2014-03-28, 01:05
Medlem
Soulsurfers avatar
Körde nyss igenom en NOG och det gick tyvärr riktigt dåligt endast 9/20.

Någon som har lust att förklara en uppgift lite snabbt? Hur gör ni?

1. Tre tärningar har kastas. Tärningarna har formen av en kub och på varje sida finns ett värde (1-6). Vilka värden visar tärningarna?

(1) Skillnaden mellan det högsta och det lägsta värdet på tärningarna är två. Två av tärningarna visar lika värde.

(2) Summan av tärningarnas värden är åtta. Värdet på den tärning som visar högsta värdet är lika med värdet på summan av de övriga.
Senast redigerad av Soulsurfer 2014-03-28 kl. 01:08.
Citera
2014-03-28, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Körde nyss igenom en NOG och det gick tyvärr riktigt dåligt endast 9/20.

Någon som har lust att förklara en uppgift lite snabbt? Hur gör ni?

1. Tre tärningar har kastas. Tärningarna har formen av en kub och på varje sida finns ett värde (1-6). Vilka värden visar tärningarna?

(1) Skillnaden mellan det högsta och det lägsta värdet på tärningarna är två. Två av tärningarna visar lika värde.

(2) Summan av tärningarnas värden är åtta. Värdet på den tärning som visar högsta värdet är lika med värdet på summan av de övriga.

A=Lägsta värdet
B=Näst högsta värdet
C=Högsta värdet

1) C - A =2
Sen vet vi inte vilka två tärningar som visa lika värde. Säger oss inget
2) A + B + C = 8
C = A + B
Med denna information kan vi ta reda på C värdet men inget mer -->
C + C = 8
2C = 8
C=4

Tillsammans (1) och (2)

C=4
C-A=2 ---> 4-A=2 --> A=2

A+B+C=8
2+B+4=8
B=2

A=2
B=2
C=4

Svar: C
Citera
2014-03-28, 01:31
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuzzyLogic
A=Lägsta värdet
B=Näst högsta värdet
C=Högsta värdet

Ah... smart! Tack! Jag tänkte galet då. NOG är nog min absolut sämsta del och den del jag tycker är tråkigast, men men.... man måste träna för att ha chans att bli bättre.
Citera
2014-03-28, 12:01
Medlem
Domedagen närmar sig...

Jag blir helt snurrig av all matte och det känns som om jag kommer faila, fast jag har pluggat varje dag de senaste månaderna. Tror nog att jag har börjat i fel ände när jag har pluggat. Det jag har störst problem är bråk blandat med roten ur och allt sånt där annat äckligt. Blir nog att hoppa över alla uppgifter med såna tecken och försöka tura, och lägga all energi på sånt som jag faktisk kan.

Undrar vad man ska göra om man misslyckas återigen...dra utomlands och skita i allt? Hamna i Fas 3? Bli bidragstagare? FY FAN VAD LACK JAG ÄR
Citera
2014-03-28, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NgulBanan
Domedagen närmar sig...

Jag blir helt snurrig av all matte och det känns som om jag kommer faila, fast jag har pluggat varje dag de senaste månaderna. Tror nog att jag har börjat i fel ände när jag har pluggat. Det jag har störst problem är bråk blandat med roten ur och allt sånt där annat äckligt. Blir nog att hoppa över alla uppgifter med såna tecken och försöka tura, och lägga all energi på sånt som jag faktisk kan.

Undrar vad man ska göra om man misslyckas återigen...dra utomlands och skita i allt? Hamna i Fas 3? Bli bidragstagare? FY FAN VAD LACK JAG ÄR

Vad sägs om ett nytt försök...?
Citera
2014-03-28, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
Vad sägs om ett nytt försök...?
Har gjort allt för många "nya försök"...
Citera
2014-03-28, 12:47
Medlem
Dreamfalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NgulBanan
Domedagen närmar sig...

Kan du ge ett par exempel på sådana tal? Då kan kanske någon förklara hur du ska gå tillväga?
Citera
2014-03-28, 13:15
Medlem
Denna uppgift, tänker jag rätt?

x(1-x) > 0

Kvantitet 1: x
Kvantitet 2: x^2

Efter att ha löst ut parantesen finns x -x^2 kvar, och således är x större då x^2 är negativt?

Uppgift 22, provpass 2 från hösten 2013
Citera
2014-03-28, 13:31
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirMakkie
Denna uppgift, tänker jag rätt?

x(1-x) > 0

Kvantitet 1: x
Kvantitet 2: x^2

Efter att ha löst ut parantesen finns x -x^2 kvar, och således är x större då x^2 är negativt?

Uppgift 22, provpass 2 från hösten 2013

Båda talen är negativa. Sätt x= -2 så blir x(1-x) = 2 > 0. -2 är större än -4 så kvantitet 1 är större än kvantitet 2.
Citera
2014-03-28, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnaheimDucks
Båda talen är negativa. Sätt x= -2 så blir x(1-x) = 2 > 0. -2 är större än -4 så kvantitet 1 är större än kvantitet 2.

fast om x är negativt så blir ju x^2 ett positivt tal.
Senast redigerad av Midro 2014-03-28 kl. 14:01.
Citera
2014-03-28, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnaheimDucks

Jag hade istället gjort såhär

x(1-x) > 0 --> Multiplicera in x i parentesen
x-x^2 > 0 --> Addera x^2 på både HL och VL
x>x^2

Svar: A
Citera
2014-03-28, 14:00
Medlem
G-punktens avatar
Hej dudes.

Har ett problem med uppgift 4 här: http://www.studera.nu/download/18.51af25871365e9e91628000887/provpass5kva.pdf

Finns det något snabbt sätt att direkt lösa uppgiften? Vet inte riktigt hur jag ska gå till väga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in