2015-11-03, 11:37
Medlem
får man göra usväng i trafikljus? om jag ska till max så kommer jag från fel håll och måste göra en usväng i trafikljuset. det är precis vid polisstationen, så iaf jag vill inte chansa

Street view
Citera
2015-11-03, 12:12
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatenMoth72
får man göra usväng i trafikljus? om jag ska till max så kommer jag från fel håll och måste göra en usväng i trafikljuset. det är precis vid polisstationen, så iaf jag vill inte chansa

Street view

Finns inget förbud är det bara att svänga.
Citera
2016-02-24, 08:01
Medlem
Jag kör ganska mycket och upplever att många trafikskolebilar gör trafikfarliga manövrar. Finns det inget ansvar för när man kan släppa ut eleverna i trafiken?

Igår t.ex. åkte jag av på en tvåfilig motorvägsavfart. Då stod en trafikskolebil mer eller mindre stilla mitt över linjen och tog upp båda filerna samtidigt som vederbörande rullade framåt i kanske 10 km/h. Framför fanns ett grönt trafikljus för vänstersväng och reserverad fil för högersväng (en t-korsning). Ingen motivation att sakta ner överhuvudtaget alltså och hastighetsbegränsningen på avfarten är 70 km/h och bilen var skymd från början när man kör av motorvägen på grund av en kraftig sväng, dock vet man ju att det är ett rödljus framför och saktar ner för att kunna stanna vid behov och ta svängen.

Jag blev ruggigt irriterad för att jag missade det gröna ljuset på grund av detta och tutade, dels för att jag blev sur, och dels för att man inte blockerar två filer i det läget. Vill man stanna kör man antingen vänster eller höger och parkerar på lämplig plats. En avfart står man inte stilla på och måste man göra det får man ta en fil så att bilar kan passera.

Men jag ser väldigt ofta trafikskolebilar med minst sagt underpresterande elever på högtrafikerade vägar vid högtrafikerad tid. Hur tänker man? Om eleven inte kan köra ut i en korsning utan fastnar flera rödljusperioder kanske man inte ska ut i rusningen? Är det vettigt att man övningskör överhuvudtaget mellan kl 7-9 och 16-18? Jag tycker inte det, eller det är klart sista lektionerna innan uppkörning när eleven kan hantera bilen.

Andra saker som händer ofta är trafikskolebilar som ska byta fil på högtrafikerad motorväg. Där verkar man inte hjälpa till att kontrollera att det är fritt utan andra trafikanter runt omkring ska veta att den där bilen som ligger och slickar höger linje i sin fil plötsligt kommer kasta sig ut till vänster i en alldeles för långsam hastighet relativt trafikrytmen. För de saktar alltid ner något fruktansvärt innan de byter fil, där borde trafikläraren säga gör om gör rätt. Avbryt filbytet och accelerera upp i rätt hastighet och prova igen. Man kör helt enkelt på andra trafikanters marginaler. Vi ska se att eleven saktar ner och således har något drastiskt i tankarna. Men samtidigt kör vi i den snabbare filen och bör passera. Här pratar vi tät rusningstrafik på Stockholms infartsledet.

Och absolut, jag och alla andra ska visa hänsyn (jag kanske inte borde ha tutat i tidigare exempel). Men någon respekt för andras liv måste finnas. Skabbiga pundarbilar och trafikskolebilar håller man avståndet till, men det ska ju sitta någon bredvid? De övningskör ju inte själva utan handledare...
Citera
2016-02-24, 09:51
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ssooffiiaa
Jag kör ganska mycket och upplever att många trafikskolebilar gör trafikfarliga manövrar. Finns det inget ansvar för när man kan släppa ut eleverna i trafiken?

