2014-03-28, 21:59
Medlem
UlfGullivers avatar
Ska man skämmas för man inte tänder på negrer?

Angående Viktorias snyfthistorier.

"Man ska inte få lov att kryssa i vilken "ras" man vill rikta in sig på en dejtingsida"
"Ingen kille var intresserad av mig i småskolan"

Att jag enbart tänder på vita är givetvis en produkt av samhällets nedtryckning av svarta och vitas historiska rätt till att sätta idealet...
Senast redigerad av UlfGulliver 2014-03-28 kl. 22:01.
Citera
2014-03-28, 23:10
Medlem
IamSiriuss avatar
Tycker att det var en bra dokumentär som visar en bild som Sverige har ett behov av att se. Det är få länder som har så dålig självinsikt som Sverige har och när det kommer till just den här frågan så måste vi inse att vår självbild inte stämmer överens med verkligheten.

Det absolut sämsta med dokumentären var utan tvekan Kitimbwa Sabuni. Han är ju, som vanligt, extremt korkad. Fattar inte varför det så ofta är han som får vara med i såna här sammanhang och uttala sig. Alla de andra som medverkade gjorde mycket bra ifrån sig.

Tyvärr så tror jag inte att den här dokumentären kommer ha så stor påverkan. Den insikten jag tar med mig ifrån filmen är att invandrarna har det tufft och blir illa behandlade men att svenskarna blir ännu värre behandlade av invandrarna. 95% av allt hemskt de berättade att de hade blivit utsatta för har ju även jag själv blivit utsatt för av invandrare + många mycket värre händelser. Deras historier var ju ingenting jämfört med mina erfarenheter. Rasism är hemskt oavsett vem som utsätts för den men det jag blir mest förvånad över är att rasismen mot svenskarna uppenbarligen är större än rasismen mot svarta.

I filmen så klagade de över hur man bara pratar om detta när det händer något speciellt som att t.ex. svenskarna kastar molotovcocktails mot dem. Det visar ju i alla fall på att man åtminstone pratar om det ibland, till skillnad mot rasismen mot svenskarna. När gjorde svt senast ett reportage där man svartmålade invandrarna på samma sätt som man gör med svenskarna? Det har aldrig hänt! Trotts att svenskar dagligen utsätts för exakt samma saker som invandrarna.

Sist tänkte jag bara förklara hur det ligger till med inställningarna på dejtingsidor då jag tillhör de svenska män som främst attraheras av svarta och asiatiska tjejer (En blasian vore ju drömmen). Vi kryssar i att vi är intresserade av alla oavsett etnicitet för att om vi endast skulle kryssa i t.ex. svarta så skulle urvalet bli extremt lågt. När du sen har plockat bort de som är för gamla/unga eller bor för långt bort så blir det nästan inga kvar. Sen måste du även plocka bort de som är muslimer och endast vill dejta andra med samma religion. Kvar finns kanske 1-2 tjejer. Chansen att en av dem ska vara "den rätta" är ganska liten. Därför måste vi kompromissa för att överhuvudtaget ha en chans till att få en vettig dejt.
Senast redigerad av IamSirius 2014-03-28 kl. 23:23.
Citera
2014-03-28, 23:24
Medlem
DavidHumes avatar
...och som vanligt är det endast från (de så kallade) anti-rasisterna som man får höra termer som "svart", "ras" och "hudfärg", medan den lilla människan på gatan röstar på SD för att hon vill bevara sin kultur, sina seder och sin identitet.

Summa summarum: i det här landet tycker man att det är insidan som räknas - såvida man inte jobbar i Radiohuset där man istället febrilt kämpar med att bearbeta sin besatthet av etniciteter. Det är således en helt vanlig dag i Landet Upp-och-Ned där man (på grund av att man är dum, rädd och osäker) i ett tafatt försök att förstå omvärlden alltid tror sig välja rätt om man tar parti för det som står längst ifrån en själv.

Vore mediafolket obundna och sant intresserade av känsliga ämnen i världen så hade vi kunnat se fram emot dokumentärer om diskrimineringen av Européer i Etiopien, av Ryssar i Ukraina, av Kineser i Tibet och av Israeler i Palestina. Något säger mig dock att vi kan få vänta ett tag.
Citera
2014-03-28, 23:51
Medlem
Bythewayimdeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Svenskar inte existerar som folk? Vad svamlar du om? Nej jag orkar inte förklara för du är uppenbart för trög för resonemanget.
Sabuni har släkt i Burundi. Upplys mig gärna om burundnesers fruktansvärda folkmord?
Måste jag upplysa herren att afrikaner inte är en folkgrupp och att med samma logik är det svenskar, som är européer, som har det historiska ansvaret för Nazityskland.

Man märker verkligen hur ditt grundlösa hat genomsyrar allt vad du skriver och ljuger ihop. Mår du inte bra?

Ja, för det blir ju vi etniska européer aldrig beskyllda för, eller hur...? Min fetning...

