2014-03-27, 20:05
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 20/20
Jag har förgäves letat igenom tråden på någon sorts kommentar från Sheraton eller arrangören. Finns ingen sådan?

Nje, en kort facebooknotis om att det skett en "incident", annars inget.

Närmsta man kommer är annars andrahandsinformationen från Merit Wager.
Citera
2014-03-27, 20:06
Medlem
snafflebits avatar
Wagers version stämmer också ihop med det samtal chefen hade med Nyman där han förklarade att personalen känt sig kränkt.
Citera
2014-03-27, 20:07
Medlem
musttomtes avatar
Sheraton hotels områdeschef Jan Nielsen ber i ett öppet brev Diana Nyman från Romska rådet i Göteborg om ursäkt.

Diana Nyman blev stoppad från att komma in till frukostmatsalen på Sheraton hotel i Stockholm i tisdags, trots att hon kunde visa att hon bodde på hotellet.

Nielsen skriver i brevet att hotellet ser "ytterst allvarligt" på vad som hänt och säger att personalen ska genomgå utbildning i företagets mångfaldspolicy.

Brevet i sin helhet -> https://www.facebook.com/note.php?note_id=662137827166150

VD:en gör sig ej besvär i denna fråga haha -> Igor Buercher
Senast redigerad av musttomte 2014-03-27 kl. 20:13.
Citera
2014-03-27, 20:08
Medlem
Psycho-Killers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Nje, en kort facebooknotis om att det skett en "incident", annars inget.

Närmsta man kommer är annars andrahandsinformationen från Merit Wager.

På vilket sätt kan man tänka sig att Wager har känningar inom Sheraton?
Och vem är hon? Nån pseudo-kändis?
Citera
2014-03-27, 20:10
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Problemet med kamrat Kämpendahl och hens gelikar är att dom utgår ifrån att en teori MÅSTE vara den sanna oavsett varthän indicierna pekar. Dom har nämligen fallit i tankefällan att en människa eller en grupp människor som utsatts för en oförrätt eller råkat ut för något slags elände med automatik är goda. Visst har romer kränkts historiskt. Härom råder inga tvivel. I modern tid och framför allt i superängsliga sverige är det dock lite si och så med förföljelsen av romer. Kan det kanske vara så att kärringen är en obehaglig och gnällig jävla rättshaverist fast hon är zigenare?
Nej, inte alls och det kanske kan vara läge att utveckla mina tankegångar då jag skrivit ett tag i tråden

Att det kan finnas en hel del problematik med folkgruppen romer förnekar jag inte vad gäller sätt att försörja sig eller att i övrigt anpassa sig till samhället och i vissa fall brister det till och med när det gäller att låta sina barn gå i skola och få en utbildning. Det finns mycket att göra. Men jag vänder mig ändå mot att man så lättvindigt generaliserar i samhället och det kan jag komma på mig själv att göra ibland. Men det blir ju då väldigt synd om de romer som är skötsamma och vill vara en del av vårt samhälle och om vi alltid i varje läge ser med misstänksamhet på dem och punktmarkerar dem i affärerna eller håller dem borta från restauranger etc. så ökar ju inte det direkt viljan att vilja vara en del av vårt samhälle.

Sedan förvånas jag över hur korkade personal inom hotell och restaurang kan vara. Diskriminerar man en rom så blir man anmäld till DO. Mängder med fall har anmälts dit och ändå fortsätter korkade hotell och restaurangarbetare att diskriminera romer. Vill man diskriminera romer och andra folkgrupper så måste man göra det snyggt och det får inte vara så uppenbart att det enbart är för att man är rom. Då kommer DO och knackar på dörren. Jag bara undrar, hur dum får man bli?

Lite extra korkat var ju det här då det skedde i samband med lanseringen av vitboken och den har fått minst sagt stor uppmärksamhet nu då det ändå tydligt visar att romer fortfarande diskrimineras. Hotel Sheraton bjöd på det här och de dementerar heller inte historien. Har de en annan upplevelse av situationen är det bara korkat att hålla inne med den.
Citera
2014-03-27, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psycho-Killer
Absolut. Och där går jude-kortet före muslim-kortet före rom-kortet före HBTQ-kortet som går före...har jag missat något?
Det spännande med kränkthetspoker är ju att man aldrig kan vara riktigt säker på hur händerna värderas från en dag till nästa. Ena året så slår par i flator en kåk full med muslimer, men rätt vad det är så är så är burkor vilda och potten glider åt andra hållet. Vem vet vilka spännande kombinationer som kommer stå högt i rankingen kommande år?
Citera
2014-03-27, 20:16
Medlem
snafflebits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musttomte
Sheraton hotels områdeschef Jan Nielsen ber i ett öppet brev Diana Nyman från Romska rådet i Göteborg om ursäkt.

Diana Nyman blev stoppad från att komma in till frukostmatsalen på Sheraton hotel i Stockholm i tisdags, trots att hon kunde visa att hon bodde på hotellet.

Nielsen skriver i brevet att hotellet ser "ytterst allvarligt" på vad som hänt och säger att personalen ska genomgå utbildning i företagets mångfaldspolicy.

Brevet i sin helhet -> https://www.facebook.com/note.php?note_id=662137827166150

Vilken kappvändare.

