2014-03-28, 23:15
Medlem
kat129as avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snafflebit
Läs åtminstone de tio senaste sidorna. Jag om någon vet vad diskriminering är. Varför tror du jag valt min profilbild?
Men jaa okej snälla berätta för mig, snälla lär mig...

Situationen är ganska solklar. Kvinnan vaknar, ska gå för o käka frukost, drar på sig sin traditionella outfit tar hissen ner till lobbyn fortsätter mot restaurang avdelningen men blir i lobbyn tagen för och vara en tiggare/tattare. Vad som händer sen är ganska irrelevant det är just den första kontakten/ bemötandet som avgör huruvida hon blev diskriminerad eller inte. Tror ni detta skulle hänt en vanlig svenne i Hugo boss skjorta och blåjeans?

Eller jag vet inte kanske hade hotellet en konferens för nynazister just den helgen och ville "skydda" henne...
Citera
2014-03-28, 23:16
Moderator
Allaballawallas avatar
Det är fan i mig knappt någon hejd på hur kränkt den där kvinnan kan bli.

Från början var jag ganska övertygad om att det hela bara handlade om en yrvaken frukostvärdinna som snurrat till det, vilket är sånt som händer då och då inom alla nivåer av service (Lyckades själv med en liknande miss när jag var hyfsat grön och jobbade på lyxkryssare; dock handlade det i mitt fall inte om någon diskriminering.), men att den stackaren råkade ha extra otur och drabba helt fel person. Men nu med tanke på hur Diana Nyman hanterar situationen från sitt håll blir jag mer och mer övertygad om att det hela är något hon själv har varit extremt delaktig i att skapa.

Som jag ser det så är det mer och mer som pekar på att hon har siktet inställt på en rejäl ersättning från Sheraton för varje uttalande hon gör och inget annat. Att Sheraton befinner sig i en position där de inte kan göra så mycket annat än att betala för att slippa dålig-PR är som jag ser det något som DN fått med sig och kommer att utnyttja så långt det går.

Jag kan inte annat än beklaga, men det Diana Nyman håller på med nu i mina ögon är att verkligen förstärka folks fördomar mot romer/zigenare. Hela den här saken börjar lukta riktigt illa och då är det nog en stor kjol som börjat stinka och inte en missad frukost.

Jag tror inte längre att hon blivit det minsta kränkt, men jag hoppas snart att någon ser till att hon blir dränkt...

Efter artikeln på svt.se ger jag inte längre särskilt mycket för Nymans ord.
Citera
2014-03-28, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Då har du nog sovit några årtionden. Men visst du kan alltid tro det, men se du de här lagarna mot etniska diskrimineringar kommer inte försvinna utan tvärtom. Det är inte för skoj skull regeringen bjudit in DN utan för att man ger ut en sk vitbok om diskriminering. Vi har fler lagar i landet som hets mot folkgrupp, och förbud att etniskt diskriminera någon.
Den gränsen du tror på finns inte riktigt och definitivt inte i detta fallet. Och vinden blåser åt DN håll i detta fallet. Vänta ska du få se.

Har inte alls sovit tvärtom. Hur många anmälningar tror du DO får in och hur många drivs till åtal?
Hela syftet med DO är antingen förlika vid uppenbara fall eller driva viktiga fall till domstol om de tror att det kan få effekt framåt.

Jag vågar satsa på att en kaffe i fel lounge inte är en strid att lägga krutet på. Finns mycket myter och felaktig info om DO - ett av de största felet med organisationen är att den är så oerhört ineffektiv (på gott och ont) sett till vad den faktiskt försöker uträtta.

edit: "I fjol avslutade Diskrimineringsombudsmannen, DO, 1 829 ärenden. Av dem valde myndigheten att driva 17 stycken till domstol, det vill säga mindre än en procent."
http://www.kollega.se/svart-att-fa-gehor-hos-do
Senast redigerad av VoxPopulis 2014-03-28 kl. 23:21.
Citera
2014-03-28, 23:19
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Denna artikel tycker jag är den mest tydliga i mainstream media:

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/regeringsmote-efter-sheratonfallet

Här berättar ju zigenarkvinnan själv om det mest kränkande momentet:
Hon säger att en ur personalen sprang efter henne in i frukostmatsalen för att fråga om hon var gäst vid hotellet och att den sekvensen, enligt hotelledningen, ska finnas filmad av en övervakningskamera.