En 11-årings lilla lapp, blev denna redovisad, eller...? Skall man tro på allt som sägs så okey, ser du inte hatet utlänningar spyr ur sig gentemot etniska svenskar...?

Citera
2014-03-29, 00:16
Medlem
hakro807s avatar
Tycker det var en intressant dokumentär som visar att uttalad rasism ännu finns i samhället. Men att den är liten och att samhället agerar mot den - t.ex att mannen som satte upp affischerna hamnade i domstol. Väldigt lite av vad de talar om kan kopplas till rasism, mer en ovana av det främmande hos den svenska befolkningen. Som någon sade så var det inga problem för denne under låg- och mellanstadiet eller senare i livet, utan fenomenet uppstod under högstadiet. Och som vi allla vet är högstadiet en tid där vi etablerar hackordning, och att avvika - oavsett på vilket sätt - kommer innebära en svag punkt.

Vilka var de övriga fenomenen - att folk inte vill dejta svarta? Jag vill inte heller dejta svarta av den enkla anledningen att jag tycker att de överlag är fula. Och nej, det är inte ett utslag av rasism, det är ett utslag av personliga preferenser.

I övrigt var det många fenomen som kan förklaras av helt naturliga saker. Oj, han fick klä av sig i tullen. Ja, en ung svart man är kanske den typiske narkotikasmugglaren. Vi vet att heroinhandeln domineras av utomeuropeiska invandrare. Oj, småbarn har svårt med sådant som avviker kraftigt från normen.

Det intressanta är att dokumentären egentligen helt går emot sitt syfte, att visa på en utbredd rasism. Istället visar den upp de konflikter som uppstår när alltför stora omvälvningar sker på kort tid. Att vi inte är blinda för varandras hudfärg. Och att heterogena samhällen leder till konflikter. Men också att vårt samhälle är öppet för den som är beredd att kämpa - vilka var det som intervjuades - en teaterchef, en välkänd samhällsdebattör, en systemutvecklare(?), en antropolog, en studerande på universitet. Alltså oerhört priviligerade personer jämfört med de flesta andra i världen.

Dokumentären fick mig skämmas över de puckon som svinar runt, hot folk och så vidare. Jävla fullblodsidioter. Men den fick mig också att känna stolthet över det öppna, rättvisa och toleranta samhälle som vi skapat.
Citera
2014-03-29, 00:52
Medlem
guesswho1055s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamSirius
Tycker att det var en bra dokumentär som visar en bild som Sverige har ett behov av att se. Det är få länder som har så dålig självinsikt som Sverige har och när det kommer till just den här frågan så måste vi inse att vår självbild inte stämmer överens med verkligheten.

Det absolut sämsta med dokumentären var utan tvekan Kitimbwa Sabuni. Han är ju, som vanligt, extremt korkad. Fattar inte varför det så ofta är han som får vara med i såna här sammanhang och uttala sig. Alla de andra som medverkade gjorde mycket bra ifrån sig.

Tyvärr så tror jag inte att den här dokumentären kommer ha så stor påverkan. Den insikten jag tar med mig ifrån filmen är att invandrarna har det tufft och blir illa behandlade men att svenskarna blir ännu värre behandlade av invandrarna. 95% av allt hemskt de berättade att de hade blivit utsatta för har ju även jag själv blivit utsatt för av invandrare + många mycket värre händelser. Deras historier var ju ingenting jämfört med mina erfarenheter. Rasism är hemskt oavsett vem som utsätts för den men det jag blir mest förvånad över är att rasismen mot svenskarna uppenbarligen är större än rasismen mot svarta.

I filmen så klagade de över hur man bara pratar om detta när det händer något speciellt som att t.ex. svenskarna kastar molotovcocktails mot dem. Det visar ju i alla fall på att man åtminstone pratar om det ibland, till skillnad mot rasismen mot svenskarna. När gjorde svt senast ett reportage där man svartmålade invandrarna på samma sätt som man gör med svenskarna? Det har aldrig hänt! Trotts att svenskar dagligen utsätts för exakt samma saker som invandrarna.

Sist tänkte jag bara förklara hur det ligger till med inställningarna på dejtingsidor då jag tillhör de svenska män som främst attraheras av svarta och asiatiska tjejer (En blasian vore ju drömmen). Vi kryssar i att vi är intresserade av alla oavsett etnicitet för att om vi endast skulle kryssa i t.ex. svarta så skulle urvalet bli extremt lågt. När du sen har plockat bort de som är för gamla/unga eller bor för långt bort så blir det nästan inga kvar. Sen måste du även plocka bort de som är muslimer och endast vill dejta andra med samma religion. Kvar finns kanske 1-2 tjejer. Chansen att en av dem ska vara "den rätta" är ganska liten. Därför måste vi kompromissa för att överhuvudtaget ha en chans till att få en vettig dejt.

