Jag har varit inne och läst på Gunnar Walls blogg som Iesho länkade till igår:
http://gunnarwall.wordpress.com/2013/10/28/holmers-medarbetare-polissparet-ar-inte-utrett/.
I kommentarsfältet längre ner på sidan fastnade jag på denna text, jag citerar från sidan
"I ”Olof Palme är skjuten!” framträder just bilden av den demokratiske lagledaren. Men jag menar att det är en fullständigt falsk bild. I min bok ”Mörkläggning – statsmakten och Palmemordet” handlar väldigt mycket om Holmér och hans framgångsrika strider med såväl åklagarna som med rikspolisstyrelsen. Där skildras också utförligt hur han under närmare ett år ansvarade för en utredning som begick i stort sett alla tänkbara brott mot regelboken som man kan tänka sig. Och där framkommer också att problemet sannerligen varken var att Holmér var inkompetent eller att hans medarbetare var usla. Holmér tog personligen kommandot över utredningen och drev ett enda spår fullkomligt in absurdum, på bekostnad av alla de normala utredningsåtgärder som aldrig blev utförda. Han agerade logiskt, kompetent och systematiskt. Men syftet var inte att klara upp mordet.
Enligt min mening är den enda rimliga tolkningen av detta högst anmärkningsvärda händelseförlopp att Holmér hade ett uppdrag av Ingvar Carlsson att förhindra utredningen av känsliga uppgifter samtidigt som han skulle lägga fram något som såg ut som en lösning på mordgåtan. Därför styrde han in alla resurser på PKK och fick kanslihusets fulla stöd för detta, trots att åklagarna, som formellt hade besluträtten över utredningsarbetet, var fullkomligt rasande. Det här kan låta som en djärv slutsats, men i ”Mörkläggning” radar jag upp belägg för den. Jag ska inte försöka sammanfatta dem här"
Jag har inte själv läst boken mörkläggning själv, men denna teori skulle i varje fall kunna förklara Holmers handlande.
Det som återstår att fundera på om denna teori stämmer, vad var det som inte fick komma fram.
Har han rätt, när han säger att Ingvar Carlsson var inne och rörde i trådarna.
Berörde det Palme personligen, var det något som berörde SAP väldigt allvarligt eller gick det in statsapparaten på något annat sätt.