Citat:
Ursprungligen postat av
ZuparN
Jag har inte kallat dig för "al-Qaida sympatisör". Om du vill fortsätta hävda det får du citera mig där jag skrivit det. Det blir inte svårare.
Så fort jag får lite tid över ska jag banne mig leta rätt då jag är 110% övertygad att du har kallat mig det
Citat:
Ursprungligen postat av
ZuparN
De flesta syrier är emot utländsk inblandning. En saudier eller bosnier ska inte bestämma hur en syrier ska leva, deras religiösa tillhörighet ger inte heller dem rätten att resa ned till Syrien för att kriga. Detta tankesätt är medeltida och hade varit problematiskt. Ska vi kristna i väst resa ned till Nigeria för att andra kristna utsätts för dödas av terrorister där? När det finns ett inbördeskrig är det bästa att inte intervenera, för det leder ofta till en eskalering, vilket vi ser i Syrien.
Jag kan hålla med dig om det första du skriver men inte i det fetmarkerade. Med andra ord ska resten av sunnimuslimerna kolla på medan Assads trupper mördar sunnimuslimer, soldater som civila? Glöm det.
Ja jag hade förstått om kristna reser till Nigeria för att skydda civila mot Boko Haram då dem verkar gilla att döda civila.
Citat:
Ursprungligen postat av
ZuparN
Enligt mina källor, bosniska regeringspersoner och journalister är antalet bosnier i Syrien runt 80-150, beroende på källa. Det är förvisso andrahandskällor, men jag antar att antalet bosnier i Syrien ligger runt 100. Bägge källorna rör siffror från 2014.
Bosnian-Herzegovinian media have reported on Salafist volunteer fighters for months - the extremist Muslims who travel to Syria to fight in what they call jihad or holy war. According to intelligence reports, some 100 to 150 Salafists from Bosnia-Herzegovina have made it to Syria, reported Bosnian-Herzegovinian journalists Esad Hecimovic. Ten to 15 of them have reportedly been killed.
http://www.dw.de/bosnian-salafists-movement-on-mission-to-recruit/a-17397173
According to some Bosnian government officials there are about 120 Bosnians in Syria fighting against Syrian government, so for 11 have died, these five got killed same day, on Jan 4, 2014 and all of them belonged to ISIS. They got killed by another Islamic group, not sure which one, but it doesn't really matter who did it, they are dead and that's a good thing. 109 to go.
Read more at http://www.liveleak.com/view?i=b92_1389013147#9USkpYtIM0MeFPM6.99
Det är oviktigt att det är +/- 50,
utan det viktiga är vad en bosnier gör i Syrien? Han har inget där att göra. Det bosniska parlamentet har även försökt införa en kriminalisering vid brott i andra länder, med anledning av jihadisterna som reser till Syrien. Det finns med andra ord en presumtion att man begår brott när man reser till Syrien. Jag vet inte om beslutet är antaget ännu.
http://www.balkaninsight.com/en/article/federation-vice-president-urges-bosnians-not-to-fight-in-syria
Precis som jag trodde, bosniska salafister.
Vad en bosnier gör i Syrien? Kanske för att skydda sunnimuslimerna ifrån Bashars mördande? Vilken dum fråga.
Citat:
Ursprungligen postat av
ZuparN
Det är en sak att stödja en person och en annan att acceptera dennes ställning. Jag hade nog hellre velat leva i ett säkert, sekulärt, stabilt och förutsägbart Bagdad än i ett Bagdad där man inte kan bortse från faktumet att man kan tänkas bli mål för ett terroristattentat för att man suttit på en restaurang, gått till en kyrka eller marknad. Varje månad dör uppemot 1000 civila irakier, varav nästan 350 i Bagdad. Tänk dig att 350 personer per månad ska dö i Stockholm av terroristattentat, mellan 2003-2014. Det går inte att bo i en sådan stad.
https://www.iraqbodycount.org/database/
Kan du vara direkt i ditt svar, med andra ord hade det varit okej att acceptera Saddams ställning och till och med ta till dödligt våld mot de som reste sig upp mot Saddam, enligt dig?
Citat:
Ursprungligen postat av
ZuparN
Jag tror nog inte syrierna som demonstrerade innan kriget hade som mål att nå en islamistisk stat, en ny diktatur. De ville snarare ha en demokrati och förbättrade rättigheter. Rebellerna, i varje fall majoriteten, representerar inte längre demonstranterna och det gör verkligen inte ISIS/al-Nusra eller Islamic Front, speciellt inte när de är utländska jihadister.
Vad oppositionen än vill ha så är det okej för mig, det viktiga är att Bashar ryker. Sedan får oppositionen komma överens hur landet bör se ut och hur landet bör styras.
Citat:
Ursprungligen postat av
ZuparN
Jämförelsen med Irak är sedan missvisande. Irakierna påtvingades ett amerikanskt rättssystem. Det fanns inga militära rörelser med kapaciteten att hindra detta. I Syrien har du tre stora rebellfraktioner som enkelt kan avfärda demokratin och istället upprätta en islamistisk stat, oavsett folkets vilja. Det är en teoretisk möjlighet och någon av dessa grupper avviker från denna idé, vilket ISIS och al-Nusra med stor sannolikhet inte kommer acceptera. Vi kommer få se ett Syrien som dagligen utsätts för terroristattentat, precis som i Irak. Nej, jag hade hellre levt i ett stabilt Syrien, än i ett Syrien där 35 civila ska mista livet i Damaskus till terrorister varje dag, under en period på över 10 år. Demokrati kostar, men inte till vilket pris som helst. En demokrati byggs inte på en dag och jag anser inte att rebellerna genom sin krigföring och värderingar på något sätt visat att de kan lyckas etablera ett demokratiskt system. De har redan visat sig vara inkapabla till det genom att ständigt avfärda fredssamtal, avrätta krigsfångar och använda religionen som ett verktyg för makt. Kom inte och säga att dessa radikala element strävar efter demokrati och frihet, för då spottar du de syriska demonstranterna i ansiktet.
Folkets vilja ja, det är lite problematiskt att veta vad folket vilja egentligen är. Hade Assad brytt sig om sitt folk hade han klivit bort från makten och låtit syrierna avgöra sin egen framtid genom val, dvs direkt i början av kriget när han märkte att kriget skulle eskalera. Så hade en riktig och sann ledare som verkligen bryr sig om sitt folk gjort.
Om du minns våra tidigare diskussioner har jag aldrig påstått att alla i oppositionen kräver demokrati.