2014-03-29, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nabunyam
Precis. Det är det som jag tror att dokumentären vill göra gällande. Givetvis finns det svenskar som blir utsatta för rasism. Men ponera att "etniska svenskar" skulle göra en liknande dokumentär. Hur skulle den då se ut? Några svenskar som blivit kallade "viting" av icke-svenska ungdomar exempelvis. Just det (som förvisso heller inte är okej) går inte att jämföra med den strukturella rasism som många svarta (och andra utländska) får utså idag, då den strukturella rasismen är mer utbredd och mer djupt förankrad på samhällelig nivå (exempelvis genom att bli nekad jobb, bli nekad inträde till nattklubbar, att bli nekad förskoleplats, lärare som gör rasistiska uttalanden, senast hade vi en zigenare som inte fick äta hotellfrukost på Sheraton, listan kan göras lång). Jag tror inte att dokumentären hade till syfte att få det som att man ska tycka synd om svarta, men mer att det handlar om att syngliggöra och väcka medvetenhet eftersom detta uppenbarligen är problematiskt.
Och vem fan får äta frukost på Sheraton utan rumsbokning eller en förbeställd frukost.
Jo en goiner borde väl ....annars rasist.
Dokumentären ja PK.
Citera
2014-03-29, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissingContest
Jag tror listan blir jävligt kort om du rensar bort all skit som inte är verifierat / i princip motbevisat.
Zigenarfrukosten är ett uppenbart exempel på "strukturell rasism", nämligen något man utsätts för i sin fantasi.

Är det fantasi att zigenare blir diskriminerade?
För att återgå till ämnet så handlade dokumentären om strukturell rasism, och vill göra gällande sådant som du och många andra i denna tråd förlöjligar och blundar för. Med det tankesättet kommer vi aldrig få bukt på rasism.
Citera
2014-03-29, 02:32
Medlem
Jaha den här dokumentären visade sig vara ganska exakt det man förväntade sig, dock inte så mycket värre (som någon annan i tråden påpekade) än flashback rasisterna som säger hur det inte finns någon rasism i Sverige samtidigt som att negerjävlarna ska dra tillbaka till djungeln dom kom ifrån

Ungefär 15 minuter in så hjälper inte mannen sin poäng igenom att berätta en historia om hur hans mor sa att han bör varna människorna som kallar han neger 3 gånger innan han slår dom Strax därefter säger negern med glasögon att han var tvungen att slå visa av dom för att dom kallade hen neger "Dom har använt det som ett vapen emot mig för att trycka ner mig".

Negerkvinnan i dokumentären säger en del korkade saker med. Angående dejtingsidan om att dom som kryssade i att det var okej med tjejer med afrikansk ursprung är dom som hade kryssat i att det var okej med alla ursprung. Sen försöker hon göra någon slags poäng utav det och fortsätter att tala om en värld där normen och samhället är något annat och vad som är vackert. Har hon inte tänkt på att hon helt enkelt är en minoritet och att människor kanske helt enkelt föredrar människor som ser så lika ut som sig själva som möjligt. Och det är därför vita är alla okej med, medans dom flesta är okej med sydamerikansk och en del asiater och sen minst negrer. Varför ska hon automatiskt sätta sig i offerrollen och dra slutsatserna som säger att allt och alla är emot henne. Ja det var en retorisk fråga egentligen för svaret är ganska enkelt, det är en särskild typ av människa som medverkar i en sån här dokumentär.

Kan någon som tycker dokumentären var bra och talar sanning förklara för mig vad det är dessa människor vill, vad är det för förändring dom vill se egentligen. Dom enda lösningarna jag ser till detta ickeproblem är saker som invkotering. Ska vita tvingas till tvångsdejter med negrer på dejtingsidor?

Märkte ni hur väldigt många av situationerna, scenarion och exemplen som dom tar upp inträffade när dom var barn eller involverade barn? Dom tar dessutom upp nästan exklusivt enstaka scenarion. En tjej och sin vän som blev misshandlad av ett gäng skinheads, en tjej som blev kallad neger av en på bussen, en neger som utsattes för en narkotikavisitation av tullen, en neger som blev trakasserad av en specifik människa/skinhead. Och detta försöker dom vända till något slags stort förtryck av samhället?

Enligt mig finns det ett ganska enkelt sätt att komma fram till om det här är ett verkligt problem i Sverige. Om man tar 1000 negrer i Sverige och 1000 svenskar i Sverige och jämför, utsätts negrerna i Sverige för betydligt mer hemskheter? Det tvekar jag starkt på. Jag tror inte en neger i skolan blir kallad mer dumma ord än dom flesta. Vem hamnar inte i något tjaffs med någon på bussen, misshandel, stölder, våldtäkter, sånt inträffar alla. Och ironiskt nog (eller inte) är det invandrare som begår mest brott.

