2014-03-28, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
Alltså jag orkar inte läsa alla sidor, men är det bara jag som inte fattar någonting?
Har dom ens hittat några delar? Då menar jag alltså PLOCKAT upp dom?
I all media så säger dom hela tiden att "det kan vara flygplansdelar vi hittat genom satelit bilder".
Plockar dom inte upp någonting? Isåfall kan dom ju konstatera direkt om det är flygdelar eller inte?

Nej troligen har man inte plockat upp något. Problemet är de enorma avstånden och att saker rör på sig. Det är ju ganska enkelt att söka av stora områden på satellitbilder, men att sedan ta sig till platsen tar längre tid. Även med flyg kan det ta flera timmar och då kan spillrorna ha rört sig en bra bit, så det är ingen enkel uppgift.

Skulle man mot förmodan hitta vrakdelar så är det ändå enormt svårt att hitta själva vraket eftersom spillrorna har hunnit flyta iväg mycket långt. Flygplanet ligger säkert på flera tusen meters djup, vilket i princip gör det omöjligt att hitta om man inte kan höra pinget från de svarta lådorna. En normal ubåt kan inte dyka ner till sådana djup utan man behöver en specialubåt.
Hittar man alltså inget inom ca 2 veckor så är det lika bra att sluta leta.
Citera
2014-03-28, 15:42
Medlem
RT har intervjuat J. Joseph, före detta pilot och flygexpert:

http://rt.com/shows/sophieco/lost-flight-shot-down-777/

Han utesluter inte att planet blivit nedskjutet, medvetet eller oavsiktligt.
Citera
2014-03-28, 15:53
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
RT har intervjuat J. Joseph, före detta pilot och flygexpert:

http://rt.com/shows/sophieco/lost-flight-shot-down-777/

Han utesluter inte att planet blivit nedskjutet, medvetet eller oavsiktligt.

Jo det gör han. Han säger att underättelseverksamhet borde vid det här laget ha snappat upp något om så var fallet.
Citat:
I would be very surprised at this point, however, if the intelligence communities throughout the world were not a little more aggressive in pointing something like that out.
So I think we would have seen some preliminary intelligence data at least pointing us in that direction, had that been the occurrence.
Citera
2014-03-28, 15:58
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Southharbor
enligt ditt sätt att se på saker spelar det ingen roll om dom hittar planet,eller svartalådan.
För att för dig är det okej att blåljuga, och ingen kommer någonsin få veta vad som hänt ändå.

Att undanhålla information som skulle leda till att dom hittar planet, tycker jag är förjävligt, för att skydda hur bra el dålig en radar är....

Enligt mitt sätt att se på saken så ska utredarna se till att få den info de behöver
för att hitta planet samt de två svarta lådorna. Jag ser däremot inte att det finns
någon anledning till att världens församlade foliehattar (dig inräknat) har någon
nytta av att få ta del av informationen.

Detsamma gäller den kommande haveriutredningen om/når planet/lådorna hittas.

Undanhåller från vem då? Oss? Vad ska vi med den informationen som du anser
att de undanhåller till? På vilket sätt hittas planet snabbare om de som utreder
försvinnandet lämnar ut all info till allmänheten t.ex. radarkapacitet?
Senast redigerad av BleAivano 2014-03-28 kl. 16:01.
Citera
2014-03-28, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
Enligt mitt sätt att se på saken så ska utredarna se till att få den info de behöver
för att hitta planet samt de två svarta lådorna. Jag ser däremot inte att det finns
någon anledning till att världens församlade foliehattar (dig inräknat) har någon

att de undanhåller till? På vilket sätt hittas planet snabbare om de som utreder

Haha, klockrent!
Citera
2014-03-28, 16:32
Medlem
Citat:

Ja , men det är ju det som föder foliehattarna fattar du väl? om dom inte går ut med informationen börjar ju folk fundera i andra banor ,särskilt om det är saker som inte verkar stämma, det är inte så jättekonstigt egentligen .

