2014-03-27, 10:48
Moderator
Hamilkars avatar
Om hotellet vill ha ut sin version måste de komma med den jättesnabbt. Annars gäller Lex Carema, helt oavsett sakförhållandet. Och det verkar, av hotellets agerande och brist på agerande, inte som om de har en egen version/förklaring som de räknar med att media och/eller allmänheten köper.

Samtidigt var det fullt med romer på hotell i stan just då, och rimligen var inte Nyman ensam rom på Sheraton heller, bara ensam att bli diskriminerad. Vidare har just Nyman ofta oturen att råka ut för diskriminering. Kan man möjligen tänka sig följande:

Det framgår inte av namnet att Diana Nyman är rom. Om hon checkar in i konventionella kläder kvällen innan är hon bara vilken gäst som helst. När hon sedan infinner sig i romsk kvinnodräkt i frukostmatsalen dyker det för personalen upp en rom som veterligen inte har checkat in.

Kan man möjligen också tänka sig att Nyman har passerat lite snabbt förbi frukostvärdinnan, så att det inte har kunnat ske någon koll av rumsnummer vid inträde till frukostmatsalen? Det skulle ju förklara varför hon behövde bli hämtad inifrån matsalen - med tanke på Sheratons läge är jag annars hyfsat säker på att man normalt kollar frukostgästernas hotellstatus i matsalens entré.
Citera
2014-03-27, 10:49
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Är det inte möjligt att hon från början utgick från att man inte behövde visa nåt speciellt för att få frukost? Och att hon fick återvända till rummet för att hämta kortet...?

Men på Flashback så kan ju inte en rom ha goda avsikter. Någonsin. Det är nästan lite komiskt.

Det skulle nog vara svårt, för kortet är liksom nyckeln. Jag kanske ska ringa aftonbladet och säga att jag också blev ombedd att visa mitt bevis på att jag bodde på hotellet när jag åt frukost där för ca 6 månader sedan. Jag var dock klädd i kostym, kände mig oerhört diskriminerad av indiskan som bad mig visa upp kortet helt enkelt, typiskt rasistiskt.
Citera
2014-03-27, 11:05
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Om hotellet vill ha ut sin version måste de komma med den jättesnabbt. Annars gäller Lex Carema, helt oavsett sakförhållandet. Och det verkar, av hotellets agerande och brist på agerande, inte som om de har en egen version/förklaring som de räknar med att media och/eller allmänheten köper.

Samtidigt var det fullt med romer på hotell i stan just då, och rimligen var inte Nyman ensam rom på Sheraton heller, bara ensam att bli diskriminerad. Vidare har just Nyman ofta oturen att råka ut för diskriminering. Kan man möjligen tänka sig följande:

Det framgår inte av namnet att Diana Nyman är rom. Om hon checkar in i konventionella kläder kvällen innan är hon bara vilken gäst som helst. När hon sedan infinner sig i romsk kvinnodräkt i frukostmatsalen dyker det för personalen upp en rom som veterligen inte har checkat in.

Kan man möjligen också tänka sig att Nyman har passerat lite snabbt förbi frukostvärdinnan, så att det inte har kunnat ske någon koll av rumsnummer vid inträde till frukostmatsalen? Det skulle ju förklara varför hon behövde bli hämtad inifrån matsalen - med tanke på Sheratons läge är jag annars hyfsat säker på att man normalt kollar frukostgästernas hotellstatus i matsalens entré.

Tänkbart. Men någon zigenarexpert hävdade tidigare i tråden att kvinnorna aldrig byter till vanliga kläder. Det ska tydligen vara en närmast orimlig handling som bryter mot zigenartraditioner alldeles förskräckligt.
Citera
2014-03-27, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Tänkbart. Men någon zigenarexpert hävdade tidigare i tråden att kvinnorna aldrig byter till vanliga kläder. Det ska tydligen vara en närmast orimlig handling som bryter mot zigenartraditioner alldeles förskräckligt.

