Citat:
Ursprungligen postat av
Stina-Lina
Ett gott råd till den som vill lära sej något om romers kultur så läs "I betraktarens ögon" av Hans Caldaras. Där finns en hel del som förklarar romernas liv-och de olika grenarna av romerna deras inre regler och hållning.
Om jag inte fattat det fel (men jag kan ha fel) så har Diana Nyman från Romska rådet en uppgift och det är att arbeta för att romerna ska bli accepterade och inte diskriminerade blott och enbart för att de är romer
Om en svenskfödd person begår ett brott inte börjar vi då skrika om att alla svenskfödda är brottslingar. Lika litet kan man tycker jag mena att romerna är som en flock, de är lika mycket individer som vi alla är. Diana Nyman hade vad gäller uppgift om jag förstått det rätt,en liknande uppgift som Katarina Taikon hade på sin tid .Den senare arbetade för att romerna skulle få gå o skola och kunna få bostäder.
Om det innebär för Diana Nyman att peka på orättvisor och inkorrekt beteende gentemot romerna i hennes fall bör man inte lägga henne det till last utan se det som en värdefull uppgift.
Jag för min del tror inte att regeringen skulle ha bjudit in henne om hon inte haft ett gott renomme och arbetat för en god sak
Om en svensk begår ett brott börjar inte alla skrika om att alla svenskar är brottslingar, men om en svensk säger eller gör något som kan tolkas som rasistiskt börjar de skrikas hej vilt om att alla i Sverige är rasister och samhället är genomsyrat av diskriminering. Om inte alla romer ska drabbas av vissa romers beteende borde väl inte alla svenska skattebetalare drabbas och behöva ersätta alla kränkta jävlar som råkar ut för någon enskild svensk som inte uppför sig perfekt?
Som vanligt är det bara svenskar som ska ta ett gemensamt ansvar för allt möjligt, trots att det tydligen inte finns någon svenskhet, enbart skulden uppenbarligen. Nästa gång Erik myten Ullenhag börjar babbla om vad som definierar svenskhet borde svaret bli skulden och skammen för precis allting.
Hur liten och obetydlig del i något vi än har så ska vi känna den största skulden och skammen. Miljöhotet, slavhandeln och romernas situation är svenskarnas fel, vi ska stå till svars, vi ska betala, trots att ingen utanför Sveriges gränser noterat att vi ens har någon del i dessa fenomen så är skammen och skulden inom den svenska ankdammen biblisk.