2014-03-24, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Nej. Hade ni kommit med sanningen hade jag välkomnat er. Men ni är full av lögner, framför allt hör på FB.

Det är starka, inflammatoriska anklagelser du kommer med, kan du ta ditt bästa exempel på att Jehovas vittnen är "fulla av lögner"?

Med lögn menar jag självklart att man medvetet talar osanning:

En lögn är en oriktig utsaga som uttalas såsom varande sann, med avsikt att få dem som tar del av utsagan att anta dess riktighet trots att den som uttalar den vet att den är osann.
http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6gn

Har du exempel på när Jehovas vittnen har vetat om att deras uttalande är osann?
Citera
2014-03-24, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Det är ett faktum att Jv aldrig erkänner något som inte stämmer med deras världsbild. Mormonerna är mycket impopulära, av historiska skäl, och det är Jv också. Att mormonerna stödde Hitler gör dem också impopulära. Att Jv motstod Hitler gör dem inte impopulära. Det förblir sant att mormonerna förblev impopulära också efter det s k avskaffandet av polygamin. Långt in på 1900-talet var de synnerligen impopulära och de har aldrig blivit rumsrena, och de inser de tillfullo. Så imopulära som de varit har Jv aldrig varit, trots Jvs blodvägran. Jag har åtskillig dokumentation på det.

Och kvinnor kan fortfarande inte få det högsta prästämbetet inom mormonismen. Det var inte så länge sedan även svarta utestängdes, men till sist gav ledningen efter, precis som de sannolikt kommer att göra när kvinnofrågan blir brännande.

Det är korrekt att mormonerna vill vara myndigheterna till lags. Det kom för att motverka hatet i samband med polygamin. Men att de är servila gör dem inte populära utom i starkt militaristiska kretsar. I det område där jag bor betraktas de som kufar, precis som Jv. De betraktas som villolärare bland samfunden, precis som Jv.

Mormonernas lära om urbefolkningen i Amerika gör dem till åtlöje bland alla utomstående som lär känna mormonismen. Och uteslutna och avhoppare betraktas ofta på samma sätt inom mormonkyrkan som bland Jv. Och även Jv har anpassat sig till myndigheternas krav. Det har blivit luddigt om det går an att rösta och man har slutat att formellt utesluta för blodtransfusion. I stället har man tagit till det omoraliska knepet att säga att en person som inte ångrar en blodtransfusion själv har tagit avstånd från Jv. Detta finns det inget stöd för i bibeln utan är en ploj för att behaga myndigheterna. De hade lika gärna kunnat säga att äktenskapsbrytare inte blir utelutna utan att de genom sina handlingar själva har tagit avstånd.

Att Jv är impopulära är helt korrekt. Och det är också korrekt att mormonerna är impopulära. Båda rörelserna gör affär av att de är impopulära och båda rörelserna menar att deras "framgångar" visar att de är välsignade av Gud. Och om "framgång" visar att man har Guds stöd, så har mormonerna Guds stöd. Det har de inte och därför innebär inte heller Jvs "framgångar" att de har Guds stöd.

Jehovas vittnen var mycket mer förfölljda under 1900 talet än vad mormonerna var. Kan du ge mig något exempel på hur mormonerna var "förfölljda " under 1900 ? Lite påtryckningar från media angående deras syn på svarta duger inte som exempel på förfölljelse.

http://en.wikipedia.org/wiki/Persecution_of_Jehovah%27s_Witnesses

Under 1800 talet var mormonerna förfölljda (Men de stred även själva mot myndigheterna under konflikterna då). Så 1800 talet kan jag hålla med dig. Men sen dess...På vilket sätt är mormonerna förfölljda ? Jag googlar men hittar ingenting under 1900.

Så nej jag håller inte alls med dig. Om vi ser 1900-2014 så är jehovas vittnen mycket mera impopulära än mormonerna eftersom..

*Jehovas vittnen inte strävar efter att göra myndigheterna glade i samma utsträckning.

*Jehovas vittnen syn på avfällingar har blivit starkare och starkare trots mycket skriverier och protester med media.

*Folk förstår sig inte på blodfrågan. Det är ytterst få situationer i verkligheten där blod är överhuvudtaget nödvändigt.

*Jehovas vittnen vägrar ta del i krigsföring (Om du går med i armen så gör du ett avståndstagande och upphör att vara ett vittne).

*Jehovas vittnen har bevisat gång efter gång att de helldre dör än att dyrka kejsaren (Inklusive heil hitler och att hälsa flaggan).

*Jehovas vittnen är politiskt neutrala.

