2014-03-25, 12:34
Medlem
bwahahahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
Jag menar att man också måste förklara det som är avgörande för evolution d v s uppkomsten av specificerad komplex information.
Vad är specificerad komplex information? Dembki´s definition eller vad?

Citat:
Då är vi nog överens om att allelfrekvens-förändringar över tid inte räcker som förklaring.
Om allelfrekvensförändringar inte inbegriper just uppkomsten av allelerna så visst.

Citat:
Om jag tolkar, förtydligar och påstår vad olika debattörers åsikter och argument får för konsekvenser och betydelse i verkligheten så är det ju sedan upp till debattören eller den som tar åt sig att tala om att jag har fel och argumentera och förklara varför.
Men nu påstod du något utan att ge citat. Är det inte dags att dra tillbaka ditt påstående? Wooten, Kommendanten och Pad har alla gett sitt svar.

Citat:
I o m att flera svajar fram och tillbaka angående det naturliga urvalets betydelse och möjlighet att styra och påverka är det mycket befogat att göra dessa förtydliganden.
Är det befogat att tillskriva folk åsikter som de inte har?
Senast redigerad av bwahahaha 2014-03-25 kl. 12:43.
Citera
2014-03-25, 12:38
Medlem
bwahahahas avatar
Citat:
Ibland undrar jag vad dessa Gubbar har i huvudet.

Vi verkar först ganska överens om detaljerna hur det går till i verkligheten. Och om det beror på halm i huvudet eller avsaknad av förmåga att förstå samband vet jag inte. Men sedan vill dessa gubbar fortfarande ge det naturliga urvalet förmåga att styra och att påverka genom att zooma ut så mycket att man inte ser att det naturliga urvalet på inget sätt kan åstadkomma något sådant.

Men jag tror att det i huvudsak beror på den massiva indoktrinering som vi alla gått igenom på grundskola, gymnasium och högskola. Så halm har nog inget med saken att göra. Så du kan släppa den tråden.

stebe2
Vet du vad en halmgubbe är för det första? Verkar inte så. Att du har slagits med halmgubbar i ett tag nu är ganska självklart.

Indirekt så kan det naturliga urvalet styra ja. Att du inte förstår det efter alla de exempel som givits, är något som jag inte förstår.
Senast redigerad av bwahahaha 2014-03-25 kl. 12:40.
Citera
2014-03-25, 12:40
Medlem
Citat:
Suck. Du vill inte förstå. Du vill leva kvar i föreställningen att det naturliga urvalet är den grundläggande orsaken till alla olika system, organ, funktioner ,förmågor och egenskaper som alla olika levande organismer har är naturligt urvalet under årmiljoner.
Du läser tydligen inte vad jag skriver. Eller hur?

Citat:
Jag säger inte att de är två ömsesidigt uteslutande alternativ. De förklarar olika delar.

Det ena förklarar hur det naturliga urvalet påverkar hur vanliga eller ovanliga olika varianter av olika egenskaper blir i olika populationer i olika miljöer under olika perioder.
Nej, det påverkar allelfrekvenserna.

Citat:
Med det förklarar inte på något sätt hur dessa system, organ, funktioner, förmågor eller egenskaper har uppkommit, förändrats och utvecklats.
Jo, det gör ju det, på en övergripande nivå. För att förstå enskilda organ behöver man givetvis specialstudera dessa organ individuellt. Så som man exempelvis gjort med ögon av kameratyp.

Tydligen anser du att såna specialstudier underlättas av ett komplexitetsmått så som det Nei föreslår. Hur menar du att det gör det?

Citat:
Här måste man fokusera på den information som mutationerna måste orsaka uppkomsten av.

Och denna uppkomst av information sker helt utan initiering, styrning eller önskan från det naturliga urvalet.
Det är sant att mutationer uppkommer utan att det naturliga urvalet är inblandat. Är det någon som ifrågasätter det? (Dock finns det en del som talar för att mikroorganismer under vissa förhållanden kan förändra sin mutationsfrekvens, beroende på sin miljö. Så det är en sanning med modifikation.)

Citat:
Självklart leder en allelsekvens som kodar för DNAs kopieringssystem som plötsligt uppkommit också till en allelfrekvens-förändring.
Om du vill tala om tiden före DNA så måste man givetvis under den tiden byta ut begreppet "allel" mot något motsvarande som inte involverar DNA. Neis komplexitetsmått, som du tycks förespråka, behöver också modifieras på motsvarande sätt. Eller hur?