Om du ser nått som ser ut som ett ufo och du frågar styret och dom säger et var nog en fjärrstyrd leksak du såg , då kommer du ju ifrågasätta det , på samma sätt är det inte konstigt folk ifrågasätter malaysia i det här fallet ,som inte verkar ha någon aning om någonting ,dom går ut med att dom spårat satellit plingar och nu stämmer det tydligen inte , dom agerar väldigt konstigt , och då blir folk misstänksamma också ,fullt normalt faktiskt.
Citera
2014-03-28, 16:50
Medlem
StandByMes avatar
Citat:

Har man något namn/beteckning på den fas man är i nu? Tidigare var det SAR men nu har man ju dödförklarat alla (har man officiellt avslutat SAR?). Jag har nog felaktigt benämnt det som en haveriutredning i mina inlägg tidigare.
Citera
2014-03-28, 17:10
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StandByMe
Har man något namn/beteckning på den fas man är i nu? Tidigare var det SAR men nu har man ju dödförklarat alla (har man officiellt avslutat SAR?). Jag har nog felaktigt benämnt det som en haveriutredning i mina inlägg tidigare.
Tja, det är ju inte formellt Search and Rescue när det inte finns något hopp om att hitta någon vid liv längre. Det kanske borde kallas Search and Recovery.

Det verkar på ordvalen från myndighetshåll som att letandet är över nu?
http://www.amsa.gov.au/media/documents/28032014MH370Media_Update25.pdf
Citat:
Ursprungligen postat av Australian Maritime Safety Authority
Five aircraft spotted multiple objects of various colours during Friday’s search for the missing Malaysian Airlines flight MH370.

Search activities have now concluded. A total of 256,000 square kilometres was searched.

Photographic imagery of the objects was captured and will be assessed overnight.

The objects cannot be verified or discounted as being from MH370 until they are relocated and recovered by ships.
Citera
2014-03-28, 17:12
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Ja , men det är ju det som föder foliehattarna fattar du väl? om dom inte går ut med informationen börjar ju folk fundera i andra banor ,särskilt om det är saker som inte verkar stämma, det är inte så jättekonstigt egentligen .

Om du ser nått som ser ut som ett ufo och du frågar styret och dom säger et var nog en fjärrstyrd leksak du såg , då kommer du ju ifrågasätta det , på samma sätt är det inte konstigt folk ifrågasätter malaysia i det här fallet ,som inte verkar ha någon aning om någonting ,dom går ut med att dom spårat satellit plingar och nu stämmer det tydligen inte , dom agerar väldigt konstigt , och då blir folk misstänksamma också ,fullt normalt faktiskt.
Jag är ganska övertygad om att de som jobbar med det här har målet att hitta planet först. Vad foliehattar spekulerar i på flashback och allsköns ställen upplevs nog som något lägre prioriterat. Kort sagt struntar man, med rätta, i om foliehattarna blir matade eller inte eftersom det inte har någon koppling till att hitta planet.
Citera
2014-03-28, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Tja, det är ju inte formellt Search and Rescue när det inte finns något hopp om att hitta någon vid liv längre. Det kanske borde kallas Search and Recovery.

Det verkar på ordvalen från myndighetshåll som att letandet är över nu?
http://www.amsa.gov.au/media/documents/28032014MH370Media_Update25.pdf

Över för dagen ja?
Citera
2014-03-28, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Jag är ganska övertygad om att de som jobbar med det här har målet att hitta planet först. Vad foliehattar spekulerar i på flashback och allsköns ställen upplevs nog som något lägre prioriterat. Kort sagt struntar man, med rätta, i om foliehattarna blir matade eller inte eftersom det inte har någon koppling till att hitta planet.

Jo men nu är det väl knappast första gången myndigheter håller käften om olika saker, dom har ju för fasen inte lyckats klämma fram vad det var som kraschade vid Area 51 än ,dom enda jag litar på är NASA ,dom kör då med raka kort. myndigheterna i olika länder dom kladdar så jävligt innan dom får fram nå vettigt.
Citera
2014-03-28, 17:17
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Över för dagen ja?
Ja det är så jag vill tolka det men blev fundersam. Ordvalet lät väldigt definitivt, kanske var det bara olyckligt formulerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in