Hör här: detta har hänt igår på förmiddagen: jag bor på en liten ort på västkusten där det fortfarande finns mycket lantbrukare.En av dessa är en herre på 80+ som bor ensam efter frugan dog,och hans son ,snart 60, bor i ett annat hus på gården.
Så, runt 11-tiden igår hade det dykt upp en Ford Transit av senaste modell,vit, med gula reg.skyltar.
3 man i bilen ,alla klädda i träningsoveraller och bräkandes på engelska.
Då gubben inte kan engelska hade han hojtat till sig sonen som "kan" engelska (typ Morgan o Ola-Conny)
Zigenarna hade erbjudit sig att högtryckstvätta tak på byggnader,fasader etc.
Under tiden 2 av dem hade hållit far och son sysselsatta hade den tredje smugit ut i deras maskinhall för att spana vad det fanns av värde att stjäla och se var dieseltanken var placerad.
Gubben hade fattat galoppen så han hade hoppat upp i traktorn medan sonen hade jagat ut snokande ziggisen.
De 3 hade klivit i bilen och skulle dra men gubben hade helt sonika lagt skopan på huven på Transiten när sonen kom springandes med studsaren.
Det var tydligen tre väldigt bleka herrar som hade suttit i bilen vid det laget,och som hade heligt försäkrat om att de aldrig mer skulle visa sig där.
Där efter hade han backat undan traktorn så Transiten kom iväg.
När jag kom hem igår ringde då sonen till mig och berättade detta och ville ha lite hjälp med att fixa en bom över deras väg,så åkte jag givetvis över för att höra denna underbara historia öga mot öga med gubbarna.
Fadern i huset var mest förbannad fortfarande,medan sonen var lite småskärrad. Jag försökte lugna ner honom lite så utbrister han:ja men inte fan är jag skärrad för de där tre,det är att jag först efteråt såg att slutstycket inte var i studsaren.
Så jävla sköna gubbar alltså.
Ps. det hör till saken att de hade ringt ihop ett gäng andra bönder och deras söner från trakterna så att denna helgen ska det vara bevakning på gårdarna häromkring,gubbar med diverse beväpning.
Det hör till saken att så fort dessa asfaltstattare dyker upp på vårkanten så kommer dieselstölderna som ett brev på posten.