Du överdriver kraftigt trafikfarligheten hos övningsbilar. Jag ser själv många övningsbilar och upplever ytterst sällan några problem. Jag har dessutom övningskört med mina tvillinggrabbar och varken övningsbilar eller trafikskolebilar ställer till några nämnvärda problem.
Citera
2016-02-24, 17:08
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Du överdriver kraftigt trafikfarligheten hos övningsbilar. Jag ser själv många övningsbilar och upplever ytterst sällan några problem. Jag har dessutom övningskört med mina tvillinggrabbar och varken övningsbilar eller trafikskolebilar ställer till några nämnvärda problem.
Bor man i Sveg så har man kanske inte samma problem som Sssooooffffiiiiaaaa...
Citera
2016-02-24, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666

Ta exemplet att ligga precis mitt över två filer och krypa fram på en avfart. Är det lämpligt? Eller filbyten utan kontroll? Nu är det ruskigt svårt att byta fil där (trefilig väg med otroligt mycket trafik), men det ställer ju desto högre krav på eleven som får köra där. Att man t.ex. har övat på att byta fil så att man klarar det utan att sakta ner innan man svänger eftersom det är farligt. Det bästa när man byter fil i tät trafik är att lägga sig så nära framförvarande bil i nya filen som möjligt, då går det nästan alltid att klämma sig in. En billängd finns oftast som avstånd. Bromsar man istället så finns det ingen lucka längre och kollisionskurs uppstår. Och den här typen av körning lämpar sig inte för nybörjare enligt mig. Det är bättre att köra de flesta lektionerna på lugnare vägar, och fixar man inte filbytet så stannar man kvar i högerfilen även om den går åt fel håll 1 km längre fram.

Men en stor del av problemet är ju att man ger sig ut med de färskaste nybörjarna på högtrafikerade vägar i rusningstrafik. Herregud, halva Sverige skulle få panik på dessa vägar innan de har vant sig. Varför ska man öva det med någon som knappt vet var ratten sitter?
Citera
2016-04-30, 07:19
Medlem
Citat:
Men en stor del av problemet är ju att man ger sig ut med de färskaste nybörjarna på högtrafikerade vägar i rusningstrafik. Herregud, halva Sverige skulle få panik på dessa vägar innan de har vant sig. Varför ska man öva det med någon som knappt vet var ratten sitter?

Kan ju även vara ett sätt för att ta ner nyburgarna på jorden lite grann. Många är nog lite övertaggade och kanske behöver en liten realitycheck genom att ta de till svåra områden att köra i.
Citera
2016-04-30, 10:28
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Jag ser inga problem alls med övningskörare. Självklart släpps dom inte ut i trafiken förrän dom anses mogna.
Citera
2020-06-19, 04:09
Medlem
1. vad ligger lönerna på?
2. arbetstider? 40h/v?
3. hur mkt semester?
Citera
2020-06-19, 05:00
Medlem
Monkeyspanks avatar
Har du råkat ut för unga bimbos som erbjudit sexuella tjänster för gratis körlektioner?
Jag vet att det förekom på sjuttiotalet, men nu i digitaliseringens tid är det väl svårare att fiffla med kvitton och så.
Citera
2020-06-19, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monkeyspank
Har du råkat ut för unga bimbos som erbjudit sexuella tjänster för gratis körlektioner?
Jag vet att det förekom på sjuttiotalet, men nu i digitaliseringens tid är det väl svårare att fiffla med kvitton och så.

Mjoo nej....även med digitalisering så finns det olika nivåer på trafikskolor liksom vissa kör bokningen med papper och penna andra är med i STR...liksom Sverige i ett nötskall har ingen koll på trafikskolor direkt det är betydligt hårdare krav att driva en trafikskola i andra länder som Storbritannien än här i Sverige.

Skriver detta då en släkting barn hade bokat en lektion och betalat men lektionen försvann plötsligt....ursäkten från läraren var "missat skriva ner tid och datum på bokningskatalogen" liksom dom blev irriterade såklart och gick och skulle krävs pengar tillbaka när dom kom fram så låg den katalogen lite öppet och deras namn hade blivit suddat lite otydligt istället fanns det en känd "säljare" under princip samma tid....

Slutade med pengar tillbaka och 1 månad intensiv skola istället dyrare men gick vägen
Senast redigerad av GetWicked 2020-06-19 kl. 14:43.
Citera
2020-07-21, 08:41
Medlem
zebra121s avatar
Är det någon i denna tråd som kan beskriva hur körtestet går till och ser ut när man ska avlägga det inför ansökan till trafiklärare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in