2014-03-24, 16:58
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Händelsen är märklig men det är väldigt långsökt att den skulle vara MOP-relaterad.
Ja, men om det är någon som har motsatta informationer så får de gärna höra av sig.
Citera
2014-03-24, 17:21
Medlem
Jag har varit inne och läst på Gunnar Walls blogg som Iesho länkade till igår:http://gunnarwall.wordpress.com/2013/10/28/holmers-medarbetare-polissparet-ar-inte-utrett/.

I kommentarsfältet längre ner på sidan fastnade jag på denna text, jag citerar från sidan

"I ”Olof Palme är skjuten!” framträder just bilden av den demokratiske lagledaren. Men jag menar att det är en fullständigt falsk bild. I min bok ”Mörkläggning – statsmakten och Palmemordet” handlar väldigt mycket om Holmér och hans framgångsrika strider med såväl åklagarna som med rikspolisstyrelsen. Där skildras också utförligt hur han under närmare ett år ansvarade för en utredning som begick i stort sett alla tänkbara brott mot regelboken som man kan tänka sig. Och där framkommer också att problemet sannerligen varken var att Holmér var inkompetent eller att hans medarbetare var usla. Holmér tog personligen kommandot över utredningen och drev ett enda spår fullkomligt in absurdum, på bekostnad av alla de normala utredningsåtgärder som aldrig blev utförda. Han agerade logiskt, kompetent och systematiskt. Men syftet var inte att klara upp mordet.

Enligt min mening är den enda rimliga tolkningen av detta högst anmärkningsvärda händelseförlopp att Holmér hade ett uppdrag av Ingvar Carlsson att förhindra utredningen av känsliga uppgifter samtidigt som han skulle lägga fram något som såg ut som en lösning på mordgåtan. Därför styrde han in alla resurser på PKK och fick kanslihusets fulla stöd för detta, trots att åklagarna, som formellt hade besluträtten över utredningsarbetet, var fullkomligt rasande. Det här kan låta som en djärv slutsats, men i ”Mörkläggning” radar jag upp belägg för den. Jag ska inte försöka sammanfatta dem här"

Jag har inte själv läst boken mörkläggning själv, men denna teori skulle i varje fall kunna förklara Holmers handlande.
Det som återstår att fundera på om denna teori stämmer, vad var det som inte fick komma fram.
Har han rätt, när han säger att Ingvar Carlsson var inne och rörde i trådarna.
Berörde det Palme personligen, var det något som berörde SAP väldigt allvarligt eller gick det in statsapparaten på något annat sätt.
Citera
2014-03-24, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag har varit inne och läst på Gunnar Walls blogg som Iesho länkade till igår:http://gunnarwall.wordpress.com/2013/10/28/holmers-medarbetare-polissparet-ar-inte-utrett/.

I kommentarsfältet längre ner på sidan fastnade jag på denna text, jag citerar från sidan

"I ”Olof Palme är skjuten!” framträder just bilden av den demokratiske lagledaren. Men jag menar att det är en fullständigt falsk bild. I min bok ”Mörkläggning – statsmakten och Palmemordet” handlar väldigt mycket om Holmér och hans framgångsrika strider med såväl åklagarna som med rikspolisstyrelsen. Där skildras också utförligt hur han under närmare ett år ansvarade för en utredning som begick i stort sett alla tänkbara brott mot regelboken som man kan tänka sig. Och där framkommer också att problemet sannerligen varken var att Holmér var inkompetent eller att hans medarbetare var usla. Holmér tog personligen kommandot över utredningen och drev ett enda spår fullkomligt in absurdum, på bekostnad av alla de normala utredningsåtgärder som aldrig blev utförda. Han agerade logiskt, kompetent och systematiskt. Men syftet var inte att klara upp mordet.

Enligt min mening är den enda rimliga tolkningen av detta högst anmärkningsvärda händelseförlopp att Holmér hade ett uppdrag av Ingvar Carlsson att förhindra utredningen av känsliga uppgifter samtidigt som han skulle lägga fram något som såg ut som en lösning på mordgåtan. Därför styrde han in alla resurser på PKK och fick kanslihusets fulla stöd för detta, trots att åklagarna, som formellt hade besluträtten över utredningsarbetet, var fullkomligt rasande. Det här kan låta som en djärv slutsats, men i ”Mörkläggning” radar jag upp belägg för den. Jag ska inte försöka sammanfatta dem här"