"Att ta av sig dräkten anses bland många finska romer – kaale på romani – som att bryta med hela sitt folks historia."

http://www.dn.se/livsstil/reportage/romskt-mode/
Citera
2014-03-27, 11:24
Medlem
swimp78s avatar
Citat:

Kan man möjligen också tänka sig att /../

Du behöver verkligen försöka hitta "alternativa förklaringar" till att en super-ziggis diskriminerats på ett finare hotell?

Zigenare är den mest bespottade gruppen av alla i samhället. Det finns nog ingen grupp som förutom nazzar även "Vanligt folk" avskyr så genuint. Tycker det är patetiskt hur tråden slår knut på sig själva för att försöka hitta en alternativ förklaring som går ut på att kärringen INTE ALLS blivit illa behandlad.

Citat:
Vidare har just Nyman ofta oturen att råka ut för diskriminering.
Jag säger inte nödvändigtvis att zigenare inte förtjänar sitt grundmurat dåliga rykte, men att insinuera att det är konstigt att huvudpersonen även tidigare utsatts för diskriminering är ju bara dumt. Det är klart att hon som zigenare råkat ut för diskriminering även tidigare. Klart att även skötsamma zigenare får ta skit för vad deras tjuvaktiga släktingar gjort. Och det är ju inte så bra.
Senast redigerad av swimp78 2014-03-27 kl. 11:30.
Citera
2014-03-27, 11:44
Medlem
Citat:

När det gäller hotellens koll (brist på) måste jag säga emot dig. Min erfarenhet är att hotell av den typen slarvar förvånansvärt mycket med det där, koll på personer som går in och äter frukostbuffén.
Jag har ibland undrat varför ingen tycks reagera det minsta när jag lufsar in till buffén... Jag är ingen typgäst på de hotellen utan avviker tydligt utseendemässigt, stilmässigt. Jag skulle kunna vara nån random slarver som traskat in från gatan. Ändå har jag aldrig blivit stannad eller ifrågasatt.
Citera
2014-03-27, 11:45
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buranshe
När det gäller hotellens koll (brist på) måste jag säga emot dig. Min erfarenhet är att hotell av den typen slarvar förvånansvärt mycket med det där, koll på personer som går in och äter frukostbuffén.
Jag har ibland undrat varför ingen tycks reagera det minsta när jag lufsar in till buffén... Jag är ingen typgäst på de hotellen utan avviker tydligt utseendemässigt, stilmässigt. Jag skulle kunna vara nån random slarver som traskat in från gatan. Ändå har jag aldrig blivit stannad eller ifrågasatt.

Har du varit på Sheraton? Står alltid minst en person och kollar av vilka som går in till frukostbuffén.
Citera
2014-03-27, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Har du varit på Sheraton? Står alltid minst en person och kollar av vilka som går in till frukostbuffén.

Du har rätt, ett förtydligande behövs: nej, jag har inte bott på just det hotellet som det här zigenarfallet handlar om.
Citera
2014-03-27, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan

Det stämmer. De gör ett val i tonåren om de ska bära den traditionella dräkten eller inte. Väljer man att bära den får man aldrig byta till normala kläder.

Eftersom dessa kjoltyger ytterst sällan arbetar så är det inte konstigt att man undrar vad en sån gör i frukostrestaurangen på ett finare hotell. Håller med om att Sheratons ledning varit väldigt tystlåtna. Pudel är nog det bästa de kan göra som läget är i Sverige.

Kan det inte vara så att en invandrare körde ut skiten? Kjolarna har vid flera tillfällen påpekat att just invandrare är de som "trackar" dem mest eftersom de har med sig en dålig syn på romer från hemlandet.
Citera
2014-03-27, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Du behöver verkligen försöka hitta "alternativa förklaringar" till att en super-ziggis diskriminerats på ett finare hotell?

Zigenare är den mest bespottade gruppen av alla i samhället. Det finns nog ingen grupp som förutom nazzar även "Vanligt folk" avskyr så genuint. Tycker det är patetiskt hur tråden slår knut på sig själva för att försöka hitta en alternativ förklaring som går ut på att kärringen INTE ALLS blivit illa behandlad.

