2014-03-28, 00:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Man har inte omvärderat detta mht till TQ-fallet där hundnäsor uppenbarligen reagerat och markerat för t.ex. fosfor?

Det fallet, den hunden, går inte att dra slutsatser av. Hunden var inte dokumenterat kvalitetssäkrad, den kan ha markerat på kottar, svamp eller bara tyckte att det var allmänt kul att markera vad som helst bara den fick en belöning, glöm den hunden nu tycker jag. Totalt ointressant som referenspunkt.
Citera
2014-03-28, 00:10
Medlem
findays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Man har inte omvärderat detta mht till TQ-fallet där hundnäsor uppenbarligen reagerat och markerat för t.ex. fosfor?
Nu var inte Sampo en polishund och inte säkrad på samma sätt, så man ska nog inte jämföra dessa fall.
Citera
2014-03-28, 00:11
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det hade dock gjort ett större intryck om denne Sveriges bästa advokat inte samtidigt hade varit KJ:s ombud. Klart som fan att KJ:s ombud tycker att MB verkar skitmisstänkt. Som försvarare måste man ju spela den hand man har.

Nu hade ju inte TO behövt spela överhuvudtaget...
Citera
2014-03-28, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det fallet, den hunden, går inte att dra slutsatser av. Hunden var inte dokumenterat kvalitetssäkrad, den kan ha markerat på kottar, svamp eller bara tyckte att det var allmänt kul att markera vad som helst bara den fick en belöning, glöm den hunden nu tycker jag. Totalt ointressant som referenspunkt.

OK.
Citera
2014-03-28, 00:19
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det kan ju vara en av KJ spel eller sökkompisar som har haft sin väska i bilen ovetandes om att det fanns blod på eller under botten på väskan, och så läckte "camelbacken" precis som KJ säger. Det är inte osannolikt tycker jag. Blod och doft ifrån en död VB, det är just vad Uno har markerat.

Väskan kan samtidigt ha besudlat både konsumpåsen och ovansida handskar (dessa låg enl Fup i närheten av påsen). Ägaren drar sedan väskan alt ryggsäcken över listen då han plockar ut den.

Teorin om plantering låter helt osannolik i mina öron av fler än en orsak. Då tycker jag att denna teori är hyfsat rimlig ? Även slumpfaktorn kan spela in här..

Den 5 e maj kl 14.47 handlar KJ matvaror på Coop. Lämnas påsen kvar i bagaget ? Bara KJ som vet. Han nämner iaf i TR att bagageutrymmet var tomt i början av maj.

Har tänkt på att KJ sågs bära omnämnda arbetshandskar em 9 e maj, i samband med söket tillsammans med Jann*ke. Låter inte särskilt troligt att de redan då blivit besudlade.

Om vi utgår från denna teori vad beträffar uppkomsten av blod - vem / vilka kan ha haft möjlighet och tillfälle ?
Citera
2014-03-28, 00:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Väskan kan samtidigt ha besudlat både konsumpåsen och ovansida handskar (dessa låg enl Fup i närheten av påsen). Ägaren drar sedan väskan alt ryggsäcken över listen då han plockar ut den.

Teorin om plantering låter helt osannolik i mina öron av fler än en orsak. Då tycker jag att denna teori är hyfsat rimlig ? Även slumpfaktorn kan spela in här..

Den 5 e maj kl 14.47 handlar KJ matvaror på Coop. Lämnas påsen kvar i bagaget ? Bara KJ som vet. Han nämner iaf i TR att bagageutrymmet var tomt i början av maj.

Har tänkt på att KJ sågs bära omnämnda arbetshandskar em 9 e maj, i samband med söket tillsammans med Jann*ke. Låter inte särskilt troligt att de redan då blivit besudlade.

Om vi utgår från denna teori vad beträffar uppkomsten av blod - vem / vilka kan ha haft möjlighet och tillfälle ?

Spelet den elfte? Vilka åkte i KJ bil den dagen?
Citera
2014-03-28, 00:52
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej. Det är en ren DNA-analys.

Men om SKL får i uppgift att kolla efter kadaverin så kan de väl göra det eller....?

Sen vad gäller lukten. Kvartofft i veckans brott luktade på en flaska med likvätska som användes för att träna likhundar och hon reagerade väldigt kraftigt. Det var visserligen koncentrerat men borde inte en erfaren mänsklig blodluktare känna skillnaden på 1 centimeters avstånd? En hund har ju större räckvidd men på väldigt nära håll tycker man det skulle jämna ut sig.

Är ju märkligt att människan skall behöva förlita sig på ett djurs nyckfulla beteende.
Citera
2014-03-28, 01:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Men om SKL får i uppgift att kolla efter kadaverin så kan de väl göra det eller....?

Sen vad gäller lukten. Kvartofft i veckans brott luktade på en flaska med likvätska som användes för att träna likhundar och hon reagerade väldigt kraftigt. Det var visserligen koncentrerat men borde inte en erfaren mänsklig blodluktare känna skillnaden på 1 centimeters avstånd? En hund har ju större räckvidd men på väldigt nära håll tycker man det skulle jämna ut sig.

Är ju märkligt att människan skall behöva förlita sig på ett djurs nyckfulla beteende.

En hund känner lukten av narkotika i en bensintank medan vi skulle säga att det bara luktar bensin. Skuras golvet med Ajax där ett lik legat säger vi att det luktar skurmedel även om likdoften finns men är svagare än Ajaxlukten. Hunden har selektivt luktsinne plus fan så mycket bättre än vad människan har.
Citera
2014-03-28, 01:13
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Om, Gud förbjude, det skulle upptäckas att jag hade en död människas blod i mitt bagageutrymme, så tycker jag det är rimligt att jag ombeds förklara det.

Ja, men om du INTET ÖVERHUVUDTAGET hadde med det att gjöra, HUR skulle du då kunna förklara det ?
Ja, jag bara frågar
Citera
2014-03-28, 01:14
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Bagagerummet var ju packat med andras grejor vid dessa spel och vid söken. Är det då 90% säkert att inte något av deras bagage blev besudlat? Något av deras bagage kan ju ha ställts på marken där en droppe blod från VG hamnat vid transport av delar. En helt omedveten plantering alltså.

GM kan ju ha varit med i bilen och haft t.ex en ryggsäck som blev besudlad vid själva mordet eller styckningen. En ryggsäck för styckningsverktygen t.ex. Han kan också varit omedveten om blodets existens.

En medveten plantering är jag skeptisk till.

Varför är det brytmärken på listen och plasten kring bagageluckans lås(bild 2 och 3 i FUP s305-306) men inget syns på bild 8 på s309?
Citera
2014-03-28, 01:23
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
En hund känner lukten av narkotika i en bensintank medan vi skulle säga att det bara luktar bensin. Skuras golvet med Ajax där ett lik legat säger vi att det luktar skurmedel även om likdoften finns men är svagare än Ajaxlukten. Hunden har selektivt luktsinne plus fan så mycket bättre än vad människan har.

Läste nånstans att en duktig likhund kan känna vittring av en död människa på botten av en sjö på 60 meters djup. Fenomenalt luktsinne.
Citera
2014-03-28, 01:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Läste nånstans att en duktig likhund kan känna vittring av en död människa på botten av en sjö på 60 meters djup. Fenomenalt luktsinne.

Eller har dom det? Hur kan dom då sätta nosen en centimeter från en hög med skit? Kan ju också vara så att vi har fördomar...skit luktar inte illa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in