2014-03-25, 19:13
Medlem
Hej

Några tips på hur man gör så att folk inte kan göra annat än man tillåter på en dator med windows?

Jag vill alltså låsa användarna till ett program endast. När datorn startar så kommer man automatiskt till programmet och sen kan man inte göra något annat. Att starta programmet automatiskt har jag löst via autostart.. Men för att hindra användaren från att göra annat på burken så antar jag att det behövs någon form av 3:e parts program?

Någon som har nåt tips på vad jag behöver?

/pex
Citera
2014-03-25, 19:30
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pex666
Hej

Några tips på hur man gör så att folk inte kan göra annat än man tillåter på en dator med windows?

Jag vill alltså låsa användarna till ett program endast. När datorn startar så kommer man automatiskt till programmet och sen kan man inte göra något annat. Att starta programmet automatiskt har jag löst via autostart.. Men för att hindra användaren från att göra annat på burken så antar jag att det behövs någon form av 3:e parts program?

/pex
Det du vill göra kallas kiosk mode, googla på windows kiosk mode så ska du se att du hittar en massa guider om hur och vad du kan göra.

Det finns även trådar på Flashback om detta.
Citera
2014-03-25, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Det du vill göra kallas kiosk mode, googla på windows kiosk mode så ska du se att du hittar en massa guider om hur och vad du kan göra.

Det finns även trådar på Flashback om detta.

tackar o bockar!
Citera
2014-03-26, 12:05
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
tackar o bockar!

Du behöver en PRO-version av Windows och sedan använda policys!
Det finns såväl maskin policys som användar policys.. Kombinera dessa så är du hemma!
Citera
2014-03-26, 19:36
Medlem
swixxys avatar
Rätta mig om jag har fel men Windows Steady State är väl till för detta?
Citera
2014-03-26, 20:58
Bannlyst
Citat:
Hej

/pex
Byt ut explorer.exe till ditt_program.exe i registernyckeln för "default shell". Olika beroende på OS, google är din vän.
Citera
2014-03-27, 07:11
Medlem
Poddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Byt ut explorer.exe till ditt_program.exe i registernyckeln för "default shell". Olika beroende på OS, google är din vän.

Då kan man väl använda ctrl+alt+del för att starta aktivitetshanteraren och sedan starta explorer.exe via kör?
Citera
2014-03-27, 15:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Podde
Då kan man väl använda ctrl+alt+del för att starta aktivitetshanteraren och sedan starta explorer.exe via kör?
beroende på vilka inställningar man har för den iloggade användaren, ja. Default är som du säger faktiskt men den stänger man oftast av med en enkel registernyckel.

sen beror det ju på hur TS_program.exe är utformat. kan finnas luckor man inte tänkt på (och det gör det säkerligen i windows speciellt om det har internetåtkomst).

Andra saker som kan vara bra att stänga av är autostart via externa medier både i OS och BIOS.
Citera
2014-03-27, 17:22
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Podde

Man blockerar detta via GPO och allt annat som inloggat konto inte ska ha åtkomst till. Kräver dock som sagt tidigare Pro eller Enterprise version av t.ex. Windows 7. Låsning antingen lokalt eller på AD server (2008 eller senare).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in