2013-12-15, 19:49
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Föga förvånande att PK-hjärntvättade människor vill bemöta "odemokratiska SD" med odemokratiska metoder...
Citera
2013-12-16, 01:42
Medlem
Marimus avatar
Något jag tycker var förjävligt när jag gick på gymnasiet förra valåret var dels att centern slängde upp en jävla stuga rätt utanför ytterdörrarna för att haffa elever på väg hem, och dels att Sverigedemokrater vid flera tillfällen tryckte in valpropaganda i allas skåp.

Skolan ska vara en fristad ifrån politik om du frågar mig. Den ska vara neutral och den ska enbart behandla ren fakta kring partierna och deras politik.
Citera
2013-12-17, 22:33
Medlem
Angående detta:
Det diskuteras på skolan hur skolan ska ställa sig inför denna frågan.
Många(tror 80-90 pers skrivit under) vill utföra en blockad, medan andra tycker att SD ska få komma för att alla elever ska få ta del av alla partiers åsikter.

Dock förstår ni lika väl som eleverna på globala att SDU inte kommer dit för att värva medlemmar, utan för att skapa en hotfull situation där de kan göra sig själva till offer.
Citera
2013-12-17, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marimu
Något jag tycker var förjävligt när jag gick på gymnasiet förra valåret var dels att centern slängde upp en jävla stuga rätt utanför ytterdörrarna för att haffa elever på väg hem, och dels att Sverigedemokrater vid flera tillfällen tryckte in valpropaganda i allas skåp.

Skolan ska vara en fristad ifrån politik om du frågar mig. Den ska vara neutral och den ska enbart behandla ren fakta kring partierna och deras politik.

Dock tycker jag det är viktigt att skolan tar dit politiska partier som får berätta vad de står för, det är en del av utbildningen.
Men då måste de självklart ta dit ett annat parti som kritiserar det första partiet, de måste visa alla sidor.
Citera
2013-12-18, 17:08
Medlem
mrbananbrallans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jikmao
Angående detta:
Det diskuteras på skolan hur skolan ska ställa sig inför denna frågan.
Många(tror 80-90 pers skrivit under) vill utföra en blockad, medan andra tycker att SD ska få komma för att alla elever ska få ta del av alla partiers åsikter.

Dock förstår ni lika väl som eleverna på globala att SDU inte kommer dit för att värva medlemmar, utan för att skapa en hotfull situation där de kan göra sig själva till offer.

preciiiiiiis, och du är typ 5 år, eller?

sdu vill gå ut med sanningen om vilka de är till ungdomar och sanningen om Sveriges situation, om vi inte ändrar spår snart så finns det varken välfärd kvar, ingen pension, ingen sjukvård etc.
Citera
2013-12-24, 04:04
Medlem
Jag var elev på Globala en gång i tiden. Men då var Lars Benon rektor, och åsiktsfrihet och saklig undervisning stod högre i kurs än vad den gör idag. Han blev dock avsatt under reformen, och se vad som hände.

På wikipedia står det att bland Globala-eleverna 2010 så röstade över 50% på Miljöpartiet. När jag gick där så hade MP ingen större andel röster vad jag kommer ihåg. Fast det är klart, på den tiden så var man tvungen att ha högstadiebetyg på runt 250 poäng för att bli antagen, och de flesta eleverna hade mellan 270 och 320. Nu när skolan är kommunal så kan jag tänka mig att de släpper in en massa socialfallvänsterpack som inte kommer in någon annanstans, och tror att de är insatta i utrikespolitik och inrikespolitik för att de läser MSM och stödjer diffusa gräsrotsrörelser.
Citera
2013-12-24, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadAssPeanut
Jag går globala gymnasiet, det är riktigt chill faktiskt.

Tycker en blockad är på sin plats. När det finns människor med invandrarbakgrund på skolan tycker jag inte man bjuder in rasister. Av samma anledning som att homofober inte ska bjudas in. Vissa ideologier gör sig bäst i att inte diskuteras.

Jag var elev på Globala på den tiden då det inte var chill, utan eleverna förväntades arbeta hårt för att pumpa in så mycket information i hjärnan som möjligt, och att säga "inga rasister på våran skola" hade inte på långa vägar accepterats av ledningen eller lärarna som ett godtagbart argument.

I undervisningen ingick bland annat obligatoriskt besök hos Glashusett, som berättade om sina (då ännu inte genomförda) planer på att stänga in växthusgaser i bergsgruvor för att bli av med dem. Globaleleverna protesterade och sade att detta endast förhalade ett miljöproblem som kräver en långsiktig lösning.