Såvida du kan komma med exempel på hur mormonerna blivit förfölljda under 1900 talet så ser jag inte vilket underlad det finns för att göra påståendet att mormoner är mer impopulära än jehovas vittnen. Kan du ens ge mig ett enda exempel på ett land där mormoner är förbjudna där jehovas vittnen inte är det ? I kina så är vittnen förbjudna men mormoner tillåtna.
Citera
2014-03-24, 22:30
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är starka, inflammatoriska anklagelser du kommer med, kan du ta ditt bästa exempel på att Jehovas vittnen är "fulla av lögner"?

Med lögn menar jag självklart att man medvetet talar osanning:

En lögn är en oriktig utsaga som uttalas såsom varande sann, med avsikt att få dem som tar del av utsagan att anta dess riktighet trots att den som uttalar den vet att den är osann.
http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6gn

Har du exempel på när Jehovas vittnen har vetat om att deras uttalande är osann?
Jag tog upp det i samma inlägg. Doubletime sade sig inte vara ett vittne när jag skrev ett svar på mett självmål. Jag bad moderatorn att radera inlägget då min motdebattör uppgav att denne inte var ett vittne och jag kände ånger att min kommentar rörde just vittnen i tron att hen var en sådan. Både mitt och svaret raderades på vår begäran.

Men andra lögner kan jag komma fram till också. Citatlögner t ex. Jeremiaboken 2010 eller när den kom t ex. Det har diskuterats förut av mer insatta persopner än mig. Både här på FB och Hjälpkällan. Jag ämnar inte att slå döda hästar och låter därför bli att gå in i en debatt med en tegelvägg som håller för sina öron.
Senast redigerad av Golachab 2014-03-24 kl. 22:32.
Citera
2014-03-24, 22:32
Medlem
Citat:
Jag tog upp det i samma inlägg. Doubletime sade sig inte vara ett vittne när jag skrev ett svar på mett självmål. Jag bad moderatorn att radera inlägget då min motdebattör uppgav att denne inte var ett vittne och jag kände ånger att min kommentar rörde just vittnen i tron att hen var en sådan. Både mitt och svaret raderades på vår begäran.

Men andra lögner kan jag komma fram till också. Citatlögner t ex. Jeremiaboken 2010 eller när den kom t ex.

Kan du uppge mer exakt vad du menar ? Eller ska jag läsa igenom hela boken för att finna det ?
Citera
2014-03-24, 22:47
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doubletime
Kan du uppge mer exakt vad du menar ? Eller ska jag läsa igenom hela boken för att finna det ?
Ja läs och kolla upp var citaten kommer från. Läs gärna vad omkringliggande text också säger.
Citera
2014-03-24, 22:48
Medlem
Citat:
Ja läs och kolla upp var citaten kommer från. Läs gärna vad omkringliggande text också säger.

Det är du som kommer med påståendet..Då är det väl du som borde visa vad du menar ?
Citera
2014-03-24, 22:56
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Det är du som kommer med påståendet..Då är det väl du som borde visa vad du menar ?
Förvisso. Det finns redan i tråden. Jag känner inte att jag har tid att spöa de som redan har dött. Jag ser hellre en framåtutveckling i tråden med nya ämnen. Det är därför jag ens läser tråden. För att lära mig mer om Jv och er ståndpunkt. Förståelse är mitt mål. Inte kritik.
Citera
2014-03-24, 22:59
Medlem
Citat:
Förvisso. Det finns redan i tråden. Jag känner inte att jag har tid att spöa de som redan har dött. Jag ser hellre en framåtutveckling i tråden med nya ämnen. Det är därför jag ens läser tråden. För att lära mig mer om Jv och er ståndpunkt. Förståelse är mitt mål. Inte kritik.

Varför är du så fascinerad av jehovas vittnen att du önskar få en djupare förståelse ?
Citera
2014-03-24, 23:03
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Varför är du så fascinerad av jehovas vittnen att du önskar få en djupare förståelse ?
Jag har goda vänner som är Jv. Och jag håller med mycket av JV's tolkning av bibeln då det är så som jag upplever den när jag läser den också.
Citera
2014-03-24, 23:13
Medlem
Citat:
Jag tog upp det i samma inlägg.

Vilket inlägg?

Citat:
Doubletime sade sig inte vara ett vittne när jag skrev ett svar på mett självmål. Jag bad moderatorn att radera inlägget då min motdebattör uppgav att denne inte var ett vittne och jag kände ånger att min kommentar rörde just vittnen i tron att hen var en sådan. Både mitt och svaret raderades på vår begäran.

