Citat:
Ursprungligen postat av
BadAssPeanut
Jag går globala gymnasiet, det är riktigt chill faktiskt.
Tycker en blockad är på sin plats. När det finns människor med invandrarbakgrund på skolan tycker jag inte man bjuder in rasister. Av samma anledning som att homofober inte ska bjudas in. Vissa ideologier gör sig bäst i att inte diskuteras.
Jag var elev på Globala på den tiden då det inte var chill, utan eleverna förväntades arbeta hårt för att pumpa in så mycket information i hjärnan som möjligt, och att säga "inga rasister på våran skola" hade inte på långa vägar accepterats av ledningen eller lärarna som ett godtagbart argument.
I undervisningen ingick bland annat obligatoriskt besök hos Glashusett, som berättade om sina (då ännu inte genomförda) planer på att stänga in växthusgaser i bergsgruvor för att bli av med dem. Globaleleverna protesterade och sade att detta endast förhalade ett miljöproblem som kräver en långsiktig lösning.
Slapp vi besöka Glashusett bara för att vi var emot deras politik? Absolut inte. På min tid sågs det som hederligt och intelligent att lyssna och förstå andra människors synpunkter, även om man inte höll med dem. Men det var som sagt på den tiden då man var tvungen att ha bra högstadiebetyg för att bli antagen.