2014-03-28, 21:25
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Kan du berätta lite mer om dessa livflottar som finns på en B777?
Vem tillverkar dem, hur stora är de och hur går det till när de "tas fram"?
Var förvaras de på flygplanet och varför finns de inte omnämnda på säkerhetsgenomgången?

Helt jävla otroligt hur man kan sitta och vräka ur sig en massa jävla skit utan att ha någon som helst koll. Är det inte extremt jävla skämmigt?
Livflottar på en 777? Seriöst?

Jag fick den uppgiften från en som varit chef för hela USAs NTSB. Hon sa just detta att de aktiveras direkt så jag tror jag litar på henne att de finns och att de fungerar så över dig faktiskt.
Citera
2014-03-28, 21:26
Medlem
crusades avatar
Citat:
Kan du berätta lite mer om dessa livflottar som finns på en B777?
Vem tillverkar dem, hur stora är de och hur går det till när de "tas fram"?
Var förvaras de på flygplanet och varför finns de inte omnämnda på säkerhetsgenomgången?

Helt jävla otroligt hur man kan sitta och vräka ur sig en massa jävla skit utan att ha någon som helst koll. Är det inte extremt jävla skämmigt?
Livflottar på en 777? Seriöst?

Du borde ha gått till pudelns kärna: fråga om källa på om det finns livflottar.

Det finns fyra flottar på det saknade planet.
http://www.ibtimes.co.uk/missing-malaysia-airlines-flight-mh370-jet-equipped-four-life-rafts-1440316
Citera
2014-03-28, 21:28
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Du kan läsa om det här (EPIRB):
http://en.wikipedia.org/wiki/Lifeboat_%28shipboard%29

Det fungerar så att bara den blir aktiverad så går en signal ut.

Detta var en oerhört generell länk. Jag förstår hur en ELT fungerar. Jag har googlat lite mer och hittar fortfarande inte några krav på att varje livflotte skall ha en ELT. Jag hittar fortfarande bara krav på att det skall finnas en ELT med på flyget. På en del ställen formulerat som ungeför "det skall finnas en ELT för anvöndning på en livflotte".

Detta säger iofs inte att man i praktiken har en ELT på varje livflotte. Självklart är det dock inte. Bl.a finns det vissa svårigheter att ha en batteridriven apparat "integrerad" i livflotten. Battrierna måste hållas laddade. Dessutom så vore det ganska olyckligt om ELT felaktiverades under flygning.
Citera
2014-03-28, 21:30
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Jag fick den uppgiften från en som varit chef för hela USAs NTSB. Hon sa just detta att de aktiveras direkt så jag tror jag litar på henne att de finns och att de fungerar så över dig faktiskt.

Antar att du avser Deborah Hersman? Ordföranden i NTSB är dock en "politiker" (vilket är enkelt att förstå i kontext av amerikanska myndigheter) viket iofs inte utesluter att hon har faktiskt kunskap
Citera
2014-03-28, 21:31
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Är det inte så att de uppblåsbara "emergency slides" som finns vid utgångarna också ska fungera som "life rafts"?
Språkbruk kanske men alldeles oavsett lär ingen överleva 3 veckor i de väderförhållandena på en sådan

De har flytkraft men kan knappast betecknas som livflottar. De är mer som en förvuxen luftmadrass vars syfte är att snabbt komma ur planet. Tvivlar att de ens går att koppla loss från planet och de saknar definitivt nödsändare.
Citera
2014-03-28, 21:35
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
De har flytkraft men kan knappast betecknas som livflottar. De är mer som en förvuxen luftmadrass vars syfte är att snabbt komma ur planet. Tvivlar att de ens går att koppla loss från planet och de saknar definitivt nödsändare.

Japp, stor luftmadrass men de kallas definitivt life raft av Boeing och de går att koppla loss från planet. Nödsändare på varje sådan framgår inte och det tycks vara åtta stycken så jag tvivlar.

