2014-04-27, 15:23
Medlem
Ardalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag förnekar absolut inte att de absolut flesta som blir offer för terrordåd är muslimer, i synnerhet shiamuslimer.

Men det är också ett faktum att många radikaliserade islamister är svurna fiender till väst, och skulle onekligen anfalla mål och människor i väst, om dessa islamister nu inte var upptagna med annat, nämligen att bekämpa shiamuslimer i Irak och Assads regim, shiamuslimer, kristna m.fl. i Syrien.

Så för varje dödad sunni-terrorist i Syrien så blir det en mindre som kan anfalla väst i framtiden. Sedan radikaliserar iof vissa muslimer av konflikten i Syrien, även sådana som bor i väst, det är sant. Men denna radikalisering gäller en minoritet som hur som helst skulle kunnat bli radikaliserad på vilket sätt som helst, t.ex. över "omoralen" väst, eller någonting annan som vi, överhuvudtaget, inte ser som något problem.

Assad är givetvis enbart intresserad av att sitta kvar vid maktens grytor. Men genom att försöka göra detta så tar han kål på en massa terrorister, (och tyvärr även oskyldiga syriska civila), som annars skulle kunna anfalla mål och människor i väst.

Slutligen: Iran stödde en shiamuslimsk milis i Bagdad, Mahdinmilisen. Att Iran skulle stödja sunniterrorister faller på sin egen orimlighet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mahdimilisen
Onekligen anfalla väst bla bla bla bullshit. Kolla på fakta som finns tillgänglig som tex antal begångna attentat i Väst jämfört med Mellanöstern. Vi kan ju inte diskutera något som du spekulerar om, något som kan hända i framtiden men ännu inte har hänt. Sedan så får du även ta en närmare titt på hur Mellanöstern har sett ut dom senaste 10 åren samt hur det ser ut idag. Hur kan man ens röra tanken att sunni extremister skulle inte bli upptagna med annat än muslimer? Tror du det här storskaliga sekteristiska kriget som pågår i den muslimska världen kommer ta slut snart? Och enligt dig, när det väl tar slut så kommer enbart sunni extremisterna att rikta sitt fokus på fästet Europa? Det rimliga är dock att dom båda riktningarna då enas och för en gemensam kamp mot väst, men som sagt så kommer inte deras interna krig ta slut.

Det finns extremister inom alla samhällen och dom fungerar på samma sätt. Det finns en del individer som har stor risk för att fångas upp av dessa grupper. Arbetslöshet, ingen tjej, dåligt självförtroende, inget socialt nätverk etc. Situationen dom befinner sig i gör dom hatiska och ifall någon kan övertala dom vad deras misär beror på, ja då är dom fast. Nu kanske man även fattar att ungdomsarbetslöshet är en viktig fråga, för det är nämligen unga män som är extremisters huvud målgrupp.

Så om ungdomar radikaliseras i Sverige så beror det inte på att det pågår ett krig i ett obetydligt öken långt bort, utan dom blev radikaliserade för att dom hamnade i riskzonen.

Sedan så börjar jag bli trött på diskussionen om iran. Du hävdar ju att världen är svart vitt och att dom aldrig någonsin har stött andra grupper än dom som har samma religös riktning som dom själva. Du är inte så insatt i hur världen ser ut och du är även inte heller så insatt i staten Irans moderna historia.
Citera
2014-04-27, 16:01
Medlem
Verkar som det går bra för terroristerna i Deraa många döda regeringssoldater

https://www.youtube.com/watch?v=d6rCg47wEos#t=239&fmt=18

https://www.youtube.com/watch?v=ljXgLwXmZFM
Citera
2014-04-27, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haraldwin
Haha ge dig nu, Syrien ser ut som en soptipp tror du att världens kungar (judar) kommer att låta den efterblivna Assad (ja ansiktet ser skev ut) att sitta kvar vid makten?

Intressant, men tänk om jag har varit där? Du får sluta ha fördomar.. Trångsynt skulle vara rätt ord. Det verkar som att du har shiitisk bakrund och det säger mycket om din stöd för Assad. Libanes kanske?

