Citat:
Ursprungligen postat av
Kämpendahl
Nej, inte alls och det kanske kan vara läge att utveckla mina tankegångar då jag skrivit ett tag i tråden
Att det kan finnas en hel del problematik med folkgruppen romer förnekar jag inte vad gäller sätt att försörja sig eller att i övrigt anpassa sig till samhället och i vissa fall brister det till och med när det gäller att låta sina barn gå i skola och få en utbildning. Det finns mycket att göra. Men jag vänder mig ändå mot att man så lättvindigt generaliserar i samhället och det kan jag komma på mig själv att göra ibland. Men det blir ju då väldigt synd om de romer som är skötsamma och vill vara en del av vårt samhälle och om vi alltid i varje läge ser med misstänksamhet på dem och punktmarkerar dem i affärerna eller håller dem borta från restauranger etc. så ökar ju inte det direkt viljan att vilja vara en del av vårt samhälle.
Sedan förvånas jag över hur korkade personal inom hotell och restaurang kan vara. Diskriminerar man en rom så blir man anmäld till DO. Mängder med fall har anmälts dit och ändå fortsätter korkade hotell och restaurangarbetare att diskriminera romer. Vill man diskriminera romer och andra folkgrupper så måste man göra det snyggt och det får inte vara så uppenbart att det enbart är för att man är rom. Då kommer DO och knackar på dörren. Jag bara undrar, hur dum får man bli?
Lite extra korkat var ju det här då det skedde i samband med lanseringen av vitboken och den har fått minst sagt stor uppmärksamhet nu då det ändå tydligt visar att romer fortfarande diskrimineras. Hotel Sheraton bjöd på det här och de dementerar heller inte historien. Har de en annan upplevelse av situationen är det bara korkat att hålla inne med den.
Hatten av för ett sakligt inlägg.
Jag tror dock inte det handlar om diskriminering även om nettoeffekten av vad som sker absolut kan tolkas som sådan. Det handlar helt enkelt om statistik och erfarenhet.
Låt mig dra ett par analoger:
Alla som röker dör inte i förtid. Inte ens hälften av alla som röker dör i förtid. Ändå är vi alla medvetna om sambandet mellan rökning och för tidig död.
Alla med rakat huvud, bomberjacka och kängor är inte rasister.. Etc etc..
Alla kamphundar är inte farliga... Etc etc..
Man agerar utifrån sin erfarenhet.
Jag har i min yrkesutövning och privat stött på romer ett flertal gånger och min erfarenhet är att dom som grupp är satans stökiga, arroganta och har en synnerligen otvungen syn på lag och ordning.