Citat:
Allelfrekvens-förändring kan också ske utan att någon som helst ny information eller nya egenskaper uppkommer eller förändras något. Det kan ske med enbart redan befintliga allelsekvenser.

Så denna definition förklarar inte uppkomsten, utveckling och förändring.
Det är en definition av vad evolution innebär. Givetvis förklarar den inte uppkomsten, utvecklingen, eller förändringen. Definitionen förklarar vad evolution och förändring är i evolutionssammanhang, den förklarar inte orsakerna till förändringen.

Citat:
Har du någon grund för att mutationerna, kopieringsfelen, skulle kunna orsaka något annat än "kosmetiska" förändringar d v s små förändringar i redan befintliga system, organ, funktioner, förmågor och egenskaper?
Jag menar att jag har mycket god grund för mitt påstående om vad mutationer kan åstadkomma.
Nu förlorade du överblicken. Mutationer är endast en del i hela processen. Det är hela processen som åstadkommer stora förändringar, inte enskilda mutationer. Det finns goda skäl att tro att exempelvis ögon av kameratyp kan utvecklas från en enkel ljuskänslig fläck. Tycker du att det är en kosmetisk förändring?

Citat:
Därför att allelfrekvensförändringar över tid säger inget om hur dessa alleler uppkommer, förändras och utvecklas.
Nej, men om det sker så ändras allelfrekvenserna över tid.

Citat:
Det helt avgörande för evolutionen är ATT det uppkommer alleler med komplex avancerad information som kodar för specifika funktioner.
Nya alleler uppkommer tillräckligt ofta. Vad du menar med din kodfras "komplex avancerad information" är oklart.

Citat:
Fram tills man vet hur informationskopierings- och lagrings-systemet DNA och systemet att avkoda och producera proteiner uppkom så vill jag påstå att det är mycket gott om tvivel. Och så länge all forskning kring vad mutationer åstadkommer så tydligt visar vad mutationer åstadkommer finns det mycket goda grunder att tvivla på kopieringsfelens förmåga att orsaka uppkomsten av specificerad komplex information.
Återigen denna kodfras "specifierad komplex information". Innebär utvecklingen av ett kameraöga att sådan information har uppkommit?

Citat:
Man måste zooma ut eller blunda och hålla för öronen ganska målmedvetet om en utsaga som att evolutionsteorin om en utveckling från en RNA-sträng till människa är ett "utan tvivel bevisat faktum".
Det var inte det jag sa. Det är inte precis det du nu säger som det är orimligt att tvivla på.

Citat:
Den är missvisande därför att den påstår att evolutionen i huvudsak inte är slumpmässig.

En utsaga som mer överensstämmer med verkligheten är att:
"evolutionen är framförallt slumpmässig men innehåller underordnade delar som inte är slumpmässiga.

I själva verket är orsaken till uppkomsten av all information som kodar för alla olika varianter av egenskaper totalt slumpmässig. Dessutom är den mekanism som sedan städar och rensar bort det som inte fungerar och som kan påverka hur vanliga olika varianter av egenskaper blir i en population i en viss miljö under en viss tid också i flera delar mycket slumpmässig och bestäms mycket nyckfullt av de omständigheter som råkar råda under vissa perioder eller omständigheter som uppstår plötsligt under några ögonblick.
Det kanske är ett semantiskt problem vi har: vad anser du att "slumpmässig" betyder?
Citera
2014-03-25, 17:38
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Poletten har alltid varit nere Stebe, du slåss mot väderkvarnar i ditt huvud. Ingen här har haft problem med att förstå att det är mutationer som är upphov till nytt genetiskt material. Jag upplever snarare att kommunikationsproblemet ligger på din sida, där du tycks ha svårt att förstå att även naturligt urval är FULLSTÄNDIGT KRITISKT för att evolution ska kunna ske. BÅDA behövs - Mutationer OCH urval.

Du kan inte förklara varför isbjörnar har tjock, vit päls eller giraffer har lång hals genom att ENBART hänvisa till mutationer. (I sådana fall kunde det ju lika gärna ha varit isbjörnarna som hade långa halsar och girafferna som hade tjock, vit päls. Nu är så inte fallet och det är inte en slump.)

