2014-03-28, 20:45
  #32725
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alivedude
Kolla någon sida bakåt.

Då hittar han precis det jag skrev men med lite fluff.
Citera
2014-03-28, 21:15
  #32726
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirMakkie
Denna uppgift, tänker jag rätt?

x(1-x) > 0

Kvantitet 1: x
Kvantitet 2: x^2

Efter att ha löst ut parantesen finns x -x^2 kvar, och således är x större då x^2 är negativt?

Uppgift 22, provpass 2 från hösten 2013

Ungefär hur jag tänker:

Steg:
1. Lös ut till x - x^2 som du gjort. Det talar om hur kurvan ser ut i stort (-x^2 anger att det är en andragradskurva med ett maximum. Dvs den är positiv mellan nollställena.)
2. Hitta nollställena för kurvan, x=0 och 1-x=0 => x=1 Det anger inom vilket intervall som x(1-x) > 0 håller. Dvs. 0<x<1
3. För det intervallet vet vi att x < 1 => x*x < x*1 => x^2 < x ty x>0 (Annars kan man inte göra multiplikationerna. Det är därför man behöver veta båda nollställena.)

Steg 3 gör man nog inte explicit i en sån här situation, utan snarare intuitivt ("större än noll, men mindre än ett, då blir kvadraten alltid mindre", typ)
Citera
2014-03-28, 22:29
  #32727
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirMakkie
Denna uppgift, tänker jag rätt?

x(1-x) > 0

Kvantitet 1: x
Kvantitet 2: x^2

Efter att ha löst ut parantesen finns x -x^2 kvar, och således är x större då x^2 är negativt?

Uppgift 22, provpass 2 från hösten 2013


Var uppenbart inte vaken när jag skrev det förra. Omständligt värre.

Ja, du tänker rätt. Du kan addera x^2 på båda sidor:

x - x^2 > 0 ===> x - x^2 + x^2 > 0 + x^2 ===> x > x^2
Citera
2014-03-28, 22:30
  #32728
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirMakkie
Denna uppgift, tänker jag rätt?

x(1-x) > 0

Kvantitet 1: x
Kvantitet 2: x^2

Efter att ha löst ut parantesen finns x -x^2 kvar, och således är x större då x^2 är negativt?

Uppgift 22, provpass 2 från hösten 2013



Med reservation för att det är kväll och jag är trött, men jag tänker att x=0.5. Då blir det 0.5-0.25. Detta i sin tur är 0.25, alltså större än noll.

0.5 är i sin tur större än 0.5^2.

Därför borde svaret bli kvantitet 1. Vad säger facit?
__________________
Senast redigerad av ApproachMinimums 2014-03-28 kl. 22:32.
Citera
2014-03-28, 22:30
  #32729
Medlem
Edit, dubbelpost.
Citera
2014-03-28, 22:40
  #32730
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vote
8. 2 < x < 4, och det ska räknas ut med hjälp av pi ??

Det där är inte något du ska räkna ut, utan en av förutsättningarna. Det talar om att variabeln x är större än 2 men mindre än 4.

Dvs. det är en begränsning du kan använda dig av för att lösa resten av uppgiften.

Om du vill ha en utförligare beskrivning får du visa resten av uppgiften så vi kan visa hur det går till rent praktiskt.
Citera
2014-03-28, 22:52
  #32731
Medlem
Skickar de fortfarande ut resultatet med snigelpost? Eller sker det elektroniskt nuförtiden?

Anledningen till att jag frågar är för att jag kommer vara borta i ett par månader efter provet, och behöver verkligen ha reda på resultatet snarast. Bekvämast är ju då om det sköts elektroniskt nuförtiden (det mesta annat av det administrativa kring provet verkar ju göra det i dag).

Jag har mailat och frågat om detta, men de har inte svarat mig.

Nån sa att allt sker elektroniskt nuförtiden. I så fall känner jag mig helt plötsligt gammal. Har skrivit provet två gånger tidigare (00-talet) och då skickade de ut resultatet med snigelpost (i sådana där hopvikta vitgröna kuvert ens lönebesked kan komma i i bland, med perforerade kanter).

