2014-03-27, 20:33
Medlem
Stina-Linas avatar
Ett gott råd till den som vill lära sej något om romers kultur så läs "I betraktarens ögon" av Hans Caldaras. Där finns en hel del som förklarar romernas liv-och de olika grenarna av romerna deras inre regler och hållning.

Om jag inte fattat det fel (men jag kan ha fel) så har Diana Nyman från Romska rådet en uppgift och det är att arbeta för att romerna ska bli accepterade och inte diskriminerade blott och enbart för att de är romer

Om en svenskfödd person begår ett brott inte börjar vi då skrika om att alla svenskfödda är brottslingar. Lika litet kan man tycker jag mena att romerna är som en flock, de är lika mycket individer som vi alla är. Diana Nyman hade vad gäller uppgift om jag förstått det rätt,en liknande uppgift som Katarina Taikon hade på sin tid .Den senare arbetade för att romerna skulle få gå o skola och kunna få bostäder.

Om det innebär för Diana Nyman att peka på orättvisor och inkorrekt beteende gentemot romerna i hennes fall bör man inte lägga henne det till last utan se det som en värdefull uppgift.

Jag för min del tror inte att regeringen skulle ha bjudit in henne om hon inte haft ett gott renomme och arbetat för en god sak
Citera
2014-03-27, 20:35
Medlem
Hon verkar ha full sjukersättning och FK stoppas från att utreda hennes ärende. Det här var intressant mygel, mycket som luktar dynga i fallet.

http://www.exponerat.info/zigenskan-diana-nyman-i-regeringens-kommissionsgrupp-har-full-sjukersattning-fk-nekas-utreda-henne/

Kan det stämma verkligen?
Citera
2014-03-27, 20:36
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Hatten av för ett sakligt inlägg.

Jag tror dock inte det handlar om diskriminering även om nettoeffekten av vad som sker absolut kan tolkas som sådan. Det handlar helt enkelt om statistik och erfarenhet.
Tänk att jag tror faktiskt det samma. När chefer och stab sitter uppe på sina kontor och drar upp riktlinjer om etik och mångfalt m.m. så finns det en grupp där nere som är satta att lösa verksamheten på plats. Och påfallande ofta är det personer som står väldigt långt från varandra och de Polices och styrdokument var vanligen inte lästs av de som jobbar längst ned närmast kunden.

Och ja, jag vet många som upplevt problem med romer men jag tycker ändå synd om de skötsamma romerna som ständigt misstänkliggörs. Jag tror att det här var ett verk av en enskild medarbetare. Kanske finns det en kultur bland de anställda i matsalen hur man ska hantera romer eller bevaka dem lite extra. Det som irriterar är att man på chefsnivå tar fram dessa styrdokument och klappar sig för bröstet på hur bra man är på mångfald, men så tar man inte ansvar eller är helt ovetande om vad som sker där nere. Oftast så är man nöjd så länge det fungerar där nere och personalen tar hand om allt och man bryr sig kanske inte om direkt hur personalen ordnar detta. Och i stället för att vara med i verksamheten ibland så blir man alldeles chockad när sådant händer och ska nu skicka personalen på utbildning i mångfald. Dålig kommunikation enligt min mening.
Citera
2014-03-27, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Japp säger ju allt.Nu har högsta Vd för Sheraton från Usa hunnit vara på besök och dragit vissa i öronen

Men herregud vilka naiva människor ni är!!

Aldrig hört talas om begreppet "kunden har alltid rätt"?

Vad tror ni blir summan av mediadrev + minoritet + kränkt kund då? Mer rätt än så kan man väl knappast få hur fel man egentligen än har?!

Kanske en chef som går ut och ber om ursäkt fast det inte finns något konkret att be om ursäkt för? Kanske därför han inte nämner VAD som hänt som föranleder ursäkten?

Naiva dumma människor blir det här landets undergång och ni har gjort ett bra jobb hittills
Citera
2014-03-27, 20:40
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psycho-Killer
https://www.facebook.com/note.php?note_id=662137827166150

Intressant. Han ber om ursäkt rent generellt, men nämner inte med ett enda ord för vad.
Mycket smart agerat. Diana får en personlig ursäkt, hotellet visar att de minsann står för mångkultur och VDn säger inte ett ord om det faktiska skeendet.