Vi får se vad som händer, majoriteten av alla i Syrien vill få bort Assad och det kommer att ske. Har väst förlorat i något arab land? Glöm inte att Syrien och Iran sitter på stolen för att Ryssland och Kina inte låter väst leka med dem.. Japp.

Må bäst!

Hahaha du borde ge dig nu. Vad är det som tyder på att judarna vill smutsa ner sina händer och ge sig in i Syrien. Finns heller inget som tyder på att väst skulle ge sig in i Syrien. Som läget ser ut nu så kommer Syrien att vinna kriget. Sen får du sluta upp med att förolämpa Assad, jag blir ju nästan ledsen när du håller på så där.

Jag drar slutsatsen att du inte har varit i Iran då du skriver som du gör. Det är skillnad mellan de som styr ett land och hur samhället i ett land är, kolla på USA som exempel. Fördomar och trångsynthet är det bara du som har. Bara för att jag har varit i Iran så drar du direkt slutsatsen att jag skulle ha en Shia bakgrund, vilket jag inte har. Jag är en vit svensk snubbe och så oreligös det bara går, inte för att det spelar någon roll.

Källa på att majoriteten i Syrien vill ha bort Assad? Det har förekommit tidigare i tråden en länk till en NATO utredning där de kom fram till att en majoritet stödjer Assad. Jag länkade själv tidigare till en artikel av en västjournalist som vart chockad att gemene man på gatan i Damascus stödjer Assad. Sen så motsäger du dig själv rätt bra, genom att först hävda att väst aldrig förlorat i ett arabland för att sedan skriva att Ryssland och Kina inte låter dem vinna i Syrien.

Fortsätt komma med dina briliajanta och "genomtänkta" inlägg. Man får sig ju ett gott skratt varjefall.
Citera
2014-04-27, 16:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av K3
Verkar som det går bra för terroristerna i Deraa många döda regeringssoldater

https://www.youtube.com/watch?v=d6rCg47wEos#t=239&fmt=18

https://www.youtube.com/watch?v=ljXgLwXmZFM

Härliga nyheter! Iran har låtit den egna befolkningen lida för att ge pengar och vapen till Assad men snart är de rebellernas tur att få hjälp!
Citera
2014-04-27, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herbalistt
1. Alla som är högtuppsatta i ISIS är gamla baathister precis som er teddy björn Assad.
2. Varför krigar bara isis mot YPG IF och FSA?
3. Hur har den brigaden utanför Raqqa klarat sig så lång tid? Tror du att dom är terminators eller? Vet du hur många terrorister det finns i Raqqa? Och hur många soldater kan en SAA brigad innehålla?

Nämen ojojoj, nu vart jag genast övertygad, nästan på gränsen till nyreligös. Vilka brilijanta bevis du staplar upp på punkt efter punkt. Du verkligen slaktar alla andra i denna tråd. Vilken tur att vi har dig som kan komma och styra upp alla med fel uppfattning. Du har inte funderat på att bli journalist eller författare med dina djupa insikter? Tack för att du finns.
Citera
2014-04-27, 16:17
Medlem
ZuparNs avatar
Mohammad Firas Yassin Rajjouh
Abdul-Salam Youssef Salameh
Sawsan Omar al-Haddad
Sameer Ahmad Mo'alla

Dessa kandiderar till presidentvalet i Syrien. Det tycks som att Assad ännu inte ställt upp, vilket media tycks tro. Jag har ännu inte sett något officiellt uttalande.

http://sana.sy/eng/393/2014/04/27/541258.htm
Senast redigerad av ZuparN 2014-04-27 kl. 16:19.
Citera
2014-04-27, 16:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brurchan
Hahaha du borde ge dig nu. Vad är det som tyder på att judarna vill smutsa ner sina händer och ge sig in i Syrien. Finns heller inget som tyder på att väst skulle ge sig in i Syrien. Som läget ser ut nu så kommer Syrien att vinna kriget. Sen får du sluta upp med att förolämpa Assad, jag blir ju nästan ledsen när du håller på så där.

