2014-03-26, 22:17
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Nej , finns inget som tyder på Stay Behind där. Läs boken "Operation Cobra" eller lyssna igenom hela P3 dokumentären..
Men ett flertal glada "genier" med militär bakgrund var verksamma i mitten på 80-talet: Jägar-Nisse, Mats Rimdahl & Göran Axelsson (Maskeradligan) och denne Bruno Eriksson i Cobra. Ändå lite skumt med denna epidemi.
Citera
2014-03-26, 22:20
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Menar du att HR drog den slutsatsen eller att han borde ha gjort det?

Det är lite märkligt att utpressarna i Cobra blev minimalt straffade. Skulle det ha kunnat handla om totalt utflippade Stay-behind-gubbar?
Utpressarna ?
Var det inte en ensam taxichaufför som stod bakom utpressningen ?
...har jag för mig..
Citera
2014-03-26, 22:21
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Utpressarna ?
Var det inte en ensam taxichaufför som stod bakom utpressningen ?
...har jag för mig..
Jag skrev fel. Blandade ihop det med Palmhusgruppen.
Citera
2014-03-26, 22:27
Medlem
LeifD2s avatar
På Jallalis hemsida om ditt och datt hittade jag följande:

"Samme Holmér som bedyrade för författaren ovan att det inte fanns någon Barbrogrupp som opererade i säkerhetstjänsten med stöd av polisledningen!"

Givetvis. Vad skulle han annars ha sagt? "Jo, visst serrö! Vi har flera olika grupper med diverse löst folk som är ute och spanar. Vad dom spanar på anar dom inte själva. Jättepraktiskt!".

Självklart berättar inte myndigheter som sådant här, om dom nu håller på. Vad tror folk?
Citera
2014-03-27, 00:17
Medlem
Det här med att söka på "vår egen bakgård", ett uttalande som jag sett tillskrivits både Näss och Tore Forsberg, var kommer det egentligen från? Har det bara sagts off the record eller återfinns det någonstans?
Citera
2014-03-27, 09:15
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julius19
Det här med att söka på "vår egen bakgård", ett uttalande som jag sett tillskrivits både Näss och Tore Forsberg, var kommer det egentligen från? Har det bara sagts off the record eller återfinns det någonstans?
TF syftade tydligen på Näss som hade åtagit sig uppgiften att leja folk inifrån fängelserna.
Citera
2014-03-27, 09:27
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Om det var Ingvar Carlsson som kommed direktiven vet jag inte, men Holmér gjorde nog precis det han var satt till att göra. Och han gjorde det bra.......Har du inte läst Holmérs "Olof Palme Är Skjuten" så gör det om du får chansen..... PKK-spåret tas upp bra. + att man får lite insikt i HHs prsonliga mening om hur svenskt rättsväsende (inte) fungerade. Den är lättsamt och underhållande skriven.
Mest intressant är vad HH inte skriver om eller de detaljer han istället droppar i senare nyckelromaner.
Citera
2014-03-27, 09:45
Medlem
tv4oves avatar
Så här blir det ännu tydligare:
Kod:
Seriösa spår: Oseriösa spår:
CIA-GRU-spår AIDS-spår
SB-extremistspår Familjespår
Högersossespår Knarkspår
PKK-Kroatspår
NATO-Militärspår
Väktare-fastighetsägare
Polis-agent-Sydafrikaspår
Citera
2014-03-27, 10:41
Medlem
tv4oves avatar
Citat:

Donald Forsberg
var en av dom som med tanke på tioårsregeln flyttades över till SÄPO. I samband med att Bengt Wallroth och PG Näss basade över sina respektive domäner så kunde specialkompetenser användas av både underrättelse och säkerhetstjänsten.
Det var tydligen i denna skarv Näss såg sin chans att genomföra den statskupp hans frimurarkolleger länge hade önskat. Något övergripande ansvar för vilka underrättelser som skulle klassas som möjliga säkerhetsrisker fanns tydligen inte efter att regeringen tvingats lämna över IB-registren till kommersiella och främmande intressen (GRU-CIA) så som också Bergling kunde konstatera.
Citera
2014-03-28, 11:54
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Palmhusgruppen bestod av en ledare som inför sina oavlönade spanare utgav sig för att vara anställd av Säpo. Hans spanare gick var för sig omkring på stan på kvällar och nätter i jakt på terrorister och knarklangare och skrev ner allt skumt de såg. Gruppen måste ha bestått av ensamma medelålders män som annars levde ytterst trista liv och som genom dessa spaningar trodde att de gjorde samhället en betydelsefull tjänst.