Dvs gick förbi kontrollen, och därefter blev hon tillfrågad av personalen om frukostsedeln. Har hänt mig själv ett antal gånger när jag råkat knata in fel väg i frukostbuffen (fotnot: jag anmälde inte om diskriminering).
Citera
2014-03-28, 23:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kat129a

Situationen är ganska solklar. Kvinnan vaknar, ska gå för o käka frukost, drar på sig sin traditionella outfit tar hissen ner till lobbyn fortsätter mot restaurang avdelningen men blir i lobbyn tagen för och vara en tiggare/tattare. Vad som händer sen är ganska irrelevant det är just den första kontakten/ bemötandet som avgör huruvida hon blev diskriminerad eller inte. Tror ni detta skulle hänt en vanlig svenne i Hugo boss skjorta och blåjeans?

Eller jag vet inte kanske hade hotellet en konferens för nynazister just den helgen och ville "skydda" henne...

Det är rätt kul att läsa dom som försvarar och kallar det för diskriminering? Allt handlar om erfarenheter. Folk från Eu som inte är flyktingar försöker äta gratis på hotell det är en klassiker.

Kommer man sedan utklädd till finskzigenare på ett sånt fint hotell känns det som att man ber om problem.

Slutade det inte med att hon FICK äta frukost, var i ligger problemet?
Senast redigerad av Bejrut 2014-03-28 kl. 23:21.
Citera
2014-03-28, 23:22
Medlem
kat129as avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bejrut
Det är rätt kul att läsa dom som försvarar och kallar det för diskriminering? Allt handlar om erfaren heter. Folk från Eu som inte är flyktingar försöker äta gratis på hotell det är en klassiker.

Kommer man sedan utklädd till finskzigenare på ett sånt fint hotell känns det som att man ber om problem.

Slutade det inte med att hon FICK äta frukost, var i ligger problemet?

Aaha så hon får skylla sig själv? Bra empati där! Vad skulle du tycka om och betala för något som du inte får ta del av på samma vilkor som andra?
Citera
2014-03-28, 23:23
Bannlyst
Citat:
Aaha så hon får skylla sig själv? Bra empati där! Vad skulle du tycka om och betala för något som du inte får ta del av på samma vilkor som andra?

Det blev fel på rimliga grunder sen fick hon frukost.
Citera
2014-03-28, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirrtyfingers
Utklädd som finskzigenare med klol och vit blus är nog det som drar MEST uppmärksamhet till sig i vårt samhälle.

Inte konstigt att personalen ville kolla upp henne?

Tänk bara på hur butiksbiträden ser på en sådan person i vårt samhälle?

Tänk bara att resa till Kreta/Benidorm i såna kläder och fira semester?

Jag skulle nog hellre gå på stranden i Jutesäck
http://www.clasohlson.com/se/Jutes%C3%A4ck/40-7169
Nu har vi redan gått igenom hennes klädsel i tråden-läs bakåt.
Citera
2014-03-28, 23:29
Medlem
Ringde tjej polarn som jobbar i frukosten igen för åh reda ut lite saker.

Den "diskriminerade" "kränkta" nyman, hade betald frukost. Men Hon kom ner ganska sent med sitt bagage där hon mötte sin romska vän dom sätter sig i lobbyn. Nyman ställer av sina resväskor i lobbyn, "vid kaffe baren" ute i lobbyn alltså.. I detta läget sitter då Nymans vän kvar medans Nyman går in i restaurangen. Personalen som jobbade frukost höll på och hjälpa en annan gäst, när hon ser nyman går hon ifatt henne och ber om att få se hennes rums kort som hon visar, men hon måste ut ur restaurangen igen för att dra kortet i maskinen dom har vid ingången.. detta som nyman då menar att hon blivit "utkörd". Hon va mycket trevlig under hela situationen enligt personalen.

Dom säger åt nyman att hennes rumskort är okej och hon kan gå in i restaurangen för att äta, då säger nyman att hon bara vill ha 2 kaffe.. Personalen säger då åt nyman att hon skulle kunna fixa det åt nyman, så hon slipper gå in i restaurangen. Utan nyman kan alltså gå och sätta sig vid sin kompis som sitter i lobbyn.. 2 minuter senare kommer personalen med 2 kaffe.. nyman dricker upp. åh checkar ut.