Jag hoppas verkligen inte den genomsnittliga svensken ser den här dokumentären och sympatiserar den. Kan inte någon starta en tråd på Familjeliv och se vad kärringarna där tycker?

Propaganda känns som ett starkt ord och jag vet inte om det riktigt är vad det är, med tanke på att det är SVT som ligger bakom det så skulle jag nog våga kalla det propaganda faktiskt. Men främst är det nog individer med egna agendor eller som vill se sig själva som offer och skylla sina personliga brister på samhället istället för sig själva.

Den här dokumentären har iallafall ökat mitt hat emot invandrare och främst negrer, inte för att jag hade något hat emot dom innan men det känns som att jag måste balansera tillbaka denna falska offerbild dom försöker skapa för sig själva igenom att kompensera emot lite hat emot dom.
Citera
2014-03-29, 03:02
Medlem
"Vad anser ni om filmen? Objektiv eller propaganda?"

Tycker den var bra och ovanligt träffsäker.

Bra intervjuer med starka och klara berättelser som är såvara även för den riktigt inbitna fb-nassen att feltolka.

Otroligt sorgligt att se.

Lösningen tycker jag är enkel. Precis som i USA är alla som har uppehållstillstånd svenska. MEN då förväntas man också kunna en viss del svenska, respektera de seder och traditioner som som finns här som bygger på vårt arv och att inte bli kränkt pga yttrandefrihet eller religösa själ (skaka handen med kvinnor, rondellhundar osv osv).
Citera
2014-03-29, 09:20
Medlem
Ankanins avatar
Jag kollar på dokumentären nu. Till att börja med är det högst ovetenskapligt att nämna ett test i USA, för att utgå från att slutsatserna denna Dr Clarke tog stämmer, och sedan med detta antagande visa att Danmark är rasistiskt.
Citera
2014-03-29, 10:24
Medlem
guesswho1055s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nabunyam
Precis. Det är det som jag tror att dokumentären vill göra gällande. Givetvis finns det svenskar som blir utsatta för rasism. Men ponera att "etniska svenskar" skulle göra en liknande dokumentär. Hur skulle den då se ut? Några svenskar som blivit kallade "viting" av icke-svenska ungdomar exempelvis. Just det (som förvisso heller inte är okej) går inte att jämföra med den strukturella rasism som många svarta (och andra utländska) får utså idag, då den strukturella rasismen är mer utbredd och mer djupt förankrad på samhällelig nivå (exempelvis genom att bli nekad jobb, bli nekad inträde till nattklubbar, att bli nekad förskoleplats, lärare som gör rasistiska uttalanden, senast hade vi en zigenare som inte fick äta hotellfrukost på Sheraton, listan kan göras lång). Jag tror inte att dokumentären hade till syfte att få det som att man ska tycka synd om svarta, men mer att det handlar om att syngliggöra och väcka medvetenhet eftersom detta uppenbarligen är problematiskt.

Tycker också att dokumentären var väldigt bra, eftersom den fokuserade på rätt problematik och synliggjorde denna, vilket måste ha varit väldigt svårt
Citera
2014-03-29, 10:44
Medlem
Jiiimboohs avatar
Kollade inte så mycket i början eftersom jag känner till dockexperimentet sedan tidigare.

Tyckte dokumentären var ganska bra. För att få reda på hur det är att vara svart i Sverige måste man ju fråga svarta personer och låta dem berätta.

Att 17 av 20 män som kvinnan slumpmässigt kollade upp inte valde afrikanska kvinnor kan som andra skrivit förklaras på andra sätt än att dessa 17 skulle vara rasister. Det är förstås ändå en del av att vara svart i Sverige, men det kändes som att man menade att det var ett exempel på rasism. Kanske misstolkade jag syftet med den biten av filmen. Hur som helst var det den enda biten av dokumentären jag hade något egentligt problem med.
Senast redigerad av Jiiimbooh 2014-03-29 kl. 11:29.
Citera
2014-03-29, 11:28
Medlem
guesswho1055s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Visst, men dokumentären tog inte upp det faktum att svarta människor begår brott mot vita svenskar i Sverige som inte vita svenskar begår mot svarta människor i Sverige i tillnärmelsevis lika stor utsträckning.
Varför tror du? Kanske passar det inte agendan när svarta ska framställas som oskyldiga änglar utsatta för de elaka vita svenskarnas rasism.
Svarta män begår överfallsvåldtäkter mot vita svenska kvinnor, det finns hundratals exempel och bevis på detta.
En vit svensk man som begått ett överfall med följande våldtäkt mot en svart kvinna i Sverige har sannolikt aldrig hänt. Kanske inte passande att nämna i sammanhanget.
Många svenska kvinnor har i Sverige mördats av svarta män, omvänt är nästan unikt.
Kanske passar inte obehagliga fakta att nämna då svarta ska framställas som oskyldiga änglar.
Kanske är detta "inte rättt problematik". Vad tror du själv?

