Ryssland i Krimfrågan:

Kina 1,36 miljarder
Indien 1,24 miljarder
Brasilien 201 milj
Bangladesh 153 milj
Pakistan 186 milj
Ryssland 144 milj
Vietnam 90 milj
Egyptien 86 milj
Etiopien 86 milj
Burma 53 milj

Befolkningen i dessa 10 länder överstiger halva jordens befolkning. Lägg till ytterligare 47 länder som inte röstade mot Ryssland och du förstår att din iakttagelse inte stämmer överens med verkligheten.

I själva verket accepterar en majoritet av omvärlden att Krim valt att gå samman med Ryssland. Blott en högljudd krets av västvärldens länder fördömer Ryssland.

Så kan det vara med världssamfundet. Detta stöder inte USA och EU oaktat vad Carl Bildt och andra rysshatare försöker inbilla oss.

Dessa 58 länder är givetvis inte heller intresserad av att bojkotta Ryssland. Om jag skall vara ärlig tror jag Ryssland skulle klara sig ganska bra utan EU, men jag är inte alls säker på det omvända.

Av länderna du räknade upp röstade inget emot den resolution som fördömde den sk "folkomröstningen" på Krim. Däremot så är vissa av dessa länder stora importörer av ryska vapen.

Följande "betydelsefulla" länder röstade med Ryssland, mot resolutionen.

Cuba, North Korea, Syria, Sudan, Venezuela, Bolivia, Belarus, Armenia, Zimbabwe, and Nicaragua.

Hur stor andel av jordens befolkning har dessa länder? Vilken ekonomisk och politisk tyngd har dessa länder?
2014-03-30, 20:12
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Det ska bli spännande att se om de diplomatiska samtalen kan leda någon vart i veckan som kommer. Man får hoppas att det inte blir någon mesighet från Kerrys och Obamas sida, de måste stå på sig och inte ge vika för de mest grundläggande kraven. Dags för USA att visa sina muskler och visa var skåpet ska stå. Någon "finlandisering" av Ukraina får inte komma på tal, man kan inte förhandla med en aggressiv diktator, vi har sett det förut.

Tydligen har USA och Saudiarabien kommit överens vad gäller oljeproduktion och prissättning. USA tänker exportera delar av sin oljereserv till EU som därmed kan bojkotta rysk olja utan att det svider alltför mycket.

Mycket bra! Och givetvis så är en ny Münchenöverenskommelse fullkomligt utesluten!

Nu hoppas jag bara på att relationerna mellan Iran och Väst normaliseras, så att världen kan översvämmas av billig gas!

Bye, bye Russia!
2014-03-30, 20:15
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye

Visa och Mastercard funkar inte för ryssar och man kan tänka sig att det svider. De korten betraktas, förmodar jag, som lyxkort och nu känner dessa kortinnehavare ett hot mot hela sin livsstil. En livsstil som bygger på kontakter med Väst. De vet att det snart blir till att åka begagnad VAZ Lada om inte Putin backar.

Lyxkort om man har mycket pengar knutna till dem. Annars har även lågavlönande och pensionärer som standard sina utbetalningar på maestro och andra kort. Alla har dem.
2014-03-30, 20:34
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Du är en fascist. Du stödjer fascisterna som annekterat sitt fredliga grannland territorium. Fascism är en radikal nationalistisk och auktoritär politisk ideolog = ryssarna. Sluta snacka skit. Man definierar inte fascism som motsatsen av kommunism din analfabet.
Nej, jag är ingen fascist. Högerkrafter som genomfört en statskupp i Ukraina är fascister.
Du behöver också lära dig vad begreppen betyder!
2014-03-30, 20:41
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Nej, jag är ingen fascist. Högerkrafter som genomfört en statskupp i Ukraina är fascister.

