2014-03-24, 16:52
Medlem
generalvits avatar
Är en åker bra ställe att plantera på? Det är min egen åker så behöver inte oroa mig över arga bönder hehe

Förövrigt hade jag tänkt auto ak47, 6st. Veggar dom inomhus i ungefär 4 veckor och sedan tas dom ut. Har köpt hasselfors-jord, 2st 50l säckar.. och ''riktig'' koskit i botten från grannens kossor, fungerar det bättre/sämre än det man köper?

Luktar det mycket om man veggar dom i 4 veckor inomhus?

Har köpt en lågenergi lampa på 200W, och alufolie som jag tänkte lägga runt krukorna.

Räcker det om krukan är på 1l? En planta per kruka?

När det gäller näring står det still, men vissa föreslår tomatnäring eller orkidénäring..

Borde jag köpa något mer, eller ändå någonting?

Edit, är det bättre om plantorna står helt öppet, eller kan dom stå bredvid en stenmur? ( Ja det är en stenmur i början på min åker )
Senast redigerad av generalvit 2014-03-24 kl. 16:55.
Citera
2014-03-24, 17:31
Medlem
vrzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av generalvit
Är en åker bra ställe att plantera på? Det är min egen åker så behöver inte oroa mig över arga bönder hehe

Förövrigt hade jag tänkt auto ak47, 6st. Veggar dom inomhus i ungefär 4 veckor och sedan tas dom ut. Har köpt hasselfors-jord, 2st 50l säckar.. och ''riktig'' koskit i botten från grannens kossor, fungerar det bättre/sämre än det man köper?

Luktar det mycket om man veggar dom i 4 veckor inomhus?

Har köpt en lågenergi lampa på 200W, och alufolie som jag tänkte lägga runt krukorna.

Räcker det om krukan är på 1l? En planta per kruka?

När det gäller näring står det still, men vissa föreslår tomatnäring eller orkidénäring..

Borde jag köpa något mer, eller ändå någonting?

Edit, är det bättre om plantorna står helt öppet, eller kan dom stå bredvid en stenmur? ( Ja det är en stenmur i början på min åker )

1 Liters kruka räcker absolut inte! Åtminstone 7 liter, men 10 liters kruka är att föredra
Citera
2014-03-24, 17:36
Medlem
generalvits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vrzz
1 Liters kruka räcker absolut inte! Åtminstone 7 liter, men 10 liters kruka är att föredra

Okej! Hur planterar man om dom på bästa sätt från en 10 liters hink?
Citera
2014-03-24, 21:57
Medlem
Citat:
Okej! Hur planterar man om dom på bästa sätt från en 10 liters hink?

du vattnar först så jorden blir blöt. sen vänder du upp och ner på krukan samtidigt som håller ena handen mot jorden med stammen mellan fingrarna och tar bort krukan och sätter ner plantan i hålet. det gör inget om det ramlar bort lite jord från rötterna dom klarar sig ändå.
Citera
2014-03-25, 04:07
Medlem
KaninSlejpners avatar
Undrar en grej

Om man odlar precis vid ett vattendrag. Cirka en halvmeter-meter från bäcken/ån slipper man vattna då?
Citera
2014-03-25, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoxpuff07
använder du p-jord behöver du inte lägga nå leca-kulor i botten. p-jorden redan är redan färdig blandad så vattnet som inte växten behöver rinner rakt igenom jorden och ut genom hålen i botten därför behöver man inte använda lecakulor som dränering i botten.

det står på tomatnäringen hur mycket man ska använda, annars kan du kolla runt på andra odlingsdagböcker där dom har använt tomatnäring och se hur mycket dom använde.

Jaha, där ser man. Tack så mycket, då behöver jag inte slösa pengar på leca-kulor Har läst runt nå otroligt mycket om odling och odlingsdackböcker men alla nämner bara näring men inte när dem använde det eller hur mycket :/
Någon här borde ju veta när det e bra läge att använde näringen?
Citera
2014-03-25, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PickadollPelle
Jaha, där ser man. Tack så mycket, då behöver jag inte slösa pengar på leca-kulor Har läst runt nå otroligt mycket om odling och odlingsdackböcker men alla nämner bara näring men inte när dem använde det eller hur mycket :/
Någon här borde ju veta när det e bra läge att använde näringen?

Vad jag läst så räcker näringen i jorden ca 1 månad, så efter 1 månad kör du kogödsel eller vad du nu tänkt använda som näring och kör enligt rekommendation som står på baksidan(?)
Citera
2014-03-25, 17:03
Medlem
generalvits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoxpuff07
du vattnar först så jorden blir blöt. sen vänder du upp och ner på krukan samtidigt som håller ena handen mot jorden med stammen mellan fingrarna och tar bort krukan och sätter ner plantan i hålet. det gör inget om det ramlar bort lite jord från rötterna dom klarar sig ändå.

Tack för svar! Vet du om det luktar mycket om man veggar en auto ak47 4 veckor? Eller räcker det om man veggar dom 2-3 veckor?
Citera
2014-03-25, 20:12
Medlem
SmokeWeed.s avatar
Citat:
Tack för svar! Vet du om det luktar mycket om man veggar en auto ak47 4 veckor? Eller räcker det om man veggar dom 2-3 veckor?

Det kommer lukta, men eftersom det är din gård så tror jag inte att det skulle vara något problem. Finns prepparat du kan köpa för att minimera lukten, kör hårt!
Citera
2014-03-25, 21:07
Medlem
generalvits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeWeed.
Det kommer lukta, men eftersom det är din gård så tror jag inte att det skulle vara något problem. Finns prepparat du kan köpa för att minimera lukten, kör hårt!

Menar du att det även kommer lukta på ängen?

Inomhus så har jag ofta besök av både vänner utanför och inom familj, så vill minimera lukten så mycket som möjlgit när jag veggar dom
Citera
2014-03-26, 10:03
Medlem
Big.Bangs avatar
Vilken strain rekommenderar ni för utomhusodling om man vill få en stor skörd?
Samt när är det lugnt att ta ut sina plantor, 1:a maj borde inte vara för tidigt?
Citera
2014-03-26, 11:26
Medlem
Big.Bangs avatar
Citat:
Menar du att det även kommer lukta på ängen?

Inomhus så har jag ofta besök av både vänner utanför och inom familj, så vill minimera lukten så mycket som möjlgit när jag veggar dom
Jag tror det tar cirka 2 veckor innan de börjar stinka. Du kan ju vegga dom inomhus så länge du kan, när de börjar lukta tar du ut dom bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in