Måste ge dig cred för ett bra och nyanserat inlägg. Håller med dig om att även rasism riktad mot svenskar måste uppmärksammas, men min erfarenhet är att etniska svenskar "endast" drabbas av en typ av rasism, en direkt rasism, som förvisso kan vara väldigt påtaglig och påfrestande, men inte lika total som den rasism som vissa invandrargrupper utsetts för - framförallt afrikaner och zigenare. De här grupperna drabbas av den typ av rasism som jag pratar om och som jag anar att du har utsatts för, men också av en strukturell och samhälleligt total rasism som är svårare att hantera och acceptera.
Citera
2014-03-29, 01:04
Bannlyst
Jag själv är så gott som dagligen utsatt för rasism. så denna dokumentär träffade rakt i hjärtat.
Det enda som gör mig lycklig nuförtiden är att de flesta av mina vänner är världsvana resenärer.
De anonyma flashbackare som känner sig häftiga när de slänger n-ordet fritt borde verkligen lämna datorskärmen och resa lite i världen. Det gör er till bättre människor.
kram
Citera
2014-03-29, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guesswho1055
Måste ge dig cred för ett bra och nyanserat inlägg. Håller med dig om att även rasism riktad mot svenskar måste uppmärksammas, men min erfarenhet är att etniska svenskar "endast" drabbas av en typ av rasism, en direkt rasism, som förvisso kan vara väldigt påtaglig och påfrestande, men inte lika total som den rasism som vissa invandrargrupper utsetts för - framförallt afrikaner och zigenare. De här grupperna drabbas av den typ av rasism som jag pratar om och som jag anar att du har utsatts för, men också av en strukturell och samhälleligt total rasism som är svårare att hantera och acceptera.

Precis. Det är det som jag tror att dokumentären vill göra gällande. Givetvis finns det svenskar som blir utsatta för rasism. Men ponera att "etniska svenskar" skulle göra en liknande dokumentär. Hur skulle den då se ut? Några svenskar som blivit kallade "viting" av icke-svenska ungdomar exempelvis. Just det (som förvisso heller inte är okej) går inte att jämföra med den strukturella rasism som många svarta (och andra utländska) får utså idag, då den strukturella rasismen är mer utbredd och mer djupt förankrad på samhällelig nivå (exempelvis genom att bli nekad jobb, bli nekad inträde till nattklubbar, att bli nekad förskoleplats, lärare som gör rasistiska uttalanden, senast hade vi en zigenare som inte fick äta hotellfrukost på Sheraton, listan kan göras lång). Jag tror inte att dokumentären hade till syfte att få det som att man ska tycka synd om svarta, men mer att det handlar om att syngliggöra och väcka medvetenhet eftersom detta uppenbarligen är problematiskt.
Citera
2014-03-29, 01:22
Medlem
Intotherainbows avatar
Dokumentären var intressant fram tills en av negrerna klagade över få svar på dejtingsajter. Vill hon byta plats med en vit svensk man och få noll svar istället?
Citera
2014-03-29, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nellafantasia
Jag själv är så gott som dagligen utsatt för rasism. så denna dokumentär träffade rakt i hjärtat.
Det enda som gör mig lycklig nuförtiden är att de flesta av mina vänner är världsvana resenärer.
De anonyma flashbackare som känner sig häftiga när de slänger n-ordet fritt borde verkligen lämna datorskärmen och resa lite i världen. Det gör er till bättre människor.
kram
Hur då? Har Du lust att ge några konkreta exempel?
Har Du sett denna? http://www.youtube.com/watch?v=mj8v3ukgkv0#at=231
Citera
2014-03-29, 01:29
Medlem
PissingContests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nabunyam
Precis. Det är det som jag tror att dokumentären vill göra gällande. Givetvis finns det svenskar som blir utsatta för rasism. Men ponera att "etniska svenskar" skulle göra en liknande dokumentär. Hur skulle den då se ut? Några svenskar som blivit kallade "viting" av icke-svenska ungdomar exempelvis. Just det (som förvisso heller inte är okej) går inte att jämföra med den strukturella rasism som många svarta (och andra utländska) får utså idag, då den strukturella rasismen är mer utbredd och mer djupt förankrad på samhällelig nivå (exempelvis genom att bli nekad jobb, bli nekad inträde till nattklubbar, att bli nekad förskoleplats, lärare som gör rasistiska uttalanden, senast hade vi en zigenare som inte fick äta hotellfrukost på Sheraton, listan kan göras lång). Jag tror inte att dokumentären hade till syfte att få det som att man ska tycka synd om svarta, men mer att det handlar om att syngliggöra och väcka medvetenhet eftersom detta uppenbarligen är problematiskt.
Jag tror listan blir jävligt kort om du rensar bort all skit som är overifierat / i princip motbevisat.
Zigenarfrukosten är ett uppenbart exempel på "strukturell rasism", nämligen något man utsätts för i sin fantasi.
Citera
2014-03-29, 01:30
Medlem
NSOs avatar
Men är ni helt förryckta? Moderatorsmeddelande, flera sidor raderad offtopic, ett flertal varningar utdelade och en moderator online och ni fortsätter med regelbrotten?
Skärpning!
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in