2014-03-25, 02:00
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Det är mycket du inte vet, till exempel så är Boden ingen liten byhåla där alla känner alla som du försökt göra gällande. Hade du sagt exempelvis Älvsbyn, Vidsel, Råneå då hade det kanske gått att påstå det. Boden har som tack vare militärstad många sedan länge inflyttade. Man kan till och med ha hört skånsk dialekt där och är så pass stort att det är sköt dig själv och skit i andra som gäller.

Är förresten åklagarna från Boden?

Är inte åklagarna från Morjärv ?

Edit: Kan Bergs eventuella bekantskap med vissa utredande poliser ha känts högst tveksamt ur rättssäkerhetssynpunkt, enligt dig ? Med tanke på hur snabbt man släppte MB så fort man fick syn på Kristoffer 'kibba' Johansson, ufot ? Stämmer inte till eftertanke och reflektion ?
Senast redigerad av MBoudine 2014-03-25 kl. 02:04.
Citera
2014-03-25, 02:08
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Det är mycket du inte vet, till exempel så är Boden ingen liten byhåla där alla känner alla som du försökt göra gällande. Hade du sagt exempelvis Älvsbyn, Vidsel, Råneå då hade det kanske gått att påstå det. Boden har som tack vare militärstad många sedan länge inflyttade. Man kan till och med ha hört skånsk dialekt där och är så pass stort att det är sköt dig själv och skit i andra som gäller.

Är förresten åklagarna från Boden?
Nej precis.
Där bor faktiskt en bra bit över 18 000 människor.

Men för en stockholmare eller annan storstadsbo kanske det räknas som ingenting
och där man då utgår ifrån att alla måste känna alla.

Så är det ju naturligtvis inte. Långt ifrån.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Boden
Citera
2014-03-25, 02:23
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Om åklagarna inte är från Lule trakten skulle jag bli förvånad, vilket i sig inte har någon betydelse i sak.

Beror på hur stor area en häradsbetäckare täcker.
Citera
2014-03-25, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Beror på hur stor area en häradsbetäckare täcker.

Om det har jag ingen uppfattning. Gissar vilt någonstans mellan Boden och Kalix ...
Citera
2014-03-25, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Varje sida 3 mm fick jag det till. Har inte tillgång till FUP just nu.

Hur du än vrider på ett C så ändras ju inte bredden. Möjligtvis kan det bli ett U men bredden på det U:et är ju detsamma som C:et. Vrider du ett helt varv så blir det ett O men bredden på O:et är detsamma som C:et.

En annan kniv "samisk krumkniv" finns i många utföranden. Borde ge en böjd sårkanal, kanske inte alls passar.
Citera
2014-03-25, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
En annan kniv "samisk krumkniv" finns i många utföranden. Borde ge en böjd sårkanal, kanske inte alls passar.

Det tror jag inte stämmer. Den är spetsig och väl anpassad för att snabbt döda en ren.

Däremot har jag börjat fundera på den här - som jag då tyckte - obegripliga teckningen av kniven som kompisen X gjorde. Han "övertalades" mer eller mindre till att den nog var ett stämjärn.

För mig såg det snarast ut som - om vore det ett stämjärn - då hade den blivit rejält tillplattad av en smärre ångvält.

DÅ började dom likna knivarna som senast dök upp här. Fick jag för mig på sen kvällspromenad med hunden.

Av highfive och r ...

Han X kanske inte ritade så tokigt trots allt ...
Senast redigerad av Remark 2014-03-25 kl. 02:54.
Citera
2014-03-25, 02:53
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicz
Om vi utgår från att det är ett och samma vapen som orsakat alla skadorna - då kan man också utgå från att detta vapen 1,8 cm från sin spets och vidare "uppåt", inte är bredare än 0,6 cm och heller inte "tjockare" än 0,4 cm. Vapnet som är 0,6 cm från ände till ände, (vilka förefaller rundade) har även skarpkantade sådana. Låter smalt och ovanligt i mina öron

Kom ihåg: max 0,6 cm brett och max 0,4 cm tjockt vid 1,8 cm stickdjup, rundad(?) och skarpkantad. Vilka alternativa "vapen" ryms däremellan?

Källa: FUP sid. 425, andra stycket.

Vet inte om detta har betydning, men vil endå posta det i tillfälle att det möjligtvis skulle kunna ha betydning:

http://healthdrip.com/stab-wound/

A stab wound which cuts through the cleavage lines transversely will gape. If the knife is inserted in an oblique plane, the skin defect is wider and the wound may gape asymmetrically and assume a semicircular or crescentic shape.

crescentic shape = halvmåne form
Citera
2014-03-25, 03:17
Medlem
Citat:
Det tror jag inte stämmer. Den är spetsig och väl anpassad för att snabbt döda en ren.

Däremot har jag börjat fundera på den här - som jag då tyckte - obegripliga teckningen av kniven som kompisen X gjorde. Han "övertalades" mer eller mindre till att den nog var ett stämjärn.

För mig såg det snarast ut som - om vore det ett stämjärn - då hade den blivit rejält tillplattad av en smärre ångvält.

