Citat:
Ursprungligen postat av
Ominus
Att 58 länder lade ner sin röst betyder inte att de stödjer Ryssland heller. Eller hur? Du pratar om att majoriteten av världen accepterar att Krim har anslutits till Ryssland, vilket är ren bullshit då endast 11 länder har tagit en sådan ställning. Du utgår från att de länder som lade ner sina röster stödjer Ryssland på samma sätt som de 11 länder som röstade emot. Dumheter.
Att fördöma är att rösta för en resolution som fördömer.
Om du har en tvist med en granne om var gränsen går och det finns argument som talar för båda sidor, så kan resten av grannarna rösta om vi ska fördöma dig för att du satt upp ett stängsel.
3 grannar röstar för att fördöma dig.
1 granne röstar mot att fördöma dig.
2 grannar avstår från att rösta.
Hur många fördömer dig? Svar 3 grannar. Hur många fördömer dig inte? Svar 3 grannar.
Kan man då säga att grannskapet fördömer dig? Svar nej, då endast 50% fördömer dig. Kan man då säga att 50% accepterar att du satt upp stängslet. Ja, det kan man säga. Om jag inte hade accepterat att du sätter upp staketet då hade jag jag förstås födömt dig. Jag hade inte lagt ned min röst. Jag hade visat att du har fel och fördömt dig.
I frågan om Krim och Ryssland så fördömer inte en överväldigande majoritet av världssamfundet Ryssland. Det stöder inte inte EU och USAs resolution. Detta är ett faktum.
Accepterar världssamfundet Rysslands position? Ja, det kan man säga.
Om Sverige inte accepterar att Krim går med i Ryssland, så fördömer Sverige i omröstningen Ryssland vilket inträffade. Men 68 länder som representerar en majoritet av världens befolkning accepterar att Krim går med i Ryssland. Om de inte hade accepterat det och tyckt att det var fel, då hade de givetvis fördömt Ryssland.