Slapp vi besöka Glashusett bara för att vi var emot deras politik? Absolut inte. På min tid sågs det som hederligt och intelligent att lyssna och förstå andra människors synpunkter, även om man inte höll med dem. Men det var som sagt på den tiden då man var tvungen att ha bra högstadiebetyg för att bli antagen.
Citera
2013-12-24, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuk-tm
Det där har ju snarare med att göra hur det ser ut ekonomiskt, proletariatet och prekariatet består till stor del av människor med invandrarbakgrund då dessa, på grund av rasistiska strukturer, har svårare att få arbeten/högavlönade arbeten. Ja, det är helt stört att Globala Gymnasiet är en sån vit skola, men det återspeglar bara hur vårt samhälle ser ut. Populära skolor med höga intagningsgränser är ofta väldigt vita. Och de flesta som går där kommer ofta från medelklassen/överklassen. Men det borde såklart inte vara så.

När jag gick på Globala så fanns det några muslimska tjejer där, de flesta från afrikanska länder. Vi pratade med de, försökte lära känna dem. Men de var väldigt tillbakadragna, den ena presterade inte alls på lektionerna och efter några vecko så hade de bildat ett slutet kompisgäng som sov över hos varandra och knappt hälsade på oss. När jag försökte föra ett lättsamt samtal om läxor eller dylikt så tittade de bara på mig och svarade inte.

Det var inget annat än dålig attityd. Precis som det inte är acceptabelt att hata kvinnor för att man blev bedragen av sin hustru, eller hata män för att det begås våldtäkter. Ifall din teori stämmer dock, så bevisar min erfarenhet att vänskaplighet och öppenhet inte kan ändra på invandrarnas generaliserande och cementerade bild av svenskar. Och om den inte kan ändras så kan de inte bo kvar här.
Citera
2014-03-25, 13:15
Medlem
erkfans avatar
SDU stoppades av elever

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/blockad-motte-sdu-vid-gymnasium

Är det bara jag som tycker det här är fel? Lite dubbelmoral/hyckleri skulle jag säga. Visst vore det bra om det inte fanns någon rasism. Men att göra samma sak och förtrycka en annan grupp för deras åsikt, om man anser den åsikten dålig eller inte skiter jag i. Väldigt omoget och kasta skit på folk som bara vill yttra sin åsikt. Man MÅSTE ju inte lyssna eller hålla med, men att frysa ut helt.

Tycker båda sidor gör exakt samma saker, vilket gör att jag tycker det är fel. Vare sig man gillar eller inte gillar rasism så är det vl fel att inte låta nån yttra sin åsikt. Vi har en rätt till det, ALLA. Sen är det väl upp till dig som person om du håller med eller inte.

Ska vi ha yttrandefrihet så ska vi ha det till 100% annars funkar det inte. Lika bra och köra med censur överallt annars tycker jag.

Får be om ursäkt om en tråd om detta redan finns, sökte en del men hittade inget.
Citera
2014-03-25, 13:36
Medlem
DeadLikeMes avatar
Gissar att de flesta av dessa 40 ungdomar är medlem i något vänsterungdomsförbund och detta ger nog enbart mer sympati för SD bland övriga 560 elever. Mer än så tror jag inte de åstadkommer med sina antidemokratiska aktioner. Varför inte ta debatten med SDU istället nu när de får chansen att göra det irl?
Citera
2014-03-25, 13:39
Medlem
InspiredWireds avatar
Att hindra SDU från att komma in och sprida propaganda på en skola är inget brott mot vår yttrandefrihetsgrundlag vad jag vet, eller har jag fel? Bara för att göra det klart.
Citera
2014-03-25, 13:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DeadLikeMe
Gissar att de flesta av dessa 40 ungdomar är medlem i något vänsterungdomsförbund och detta ger nog enbart mer sympati för SD bland övriga 560 elever. Mer än så tror jag inte de åstadkommer med sina antidemokratiska aktioner. Varför inte ta debatten med SDU istället nu när de får chansen att göra det irl?

För de kan ingenting om politik i dessa vänster liberala förbund, de lyssnar på Sebbe Staxx och aftonbladet så har de fått för sig att SD är nazister,fascister,rasister m.m. Sitter med sina kaffemuggar och diskuterar hur många invandrare de känner och kommer fram till slutsatsen att SD är onda människor. Och om FI kommer in i riksdagen så löser sig hela problemet kring integrationen, skolpolitiken och allt annat som är åt helvete i det här landet.

Fly Sverige ni som är friska säger jag bara. Fly, ca 85% av landet är idioter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in