2014-03-28, 22:40
Medlem
JohnniePumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RumblePure
Ditt ordval "selektiv brand" är väldigt lustigt för jag använde mig av precis samma ordval tidigare på detta tråd. :-)
Ja, jag tycker att ett tekniskt fel kan nästan helt uteslutas. Då är det väl möjligt att planet var i gott skick nära slutet av sin färd och att någon försökte sänka planets höjd i ett lugnt och försiktigt takt?

Hehe jaså, jo det är väl ganska väl uttryckt eftersom att vi ju vet att bränder sällan är selektiva (man måste väl vara religiös för att hävda någon sådant). Vi har många flygexperter i denna tråd och jag är sannerligen inte en av dem, men även för en lekman förefaller det osannolikt att ett tekniskt fel på ett av världens mest använda och säkra flygplan skulle drabbas av fel som ter sig helt skilda.

Men som jag läste längre bak i tråden (eller blev rättad på), vid ett fullständigt elektroniskt haveri så ska flygplanet vara praktiskt taget sjöodugligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nej just det tre jävla veckor och INGEN JÄVLA ANING. Vilken sansad person skulle inte ha kritik mot den Malaysiska staten. Jag skulle ha det mot NTSB också om de skött utredningen. Det är liksom det som gör att vi blir bättre på detta. Vi får jävla kritik för att vi måste banne oss skärpa oss!
Som jag sa, det kan finnas anledning att kritisera de Malaysiska utredarna för märkliga uttalanden under presskonferenserna (även om det kan diskuteras också, de är under enorm press och måste presentera någonting). Det tog ju också viss tid att lokalisera det norska Herculesplanet i Kebnekaisemassivet och då har vi ju en betydligt mindre yta att leta på samt en relativt uppenbar orsak till olyckan.
Citera
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Hade inte fördjupat mig så noga i förkortningarna. Drog till med något som gick snabbt att skriva.
Det intressanta tyckte jag var om nödsändare fanns eller ej oberoende av typ.
Enligt wikipedia är dock ELT och EPIRPS synonymt.

"...ELT (Emergency Locator Transmitter) or EPIRB (Emergency Position-Indicating Radio Beacon), are tracking transmitters which aid in the detection and location of boats, aircraft, and people in distress."

http://en.wikipedia.org/wiki/Emergency_Locator_Transmitter

Fortfarande inte övertygad om att det skulle finnas sändare som ligger packade i livflottarna. En distinkt länk skulle vara välkommen.

(och till alla som pratar om "rutschkanorna" så är det inte dessa vi menar, vi talar om riktiga uppblåsbara livflottar som förvaras inne i planet - dom finns på riktigt - krävs bara basal "google-fu" för att ta reda på detta)

Du får gärna dela med dig av var den informationen finns. Jag har googlat mig snedögd
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Grejen är ju att vi lever på 2000-talet ,och dom kan inte hitta ett plan med den teknik som finns idag , det är skrämmande ,USA lägger typ 100 miljoner på bygga drönare som typ kan hitta en nål om det behövs , men det går inte ta fram en teknik som kan hitta ett flygplan vid försvinnanden ? på flygplans sidan har verkligen inte haveritekniken gått framåt.

Beror ju också på var det havererar också, en jävla skillnad på Gottröra och på Indiska Oceanen...
Citera
2014-03-28, 22:43
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ja kanske. Hörde ju något intressant utifrån detta igår. När en amerikan Amelia Earhart försvann så skickade USA en hel flotta att leta efter henne. Nu har de skickat två fartyg och ett par plan för flera amerikaner. Ryssarna har också förlorat i denna olycka men har inte skickat ett endaste fartyg eller plan... Det är ju rent skämt sett till intresset av den här affären att endast ett fartyg och några flygplan var och letade.

Nja, betydligt mer än ett fartyg är det som söker. Och USA må ha letat efter Amelia med hela flottor och vad dom vill, hon har varit försvunnen i +75 år. Det finns stora ödemarker på vår planet
Citera
2014-03-28, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Beror ju också på var det havererar också, en jävla skillnad på Gottröra och på Indiska Oceanen...

Så du menar om dom skulle ha samma teknik på fartygen och planen som söker planet som dom har på drönare tex så skulle dom inte ha hittat planet nu? jag tror dom hade gjort det jag.

