Citat:
Ursprungligen postat av
Moltas666
Du överdriver kraftigt trafikfarligheten hos övningsbilar. Jag ser själv många övningsbilar och upplever ytterst sällan några problem. Jag har dessutom övningskört med mina tvillinggrabbar och varken övningsbilar eller trafikskolebilar ställer till några nämnvärda problem.
Ta exemplet att ligga precis mitt över två filer och krypa fram på en avfart. Är det lämpligt? Eller filbyten utan kontroll? Nu är det ruskigt svårt att byta fil där (trefilig väg med otroligt mycket trafik), men det ställer ju desto högre krav på eleven som får köra där. Att man t.ex. har övat på att byta fil så att man klarar det utan att sakta ner innan man svänger eftersom det är farligt. Det bästa när man byter fil i tät trafik är att lägga sig så nära framförvarande bil i nya filen som möjligt, då går det nästan alltid att klämma sig in. En billängd finns oftast som avstånd. Bromsar man istället så finns det ingen lucka längre och kollisionskurs uppstår. Och den här typen av körning lämpar sig inte för nybörjare enligt mig. Det är bättre att köra de flesta lektionerna på lugnare vägar, och fixar man inte filbytet så stannar man kvar i högerfilen även om den går åt fel håll 1 km längre fram.
Men en stor del av problemet är ju att man ger sig ut med de färskaste nybörjarna på högtrafikerade vägar i rusningstrafik. Herregud, halva Sverige skulle få panik på dessa vägar innan de har vant sig. Varför ska man öva det med någon som knappt vet var ratten sitter?