2014-03-29, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Var skulle du vilja sitta?, en miljö rejält lastad med vätgas i skrovet eller flytande
syre ganska centralt placerat i farkosten ?

Förövrigt är nu inte bränsleceller helt problemfria heller tekniken har en bit på vägen
innan den är så stabil som du vill lyfta fram.
Vätgasen förvaras i tankar utanför den del av ubåten där personalen finns, på Kockums Stirling-ubåtar så förvaras det flytande Syret inne i ubåten.
Citera
2014-03-29, 18:30
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Det är svårt att inte utveckla en negativ attityd mot andra användare i det här forumet givet att de flesta talar vitt och brett om saker de har noll koll på. Det värsta är att många av dessa idioter verkar ha bakgrund i FM.
Jag är den sista att förneka att det finns gott om självsäkra arroganta och okunniga pajaser här på forumet. Men man kan välja om man vill bidra till detta, eller välja en ödmjuk och trevlig attityd.
Citera
2014-03-29, 19:00
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
Att man blev inhyrda hade inget med att ubåten hade Stirlingmotor, utan det faktum att det var en AIP-ubåt, och att den var tillgänglig.
Precis, AIP är nyckelordet!
Citera
2014-03-29, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Precis, AIP är nyckelordet!
Och det hade inget att göra med att kravet var en Stirling-ubåt, vilket var det jag svarade på.
Citera
2014-03-29, 19:16
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Och det hade inget att göra med att kravet var en Stirling-ubåt, vilket var det jag svarade på.
Sverige var först med operativa AIP Ubåtar och var en naturlig partner för en stormakt som USA och ett land som ville bygga upp sitt ubåtsvapen som Singapore.
Citera
2014-03-29, 19:21
Medlem
Citat:

Var skrevs det att kravet var Stirling-ubåt , mitt tidigare påstående gällde att Stirling tekniken
fyller sitt behov fullt tillräckligt , dvs att hålla sig länge under ytan .
Citera
2014-03-29, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Sverige har ingen bränslecellsindustri (men det har tyskarna) men vi har gott om verkstadsmekaniska företag och då är en stirlingmotor en hemkörd svensk åsa-nisse lösning som är väldigt lätt att fixa. Det hade fungerat med en ångturbin med, rent teoretiskt skulle man kunna ersätta både dieslar och stirlingmotor med en sådan och även få tystare snorkling som bonus. Ironiskt nog var de första ångdriva ubåtarna driftsmässiga katastrofer men idag är de flesta större ubåtar i världen drivna av ånga.

Bränsleceller och stirlingmotor måste båda producera tillräckligt med el för att tillgodose ubåtens egenbehov av ström för att driva alla system ombord och överskottet kan gå till att ladda batterier eller åka framåt i krypfart. Ryker det 50KW i egenbehov av ström så är bränslecellssystemet (240-50)/(150-50)=1.9 ggr starkare än stirlingmotorsystemet för framdrivning eller omladdning. Lösningen är att bygga en större stirlingmotor.
Enligt denna sida är stirlingmotorn effektivare och drar mindre bränsle än ett slutet ångturbinssytem som t.ex. det franska MESMA.
Om ångturbin vore ett lika bra alternativ tror jag Åsa-Nisse Sverige skulle fixa det ganska lätt.

http://www.naval-technology.com/features/feature127881/
Citera
2014-03-29, 19:27
Medlem
Citat:
Vätgasen förvaras i tankar utanför den del av ubåten där personalen finns, på Kockums Stirling-ubåtar så förvaras det flytande Syret inne i ubåten.

Var lite av det som var min poäng , vätgasen ligger ihop med skrovet och mer exponerat .
Flytande syre är inte i närheten lika riskfyllt som väte.
Citera
2014-03-29, 19:46
Medlem
Citat:
Var skrevs det att kravet var Stirling-ubåt , mitt tidigare påstående gällde att Stirling tekniken
fyller sitt behov fullt tillräckligt , dvs att hålla sig länge under ytan .
Eftersom du svarade på mitt inlägg där jag i min tur svarade på detta:

Citat:
Nu har ju Stirling tekniken visat så pass bra mognad och tillförlitlighet samt även
effektmässigt helt ok i o m övningar där man kunnat hålla sig under ytan länge
nog t o m så pass bra att man blivit inhyrda just för sin uthållighet.

Man blev inhyrda av US Navy 2004 för att man var den enda tillgängliga AIP-ubåt som kunde hyras.
Det var detta jag svarade på.
Citera
2014-03-29, 19:49
Medlem
Citat:
Var lite av det som var min poäng , vätgasen ligger ihop med skrovet och mer exponerat .
Flytande syre är inte i närheten lika riskfyllt som väte.
Flytande Syre inne i ubåten är knappast mindre farligt jämfört med den vätgas som finns utanför det utrymme där personalen vistas.
Citera
2014-03-29, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Sverige var först med operativa AIP Ubåtar och var en naturlig partner för en stormakt som USA och ett land som ville bygga upp sitt ubåtsvapen som Singapore.
Och Sverige var det enda land som hade AIP-ubåtar som kunde hyras in.
Citera
2014-03-29, 19:56
Medlem
Citat:
Eftersom du svarade på mitt inlägg där jag i min tur svarade på detta:

Man blev inhyrda av US Navy 2004 för att man var den enda tillgängliga AIP-ubåt som kunde hyras.
Det var detta jag svarade på.

Nu tänker jag inte göra långbänk av ickefråga, men var i mitt svar står det att det var
pga av Stirling ?
Mitt svar var mer att det handlade om att man kunde uppvisa långvarig
uthållighet och av detta så vart man inhyrd .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in