Så skall en damage control-slipsten dras! Se o lär kära Flashbackare!
Vilken jävla syltrygg, ärendet är hanterat internt och ingen i personalen har agerat felaktigt.
Citera
2014-03-27, 20:41
Medlem
MrsMagoos avatar
Romska Diana Nyman nekades äta frukost på Sheraton i Stockholm. Nu har hon anmält händelsen till DO. Samtidigt ber områdeschef Jan Nielsen i ett öppet brev om förlåtelse och vill att de ska träffas.
Diana Nyman har precis postat ett brev till DO, diskrimineringsombudsmannen, när jag når henne på telefon på torsdagseftermiddagen.

– De borde ha det i sin hand i morgon.

Under torsdagskvällen väljer Sheratons områdeschef Jan Nielsen att skicka ett öppet brev till Diana Nyman. Där skriver han att de senaste dagarnas "olyckliga händelseutveckling" gjort honom "mycket ledsen". Via brevet vill han "personligen be om ursäkt å Sheraton Stockholms vägnar ännu en gång".
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2324150-diana-nyman-anmaler-sheraton-till-do
Citera
2014-03-27, 20:49
Medlem
kezz89s avatar
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2324150-diana-nyman-anmaler-sheraton-till-do

Romska Diana Nyman nekades äta frukost på Sheraton i Stockholm. Nu har hon anmält händelsen till DO. Samtidigt ber områdeschef Jan Nielsen i ett öppet brev om förlåtelse och vill att de ska träffas.

Patetiskt att dom viker sig för denna tjuv.
Citera
2014-03-27, 20:49
Medlem
Vad är det för sannolikhet att det går till rättegång då?

DO brukar väl söka förlikningar, vilket jag tycker är rätt olyckligt eftersom det både öppnar för billig utpressning och låter lagbrytare komma billigare undan än de borde.
Citera
2014-03-27, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kezz89

Och vad har hon stulit?? Källa tack.
Citera
2014-03-27, 21:06
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kezz89

Såvitt du vet så kan det ju vara så att Sheraton gjort fel?

Vad har hon förresten stulit?
Citera
2014-03-27, 21:18
Medlem
Hennes son drog kniv på en fest en gång, det ni
Citera
2014-03-27, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Ett gott råd till den som vill lära sej något om romers kultur så läs "I betraktarens ögon" av Hans Caldaras. Där finns en hel del som förklarar romernas liv-och de olika grenarna av romerna deras inre regler och hållning.

Om jag inte fattat det fel (men jag kan ha fel) så har Diana Nyman från Romska rådet en uppgift och det är att arbeta för att romerna ska bli accepterade och inte diskriminerade blott och enbart för att de är romer

Om en svenskfödd person begår ett brott inte börjar vi då skrika om att alla svenskfödda är brottslingar. Lika litet kan man tycker jag mena att romerna är som en flock, de är lika mycket individer som vi alla är. Diana Nyman hade vad gäller uppgift om jag förstått det rätt,en liknande uppgift som Katarina Taikon hade på sin tid .Den senare arbetade för att romerna skulle få gå o skola och kunna få bostäder.

Om det innebär för Diana Nyman att peka på orättvisor och inkorrekt beteende gentemot romerna i hennes fall bör man inte lägga henne det till last utan se det som en värdefull uppgift.

Jag för min del tror inte att regeringen skulle ha bjudit in henne om hon inte haft ett gott renomme och arbetat för en god sak

Om en svensk begår ett brott börjar inte alla skrika om att alla svenskar är brottslingar, men om en svensk säger eller gör något som kan tolkas som rasistiskt börjar de skrikas hej vilt om att alla i Sverige är rasister och samhället är genomsyrat av diskriminering. Om inte alla romer ska drabbas av vissa romers beteende borde väl inte alla svenska skattebetalare drabbas och behöva ersätta alla kränkta jävlar som råkar ut för någon enskild svensk som inte uppför sig perfekt?

Som vanligt är det bara svenskar som ska ta ett gemensamt ansvar för allt möjligt, trots att det tydligen inte finns någon svenskhet, enbart skulden uppenbarligen. Nästa gång Erik myten Ullenhag börjar babbla om vad som definierar svenskhet borde svaret bli skulden och skammen för precis allting.

Hur liten och obetydlig del i något vi än har så ska vi känna den största skulden och skammen. Miljöhotet, slavhandeln och romernas situation är svenskarnas fel, vi ska stå till svars, vi ska betala, trots att ingen utanför Sveriges gränser noterat att vi ens har någon del i dessa fenomen så är skammen och skulden inom den svenska ankdammen biblisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in