Några fall.. # Elin Krantz brutalt mördad av en svart etiopier i september 2010.
# 2-barnspappan i Ludvika ihjälsparkad dagen före julafton av afrikaner.
#En svensk medelålders kvinna och en 15-årig yngling ihjälslagna med ett järnrör av en
svart afrikan hösten 2013.
Jag skulle mycket enkelt kunna fylla en helsida med brutala brott såsom mord och våldtäkter begångna av svarta människor i Sverige mot vita svenskar.
Att fylla en helsida med liknande brott begångna av vita svenskar mot svarta afrikaner i Sverige är en omöjlighet då det mycket sällan förekommer.
Det ger onekligen lite perspektiv då svarta i Sverige gör sig till offer. Tycker du inte?

Dokumentären handlade om svartas vardag i Sverige, en vardag som är tuffare än för många andra etniciteter. De brott som du nämner är fruktansvärda, men du kan bara hålla gärningsmännen ansvariga, inte deras landsmän eller personer från samma kontinent. Du får påminna dig om att de som är skyldiga för dessa gärningar inte utgör en bråkdel av alla med afrikansk bakgrund.

Dokumentären behandlar ett stort samhällsproblem, nämligen att en stor del av afrikaner bosatta i Sverige diskrimineras, vilket knappast förbättrar samhörigheten eller sammanhållning i vårt land. Det här problemet vill du marginalisera genom att diskutera ett annat hemskt samhällsproblem. Ursäkta mig om jag tvivlar på att du vill göra Sverige till ett bättre land för alla dess medborgare. Ursäkta mig om jag misstänker att du hellre kollektivt vill bestraffa alla afrikaner för fruktansvärda brott som har begåtts av enskilda individer.
Citera
2014-03-29, 14:00
Medlem
thyriuss avatar
Jag har inget emot dokumentären, det förekommer rasism i Sverige.. en vän till mig från Iran vägrar att ha Facebook för att en person skrev elaka saker till honom på grund av hans ursprung nästan direkt efter han reggat sig så det är fortfarande relevant och aktuellt. Men en del av de personerna i dokumentären hade behövt mer skin på näsan.

En person är mer än en hudfärg.
Visst, jag är vit. Men jag är också en bra son, en bra godman, en bra businesspartner, en bra vän, en bra medborgare, en bra bror, en bra företagare.

När jag var ung så bemöttes jag negativt av äldre människor. Jag bedömde att det var för att dom hade fördomar om mig - att jag inte respekterade äldre och var oartig och självisk. Istället för att hata den äldre generationen så gav jag mig fan på att bevisa att dom hade fel om yngre, jag hjälpte mina äldre grannar med att flytta tunga möbler. Vid ett annat tillfälle blev en av mina äldre grannar utelåst för att hon var får svag i sin hand för att vrida om nyckeln i låset. Jag hjälpte henne öppna och hon tackade så hjärtligt.. jag kommer aldrig glömma det bemötande jag fick, hon var utsatt och svag och behövde hjälp för att komma in i sitt eget hem. Det var mitt privilegium att bevisa fördomen dom hade om mig var fel.
Citera
2014-03-29, 14:24
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guesswho1055
Dokumentären handlade om svartas vardag i Sverige, en vardag som är tuffare än för många andra etniciteter. De brott som du nämner är fruktansvärda, men du kan bara hålla gärningsmännen ansvariga, inte deras landsmän eller personer från samma kontinent. Du får påminna dig om att de som är skyldiga för dessa gärningar inte utgör en bråkdel av alla med afrikansk bakgrund.

Dokumentären behandlar ett stort samhällsproblem, nämligen att en stor del av afrikaner bosatta i Sverige diskrimineras, vilket knappast förbättrar samhörigheten eller sammanhållning i vårt land. Det här problemet vill du marginalisera genom att diskutera ett annat hemskt samhällsproblem. Ursäkta mig om jag tvivlar på att du vill göra Sverige till ett bättre land för alla dess medborgare. Ursäkta mig om jag misstänker att du hellre kollektivt vill bestraffa alla afrikaner för fruktansvärda brott som har begåtts av enskilda individer.

