Experterna för medicinsk etik, Dr. Alberto Giubilini och Dr. Francesca Minerva har publicerat en artikel, kallad After-birth abortion: Why should the baby live?, där de menar att det inte finns några etiska motiv varför nyfödda barn inte ska kunna dödas, eller aborteras retroaktivt.
och de menar att det är
Hela artikeln finns här
Sedan länge har man ju argumenterat att fostret är en kvinnas kroppsdel, och ett nyfött barn kan man därför kalla en amputerad kroppsdel. Det lyfter fram nya möjligheter för föräldrar som ångrar att de skaffat barn. Kanske känns det för jobbigt, eller så tar det för mycket tid och pengar så att föräldrarna inte har tid eller råd att festa. Då kan de välja att ge barnet en spruta och låta det brännas som riskavfall.
Det vore intressant att höra vad ni andra tycker om saken. Själv tycker jag att antalet aborter borde minska och att vi människor tar ett större ansvar för vad vi gör i sängen och vara beredda på konsekvenserna. Jag anser att aborter främst bör kunna ske om fostret eller moderns liv och hälsa är i fara, samt efter våldtäkt, och inte användas som ett sent påtänkt preventivmedel. Jag är dock inte religiös alls, så jag är inte helt emot aborter.
Citat:
The moral status of an infant is equivalent to that of a fetus in the sense that both lack those properties that justify the attribution of a right to life to an individual.
Citat:
Both a fetus and a newborn certainly are human beings and potential persons, but neither is a ‘person’ in the sense of ‘subject of a moral right to life’.
Citat:
We take ‘person’ to mean an individual who is capable of attributing to her own existence some (at least) basic value such that being deprived of this existence represents a loss to her.
och de menar att det är
Citat:
not possible to damage a newborn by preventing her from developing the potentiality to become a person in the morally relevant sense.
Citat:
what we call ‘after-birth abortion’ (killing a newborn) should be permissible in all the cases where abortion is, including cases where the newborn is not disabled.
Hela artikeln finns här
Sedan länge har man ju argumenterat att fostret är en kvinnas kroppsdel, och ett nyfött barn kan man därför kalla en amputerad kroppsdel. Det lyfter fram nya möjligheter för föräldrar som ångrar att de skaffat barn. Kanske känns det för jobbigt, eller så tar det för mycket tid och pengar så att föräldrarna inte har tid eller råd att festa. Då kan de välja att ge barnet en spruta och låta det brännas som riskavfall.
Det vore intressant att höra vad ni andra tycker om saken. Själv tycker jag att antalet aborter borde minska och att vi människor tar ett större ansvar för vad vi gör i sängen och vara beredda på konsekvenserna. Jag anser att aborter främst bör kunna ske om fostret eller moderns liv och hälsa är i fara, samt efter våldtäkt, och inte användas som ett sent påtänkt preventivmedel. Jag är dock inte religiös alls, så jag är inte helt emot aborter.