Vet att man kan anteckna sina svar och kolla mot facit, men det är ju inte 100% tillförlitligt, tyvärr.
Citera
2014-03-28, 22:55
  #32732
Medlem
Någon som kan förklara hur LSATS i USA fungerar? Om jag förstått det rätt så är det ett prov likt högskoleprovet fast bara med juridikfrågor? Stämmer det även att man kan ta det 6 gånger per år? Segt för alla som vill läsa till jurist i Sverige och måste plugga massa matematik inför högskoleprovet?
Citera
2014-03-28, 23:03
  #32733
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av stealthmodebomber
Skickar de fortfarande ut resultatet med snigelpost? Eller sker det elektroniskt nuförtiden?
Elektroniskt. Ungefär tre veckor efter provdatumet bör du kunna se ditt resultat online.

Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
Någon som kan förklara hur LSATS i USA fungerar? Om jag förstått det rätt så är det ett prov likt högskoleprovet fast bara med juridikfrågor? Stämmer det även att man kan ta det 6 gånger per år? Segt för alla som vill läsa till jurist i Sverige och måste plugga massa matematik inför högskoleprovet?
LSAT är inte den här trådens ämne och att man kan göra det ett halvt dussin gånger varje år stämmer inte; LSAT hålls fyra gånger per år. Läs mer på t.ex. Wikipedia...

Man måste inte plugga massa matematik inför högskoleprovet. Innehar man grundläggande kunskap i matematik bör man kunna skriva åtminstone 1,0 på den kvantitativa delen. En jurists bästa vapen är ord varför ett resultat på > 1,8 på den verbala delen inte bör vara konstigt att efterfråga. Totalt blir det > 1,4 vilket är vad som nu för tiden krävs för juristprogrammet - om man inte vill studera på ett specifikt universitet, förstås.
Citera
2014-03-28, 23:21
  #32734
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ushallnotpass
Någon som har kommit på en bra taktik på MEK? :=

Jag vet inte om det är en taktik, men när jag testade några exempel nu så kändes det lättast att börja med att stryka de alternativ som har ett helfel ord, och sedan utvärdera känslan på de kvarvarande. Om du snabbt kan komma ner i ett val mellan två alternativ blir det lättare. Exempel:
Citat:
23. Prästyrket uppfattades som ____, och knöts också till en speciell manlighet och till en speciell livsstil. Detta berörde inte endast prästen själv, utan hela prästfamiljen ____ av denna livsstil. Till exempel tjänstgjorde prästen på söndagar och vid de stora helgerna, när den övriga befolkningen uppmanades att följa sabbatsbudet och ____.

A ett ämbete – vägleddes – gå i kyrkan
B ett hantverk – påverkades – stanna hemma
C en gudagåva – invigdes – helga vilodagen
D ett kall – omfattades – avstå från arbete

"ett hantverk" respektive "invigdes" är helfel, så B och C går bort. Därefter väger man mellan A och D, och D känns rimligare - dels är prästyrket typexempel på kall, dels passar varje del lite bättre in i meningen.

Exempel 2:
Citat:
26. Albumet innehåller popmusik i gränslandet mellan ringsignaler och pojkbandspop, med en hållbarhet sämre än en liter mjölk. Man kan nynna varenda refräng efter två genomlyssningar, och man är ____ på dem efter fem.

A såld
B utled
C insnöad
D ledsam

D passar inte rent språkligt så den går bort först. Sedan ser man att första meningen är kraftigt negativ - en riktig sågning. A och C uttrycker positiv inställning till musiken, medan B uttrycker negativ inställning. B vinner lätt.
Citera
2014-03-29, 07:34
  #32735
Medlem
Edit: Såg inte datumet på det jag svarade på :
__________________
Senast redigerad av Midro 2014-03-29 kl. 07:38.
Citera
2014-03-29, 09:17
  #32736
Medlem
r4ll3s avatar
Ni som gör ett ordtest på Ordprov.se med deras fullständiga lista (Alla listor = 5000 ord), är ert resultat där ungefär samma vad ni snittar på det riktiga högskoleprovet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in