Jag har inte själv läst boken mörkläggning själv, men denna teori skulle i varje fall kunna förklara Holmers handlande.
Det som återstår att fundera på om denna teori stämmer, vad var det som inte fick komma fram.
Berörde det Palme personligen, var det något som berörde SAP väldigt allvarligt eller gick det in statsapparaten på något annat sätt.
Att Holmer var tilsatt för att driva villospår
inser nog de flesta idag,visst kan Ingvar haft 1 fot med i spelet. För de styrande skulle det
vara förödande om sanningen kom fram ! Det cirkulerade 1 mängd konst rykt om Palme---
typ han höll på utveckl aids+Ahlsheimer samt sånt som rörde hans sexuella läggn+äv att
han skulle varit narlkoman e.t.c ! Det mesta givetv skitsnack----men tänk om bara ngnting
av detta var sanning,vilk skandal det skulle bli om det kom ut ! Tror aldr det vrt meningen
att allmh skulle få veta vem+vad som låg bakom,men med tiden kanske,kanske !
Citera
2014-03-24, 20:07
Medlem
Försöker få koll på lite adresser:

Wallingatan 34 = WACL och Baltiska kommittén?
Nathorstvägen = EAP
Målargatan = ?
Arsenalsgatan = ?

Någon som vet?
Citera
2014-03-25, 07:02
Medlem
tinytinys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Försöker få koll på lite adresser:

Wallingatan 34 = WACL och Baltiska kommittén?
Nathorstvägen = EAP
Målargatan = ?
Arsenalsgatan = ?

Någon som vet?

Apelbergsgatan 56 DA
Målargatan 1 DA
Arsenalsgatan 1 DA, WACL, Baltiska Kommittén
Citera
2014-03-25, 13:10
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deakpeasley
Att Holmer var tilsatt för att driva villospår
inser nog de flesta idag,visst kan Ingvar haft 1 fot med i spelet. För de styrande skulle det
vara förödande om sanningen kom fram !.....
Jo Holmér drev medvetet villospår - fast baklänges! Mycket riktigt kom han också fram till vilka på central nivå och över regeringen som långt i förväg hade drivit spelet för en verklig statskupp. Både IC och Holmér måste till slut inse att det oerhörda med författningsskyddets beslut i saken då regeringen visat sig maktlös var bäst att tala tyst om tills vidare.
Citera
2014-03-25, 13:43
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
.....
Vore det inte bättre att fokusera på MOP i stället för att börja döma ut personer och idéer?....
Kod:
Seriösa spår:                      Oseriösa spår:
CIA-spår                           AIDS-spår
Högerextremistspår                 Familjespår
Högersossespår                     Knarkspår
KGB-spår
Kroatspår
Militärspår
Nazistspår
Näringslivsspår
PKK-spår
Polisspår
RAF-spår 
Stay behind-spår
Sydafrikaspår

Enligt min åsikt!

Man kan notera att de mest oseriösa spåren också är de som fortfarande återkommer så fort något av de andra blivit körda i botten. Det är också dessa personfixerade tillsammans med PKK-Ustasja-spåren som så demonstrativt var utlagda långt i förväg att Holmér genast fattade hur Säpo höll rättsstaten som gisslan.
Citera
2014-03-25, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tinytiny
Apelbergsgatan 56 DA
Målargatan 1 DA
Arsenalsgatan 1 DA, WACL, Baltiska Kommittén

Vad bra, tack! Noterar att alla utom EAP ligger ganska tätt ihop där mitt inne i stan, i närheten av Tunnelgatan/Sveavägen.

När jag ändå håller på, kan man få ut mer info från dig angående SE? Jag är exempelvis intresserad av hur väl SE och 33-åringen kände varandra.
Citera
2014-03-25, 20:31
Medlem
Jag hade tidigare intrycket att EAP 1986 hade en inre kärna på 15-20 man, och en hang-around på kanske 75. Demokratisk Allians kanske hade samma.

Är det missuppfattning från min sida? Har förresten medlemsmatrikel från EAP, DA och diverse Anders Larsson-föreningar någonsin offentliggjorts?
Citera
2014-03-25, 21:43
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:

Om det var Ingvar Carlsson som kommed direktiven vet jag inte, men Holmér gjorde nog precis det han var satt till att göra. Och han gjorde det bra.

Citat:

Ja, det tror jag absolut. Snokar man runt på Nätet och i böcker så finns massor av stoff som talar för alla dessa tre saker.