Syftet med dem är nog att hjälpa folk överleva kortare tid tills räddning anländer, definitivt inte en seriös livflotte som skulle godkännas på t. ex. ett passagerar- eller fiskefartyg
Citera
2014-03-28, 21:35
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnniePuma
Det är väl högst tveksamt om det ens går att genomföra en kontrollerad nödlandning mitt i natten, mitt i en ocean. Skulle någon ha klamrat sig fast vid en vrakdel i den delen av Indiska oceanen hade personen sannolikt avlidit av hypotermi < 48 timmar efter "landningen".

Visst går det att rikta kritik mot myndigheter men samtidigt är det en extremt komplicerad situation att hantera som knappast övas på regelbunden basis av Myndigheten för Säkerhet och Beredskap eller vad den nu kan tänkas heta i Malaysia.

Jo det är klart. Svårare nödlandning finns väl knappt med tanke på långväga till räddning och sedan att planet oavsett hur duktig du är kommer bryta sönder. Nu var det väl iofs tidig morgon med lite ljusare då om man ska tro färdplanen att de flugit i timmar. Så visst teoretiskt mycket väl möjligt att en pilot som kämpat i timmar med att komma till rätta med vad det nu var för problem också gör en nödlandning så perfekt det går att göra vilket gör att en hel del överlever.

Vore jag pilot dock skulle jag ju göra allt för att sätta ner planet så nära det bara går land och räddning.
Citera
2014-03-28, 21:41
Medlem
Citat:

Det som är helt otroligt är vuxna människor som du som ännu inte har lärt sig att hålla en artig och sansad ton när de för en diskussion (nu förmodar jag bara att du är vuxen).

För övrigt så har en talesperson för flygbolaget försäkrat passagerarnas anhöriga om att flygplanet ifråga hade fyra nödflottar som var kapabla till att hålla 290 passagerare.

Då tycker jag att det ännu är en relevant fråga, även om inte helt rimligt, om några av passagerarna fortfarande lever på sådana nödflottar.

Mat och vatten fanns det ju gott om. Så det enda som talar emot denna tes är att det ska ha varit svårt att göra en nödlandning över öppet hav när det är mörkt.

Men kan mörkret har haft någon betydelse? Sådana flygplan är ju utrustade med mätinstrument som ger en idé om vilken höjd man befinner sig på. Vad man kan sedan ha gjort är att sänka flygplanets höjd i en väldigt långsam takt.

Då spelar det ju ingen roll var vattenytan befinner sig så länge som man kommer ner till den sakta men säkert. Dock skulle vågor fortfarande ha en stor betydelse.

Källa: http://www.ibtimes.co.uk/missing-malaysia-airlines-flight-mh370-jet-equipped-four-life-rafts-1440316
Senast redigerad av RumblePure 2014-03-28 kl. 21:45.
Citera
2014-03-28, 21:44
Medlem
madtops avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Antar att du avser Deborah Hersman? Ordföranden i NTSB är dock en "politiker" (vilket är enkelt att förstå i kontext av amerikanska myndigheter) viket iofs inte utesluter att hon har faktiskt kunskap

Off-topic: hon är väl fortfarande ordförande?
https://www.ntsb.gov/about/board.html

Hon är väl dessutom den enda kvinnliga ordföranden som funnits?
Dvs man kan inte som kvinna ha "varit chef" för NTSB.

OnTopic: Hur kan livbåtar "aktiveras direkt"?
Är de monterade på utsidan eller blåses de upp inuti planet?
4 livbåtar för 300 pers. Det blir 75p/flotte. Stor flotte som "aktiveras direkt".
Citera
2014-03-28, 21:47
Medlem
JohnniePumas avatar
Citat:
Jo det är klart. Svårare nödlandning finns väl knappt med tanke på långväga till räddning och sedan att planet oavsett hur duktig du är kommer bryta sönder. Nu var det väl iofs tidig morgon med lite ljusare då om man ska tro färdplanen att de flugit i timmar. Så visst teoretiskt mycket väl möjligt att en pilot som kämpat i timmar med att komma till rätta med vad det nu var för problem också gör en nödlandning så perfekt det går att göra vilket gör att en hel del överlever.