Kan du inte bara medge det, så att vi kan komma vidare? Vad är det jag inte "vågar ha fullt fokus på"?

Flera gånger känns det som att du och jag skulle kunna vara helt överens angående mutationernas och det naturliga urvalets olika roller och möjlighet att påverka utvecklingen.

Som jag sagt många gånger förr är det ingen slump att det är kring nordpolen som det är vanligast med isbjörnar med vit, tjock och varm päls.

Men det är en slump att informationen har uppstått som kodar för vit, tjock varm päls.

Denna information som kodar för vit , tjock och varm päls skulle lika gärna kunna uppstå hos en giraff. Men den skulle troligen inte få så stor spridning. Och skulle troligen försvinna ur populationen på några tiotal generationer beroende på mängden avkomma och tillgången på föda.

Likaså skulle information som kodar för lång hals kunna mutera fram hos isbjörnar. Om det leder till mer avkomma så skulle det bli vanligare och vanligare med isbjörnar med lång hals.

Du måste försöka förstå att informationen som kodar för vitare och varmare päls inte uppkommer p g a kylan kring nordpolen.
Och informationen som kodar för giraffens långa hals har inte uppkommit därför att det finns gott om löv i de höga träden.

Kylan gör däremot att isbjörnar med vit tjock och varm päls blir vanligare vid nordpolen och den goda tillgången på goda löv i de höga träden gör att giraffer med långa halsar blir vanligare där dessa träd finns.

Om vi nu kan vara överens om detta så är allt bra.

stebe2
Citera
2014-03-25, 17:44
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bwahahaha
Vet du vad en halmgubbe är för det första? Verkar inte så. Att du har slagits med halmgubbar i ett tag nu är ganska självklart.

Indirekt så kan det naturliga urvalet styra ja. Att du inte förstår det efter alla de exempel som givits, är något som jag inte förstår.

Det är just detta jag menar med er ambivalens.

Ok, hur gör det naturliga urvalet för att styra indirekt?

stebe2
Citera
2014-03-25, 18:04
Medlem
Pads avatar
Stebe, du har nu hunnit med att posta ett helt gäng med inlägg efter ditt ljugande.

Jag upprepar min uppmaning att du antingen plockar fram källor till att jag skulle hävda det du påstår att jag hävdar eller att du medger att du hittade på, ber om ursäkt och lovar att inte göra om det igen.

Bollen är din.
Citera
2014-03-25, 18:07
Medlem
bwahahahas avatar
Citat:
Det är just detta jag menar med er ambivalens.

Ok, hur gör det naturliga urvalet för att styra indirekt?

stebe2
pga det faktum att något sparas och något annat åker i soptunnan.

Börja med en slumpmässig sträng, tex 1101010111. Låt den mutera i ett antal generationer under ett selektionstryck. Selektionstrycket är spara 1'or och släng 0'or. Slutresultatet kommer bli 1111111111. Varför ser strängen nu ut som den gör? Är det endast pga mutationerna? Nej. Utan selektionstrycket så hade strängen fortfarande tett sig slumpmässig. Att strängen ser ut som den gör beror på selektionstrycket. Det är på detta sätt som det naturliga urvalet kan sägas styra indirekt.

Och nej, detta exempel är inte menat att efterlikna verkligheten.
Senast redigerad av bwahahaha 2014-03-25 kl. 18:09.
Citera
2014-03-25, 18:19
Medlem
bwahahahas avatar
Citat:
Du måste försöka förstå att informationen som kodar för vitare och varmare päls inte uppkommer p g a kylan kring nordpolen.
Och informationen som kodar för giraffens långa hals har inte uppkommit därför att det finns gott om löv i de höga träden.
Ingen har någonsin påstått att mutationerna för varmare päls uppkommer pga kylan. Varför fortsätter du slå på halmgubben?
Citera
2014-03-25, 19:01
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Jag antar att "ankan" är jag, pallet. Och du vet mycket väl att det inte var guderi jag syftade på. Skärp dig. Vad är det som är oförenligt? Att det överhuvudtaget förekommer myter om omöjliga översvämningar grundar sig förstås i att översvämningar faktiskt sker; det betyder inte att det kan finnas mer bakgrund till specifika myter.
Nej det var guderi som påstod att zapotekernas flodmyt var så lik bibeln att det måste vara en konspiration, att columbus måste ha redigerat i dom rejält. Du kallade detta för svammel.