Jag säger inte nödvändigtvis att zigenare inte förtjänar sitt grundmurat dåliga rykte, men att insinuera att det är konstigt att huvudpersonen även tidigare utsatts för diskriminering är ju bara dumt. Det är klart att hon som zigenare råkat ut för diskriminering även tidigare. Klart att även skötsamma zigenare får ta skit för vad deras tjuvaktiga släktingar gjort. Och det är ju inte så bra.
Det mest troliga är ju just att hon inte blivit illa behandlad. Varför?

1. Sheraton skulle inte riskera en sådan sak eftersom det fläckar deras rykte. De är väl medvetna om att invandrare, speciellt romer, judar och muslimer, inte under några som helst omständigheter får kritiseras i Sverige. De bjuder hellre på en frukost och hoppas att zigenaren ska försvinna utan att TS med sig allt för mycket dyrbarheter och utan att kunna anmäla dem.

2. Zigenare lever på att stjäla, luras och dra rasistkortet för att få sitt uppehälle. När hon dessutom ska på konferens så är det ett lysande tillfälle att dryga ut kassan

3. Med anledning av punkt två är det inte heller speciellt uppseendeväckande att hon försökt stämma företag tidigare på pengar, enligt samma mönster. Det har inget med hur hon har blivit bemött att göra utan är en taktik för att få ut skadeståndspengar så att hon slipper jobba.

Så jag blir otroligt förvånad om det skulle visa sig att Sheraton gjort något fel. Det mest troliga är att hon stövlat in utan att visa rumsnyckel, blir frågad om hon bor på hotellet och ser detta som en lysande chans att få ut pengar. När Sheraton får se hennes kort, och alltså kan bekräfta att hon har betalt för frukost, är hon välkommen in igen. Detta räcker dock inte för zigenaren som säger "Nej nu kan jag inte gå in igen eftersom ni körde ut mig". Sheraton svarar då "okej, vi förstår, vill du hellre äta din frukost ute i lobbyn? Vi hämtar gärna mat åt dig" varpå zigenaren svarar "nej jag hämtar hellre ut några sköna tusen från DO och sympati från kvällspressen för att lindra vårt anseende i samhället så att mina klanmedlemmar enklare kan begå brott utan att bli tagna".

Det sistnämnda lär inte ha yttrats, men det är självklart det som är tanken.
Citera
2014-03-27, 12:25
Medlem
DrBrasas avatar
Problemet för Sheraton är väl inte att de kontrollerat hennes behörighet att äta frukostbuffe eller ens bett henne komma ut i lobbyn för att tala om saken. Problemet är snarare att när det sedan kollats upp så har man låtit henne inta frukost i lobbyn. Det senare är, zigenare eller ej, helt åt helvete.

Sedan kan man diskutera om kunder med traditionell zigensk klädstil är något som privata företag bör ha lagligt rätt att avvisa - men har hon betalat ska hon fan ha samma rätt att inta frukost som alla andra!
Citera
2014-03-27, 12:29
Medlem
MrsMagoos avatar
När det gäller tidigare förehavande från Nymans sida så va hon med i ett avslöjande reportage om Statoil. Det va på uppdrag av en granskning och inte på eget initiativ. Dom flesta kommer säkert ihåg detta då bilarna inte hyrdes ut till någon av de romer som försökte. Sen då journalisterna kom så fanns det hur många bilar som helst.
Det va ett intressant program där personalen på Statoil menade att bilarna va uthyrda hela sommaren, men då journalisterna frågade så fanns det bilar omedelbart.

"De trodde att jag var inne för att stjäla kaffe"
Sheraton sa också till Diana att de har en videoinspelning från händelsen som visar vad som egentligen har hänt. En video som Diana mer än gärna vill se offentlig.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=5820204

Ullenhag hoppas att Nymans fall prövas rättsligt och vill därför inte gå in för mycket på det enskilda fallet.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/romsk-kvinna-far-ingen-ursakt_3404490.svd
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-03-27 kl. 12:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in