Vore jag pilot dock skulle jag ju göra allt för att sätta ner planet så nära det bara går land och räddning.

Visst, det finns knappast någon pilot som medvetet flyger ned planet till ett område där alla former av räddningsoperationer kommer att ta över ett dygn om det uppstår ett allvarligt problem. Nu handlade ditt inlägg om kritik mot den Malaysiska staten och betänk att vi nu, 20 dagar efter olyckan, fortfarande inte har någon förbaskad aning om vad som hänt. Hur ska man hantera sådana ärenden omedelbart efter en olycka? Det hela är väldigt komplext. Visst går det att kritisera Malaysiska myndigheter för deras förvirrade presskonferenser men vi kan nog ändå sluta oss till att oavsett hur någon agerat så hade inget liv gått att rädda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Southharbor
OM jag fattat rätt kräver anhöriga en oberoende utredning, det är för mycket svammel, presskonferenser dagligen med surr om vilka plan och båtar som söker, kommer inte ut någon vettig information
Vill dom få anhöriga och resten av världen att köpa deras svammel, så ut med allt,korten på bordet.
Okej,jag ska ta det ett varv till:
Jag sätter mig in i situationen som anhörig, att gå på dessa svammel konferenser dag ut och dag in och inte få veta ett jävla skit.
Jag skulle bli tokig, vilket även dom flesta anhöriga är.
Jag personligen struntar väl i det, jag har aldrig flugit och kommer aldrig göra,
Visst jag är som många andra nyfiken på vad som hänt.

Och varför jag aldrig flygit?
Jo för jag litar inte på någon, skulle aldrig lägga mitt liv i händerna på en främmande människa, åker inte ens karuseller för jag litar inte på att dom skruvat ihop riktigt osv

Och visst jag är en tjurskallig jävel, och det finns det mycket att berätta om, men inte här.

Sen hatar jag översittar fasoner, alla är lika mycket värda
Och får iaf i Sverige tycka vad man vill, sen ska DU sitta och göra narr av det.
Hoppas det känns bra
Citera
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RumblePure
Det som är helt otroligt är vuxna människor som du som ännu inte har lärt sig att hålla en artig och sansad ton när de för en diskussion (nu förmodar jag bara att du är vuxen).

För övrigt så har en talesperson för flygbolaget försäkrat passagerarnas anhöriga om att flygplanet ifråga hade fyra nödflottar som var kapabla till att hålla 290 passagerare.

Då tycker jag att det ännu är en relevant fråga, även om inte helt rimligt, om några av passagerarna fortfarande lever på sådana nödflottar.

Mat och vatten fanns det julgott om. Så det enda som talar emot denna tes är att det ska ha varit svårt att göra en nödlandning över öppet hav när det är mörkt.

Men kan mörkret har haft någon betydelse? Sådana flygplan är ju utrustade med mätinstrument som ger en idé om vilken höjd man befinner sig på. Vad man kan sedan ha gjort är att sänka flygplanets höjd i en väldigt långsam takt.

Då spelar det ju ingen roll var vattenytan befinner sig så länge som man kommer ner till den sakta men säkert.

Källa: http://www.ibtimes.co.uk/missing-malaysia-airlines-flight-mh370-jet-equipped-four-life-rafts-1440316

Varför säger du att de hade gott om mat och vatten? De hade vad som behövs för en normal flight KUL-PEK, de lär inte släpa på förråd "utifall att".

Skönt att du tycks veta precis hur man landar i mörker på öppet hav där genomsnittliga våghöjden är en smula kraftigare än Hudsonfloden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in