Jag drar slutsatsen att du inte har varit i Iran då du skriver som du gör. Det är skillnad mellan de som styr ett land och hur samhället i ett land är, kolla på USA som exempel. Fördomar och trångsynthet är det bara du som har. Bara för att jag har varit i Iran så drar du direkt slutsatsen att jag skulle ha en Shia bakgrund, vilket jag inte har. Jag är en vit svensk snubbe och så oreligös det bara går, inte för att det spelar någon roll.

Källa på att majoriteten i Syrien vill ha bort Assad? Det har förekommit tidigare i tråden en länk till en NATO utredning där de kom fram till att en majoritet stödjer Assad. Jag länkade själv tidigare till en artikel av en västjournalist som vart chockad att gemene man på gatan i Damascus stödjer Assad. Sen så motsäger du dig själv rätt bra, genom att först hävda att väst aldrig förlorat i ett arabland för att sedan skriva att Ryssland och Kina inte låter dem vinna i Syrien.

Fortsätt komma med dina briliajanta och "genomtänkta" inlägg. Man får sig ju ett gott skratt varjefall.

Om du är svensk så är jag en marsian.

Okej vi får se vem som vinner.. Att internet kriga ger inga vinster.

Vi skrattar tillsammans när du konventerar till Sunnah och kuffaren brinner upp.
Citera
2014-04-27, 16:34
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ardalan
Onekligen anfalla väst bla bla bla bullshit. Kolla på fakta som finns tillgänglig som tex antal begångna attentat i Väst jämfört med Mellanöstern. Vi kan ju inte diskutera något som du spekulerar om, något som kan hända i framtiden men ännu inte har hänt. Sedan så får du även ta en närmare titt på hur Mellanöstern har sett ut dom senaste 10 åren samt hur det ser ut idag. Hur kan man ens röra tanken att sunni extremister skulle inte bli upptagna med annat än muslimer? Tror du det här storskaliga sekteristiska kriget som pågår i den muslimska världen kommer ta slut snart? Och enligt dig, när det väl tar slut så kommer enbart sunni extremisterna att rikta sitt fokus på fästet Europa? Det rimliga är dock att dom båda riktningarna då enas och för en gemensam kamp mot väst, men som sagt så kommer inte deras interna krig ta slut.

Det finns extremister inom alla samhällen och dom fungerar på samma sätt. Det finns en del individer som har stor risk för att fångas upp av dessa grupper. Arbetslöshet, ingen tjej, dåligt självförtroende, inget socialt nätverk etc. Situationen dom befinner sig i gör dom hatiska och ifall någon kan övertala dom vad deras misär beror på, ja då är dom fast. Nu kanske man även fattar att ungdomsarbetslöshet är en viktig fråga, för det är nämligen unga män som är extremisters huvud målgrupp.

Så om ungdomar radikaliseras i Sverige så beror det inte på att det pågår ett krig i ett obetydligt öken långt bort, utan dom blev radikaliserade för att dom hamnade i riskzonen.

Sedan så börjar jag bli trött på diskussionen om iran. Du hävdar ju att världen är svart vitt och att dom aldrig någonsin har stött andra grupper än dom som har samma religös riktning som dom själva. Du är inte så insatt i hur världen ser ut och du är även inte heller så insatt i staten Irans moderna historia.

Lite tråkigt att du fortsätter att mala på, trots att vi, i stort sätt är överens om att nästan alla offer för sunnimuslimsk terrorism är just andra muslimer.

Men ser du hur dessa sunnimuslimska terroristers världsbild ser ut så idkar de knappast någon självkritik om varför islam "är på tillbaka gång". De ser inga som helst brister i sina egna islamistiska dogmer. Visst skyller de på andra muslimer som de i många fall betraktar som "otrogna". Men impulsen för denna "otrohet" anser de kommer ifrån väst. De har de ansett, åtminstone sedan Sayyid Qutb dagar, även om impulser som kan utvecklats till hat emot väst funnits långt tidigare.

Irans historia, med undantag av Persiens krig emot Bysans och turbulensen kring Shahens avsättning, har aldrig varit inriktad emot krig gentemot väst. Sedan 1700-talet så har Iran haft fullt upp att skydda shiamuslimer, främst mot attacker ifrån sunnimuslimer.

