Citat:
Ursprungligen postat av
swimp78
Du behöver verkligen försöka hitta "alternativa förklaringar" till att en super-ziggis diskriminerats på ett finare hotell?
Zigenare är den mest bespottade gruppen av alla i samhället. Det finns nog ingen grupp som förutom nazzar även "Vanligt folk" avskyr så genuint. Tycker det är patetiskt hur tråden slår knut på sig själva för att försöka hitta en alternativ förklaring som går ut på att kärringen INTE ALLS blivit illa behandlad.
Jag säger inte nödvändigtvis att zigenare inte förtjänar sitt grundmurat dåliga rykte, men att insinuera att det är konstigt att huvudpersonen även tidigare utsatts för diskriminering är ju bara dumt. Det är klart att hon som zigenare råkat ut för diskriminering även tidigare. Klart att även skötsamma zigenare får ta skit för vad deras tjuvaktiga släktingar gjort. Och det är ju inte så bra.
Det mest troliga är ju just att hon inte blivit illa behandlad. Varför?
1. Sheraton skulle inte riskera en sådan sak eftersom det fläckar deras rykte. De är väl medvetna om att invandrare, speciellt romer, judar och muslimer, inte under några som helst omständigheter får kritiseras i Sverige. De bjuder hellre på en frukost och hoppas att zigenaren ska försvinna utan att TS med sig allt för mycket dyrbarheter och utan att kunna anmäla dem.
2. Zigenare lever på att stjäla, luras och dra rasistkortet för att få sitt uppehälle. När hon dessutom ska på konferens så är det ett lysande tillfälle att dryga ut kassan
3. Med anledning av punkt två är det inte heller speciellt uppseendeväckande att hon försökt stämma företag tidigare på pengar, enligt samma mönster. Det har inget med hur hon har blivit bemött att göra utan är en taktik för att få ut skadeståndspengar så att hon slipper jobba.
Så jag blir otroligt förvånad om det skulle visa sig att Sheraton gjort något fel. Det mest troliga är att hon stövlat in utan att visa rumsnyckel, blir frågad om hon bor på hotellet och ser detta som en lysande chans att få ut pengar. När Sheraton får se hennes kort, och alltså kan bekräfta att hon har betalt för frukost, är hon välkommen in igen. Detta räcker dock inte för zigenaren som säger "Nej nu kan jag inte gå in igen eftersom ni körde ut mig". Sheraton svarar då "okej, vi förstår, vill du hellre äta din frukost ute i lobbyn? Vi hämtar gärna mat åt dig" varpå zigenaren svarar "nej jag hämtar hellre ut några sköna tusen från DO och sympati från kvällspressen för att lindra vårt anseende i samhället så att mina klanmedlemmar enklare kan begå brott utan att bli tagna".
Det sistnämnda lär inte ha yttrats, men det är självklart det som är tanken.