Citat:
Ursprungligen postat av
bernad_law
Tja, det kanske Ryssland skulle ha tänkt på innan de stal en bit av Ukraina?
Naturligtvis kommer USA se till att fucka upp för Ryssland någon annan stans som svar på ryssarnas ockupation, det vore ett brott mot naturlagarna om så inte skedde. Och ja, dessa vapen kan plocka civila flyg ganska enkelt, särskilt senare modeller.
Men tillgången till avancerade ATGM vore en riktig gamechanger, då dessa vapen är ytterst effektiva mot stridsvagnar.
Tråkigt. Jag tycker ditt tankesätt är felaktigt. Ryssland jävlas, därför ska USA jävlas. På detta sätt fodras mer våld och elände, det blir som en spiral av hämnd. Sedan är det helt och hållet vapenleverantörerna som är ansvariga för om ett civilt plan utsätts för ett terroristattentat med en MANPAD. Det går inte att förklara bort det genom att peka på Ryssland, det är ett kedjesamband och den part som väljer att agera, d.v.s. leverera är orsaken till det eventuella attentatet. Vi vet att ISIS och al-Nusra har kapaciteten och genom att pumpa in dessa vapen i Syrien riskerar dessa grupper att komma åt dem. Det är oansvarigt att bedriva en sådan politik för att jävlas med sin motpol.
Jag anser att det Ryssland gjort på Krim är fel. Samtidigt anser jag att NATO:s bombningar av Serbien och Irak också varit felaktiga. Bägge sidor gör fel och om den andra sidan ständigt ska försöka "jävlas" kommer det aldrig kunna bli fred i denna värld. Både USA och Ryssland har ett stort ansvar för denna världsfred och just nu beter sig bägge parter som barn - "Du slog först, därför har jag rätt att slå tillbaka".
Det är inte ett "brott mot naturlagarna" någonstans, nonsens. Naturlagarna handlar inte om hämnd. Det är snarare ett brott mot naturlagarna att pumpa in avancerade vapen i land med uppemot 1000 stridande rebellfraktioner, där det visat sig finnas radikala grupper kapabla till att utföra terroristattentat. Det är oansvarigt och slår mot syrierna.