En av dem jobbade på nåt fackförbund och blev helt ställd när han i förhöret med polisen, efter att han hade berättat sin story, fick reda på att hans "chef" inte alls jobbade för Säpo eller inom polisen överhuvudtaget!
Förhörsledaren beskrev stämningen i rummet efteråt som plågsamt genant

Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Testkörning socialt nätverk
skall förbättras (zooma)
http://sv.tinypic.com/r/14twizc/8....

Viktigast är väl att fråga sig varifrån alla uppgifter kommer. Hur och i vilket syfte har uppgifterna om våra sociala nätverk insamlats? Vem har hållit kontakt med vem i vilket syfte?
Av egen erfarenhet från att Näss underhuggare med socialsekreterare och frimurar wannabes höll spaning mot mitt "kriminella umgänge" som jag just här slutligen fick besked om och med faktiska Palmhusgruppen som mvagrippa påpekar från samma tid har jag all anledning att vara skeptisk.
Efter Lasse Wierups utmärkta bok "Infiltratören" kan man också förstå hur djupt insyltad Tommy Lindström blev också i privata intrigerna mot Palme.
På centralt håll tycks man vilja överträffa varandra i att med socialfascistiska metoder få en nyliberal utveckling på bekostnad av individen.
Senast redigerad av tv4ove 2014-03-28 kl. 11:56.
Citera
2014-03-29, 00:45
Medlem
mvagrippas avatar
GK om säger följande om vilka som var palmes polare

"Med hjälp av statssekreteraren i Finansdepartementet, Ulf Göransson, upprättades den 8 mars 1986 en förteckning över personer som i arbetslivet bedömdes stå Olof Palme nära. Förteckningen upptar namn på 16personer.

Personerna är följande:
Ulf Dahlsten,
Ingvar Carlsson,
Kjell Lindström,
Sören Thunell,
Hans Dahlgren,
Ulf Göransson,
Ann-Marie Willsson,
Inga-Lena Wallin,
Odd Engström,
Anders Ferm,
Kjell Larsson,
Ulf Larsson,
Bo Toresson,
Emma Rotschild,
Harry Schein
Stefan Noréen.

Förteckningen upptar också fyra namn under rubriken ”pensionärsgänget”:
Krister Wickman,
Allan Larsson,
Sten Johansson
Staffan Kellerborg"

Tycker namnen som saknas är iögonfallande. Ingen Sten Andersson, Kjell-Olof Feldt eller Thage G Petersson räknas här stå Olof Palme nära. Ingen Stor-Sven, Lill-sven, eller något annat av de gamla tunga statsråden.

Förutom Ingvar Carlsson inte heller någon av OPs sista uppsättning statsråd. Verkar som OP inte varit speciellt poppis i sin egen regering. Inte heller några SSUare och ingen Pierre Schori.

Finns inte heller någon eller inom säkerhetsapparaten som verkar stå OP nära.
Citera
2014-03-29, 05:30
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
GK om säger följande om vilka som var palmes polare

"Med hjälp av statssekreteraren i Finansdepartementet, Ulf Göransson, upprättades den 8 mars 1986 en förteckning över personer som i arbetslivet bedömdes stå Olof Palme nära. Förteckningen upptar namn på 16personer.

Personerna är följande:
Ulf Dahlsten,
Ingvar Carlsson,
Kjell Lindström,
Sören Thunell,
Hans Dahlgren,
Ulf Göransson,
Ann-Marie Willsson,
Inga-Lena Wallin,
Odd Engström,
Anders Ferm,
Kjell Larsson,
Ulf Larsson,
Bo Toresson,
Emma Rotschild,
Harry Schein
Stefan Noréen.

Förteckningen upptar också fyra namn under rubriken ”pensionärsgänget”:
Krister Wickman,
Allan Larsson,
Sten Johansson
Staffan Kellerborg"

Tycker namnen som saknas är iögonfallande. Ingen Sten Andersson, Kjell-Olof Feldt eller Thage G Petersson räknas här stå Olof Palme nära. Ingen Stor-Sven, Lill-sven, eller något annat av de gamla tunga statsråden.

Förutom Ingvar Carlsson inte heller någon av OPs sista uppsättning statsråd. Verkar som OP inte varit speciellt poppis i sin egen regering. Inte heller några SSUare och ingen Pierre Schori.

Finns inte heller någon eller inom säkerhetsapparaten som verkar stå OP nära.

Påminner om ett citat jag läst för länge sedan: "Ge Sträng en sup så talar han om vad han egentligen tycker om Palme. Thage G behöver du inte ens ge en sup...".

Med tanke på hur den senare i sina memoarer och andra skrifter och uttalanden beskrivit hur nära just han stod OP, hur han var den ende OP anförtrodde sig åt, så är frånvaron av Thage G:s namn iögonfallande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in