Att Iran nu skulle stödja sunnimuslimsk terrorism är ett barockt påstående!
Citera
2014-04-27, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haraldwin
Om du är svensk så är jag en marsian.

Okej vi får se vem som vinner.. Att internet kriga ger inga vinster.

Okej, cool inte för att jag förstår vad min etnicitet spelar för någon roll, men då är du en marsian alltså?
Jag krigar inte så det är rätt lugnt. Däremot så tycker jag synd om dig som lever i ignorans och tror att Assad, Iran, Mars osv kommer att gå under.

Citat:
Vi skrattar tillsammans när du konventerar till Sunnah och kuffaren brinner upp.
Öhh okej, vafan pratar om?
Citera
2014-04-27, 18:58
Medlem
Ardalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Lite tråkigt att du fortsätter att mala på, trots att vi, i stort sätt är överens om att nästan alla offer för sunnimuslimsk terrorism är just andra muslimer.

Men ser du hur dessa sunnimuslimska terroristers världsbild ser ut så idkar de knappast någon självkritik om varför islam "är på tillbaka gång". De ser inga som helst brister i sina egna islamistiska dogmer. Visst skyller de på andra muslimer som de i många fall betraktar som "otrogna". Men impulsen för denna "otrohet" anser de kommer ifrån väst. De har de ansett, åtminstone sedan Sayyid Qutb dagar, även om impulser som kan utvecklats till hat emot väst funnits långt tidigare.

Irans historia, med undantag av Persiens krig emot Bysans och turbulensen kring Shahens avsättning, har aldrig varit inriktad emot krig gentemot väst. Sedan 1700-talet så har Iran haft fullt upp att skydda shiamuslimer, främst mot attacker ifrån sunnimuslimer.

Att Iran nu skulle stödja sunnimuslimsk terrorism är ett barockt påstående!
Jag är ganska insatt i irans historia, men det var den moderna historian jag syftade på eller rättare sagt då mullorna tog över makten i landet. Det som hände därefter var att man gick ifrån att vara USA främsta allierade i regionen till att bli dess värsta fiende. Har du missat det här eller? För det finns nämligen en kraftig korrelation mellan detta maktskifte och antal terrorattacker mot västerlänningar i Mellanöstern.

Dessa mullor som kom till makten i Iran var fullständigt inspirerade av Sayyid Qutb. Det är hans ideer som dom tillämpat i landet och därmed gjort ett någorlunda modernt samhälle till ett efterblivet och degenererat samhälle likt alla andra arabländer.

Du tog dock i när du skrev att Iran sedan 1700talet haft fullt upp med att skydda shiamuslimer från att bli attackerade av sunnimuslimer. Jag fattar inte varför du har sån kärlek till Iran.

Tror du det finns någon anledning till att USA har en sådan hård linje mot Iran eller har dom det bara för skojs skull? Jo dom har det därför att det är en av dom få länder om inte den enda som både vill och kan tillfoga skada på imperiet. Dom har terrorister över hela världen som kan slå till mot amerikanska ambassader eller judiska synagogor. Och dom har gjort det flera gånger, därför så betraktas dom som ett hot mot västvärlden och världsfreden. Ett land som Saudiarabien håller ju inte på så här, men ändå så håller du mest på Iran och då av skället att dom inte är ett hot mot västvärlden.
Citera
2014-04-27, 19:14
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ardalan
Jag är ganska insatt i irans historia, men det var den moderna historian jag syftade på eller rättare sagt då mullorna tog över makten i landet. Det som hände därefter var att man gick ifrån att vara USA främsta allierade i regionen till att bli dess värsta fiende. Har du missat det här eller? För det finns nämligen en kraftig korrelation mellan detta maktskifte och antal terrorattacker mot västerlänningar i Mellanöstern.

Dessa mullor som kom till makten i Iran var fullständigt inspirerade av Sayyid Qutb. Det är hans ideer som dom tillämpat i landet och därmed gjort ett någorlunda modernt samhälle till ett efterblivet och degenererat samhälle likt alla andra arabländer.

