Citat:
Fast, inget av det du säger motsätter något av det jag säger. Jag har aldrig påstått att det är enkom kristendomen som ligger till grund för vår civilisation, och att jag skulle vara någon "rasförnekare" som inte ser till rasliga skillnader vet du ju inte är sant. Att den varit central går ju dock inte att förneka, och hur det skulle sett ut utan kristendomen är ju bara spekulationer. Kanske hade det blivit bättre, kanske sämre — men faktum är att kristendomen var central för vårt folk under närmare tusen år, och därför har den så klart även varit central för byggandet av den europeiska civilisationen. Det är dock inte samma sak som att den varit oersättlig eller oumbärlig; kring det kan vi så klart spekulera men det känns som det är en uppgift för historiker och filosofer snarare än nationella aktivister och politiker.
Det är dock så argumentet brukar användas av kristna i allmänhet.
Men vi vet hur det blev med kristendomen. Det blev detta. Jag tycker inte att det verkar särskilt lyckat (sedan är givetvis inte kristendomen den enda anledningen, men det måste tas med i den slutgiltiga analysen. Vad har egentligen kristendomen spelat för roll, hur har den påverkat vår uppfattning om olika företeelser historiskt osv?). Kristendomen är universalistisk, egalitär och blind för ras. Enskilda kristna erkänner ju ras och så, men frågan är hur kristna de är då? Det kanske ni kunde ta upp, JDG är ju både troende (traditionell) katolik och till synes införstådd i rasfrågan vilket är ovanligt, mig veterligen. Det vore intressant att höra hur Jonas De Geer ser på det.
E. Michael Jones i USA är ju också traditionell katolik men erkänner inte det rasliga perspektivet i judefrågan trots att han har skrivit tusentals sidor om dem och deras eskapader i Europa. Han vill konvertera judarna. Det är helt ofattbart att det är en sådan karls slutsats.
Citat:
Du utgår ifrån att det är omöjligt att kombinera etnisk medvetenhet och kristendom, vilket inte är sant. Visserligen anser t ex katoliker att de ska frälsa alla människor, oavsett ras, men det betyder ju inte att de inte kan vara rasmedvetna. Här i ligger också ett av mina stora problem med kristendomen, och en av anledningarna till varför jag inte är troende kristen — jag är ointresserad av huruvida afrikaner och asiater tror att Jesus var Guds son eller om de tror att Muhammed var Guds profet. Som motvikt till det här finns ju identitetskristendomen, men den är jag alldeles för illa påläst på för att egentligen ha en åsikt.
Jag har läst en del om och av Leon Degrelle de senaste veckorna så jag vet att det är fullt möjligt att kombinera kristendom med etnisk medvetenhet på ett individuellt plan. En stor man, den katolske belgaren.
Min kritik har varit på ett mer ideologiskt plan, så att säga. Kyrkan har egentligen aldrig varit "rasmedveten". Det vet vi med deras expeditioner i Sydamerika och Latinamerika redan på 1500-talet där man med påvens medgivande rasblandade med ursprungsbefolkningen för att kunna missionera.
Kristendomen är för hal och grumlig. Innehåller falska teorier. Därför blir den oftast ett problem för oss.
Citat:
Om kristendomen är en "föregångare till kulturmarxismen" tycker jag det är konstigt att de europeiska länder som blivit mest ateistiska och starkast förkastat kristendomen (Skandinavien) är de med mest utbredd kulturmarxism. I de länder som fortfarande har en stark kyrka och kristen identitet har kulturmarxismen väldigt svårt att få fäste — det är kristna nationalister som stoppar gayparader medan de samlar hundratusen utan motstånd i Sverige. Jag säger inte att kristendomen är den enda avgörande skillnaden länderna emellan, men jag tycker inte din teori håller.
Kulturmarxismen är en mycket bredare sak än gayparader och sådant. Jag tror att du medvetet dummar dig. Man skulle kunna kalla det för "intellektuell kommunism", i bemärkelsen att ideologi (i det här fallet mycket av tankegodset från Frankfurtskolan) styr tänkandet och den intellektuella produktionen snarare än verkligheten och observationer därav. På så vis hänger det ihop med kristendomen då den innehåller många teorier och uppfattningar som har bevisats vara felaktiga av vetenskapen.
Kristendomen har egentligen inte gjort någonting för att stoppa kulturmarxismen.
Senast redigerad av Europeisch 2014-03-29 kl. 18:56.
Senast redigerad av Europeisch 2014-03-29 kl. 18:56.