Citat:
Ursprungligen postat av
U.Yojimbo
I så fall verkar det ju avsevärt troligare att det rört sig om att Nyman menat på att hon blivit så utskämd inför de andra gästerna att hon inte längre kan äta i matsalen och fått lobbyn som ersättningserbjudande.
Det låter som en rimlig förklaring. Till viss del förståeligt om det inte var hon själv som ställde till med en scen. Alla har vi någon gång varit någonstans och någon personal har kommit fram och kontrollerat vår behörighet, oftast vill man dessutom inte göra det inför alla andra utan det sker oftast i form av en viskning "kan du vara snäll och följa med mig och prata".
Citat:
Ursprungligen postat av
Super.Bendtner
Tycker du att jag av den ariska rasen ska välja annat hotell för att det finns zigenare där? snarare tattaren som får välja annat hotell eller helst lämna landet.
Din fjant. Om hon nu betalat för sig så har hon väl samma rätt som du!
Huruvida zigenare bör få vistas i Sverige är en annan diskussion, om de är i landet, som turist eller med svenskt medborgarskap, så ska de ha rätt att behandlas som alla andra betalande kunder. Förutsatt att de sköter sig och inte sticker ut. Jag kan förstå att folk har invändningar mot klädseln men man kan fan inte särbehandla betalande gäster bara pga deras etnicitet!

Har du ingen känsla för vad som är rätt eller fel? Om du är på besök i Dubai, skulle du finna dig i att ditt hotell inte låter dig äta i matsalen?
Citat:
Ursprungligen postat av
swimp78
Zigenare är den mest bespottade gruppen av alla i samhället. Det finns nog ingen grupp som förutom nazzar även "Vanligt folk" avskyr så genuint. Tycker det är patetiskt hur tråden slår knut på sig själva för att försöka hitta en alternativ förklaring som går ut på att kärringen INTE ALLS blivit illa behandlad.
Det är enormt många fler grupper i samhället som är mer avskydda än nazister. Såvida du nu inte med nazist menar typen full skinnskalle som vrålar "sieg heil" och slåss okontrollerat. Men det har knappast med dennes åsikter att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av
swimp78
Jag säger inte nödvändigtvis att zigenare inte förtjänar sitt grundmurat dåliga rykte, men att insinuera att det är konstigt att huvudpersonen även tidigare utsatts för diskriminering är ju bara dumt. Det är klart att hon som zigenare råkat ut för diskriminering även tidigare. Klart att även skötsamma zigenare får ta skit för vad deras tjuvaktiga släktingar gjort. Och det är ju inte så bra.
Det är väl rätt rimligt att också tro att den som ofta anmäler sig diskriminerad faktiskt är oerhört vaksam, kanske till och med överkänslig än den som aldrig tidigare anmält? I övrigt har du, rent juridiskt, en poäng.
Angående skötsamma zigenare (de finns men de är inte många!) så är min erfarenhet att inga av dessa gått klädda traditionellt eller ägnat sig åt släktintriger, tvärtom försöker de smälta in så mycket de kan. Det intressanta, och jag talar av de få erfarenheter jag har, är att de som försöker integrera sig så mycket som möjligt heller inte skäms ett dugg för att de är ziggisar samtidigt som de aldrig tar på offerkoftan, en offerkofta de aldrig har anledning att ta på sig eftersom de beter sig och klär sig som folk. De är värda all respekt för det eftersom zigenarsläkters kultur är oerhört stark och fördömande. Jag tror också att det är på det sättet som integrationen kan främjas, det går inte att ändra svenskarnas attityder eftersom dessa är rotade i hur den stora majoriteten ziggisar beter sig. Istället bör man uppmuntra att ziggisarna utbildar sig och frigör sig från sina negativa släkttraditioner. Hur det ska göras är svårare att svara på, utbildning är en del, påtvingas skolplikt, kanske internat, är en annan. Omhänderta de zigenska barn som inte får tillräckligt stöd hemifrån. Det är en hårfin balansgång mellan statliga övergrepp och att med nödvändigt tvång inlemma en folkgrupp i folkgemenskapen.