Jag förstår inte vad lögnen i detta var. Det låter mer som att du missförstod att Doubletime var ett vittne, inte att han vid tidpunkten var ett vittne och ljög.

Citat:
Men andra lögner kan jag komma fram till också. Citatlögner t ex. Jeremiaboken 2010 eller när den kom t ex.

Du får vara mer specifik för att jag ska kunna förstå vad du menar.

Citat:
Det har diskuterats förut av mer insatta persopner än mig. Både här på FB och Hjälpkällan.

Du menar att du inte är insatt, men ändå kan komma med så starka anklagelser som att Jehovas vittnen ljuger?

Citat:
Jag ämnar inte att slå döda hästar och låter därför bli att gå in i en debatt med en tegelvägg som håller för sina öron.

Menar du att jag är en död häst och tegelvägg?
Citera
2014-03-24, 23:14
Medlem
Citat:
Jag tror inte du ljuger. Jag tror du är ignorant. Men varsågod!

Citat:
Jag är trygg med att Gud kommer att döma rättvist, och han dömer inte på grund av att man misstror en bok, eller att dom inte är Jehovas vittnen eller "tror rätt". Det Gud dömer är människors hjärtan, om man är ond eller god, om man i slutändan i Harmageddon vänder om när dom inser att Gud finns, vem han är och vad han vill.
Du visar på ditt eget påstående att du är aningen hypokritiskt. Titta ner.
Citat:
Att umgås med världen är som att umgås med missbrukare, till slut börjar man tänka och tycka som missbrukare:
Alla människor som gör gott och är goda är ett bevis på att du är ignorant.
"Buddha is recognized by Buddhists as an awakened or enlightened teacher who shared his insights to help sentient beings end their suffering through the elimination of ignorance and craving by way of understanding and the seeing of dependent origination, with the ultimate goal of attainment of the sublime state of nirvana."
http://en.wikipedia.org/wiki/Buddhism

Citat:
man kan ändå inte säga att själva Big Bang är bevisat, för det skulle krävas en direkt observation, därför säger man istället att Big Bang är en teori. En teori som för vissa är mer trolig än för andra, det finns nog dom som inte tror på Big Bang teorin alls, men Jehovas vittnen tillhör inte dessa.
Det är en grov felrepresentation. Över 96% av alla vetenskapsmän håller med om att Big bang är den mest troliga beskrivelsen av vårat universums uppkomst som vi har tillgänglig idag.
http://www.space.com/8066-big-bang-solid-theory-mysteries-remain.html
http://www.newsherald.com/opinions/letters-to-the-editor/nation-is-dangerously-ignorant-of-science-1.33390
http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20100117172144AAoyUc4

Citat:
Big Bang teorin motsäger inte skapelseberättelsen, där sägs det att "I begynnelsen skapade Gud himmel och jord."
Jorden skapades långt efter big bang så uppenbarligen kan det inte varit i begynnelsen. Det är som att jag skulle beskriva hur ett barn kommer till genom att säga: Kvinnan föder barnet.

Citat:
(Jag var altid respektfull mot homosexuella/Lesbiska klasskompisar/lärare). Man kan säga samma sak om hur det är att vara färgad men skilnaden är att en homosexuell person kan välja att inte vara homosexuell (Om sexualitet defineras efter gärningar.
Homosexualitet är delvis pågrund av en gen och andra faktorer är omgivningen och sociala faktorer. Det står ingenstans att det är ett val.
http://www.telegraph.co.uk/science/science-news/10637532/Being-homosexual-is-only-partly-due-to-gay-gene-research-finds.html
http://blogs.scientificamerican.com/guest-blog/2012/10/19/is-homosexuality-a-choice/

Citat:
Om man villigt sodomiserar en människas anala öppning så är det något gravt fel i huvudet.
Citat:
'
Faktumet att du har rätten att bestämma att inga röda kepsar får användas i ditt hushåll. Gud har rätt att bestämma vad han vill och det är han som äger planeten vi lever på. Om gud säger att det är fel att lyssna på Justin Biebers musik så blir det det automatiskt. Det lagar som gud sätter blir absoluta på detta sättet.
Ignorant.

Men lyssna bara på Smedjans visdomsord!
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Sanningen är illa hörd.
Citera
2014-03-24, 23:15
Medlem
Citat:
För att lära mig mer om Jv och er ståndpunkt. Förståelse är mitt mål. Inte kritik.

Detta låter som kritik i mina öron:

"Men ni är full av lögner, framför allt hör på FB."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in