Edit : jag menar det är väl bättre amerikanerna och andra länder sattsar pengar på särskilda sökfartyg och sök plan utrustade med den bästa tekniken för att utföra uppdrag just likt det här , bättre än att dom använder miljoner för att bygga mördar maskiner som dessutom dödar en hel del oskyldiga.
Senast redigerad av pederN 2014-03-28 kl. 23:06.
Citera
2014-03-28, 22:48
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Nja, betydligt mer än ett fartyg är det som söker. Och USA må ha letat efter Amelia med hela flottor och vad dom vill, hon har varit försvunnen i +75 år. Det finns stora ödemarker på vår planet

Grejen är att det är just USA och Ryssland som har kapacitet för detta. Egentligen bara USA. Skicka dit ett hangarfartyg så har de koll direkt. Visst måste du erkänna att det är lite märkligt skillnaden i sök från en hel flotta till ett par fartyg på en historia som är rätt lik i internationell och populärt jämförelse. Jag menar det skulle ju vara världens PR-grej om inget annat om USA styrde en av sina flottor hit för att söka medan Ryssland inte gör något.
Citera
2014-03-28, 22:56
Medlem
JohnniePumas avatar
Citat:

Det är lite skrämmande hur folk tror att varje kvadratmeter av jorden är övervakad i realtid. Den största delen av jorden (den obefolkade delen), världshaven och polerna är ju praktiskt taget oövervakade förutom med väldigt lågupplösta satellitbilder för miljöövervakning.
Citera
2014-03-28, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [B
pederN|48142598]Så du menar om dom skulle ha samma teknik på fartygen och planen som söker planet som dom[/b] har på drönare tex så skulle dom inte ha hittat planet nu? jag tror dom hade gjort det jag.

Jag menar att stora/djupa områden/ytor av naturliga skäl är mer problematiska att genomsöka än de motsatta. Vi lär tydligen snacka om ett plan på havsdjup som inte är utforskade av någon individ ännu. Du skriver att tekniken är så undermålig och omodern, men inte hade de haft satellitbilder på Indiska Oceanen som teknisk hjälp på 40-talet t ex. Men sedan får man inte heller ha en övertro på tekniken, för som sagt så kan stora ytor och djup ställa till det för tekniken. Vad på en enorm ocean är vågskum och vad är flygplansvingar t ex....

Förmodligen kan man jämföra sökområdet med att Sverige skulle finkamma t ex Bottenhavet och Östersjön med ubåtar för att hitta ett flygplan. Hur snabbt skulle det gå och hur stora resurser skulle krävas tror du?
Senast redigerad av Wildis 2014-03-28 kl. 23:04.
Citera
2014-03-28, 23:06
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnniePuma
Det är lite skrämmande hur folk tror att varje kvadratmeter av jorden är övervakad i realtid. Den största delen av jorden (den obefolkade delen), världshaven och polerna är ju praktiskt taget oövervakade förutom med väldigt lågupplösta satellitbilder för miljöövervakning.

Jag tycker det är skrämmande hur en en sond skapat på 70-talet ( Voyager) som nu är ca 19 miljarder kilometer från oss kan vi veta exakt var den är men ett plan på VÅR JÄVLA JORD har vi ingen aning om vart den befinner sig. Det borde säga lite om att vi borde veta om vi bara veta. Vi har teknologin för detta flera gånger om. Det ska inte gå att förlora ett plan helt enkelt.
Senast redigerad av Zaedrews 2014-03-28 kl. 23:10.
Citera
2014-03-28, 23:06
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Du behöver knappast vara grinig på mig för att jag påpekar vilka flytetyg det var på planet

Jag har aldrig sagt att jag tror passagerarna leker Robinson på Kerguelen

Det var absolut inte meningen att vara grinig på dig. Förlåt om du uppfattade det på det viset.
Citera
2014-03-28, 23:08
Medlem
Citat:
Jag menar att stora/djupa områden/ytor av naturliga skäl är mer problematiska att genomsöka än de motsatta. Vi lär tydligen snacka om ett plan på havsdjup som inte är utforskade av någon individ ännu. Du skriver att tekniken är så undermålig och omodern, men inte hade de haft satellitbilder på Indiska Oceanen som teknisk hjälp på 40-talet t ex. Men sedan får man inte heller ha en övertro på tekniken, för som sagt så kan stora ytor och djup ställa till det för tekniken. Vad på en enorm ocean är vågskum och vad är flygplansvingar t ex....

Förmodligen kan man jämföra sökområdet med att Sverige skulle finkamma t ex Bottenhavet och Östersjön med ubåtar för att hitta ett flygplan. Hur snabbt skulle det gå och hur stora resurser skulle krävas tror du?

Nej , men då tycker jag att amerikanerna och andra länder fixar speciella sökfartyg och sökplan anpassade just för sådana här situationer , som då ska ha den bästa tekniken så klart , mycket bättre dom lägger miljonerna på det än på mördarmaskiner som dödar flera tusen oskyldiga per år,det är min åsikt i alla fall.

Edit: Putin hade ju för övrigt råd å va dyka med ubåt i östersjön , vet i fasen vad han sökte men
Senast redigerad av pederN 2014-03-28 kl. 23:16.
Citera
2014-03-28, 23:13
Medlem
Det var för tidigt att sätta in ubåtar, sa en man på tv, hur menar dom då?
Att det inte finns exakta platsen?
Jag tycker det borde hjälpa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in