Edit: Det var iofs det enda svar som kunde levereras utan att allt blev värre. Det jävliga är att tanten går "segrande" ur det.
Senast redigerad av snafflebit 2014-03-27 kl. 20:24.
Citera
2014-03-27, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Sedan förvånas jag över hur korkade personal inom hotell och restaurang kan vara. Diskriminerar man en rom så blir man anmäld till DO. Mängder med fall har anmälts dit och ändå fortsätter korkade hotell och restaurangarbetare att diskriminera romer.
Din förfäktade hypotes kräver att någon beter sig ofantligt korkat. Alternativa hypoteser kräver bara att missförstånd uppstått eller att en romsk kvinna drog en lögn. För min del är jag rätt säker på att summan av missförstånd och lögnaktiga romska kvinnor är avsevärt större än summan av på gränsen till mentalt handikappade Sheratonanställda.

För att ditt resonemang ska funka så måste du ju på något sätt förklara hur det kan vara vanligare med rikspuckon än att missförstånd sker eller att romer ljuger. Kan du verkligen det?
Citera
2014-03-27, 20:22
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Nej, inte alls och det kanske kan vara läge att utveckla mina tankegångar då jag skrivit ett tag i tråden

Att det kan finnas en hel del problematik med folkgruppen romer förnekar jag inte vad gäller sätt att försörja sig eller att i övrigt anpassa sig till samhället och i vissa fall brister det till och med när det gäller att låta sina barn gå i skola och få en utbildning. Det finns mycket att göra. Men jag vänder mig ändå mot att man så lättvindigt generaliserar i samhället och det kan jag komma på mig själv att göra ibland. Men det blir ju då väldigt synd om de romer som är skötsamma och vill vara en del av vårt samhälle och om vi alltid i varje läge ser med misstänksamhet på dem och punktmarkerar dem i affärerna eller håller dem borta från restauranger etc. så ökar ju inte det direkt viljan att vilja vara en del av vårt samhälle.

Sedan förvånas jag över hur korkade personal inom hotell och restaurang kan vara. Diskriminerar man en rom så blir man anmäld till DO. Mängder med fall har anmälts dit och ändå fortsätter korkade hotell och restaurangarbetare att diskriminera romer. Vill man diskriminera romer och andra folkgrupper så måste man göra det snyggt och det får inte vara så uppenbart att det enbart är för att man är rom. Då kommer DO och knackar på dörren. Jag bara undrar, hur dum får man bli?

Lite extra korkat var ju det här då det skedde i samband med lanseringen av vitboken och den har fått minst sagt stor uppmärksamhet nu då det ändå tydligt visar att romer fortfarande diskrimineras. Hotel Sheraton bjöd på det här och de dementerar heller inte historien. Har de en annan upplevelse av situationen är det bara korkat att hålla inne med den.
Hatten av för ett sakligt inlägg.

Jag tror dock inte det handlar om diskriminering även om nettoeffekten av vad som sker absolut kan tolkas som sådan. Det handlar helt enkelt om statistik och erfarenhet.

Låt mig dra ett par analoger:

Alla som röker dör inte i förtid. Inte ens hälften av alla som röker dör i förtid. Ändå är vi alla medvetna om sambandet mellan rökning och för tidig död.

Alla med rakat huvud, bomberjacka och kängor är inte rasister.. Etc etc..

Alla kamphundar är inte farliga... Etc etc..

Man agerar utifrån sin erfarenhet.

Jag har i min yrkesutövning och privat stött på romer ett flertal gånger och min erfarenhet är att dom som grupp är satans stökiga, arroganta och har en synnerligen otvungen syn på lag och ordning.
Citera
2014-03-27, 20:25
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musttomte

Vilken pudel. Men konspirationsteorierna till försvar för personalens agerande lär väl fortsätta här ändå

"Vi ser ytterst allvarligt på det inträffade. Vi vill att du ska veta att vi de senaste dagarna har undersökt händelsen ingående. Vår personal kommer under de närmaste veckorna att åter genomgå fortbildning rörande vår policy för mångfald. Vi försäkrar att det inträffade på intet sätt speglar de principer och värderingar som Sheraton Stockholm Hotel och Sheraton som varumärke tror på och värdesätter så högt."

Fortsätta utbilda personalen. Och det här har inte hänt enligt vissa här
Citera
2014-03-27, 20:28
Medlem
Psycho-Killers avatar
https://www.facebook.com/note.php?note_id=662137827166150

Intressant. Han ber om ursäkt rent generellt, men nämner inte med ett enda ord för vad.
Mycket smart agerat. Diana får en personlig ursäkt, hotellet visar att de minsann står för mångkultur och VDn säger inte ett ord om det faktiska skeendet.

Så skall en damage control-slipsten dras! Se o lär kära Flashbackare!
Citera
2014-03-27, 20:28
Medlem
Citat:
Vilken pudel. Men konspirationsteorierna till försvar för personalens agerande lär väl fortsätta här ändå

"Vi ser ytterst allvarligt på det inträffade. Vi vill att du ska veta att vi de senaste dagarna har undersökt händelsen ingående. Vår personal kommer under de närmaste veckorna att åter genomgå fortbildning rörande vår policy för mångfald. Vi försäkrar att det inträffade på intet sätt speglar de principer och värderingar som Sheraton Stockholm Hotel och Sheraton som varumärke tror på och värdesätter så högt."

Fortsätta utbilda personalen. Och det här har inte hänt enligt vissa här

Japp säger ju allt.Nu har högsta Vd för Sheraton från Usa hunnit vara på besök och dragit vissa i öronen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in