Har du inte läst Holmérs "Olof Palme Är Skjuten" så gör det om du får chansen. Det är den mest underhållande boken om mordet jag har läst. Inte alls speciellt saningsenlig i alla lägen, men PKK-spåret tas upp bra. + att man får lite insikt i HHs prsonliga mening om hur svenskt rättsväsende (inte) fungerade. Den är lättsamt och underhållande skriven.
Citera
2014-03-25, 22:07
Medlem
LeifD2s avatar
SÄPO-rapporten, som jag borde ha hört talats om mer i detalj, har nummer A 11544. Någon som har läst den?
Tydligen skall 2 personer tydligt kunna "utkristalliseras" och minst en 3e perfier.
Utkristalliseras, sa Bill.
Utkristalliseras är ordet, sa Bull.
OK, hur vet SÄPO det här? Har man identifierat dom här personerna?

Hur som helst så stödjer detta min tes om att mordet var polisiärt utrett redan sommaren 1986 och det var en av anldeningarna (kanske den enda) till att husransakan hos Engströms kontor inte blev av; Antingen visste man säkert att han inte var inblandad, eller så visste man säkert att han var det. I båda dom fallen är en husrannsakan utesluten.
Citera
2014-03-25, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Återkommer till SÄPO-analysen från 860419 som konstaterade övervakning på Olof Palme, säger följande.

”Det har ur analysmaterialet utkristalliserats två personer som kan ha deltagit i en övervakning. Därutöver kan ytterligare en person skönjas. Således bör operationen ha genomförts av minst tre personer förutom mördaren.”

Hovrättsdomaren Erik Holmberg skrev en debattartikel för drygt tio år sedan (DN 2001-12-14) där han beskriver att analysen ”präglas av en professionalism som saknar motstycke i den officiella förundersökningen”. Skulle vara intressant att veta vem som gjorde undersökningen.

Holmberg återger också en del information som åtminstone undertecknad inte hittar i Grk – bla att övervakningen började den 17e januari 1986 och att det finns sex iakttagelser av övervakning morddagen.
Att just EH säger detta får mig att haja till. Han är en av juridiska sveriges skarpaste hjärnor och han handlande visar upp integritet och saknar ängslighet inför den politiska makten.

Det finns ett antal tillägg till granskningskommissionen. GMPs rekonstruktion är en av dessa som jag ibland refererar till. Sven Aners publicerande av sista dygnets dagbok, I Cover-UP, är en källa många MOP-intresserade är helt ovetande om. Där finns uppgifter om de fem vittnen som motsäger de finska flickornas dekorimaman.

Att övervakningen började den 17januari är en slutsats som finns i GRK, om än lite fördolt.
Uppgiften nämns i ett summariskt referat av SÄPO-utredningen som blev klar. Det skulle var ruggigt intressant att läsa den. Men där har hemligstämplarna varit tredubbla.

En sida som innehåller uppgiften att OP saknade livvakt 18 av 28 kvällar i februari 1986.

http://www.palmemordet.eu/palmemordet/livvakterna/

Instämmer om Holmbergs kompetens.

Erik Holmberg kan vara den förste som offentligt nämner att Palme kan ha mördats av Stay Behind. I Svenska Dagbladet 8e september 1996 skriver Holmberg om Palmeutredningen. Avslutningsvis anknyter han dels till en artikel skriven ett par veckor innan av Olof Santesson i DN, dels till en intervju i Aftonbladet 28e augusti 1986 med Holger Romander. Romander antyder en inhemsk konspiration. Santesson skriver om hemliga svenska och finska motståndsrörelser och frågar sig litet omotiverat varför den svenska politiska eliten är så ointresserad av att lösa mordet.

Holmberg avslutar så här:

"Hade, som de återgivna uttalandena kan ge anledning tro, någon inhemsk grupp del i en komplott? Vad menar Santesson med "förekomsten i båda länderna /Finland och Sverige/ av organisationer som skulle skapa en motståndsrörelse i händelse av sovjetisk ockupation"? Har han syftat på "Stay Behind"? Den organisationen, som behandlades i en artikel i DN den 18 december 1990, rymde företrädare för många av samhällets mest inflytelserika grupper, såsom stats- och försvarsministrarna, ÖB, ordförandena i LO och SAF, och företrädare för finansvärlden. Om personer med en bakgrund i "Stay Behind" eller i någon liknande maktgrupp på något sätt varit inblandade i mordet på Olof Palme, är ju inte bara socialdemokraternas utan även de borgerliga partiernas ointresse för att mordet klaras upp helt begripligt."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in