DÅ började dom likna knivarna som senast dök upp här. Fick jag för mig på sen kvällspromenad med hunden.

Av highfive och r ...

Han X kanske inte ritade så tokigt trots allt ...

Ja det stämmer, den ska in mellan skallen och atlaskotan. Den finns som kort, längre, mycket böjd o lite böjd. Den här "Pipe Knife" ser nästan ut som det vore en prestation och få till grunda hugg. Jag hittar inte konstverket just nu.
Citera
2014-03-25, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Ja det stämmer, den ska in mellan skallen och atlaskotan. Den finns som kort, längre, mycket böjd o lite böjd. Den här "Pipe Knife" ser nästan ut som det vore en prestation och få till grunda hugg. Jag hittar inte konstverket just nu.

Jag tror inte den typ av kniv är involverad här.
Citera
2014-03-25, 03:43
Medlem
Citat:
Hela målet bygger på en indiciekedja, baserat på tillgängliga fakta.

Att man sedan inte undersökt M mer, förändrar i sak inte vad som nu ligger som underlag för HR.

Givet man inte beslutar sig för att inhämta mer underlag. Vilket är fullt möjligt.
Att det skulle vara ett indiciemål är felaktigt. Åklagarna och tingsrätten anser det finns bevis att lik har transporterats med KJ:s bil.
Enligt domen: "Den tyngsta bevisning som finns mot KJ är förekomsten av VB:s blod på mattan i bagageutrymmet".
Det som kommer att bli avgörande i fallet är om Hovrätten accepterar de här bevisen som tingsrätten anser att de har, angående lik i bagageutrymmet.
Citera
2014-03-25, 03:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Är det inte dags för din och Lagros inlåsning för kvällen snart? Ni har verkligen sett alldeles för många deckare på TV. Ni slänger ur er helt ogrundade teorier som sedan blir till er sanning. Antingen har er påhittade planterare överhuvudtaget inte uppmärksammats av polisen och varför då plantera något. Hen har ju uppenbarligen kommit undan med mordet? Eller så är det allas favorit MB. Jag har förståelse för att de nytillkomna i tråden inte orkar läsa igenom allt trams men det är synnerligen väl utrett att han inte kan ha bestämt träff eller haft möjlighet att sammanträffa med VB samma kväll hon försvann. Sen är det ju det här med MB motiv där konspiratorerna utgår från att han hade motiv att mörda VB eftersom han var otrogen
Nja, om du tänker lite längre så kan han mycket väl dragits in i en situation på grund av sin otrohet, JA. Absolut.
AN var som bekant mycket svartsjuk. MB och VB hade ett förhållande. AN tror kanske de har "separerat" men tyvärr är inte så fallet. MB vill knulla, men inte ha ett förhållande med VB. VB vill ha barn och ett liv med MB. Hon kan till och med tänka sig att han behåller AN bara hon får vara med honom också. En del lever så i Thailand. Man har enb fru och en Mia noi (liten fru på sidan om). Inget ovanligt i VBs tankesätt. Men till saken;
En konfrontation mellan dessa tre kan eskalera från 0 till 100 på 1 minut. Håller du med mig?
Och med alkohol i kroppen. VBs "sista chans"...ja, jag kan då se det framför mig med enkelhet.
Den som inte ser det, förnekar sig själv, och har antagligen en annan agenda här på formuet än vi andra. Att rätt man ska sitta bakom lås och bom, vare sig det är KJ eller MB.
Förminska inte allvaret i att ha ett förhållande på sidan om. Svartsjuka är antagligen det största skälet i världen till gräl, bråk och mord.
Citera
2014-03-25, 04:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Nja, om du tänker lite längre så kan han mycket väl dragits in i en situation på grund av sin otrohet, JA. Absolut.
AN var som bekant mycket svartsjuk. MB och VB hade ett förhållande. AN tror kanske de har "separerat" men tyvärr är inte så fallet. MB vill knulla, men inte ha ett förhållande med VB. VB vill ha barn och ett liv med MB. Hon kan till och med tänka sig att han behåller AN bara hon får vara med honom också. En del lever så i Thailand. Man har enb fru och en Mia noi (liten fru på sidan om). Inget ovanligt i VBs tankesätt. Men till saken;
En konfrontation mellan dessa tre kan eskalera från 0 till 100 på 1 minut. Håller du med mig?
Och med alkohol i kroppen. VBs "sista chans"...ja, jag kan då se det framför mig med enkelhet.
Den som inte ser det, förnekar sig själv, och har antagligen en annan agenda här på formuet än vi andra. Att rätt man ska sitta bakom lås och bom, vare sig det är KJ eller MB.
Förminska inte allvaret i att ha ett förhållande på sidan om. Svartsjuka är antagligen det största skälet i världen till gräl, bråk och mord.
Precis det ja. "Ett möte mellan dessa tre kan eskalera". När skulle ditt lilla möte mellan "de tre" ha skett och hur skulle det ha bestämts och varför passar du inte på att svara på MrFolds frågor om historiens mest otursförföljde person KJ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in