Där har ni.. obs säkra källor från personen ja känner som jobbar frukost/servering på hotellet...
Citera
2014-03-28, 23:29
Medlem
Citat:

En idiot som går och har synpunkter utan att läst de 74 tidigare sidorna i tråden, patetiskt.

Tänk om..

Den anställde på Sheraton bara skötte sitt jobb. Kanske 19-25 år?
Fått in en fot i hotellbranchen, drömjobbet?

Fattar ingenting men utpekat som veckans nazzzistrasist!
Varje vecka måste vi ha en sådan stackars människa, det är vi vana med numera. Alla skall med och någons liv skall förstöras.
Det säljer ju rubriker och tidningar....
Citera
2014-03-28, 23:31
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoxPopulis
Har inte alls sovit tvärtom. Hur många anmälningar tror du DO får in och hur många drivs till åtal?
Hela syftet med DO är antingen förlika vid uppenbara fall eller driva viktiga fall till domstol om de tror att det kan få effekt framåt.

Jag vågar satsa på att en kaffe i fel lounge inte är en strid att lägga krutet på. Finns mycket myter och felaktig info om DO - ett av de största felet med organisationen är att den är så oerhört ineffektiv (på gott och ont) sett till vad den faktiskt försöker uträtta.

edit: "I fjol avslutade Diskrimineringsombudsmannen, DO, 1 829 ärenden. Av dem valde myndigheten att driva 17 stycken till domstol, det vill säga mindre än en procent."
http://www.kollega.se/svart-att-fa-gehor-hos-do

Kan väl hänvisa till lite fakta om fall som tex kaffe då eftersom du inbillar dig att det inte är något att ta upp.

Ordföranden för en konferens om etnisk diskriminering blev av tre olika personer tillsagd att kaffet var gratis endast för hotellgäster och konferensdeltagare. Tingsrätten dömde hotellet att till den romska kvinnan utge 8 000 kronor i skadestånd för direkt diskriminering. En oenig hovrätt fastställer nu domen, vilket välkomnas av DO Katri Linna. Göta hovrätt T 3065-09

Romsk kvinna får 8 000 kronor i skadestånd av Grand Hotel
Den romska kvinnan deltog i en konferens på Grand Hotel och fick upprepade gånger tillsägelser att kaffet enbart var för hotellets gäster. Kvinnan var ordförande för konferensen som handlade om just etniskdiskriminering. Tingsrätten finner att tillsägelserna åtminstone delvis haft sin grund i kvinnans etniska härkomst och förpliktigar Grand att betala kvinnan 8 000 kronor i skadestånd för kränkningen. Norrköpings tingsrätt T 3730-08

Hotellbad fälls för diskriminering av romer trots förlikningsavtal
Svea hovrätt finner att ett hotell ska utge totalt 50 000 kronor till en romsk familj som inte släppts in på ett offentligt bad, med hänvisning till deras etnicitet. Hovrätten finner att det förlikningsavtal som parterna träffat inte hindrat kvinnan från att göra viss uttalanden i media. Svea hovrätt T 9702-07

Som sagt så är det upplagt för att förlika, och gör man inte det så blir det åtal det är jag övertygad om. DN är dessutom råd i DO i romska frågor, så det ligger som handen i handsken så att säga.
Citera
2014-03-28, 23:32
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Denna artikel tycker jag är den mest tydliga i mainstream media:

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/regeringsmote-efter-sheratonfallet

Här berättar ju zigenarkvinnan själv om det mest kränkande momentet:
Hon säger att en ur personalen sprang efter henne in i frukostmatsalen för att fråga om hon var gäst vid hotellet och att den sekvensen, enligt hotelledningen, ska finnas filmad av en övervakningskamera.

Dvs gick förbi kontrollen, och därefter blev hon tillfrågad av personalen om frukostsedeln. Har hänt mig själv ett antal gånger när jag råkat knata in fel väg i frukostbuffen (fotnot: jag anmälde inte om diskriminering).

Det har jag också blivit. Alla har nog blivit det - stämmer den uppgiften så förstår inte jag vad fasen det är frågan om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in