Vilka är dessa högerkrafter, och på vilket sätt har de genomfört en statskupp?
2014-03-30, 20:42
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postkran
Nej självklart kunde jag inte komma upp med svar annat än att det inte blir något krig, av den enkla anledningen av att jag med min subjektiva åsikt anser att det pekar på just det motsatta. Alltså inget krig.

Och jag tror att de 50-100k ryssar som står vid gränsen gör det av en anledning. Vad gör mig till en "krigshetsare"? Fakta är fakta.

Citat:
Däremot verkar du ju väldigt upphetsad över krig, vapen osv. Det har du ju gjort klart i både denna samt den gamla ukraina tråden där du av någon konstig anledning skryter över att du gjort värnplikten.

Det var obligatorisk värnplikt. Om du vet att jag gjort den och vad jag skrivit förut varför larvar du dig om luftvapen?

Citat:
Du gillar att dra folk OT va ?

Jag skrev ett inlägg om vad ni trodde om händelseutvecklingen när ryssland går in i Ukraina. Du kommenterade den allvarliga fråga med skitsnack om luftvapen och sandlådor, jag antar att du inte kunde bättre. Dina referenser är talande.
Danmark har skickat stridsflyg till baltikum, sverige har lovat försvara baltikum. Det är inte OT, skrämmer verkligheten dig?
2014-03-30, 20:42
Moderator
T-80Us avatar
Citat:

Det må vara att de är fascister, om vi nu ska gå efter din benämning, men faktum kvarstår... Statskuppen genomfördes i deras eget land, utan att de invaderade och införlivade delar av andra länder. Det var det Ryssland som stod för.

Man kan naturligtvis diskutera ukrainsk inrikespolitik och vad man tycker om den, men det är knappast relevant egentligen. Relevant är att Putin ville ha Krim, så han tog det med militär kraft.
2014-03-30, 20:45
Medlem
Ola Schuberts avatar
Tysk expert uttalar sig: Tyskland skulle komma ganska lindrigt undan om sanktioner infördes mot Ryssland. Merkel verkar vara inne på samma linje:

Citat:
– Ekonomiska sanktioner mot Ryssland skulle påverka Tyskland mycket lite. Ryssland står bara för fyra procent av Tysklands utrikeshandel, och även om nästan 40 procent av Tysklands naturgas kommer från Ryssland är det bara drygt 7 procent av den totala energiförbrukningen. Den insikten har också sänkt tröskeln för kritik mot Ryssland. Sanktioner skulle slå mycket hårdare mot Ryssland, som är beroende av energiexporten till Europa.

Merkel har flera gånger upprepat att Tyskland är berett att införa ekonomiska sanktioner om det behövs, och sade nyligen att Tyskland är mindre beroende av rysk gas än många andra europeiska länder.

http://hbl.fi/2014-03-30/587551/tyska-narheten-till-ryssland-var-en-illusion

Bye, bye, Russia!
2014-03-30, 20:46
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:

"Fascism är en radikal nationalistisk och auktoritär politisk ideolog" = ryssarna.
Eller hur? Vad i Ukraina är fascistiskt? Har Ukraina uttryckt önskan om att invadera andra länder och införliva dom i sitt rike? Nej?

Du stödjer alltid stövlarna som trampar på andra, diktatorerna är dina favoriter. Är du bara dum då om du inte anser dig vara fascist?
2014-03-30, 20:48
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tysk expert uttalar sig: Tyskland skulle komma ganska lindrigt undan om sanktioner infördes mot Ryssland. Merkel verkar vara inne på samma linje:
http://hbl.fi/2014-03-30/587551/tyska-narheten-till-ryssland-var-en-illusion

Bye, bye, Russia!

haha bra nyheter! Tyskarna har både kärnkraftverk och kolkraftverk de kan sätta igång. Tyskarna är kända för att få saker gjorda och lär fixa problemet snabbt om det uppstår. Det lär inte ryssarna kunna och de är inte direkt kända för att vara effektiva och få saker gjorda

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in