Nej, dokumentären visar inte upp ett stort samhällsproblem, eller jo det gör den, nämligen att vissa har fått rasism på hjärnan. Då tolkar man allt som händer runt omkring sig som rasism. Man gör om verkligheten efter den kognitiva kartan i stället för att anpassa den kognitiva kartan efter verkligheten. Man feltolkar.

Som redan har förklarats i tråden så är afrikaners problem inte värre än andras problem. Att ni inte hittar värre problem än de som tas upp i dokumentären visar i sig att problemen inte är värre än andras problem och därför inte är rasistiska eller uppseendeväckande diskriminerande. Alla har problem i samhället. Alla får kämpa mot mobbing, utfrysning, diskriminering mm. Det är en del av människans natur och en naturlig del av gruppbildning, rangordning, status mm.

Afrikaner diskriminerar afrikanen. Kvinnor diskriminerar kvinnor. Kvinnor diskriminerar män. Svarta diskriminerar vita och vise versa. Alla diskriminerar alla. Den som vill se det som strukturell rasism ser naturligtvis också det som strukturell rasism. Det ni missar är som sagt att alla grupper skulle kunna använda sig av samma metod som ni gör. Blondiner skulle säkert kunna dra fram värre exempel på strukturell diskriminering, än vad dokumentären visar, om det var det enda de gick och tänkte på hela dagarna. Om de hade forskare som satt dagarna i ända och sökte efter strukturer.

Det ni glömmer är att det tar tid att anpassa sig till ett nytt samhälle när man anländer från en annan kultur med andra traditioner. Ännu längre tid tar det om man lever segregerat från normsamhället.

Om jag skulle flytta till Nigeria med min familj så skulle jag givetvis behöva kämpa mer än en Nigerian, för att bli accepterad i samhället, på samma villkor. Det är så vi människor fungerar. Det går inte att råda bot på med politiska åtgärder. Det enda man kan göra är att tvinga fram åtgärder från högre ort, vilket leder till ett kontrollsamhälle i kommunistisk riktning och dit vill vi inte gå. Ett sånt samhälle är emot människans natur. Det har redan testats med förfärliga konsekvenser.

Ni rasifierade måste helt enkelt lägga ner rasistkortet och i stället kämpa på så gott ni kan, som alla måste göra, när de än avvikande i en ny kultur, i ett nytt land. Det är ert gnäll som skapar ett "vi och dom" samhälle. I synnerhet när gnället är så pass löjeväckande som kurragömmalekar, dejtingsajter och färg på smileys.
Citera
2014-03-29, 15:32
Medlem
Maldorors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ominus
Jag tycker det är bra att de här berättelserna förs fram. Svarta är en marginaliserad grupp som enbart tack vare sin hudfärg måste kämpa mycket hårdare än en vanlig svensson. Mycket beklagligt och det visar också vilken vidrig ideologi rasismen är.

Det hade varit smartare om de gjort dokumentären uthärdlig för mig som svensk tittare. Ett antal livsberättelser som inte kan engagera mig och som dessutom inte kan verifieras känns mindre spännande. Men jag måste säga att jag blev imponerad av "dockmodellen" i början av dokumentären. Det finns ett vithetsideal jag trodde var begränsat till Västvärlden/Asien men som alltså även finns hos svarta barn.

Rasismen är ingen ideologi, ingen som representeras i Sverige i alla fall.
Citera
2014-03-29, 16:51
Medlem
sueco2s avatar
Det är en normal propagandafilm som det "oberoende" SVT vräker ut.

Vi får veta att barn som vanligt säger sanningen.

Dan Park får lite välförtjänt credit för sina alster, det var kanske inte meningen.

Dessemellan hymlas det vitt o brett om alla slavar som svenskar anses ansvariga för.
Jag undrar om vi någonsin hängt en neger i Sverige, eller vad det nu är dom vill att vi ska känna skuld för?
Lika lite som Somalias invånare kan anklagas för att en invandrad somalier i Sverige har våldtagit och mördat en svensk kvinna.

Damen i programmet var besviken på dåligt intresse från svenska män, hon kanske skulle ta sig en kvällstur runt Rosenlund där man inte är så kräsna. Annars är det väl bara att göra som vi andra och invänta den rätta/e.

Det skulle vara intressant att veta vilka som sponsrat denna produktion.

Dessutom, så länge Sveriges invånare kallas för rasister och nazister så kommer också afrikas invandrare i Sverige att kallas för negrer. Någon rättvisa ska det ju vara.

Ja nu är det bara att invänta ett likvärdigt program som skildrar diskrimineringen och hatet mot invandrade norrmän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in