Du tog dock i när du skrev att Iran sedan 1700talet haft fullt upp med att skydda shiamuslimer från att bli attackerade av sunnimuslimer. Jag fattar inte varför du har sån kärlek till Iran.

Tror du det finns någon anledning till att USA har en sådan hård linje mot Iran eller har dom det bara för skojs skull? Jo dom har det därför att det är en av dom få länder om inte den enda som både vill och kan tillfoga skada på imperiet. Dom har terrorister över hela världen som kan slå till mot amerikanska ambassader eller judiska synagogor. Och dom har gjort det flera gånger, därför så betraktas dom som ett hot mot västvärlden och världsfreden. Ett land som Saudiarabien håller ju inte på så här, men ändå så håller du mest på Iran och då av skället att dom inte är ett hot mot västvärlden.

Nej, jag gillar verkligen inte det religiösa politiska systemet i Iran. Men jag tror på mullorna när de säger att kärnvapen inte är aktuella pga religiösa skäl. Hade massförstörelsevapen varit aktuella under 80-talet, så hade givetvis Saddams kemiska attacker vedergällts med samma mynt.

Jag tycker att länder skall behandlas rättvist, även fast jag inte gillar auktoritära och religiösa system. I jämförelse med KSA så är dock Iran rena Sörgården, och detta trots ganska hårt förtryck och ett patriarkalt auktoritärt styre.

Vad gäller iransk terrorism så har det gått många historier, t.ex. historien om iranska säkerhetsmän, i samarbete med mexikanska drogkarteller som skulle spränga KSA:s ambassad i Washington. Dock har det blivit alldeles tyst om detta nu, jag undrar just varför?

Iran skulle onekligen kunna tillgripa terrormetoder, inte minst om landet blev angripet. Men nu är inte så fallet.

Att du hatar mullorna i Teheran, kan jag både förstå och respektera. Men att göra om George W Bushs "massförstörelsevapen bluff" är inte bra för någon, inte för iranierna och inte för väst.

Med den utbildningsnivå som finns i Iran och den demografiska situationen med mycket ungdomar, så är det bara en tidsfråga innan det religiösa styret faller. Jag är faktiskt lite förvånad att de styrande mullorna verkligen vågar att förbättra relationerna med väst. Mycket av den legitimitet som regimen, de facto, stött sig på, faller då bort.

Vad gäller Qutbs förhållande till shiaislam så känner jag inte till det. Men helt klart så verkar det finnas en sexualskräck i Iran som måste kännas främmande för många välutbildade och nyfikna ungdomar där.

Och slutligen: Om regimen skulle sitta kvar i Teheran på lång sikt, så skulle Iran kunna bli en bra mycket mer kapabel fiende till väst än vad sunnimuslimska stater och islamister någonsin kunnat vara. Men nu tror jag inte att regimen kommer att sitta kvar på lång sikt.
Citera
2014-04-27, 21:43
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Ja, minoritetsspråk var förbjuden, det var inget man fick lära sig i skolan eller vågade tala öppet.

Ser att du är tillbaka med ditt skitsnack och lögner, i statliga skolor fick man lära sig engelska och franska som extra språk men i privata skolor fick man lära sig vilket språk som helst, assyriska,kurdiska eller vilket annat språk som helst.

Citat:
Det är inte konstig att man hör olika minoritetsspråk på statlig TV, nu under konflikten. Assad behöver all stöd han får.
Mer skit snack från dig , detta är inget nytt, alla som tittat på syrisk-TV vet att det var vanligt även före kriget.

Citat:
Okej, kanske fel av mig att skriva att minoritetsspråk var förbjudet, dock var kurdiska förbjudet. Jag antar att Assad och hans pappa såg kurderna som ett hot men inte de kristna?
Ännu mer skitsnack, det som var förbjudet var att myndighetspersonal fick inte prata annat språk än arabiska på jobbet,denna lag kom någon gång på mitten av 80talet, på sin fritid fick de prata vilket språk som helst och alla som besökt Syrien vet att man kunde fritt prata sitt eget språk helt öppet, tex kurder i Kamishli kunde prata kurdiska öppet på gatan .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in