Alla vet att översvämningar sker. Problemet för evolutionisterna är att berättelserna jorden liknar skildringen i första moseboken FÖR mycket. Att förklara bort berättelserna med "översvämningar sker" blir därför inte trovärdigt. Gulligt beskriver nog saken bättre. Tom guderi har ju fattat detta.

Än idag finns det många isolerade folkslag som fortfarande överhuvudtaget aldrig varit i kontakt med dom kristnas läror. Dom gemensamma nämnarna mellan alla dessa går alltså inte att förklara med varken "översvämningar sker" eller "konspiration". Kanske har ni nån tredje variant som funkar?
Citera
2014-03-25, 19:26
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sectarius
Orkar inte läsa hela tråden, Så det kanske redan har nämnts. Men det är värt att nämna igen, har ni förklarat för evolutionsteori-hädarna att det selektiva urvalet uppkommen ur den genetiska renkombinationen av DNA från fadern och modern som sedan prövas mot miljön har betydligt större inverkan än punktmutationer vad gäller evolutionen hos multicellulära eukaryoter? Mutationer har främst betydelse för encelliga organismer med lite DNA. Såklart har mutationer betydelse hos högre organismer också, men den främsta drivande evolutionära faktorn är renkombinationen. Epigenetik verkar också ha någon form av inverkan också om man ska tro de senaste rönen.

Epigenetiken gör det bara besvärligare för det naturliga urvalet att kunna påverka. Om gener bara aktiveras under speciella omständigheter blir uppkomsten av denna under vissa perioder tysta information väldigt slumpmässig och även spridningen blir också väldigt slumpmässig.

Det skulle inte finnas någon information att rekombinera om inte mutationerna såg till att det först uppkommit nya varianter av gener att kombinera.

Egentligen så försvårar ju rekombination möjligheten för enstaka gener att "visa sig" för det naturliga urvalet.

Det naturliga urvalet selekterar ju på en viss mix av olika slags varianter av gener och information.

Detta gör det naturliga urvalets insats ännu mera slumpmässig.

stebe2
Citera
2014-03-25, 19:36
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menpalla
Nej det var guderi som påstod att zapotekernas flodmyt var så lik bibeln att det måste vara en konspiration, att columbus måste ha redigerat i dom rejält. Du kallade detta för svammel.

Alla vet att översvämningar sker. Problemet för evolutionisterna är att berättelserna jorden liknar skildringen i första moseboken FÖR mycket. Att förklara bort berättelserna med "översvämningar sker" blir därför inte trovärdigt. Gulligt beskriver nog saken bättre. Tom guderi har ju fattat detta.

Än idag finns det många isolerade folkslag som fortfarande överhuvudtaget aldrig varit i kontakt med dom kristnas läror. Dom gemensamma nämnarna mellan alla dessa går alltså inte att förklara med varken "översvämningar sker" eller "konspiration". Kanske har ni nån tredje variant som funkar?

Ja det är ju fakta, den referens som texten du länkade till bygger på handlar ju om just detta.

Om du tror att det finns namn som Gabriel och Michael i indianska mytologier, då bevisar du att det är tomt innanför pannbenet, för då har du ingen förståelse för historia eller lingvistik heller.

Det finns ju dock andra förcolumbiska flood myths i området, men då är det helt andra berättelser.
Citera
2014-03-25, 19:44
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bwahahaha
pga det faktum att något sparas och något annat åker i soptunnan.

Börja med en slumpmässig sträng, tex 1101010111. Låt den mutera i ett antal generationer under ett selektionstryck. Selektionstrycket är spara 1'or och släng 0'or. Slutresultatet kommer bli 1111111111. Varför ser strängen nu ut som den gör? Är det endast pga mutationerna? Nej. Utan selektionstrycket så hade strängen fortfarande tett sig slumpmässig. Att strängen ser ut som den gör beror på selektionstrycket. Det är på detta sätt som det naturliga urvalet kan sägas styra indirekt.

Och nej, detta exempel är inte menat att efterlikna verkligheten.
Detta är ett exempel på sk shannon-information. Det är totalt irrelevant för evolutionsteorin. Du misshandlar alltså en oskyldig halmgubbe. Se klippet jag hänvisade till så kanske du fattar. https://www.youtube.com/watch?v=bEs1Zl9AAnc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in